Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Drukveren, Waar Te Koop? Hamerveer gezocht in de juiste maat

#1 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 05-december 10

Gepost 29 maart 2019 - 21:06

Hoi,

Ik ben op zoek naar een adres voor hamerveren.

Op dit moment zoek ik een veer met de volgende eigenschappen:
Idealiter:

Materiaal: bij voorkeur verenstaal
Draaddikte: 1,5 mm
Binnendiameter (ongespannen): 9,5 mm
Buitendiameter (ongespannen): 12,5 mm
Lengte ongespannen: +/- 73mm of iets langer
Afwerking: aangelegd en plat geslepen

(Het aantal windingen zal dan ergens tussen de 12 en 18 uitkomen verwacht ik).

Ik heb bij Maxsprings.com de volgende selectie gevonden (zie afbeelding) maar verzenden is 20 euro want leveren vanuit de VS.
Zijn er goede adressen op het europese vasteland welke sneller en goedkoper kunnen leveren?

Hoor het graag!

Groeten,
Jasper

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Jasper S.: 29 maart 2019 - 21:13

#2 Gebruiker is online   Frank M. Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 06-november 11

Gepost 29 maart 2019 - 21:21

Jasper goedenavond.

Even op de Site bij Amatec zoeken onder druk eren.

Groet Frank

#3 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 29 maart 2019 - 21:46

Bekijk Post Frank M., op 29 maart 2019 - 21:21, zei:

Jasper goedenavond.

Even op de Site bij Amatec zoeken onder druk eren.

Groet Frank

Bedankt voor je reactie. Amatec is op Google echt een van de eerste resultaten inderdaad. Met hun minimale ordergrootte kom ik op net zoveel geld uit als in de VS. En ze hebben niet de exacte specificaties... Dus twijfel wat dan de beste keus is.

Groeten,
Jasper

Deze post is bewerkt door Jasper S.: 29 maart 2019 - 21:47

#4 Gebruiker is offline   Joeyvdm87 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 24-oktober 18

Gepost 29 maart 2019 - 22:51

http://www.industrie...-shop/drukveren

Misschien kun je hier wat vinden?
Opvreter(s)

HW77K .177 16J
Diana Bandit .177
Diana mod60 .177
SPA M16 .177 16J
GSG M11 mk2 .177
Kral Puncher Breaker .22

Nestverlater(s)
SPA CP1-M .177, Webley Raider 12 .22

#5 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 30 maart 2019 - 16:22

Bedankt voor de suggesties! Na het opnieuw opmeten van de ruimte toch maar een stel veren besteld bij Amatec.

Ik ga er 6 binnenkrijgen om een beetje te testen, de meest veelbelovende dubbel besteld natuurlijk. Als ze passen, en ik weet welke ik wil houden mogen anderen evt. wat veren uitzoeken.

Ben benieuwd wanneer ze binnen zijn :D

Deze post is bewerkt door Jasper S.: 30 maart 2019 - 16:23

#6 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 03 april 2019 - 19:45

Shit, verkeerd gemeten en dus passen ze niet...

Snel op zoek naar wat anders dus.
Bij Amatec hebben ze wel iets anders dat in de buurt komt, maar net te kort om iets van voorspanning te krijgen. Komt waarschijnlijk 1mm te kort om de veer ruimte te vullen. Lengte moet daarvoor minstens 77,4mm zijn, de langste standaard veer die qua Diameter WEL past is 76,2 mm... Zou dit te shimmen zijn? En haalt de buks daardoor zijn kracht nog?

Iemand hier ervaringen mee, of andere suggesties?

Deze post is bewerkt door Jasper S.: 03 april 2019 - 19:54

#7 Gebruiker is offline   Blord Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 03 april 2019 - 21:14

Een millimeter rekken op een veer moet wel lukken. Wat doe je met de verkeerde veren ? Ik zoek ook een hamerveer om mee te experimenteren.
Het is voor mijn PR900W airgun.
FX Wildcat .22
Artemis PP700 .177
Hatsan Model 30 .177

#8 Gebruiker is offline   Jasper S. Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 04 april 2019 - 07:42

Bekijk Post Blord, op 03 april 2019 - 21:14, zei:

Een millimeter rekken op een veer moet wel lukken. Wat doe je met de verkeerde veren ? Ik zoek ook een hamerveer om mee te experimenteren.
Het is voor mijn PR900W airgun.

De verkeerde hamerveren zijn retour. Deze waren ook veel te hard wat mij betreft.
Ik krijg er wel enkele zachtere maar kortere voor terug. Als dat uiteindelijk niks blijkt te zijn mogen ze naar jullie als er interesse voor is.

#9 Gebruiker is offline   Blord Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 17 mei 2019 - 21:49

Ik heb deze hamerveer gekocht voor de PR900W. Kies voor 1x10mm maat. De lengte is vast op 30cm. Hieruit kan je 3 stukken uitknippen. Mocht je de veer te kort hebben gemaakt dan heb je er nog twee.
Ze passen precies goed in de veergeleider van de PR900W. Het aantal windingen is ook gelijk aan het origineel. En het beste komt nog, het kost maar 2,26euro verzonden vanuit China. :)
De originele veer houd je apart voor eventuele verkoop van de airgun.

