Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

50 Meter Optiek Wedstrijd (Knsa)

#1 Gebruiker is offline   Zen-Plinker Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 20-oktober 17

Gepost 21 mei 2019 - 18:54

Beste mede luchtschutters,

Graag wil ik een 50 meter Optiek wedstrijd bekend maken.
Om twee redenen:
Ten eerste lees ik er weinig over op dit forum (of ik heb niet voldoende gezocht... :blink: ) en sinds ik deze discipline heb ontdekt, heb ik een nieuw doel in mijn pelletplofferij.
Je schiet 30 schoten op 15 kaartjes, 2 per kaart dus en je krijgt daar 45 minuten voor en vooraf mag je zoveel proefschoten lossen als je maar wilt. Een Bi-pod mag niet maar een schietsteun waarin je buks kan rollen mag wel.

Deze vorm van (wedstrijd) schieten is erg ontspannend en ook met een veerbuks prima te doen.
Gezien de afstand is een 5,5mm wel een beetje een noodzaak denk ik. Maar ik krijg graag een tik op de vingers :les: als ik er naast zit.

Ten tweede zie ik nog maar bij n schietvereniging de mogelijkheid om dat te kunnen doen, veel te veel schietverenigingen geven de Luchtschutters daarin geen plekkie, en dat moet veranderen.
Want om nu enkel bij de Loosduinsche Burgerwacht te Den Haag (ehh Loosduinen) terecht te kunnen is krankzinnig.
Misschien maakt onbekend onbemind... en is er onder de luchtschutters onder ons nog te weinig aandacht gegeven aan dit platform.

Helaas moet je wel lid zijn van de KNSA om deel te nemen, ik geloof omdat je aanwezig bent in een ruimte met vuurwapens. En daar kunnen geen mensen tussen lopen die onbekend zijn met vuurwapens. (wet en verzekering issue). :pol:

Dus ben je een KNSA lid en heb je Luchtbuks (knik,onder/zij spanner of perslucht) van 5,5 mm en zit er een lekkere kijkert op die de 50 meter prima aankan .... ga het dan ook eens proberen. Misschien ben je de sjaak en vindt je het leuk, dus pas op :P

Nou genoeg gezwetst ... Op 15 juni a.s. wordt deze wedstrijd dus gehouden bij de Loosduinsche Burgerwacht te Den Haag.
Op Baanplanner.eu kun je jezelf inschrijven, laat je niet afschrikken door de site ... het is niet de meest handige site maar werkt wel goed.

Ik ben zo vrij geweest de flyer bij mijn bericht te plakken, maar die kan je ook op hun website vinden. :ha:
En heb je vragen mail ze gerust zou ik zeggen.
Bijgevoegd bestand  50 meter met optiek - 15 juni 2019.pdf (194,7K )
Aantal downloads : 55

Dus beste mensen ga ook eens kijken daar en spread the word! :bla:

PS ik heb begrepen dat ze daar meer werk willen maken van de luchtschieterij maar daar hoor ik nog meer van later dit jaar.

Deze post is bewerkt door Zen-Plinker: 21 mei 2019 - 18:55

Weihrauch HW97K 5.5 mm met een Walther 8-32x56 FT
Best performing pellets op 50m zijn voor mij de H&N FTT 5.53 14.66grain
Veel plezier gehad met 50m Optiek ... beste match 255 uit 300 liggend met de HW97K

#2 Gebruiker is online   Bert W Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 21 mei 2019 - 19:39

Geen idee, waarom je 5,5 mm nodig hebt, 4,5 gaat ook prima. Al heel wat roosjes er uit geschoten met mijn 4,5 Walther. Afgelopen zaterdag was er toevallig een 50 meter wedstrijd bij Noarderloft in De Tike. Het grote voordeel, daar is, dat je geen knsa lid hoeft te zijn, iedere luchtschutter is welkom.
Umarex jgd 5.5 hawke 3-9x40
Walther LGU Master Pro .177. Hawke vantage 4-16-44 Hawke fastmount 6-24x50

LSV Noarderloft.

#3 Gebruiker is offline   Zen-Plinker Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 20-oktober 17

Gepost 29 mei 2019 - 22:47

Waarom het 5,5 mm moet zijn is omdat het een Klein Kaliber Geweer (KKG) en Kleine Kaliber Karabijn (KKK) samen met Lucht Geweer gecombineerde wedstrijd is.
Er is gekozen om alle kalibers gelijk zijn om nduidige te kunnen scoren, bij twijfel wordt er een .22 ?schotmaatje? gebruikt.
Een gemaakte keuze blijkbaar.
Maar met 4,5 mm op 50 meter? Dan schiet je toch met een enorme pisboog?
Ik heb bij mijn Weihrauch HW97K 5,5 met een Vortek Full Power veer (foutje achteraf ... ik wilde eigenlijk de lichtere tuned veer hebben) een shim tussen de mount en scope moeten plaatsen om mijn scope niet helemaal tot de max te hoeven opdraaien.
Zelfs met 20 Joule is 50 meter best een eind, haalbaar maar wel een eind, daar een 5,5 beter zijn snelheid vasthoudt dan een 4,5 (IMHO) lijkt 50 meter best pittig voor een 4,5mm
Nu mij niet overvallen met boze commmentaar, misschien weet ik iets niet wat zij daar wel weten en jullie ook.
Dus klopt t niet ... tell me!
Vandaar mijn (IMHO) ... oftewel In My Humble Opinion ...