https://www.benl.eba...ng/273747849986

Deze post is bewerkt door Blord: 17 mei 2019 - 21:49

FX Wildcat .22
Artemis PP700 .177
Hatsan Model 30 .177

#10 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 23-juli 13

Gepost 17 mei 2019 - 23:11

Bij mijn Webleys laten de hamerveren zich prima shimmen met gewone ringetjes voor boutjes, kan tussen de hamer en de veer; maar dan beinvloeden ze ook het hamergewicht. Dus voor mijn HFT setup (waar ook de hamer lichter is gemaakt, om de bounce te verminderen)heb ik aan de achterkant van de veer geshimmed, maar daarvoor heb ik een klein busje moeten draaien, anders blijven de ringen niet op hun plaats achter de veer.
Voor de 100mtr set liggen ze wel gewoon in de hamer en dat is qua gewicht ook nog de originele lomperik dus dan scheelt het wat minder.
De verschillende veren komen ook bij armatec vandaan; heb destijds meegedaan aan een forum bestel actie van een grote hoeveelheid veren waardoor de kosten redelijk overzichtelijk waren

mvg
Steven
knsa 10mtr luchtpistool met een Webley Hurricane .177

Webley Raider .177 voor de HFT

Webley Raider .22 voor de 100mtr klaarmaken??????

#11 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 18 mei 2019 - 11:45

Jasper,

Het aantal windingen bij de door jou opgegeven overige afmetingen maakt nogal wat uit voor de stijfheid van de veer. (Hoe minder windingen hoe stijver de veer)

Groet,
Christ

#12 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 18 mei 2019 - 12:58

Hamerveren, veerbuksveren, ballpointveertjes, het maakt voor de werking niets uit.

Voor de zoveelste keer maar weer eens knip/plak:

De stugheid van een veer ligt niet aan het merk, maar aan een combinatie van: dikte van het materiaal (de draad), de diameter van de veer en het aantal windingen. Het soort materiaal doet amper ter zake, want de veer-eigenschappen van de materialen die bruikbaar zijn voor een veerbuks ontlopen elkaar heel weinig.

Iedere verenfabrikant heeft een groot assortiment verschillende veren in zijn pakket. Dat hij daarbij schrijft welke veer voor welke buks geschikt is betekent niet dat je voor jouw buks geen andere veer uit zijn assortiment zou kunnen gebruiken, maar is meer voor mensen die te lui/beroerd/onkundig zijn om ff op te meten en uit te rekenen welke veer ze in hun buks kwijt kunnen om een bepaald schotgedrag te verkrijgen.

Wat maakt een veer "stug" ?
Dik materiaal, weinig windingen en een kleine diameter.

Bij de keuze van een andere veer is het daarom goed om te weten dat een veer tegen de normale logische denkwijze ingaat.

Want je zou denken dat wanneer je het materiaal (de draaddikte) van een bepaalde maat veer 10% dikker neemt, de veer ook 10% sterker wordt.
Dit is echter niet het geval. Wanneer je het materiaal van een veer 10% dikker maakt, wordt de veer 45% sterker.
Bij de veerconstante van drukveren blijkt dus dat de draaddikte tot de vierde macht verheven is. En da's geen kattepies, edoch wel gemakkelijk voor ons veerschutters, want 10 procentjes meer of minder kunnen we binnenin onze buks al snel kwijt.

Een ander nuttig weetje: 1 winding kan net zo veel kracht leveren als een veer met een miljard windingen van dezelfde afmetingen. De slag van die een winding is voor onze doeleinden echter veel te kort, daarom hebben onze veren meer windingen.
Het is dus de vervorming van het materiaal die de kracht bepaalt. Hoe verder je een winding indrukt, hoe meer het materiaal wordt vervormd.
En dat geeft daarmee het volgende wat voor ons belangrijk is: Hoe meer windingen een veer van een bepaalde lengte heeft, des te minder krachtig ("stug") hij is.

Ten slotte de diameter van de veer. Die doet ook al niet wat je logischerwijs zou denken.
Bij de berekening moet je uitgaan van "hart-op-hart". Dus niet de 2 buitenkanten of 2 binnenkanten van de veer meten, maar de twee middelpunten van de draad. Eenvoudig te vinden door binnenkant/buitenkant te nemen.
De hart-op-hart diameter is tot de derde macht verheven.
Dat wil zeggen dat wanneer je de hart-op-hart afstand van een bepaalde drukveer 10% groter neemt, de veer 25% minder kracht kan leveren.

Nah, het moge nu toch vrij duidelijk zijn dat je in de catalogus van een verenfabrikant heel veel kanten op kunt?
De enige beperkingen zijn de lengte (voor de voorspanning), de slag (voor het maximaal aantal windingen), de binnendiameter en de buitendiameter. Waarbij je voor de buitendiameter wel rekening moet houden dat de veer iets uitzet tijdens het spannen.

En een mooi tooltje om mee te rekenen zodat je geen 20 verschillende (lees verkeerde) veren bestelt:
http://www.avek-haar...n-een-drukveer/

Mvg, Leo.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 18 mei 2019 - 13:00

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#13 Gebruiker is offline   Ulk Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 05-juli 09

Gepost 18 mei 2019 - 17:43

:blink: Ik zou gewoon even vragen bij Metura (of Krale) of ze een vervangende veer voor me zouden kunnen regelen... (Altijd goedkoper dan drie maal de verkeerde bestellen.)

Deze post is bewerkt door Ulk: 18 mei 2019 - 17:44

Weihrauch HW80 .177
Hatsan AT44-10 .22
Honda CX500 (niet meer)Belastingvrij - lopend - en te koop

#14 Gebruiker is offline   Dutchy013 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 06-januari 19

Gepost 22 mei 2019 - 11:29

Hoi Jasper..
Nog op zoek naar en veer ?