Toen ik laats nog keek zag ik nog plek zat, dus .. wat weerhoud jullie? ik ben er zeker.
Schiet ik de sterren van de hemel, nee zeker niet maar ik kan wel weer even leuk meedoen, met andere schutters praten en ervaring opdoen.
Lol toch??

Tot de 15e??
Weihrauch HW97K 5.5 mm met een Walther 8-32x56 FT
Best performing pellets op 50m zijn voor mij de H&N FTT 5.53 14.66grain
Veel plezier gehad met 50m Optiek ... beste match 255 uit 300 liggend met de HW97K

#4 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 30 mei 2019 - 07:07

Nu maak je toch een paar hele foute aannames beste Zen-Plinker.

Ten eerste is de pisboog bij een 4.5mm juist veel kleiner als bij de 5.5mm.
Ten 2e houdt de 4.5mm zijn snelheid juist beter vast dan de 5.5mm.
Ten 3e is de 50mtr een eitje voor de 4.5mm. Kijk maar naar de uitslagen van de 100 mtr veerbuks wedstrijden in bv Noarderloft.
Daar staan in de top 10 meer 4.5mm dan 5.5mm. 2x de afstand als wat jij gaat schieten.

Dat ze kiezen voor een gelijk kaliber om dan 1 schotmaatje kunnen gebruiken kan, maar een .22LR heeft wel een 5.6mm boring en een .22 pellet een boring van 5.5mm.
Is maar 0.1 mm maar toch de maat is anders.Als je voor de punten gaat kan dat net wel of geen verschil maken.
Daar is het schotmaatje voor om dat uit te sluiten en je begint al met een minimaal verschil......
Je kan echt alleen maar een .22lr kopje in een luchtbuks loop 5.5mm verschieten als je hem eerst terug sized.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met Sniper Compact 3-12x32AO FFP
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Airforce Condor .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF A.K.A. "twenty Cents"
?????????? met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
Haenel 49a .173
?????????? met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF

#5 Gebruiker is offline   marcello Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 02-juni 07

Gepost 30 mei 2019 - 07:51

Hoi Zen...

Je moet niet zoveel denken maar gewoon doen...bij Noarderloft kan dat. Daar kan iedereen met luchtbuksen op bijna alle afstanden lekker schieten (ook wedstrijden) dus ook op 50m maar ook op 100m. De meeste veerbuken schieten op die afstand trouwens met 4.5. Ik zou zeggen kom gezellig eens langs! Dan mag je met mijn 14,5 joule hw97 in 4.5 gaatjes prikken op 100m en zul je zien dat het echt mogelijk is Ik heb er ook al eens een filmpje van gemaakt dan heb je een beetje idee...het is niet makkelijk maar er lopen daar aardig wat goeie 100m schutters rond waar je hierover heel veel van kunt leren. Gewoon doen dus :)

Gr.Marcello
~ LSV Noarderloft ~

#6 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 30 mei 2019 - 09:31

Wil je met een veerbuks op lange afstand indruk maken (50 meter is pussy natuurlijk :P ) dan zit er niks anders op dan naar LSV Noarderloft af te reizen. 4,5 of 5,5, in kundige hand maakt het niks uit.

Een geschikte buks lenen is voor een eerste keer schieten geen enkel probleem.

8 juni mogen we weer.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#7 Gebruiker is offline   Aartmans Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-april 12

Gepost 30 mei 2019 - 16:20

Bekijk Post Zen-Plinker, op 21 mei 2019 - 19:54, zei:

Helaas moet je wel lid zijn van de KNSA om deel te nemen, ik geloof omdat je aanwezig bent in een ruimte met vuurwapens. En daar kunnen geen mensen tussen lopen die onbekend zijn met vuurwapens. (wet en verzekering issue). :pol:

Dit is onzin, waar het omgaat is of de SV jou er wil hebben. Iedereen mag met een vuurwapen schieten (al dan niet onder begeleiding) zelfs kinderen onder de 10 jaar, als ze een wapen kunnen hanteren mogen ze er mee schieten. Ik heb dit eerder mee gemaakt, dat mijn dochter niet toe werd gelaten (vuurwapen wedstrijd) omdat ze geen KNSA lid is. Ook daar hadden ze het over dat ze dan niet verzekerd is, bla,bla bla. Ook hier zijn kanttekening te maken, omdat de KNSA altijd zegt (staat ook in hun voorwaarden) dat je eerst je eigen verzekering moet benaderen. En stel dat je in je voet wordt geschoten door iemand die geen KNSA lid is, dan stel je hem/haar aansprakelijk en dan moet de verzekering jou kosten vergoeden, omdat hij/zij volgens de wet niets verkeert hebt gedaan.
Bij (bijna) elke SV kunnen leden binnen komen met een introducee, ook die zijn geen KNSA lid :D

Voor de rest zijn optiek wedstrijden erg leuk om te doen (doe ik zelf ook) een jaar of 3 terug waren er nog wel een paar SV,s die dat organiseerde vuur en lucht door elkaar (wel ieder zijn eigen punten teling) Helaas is Den haag voor mij iets te ver weg :(

Deze post is bewerkt door Aartmans: 30 mei 2019 - 16:31

In beheer:
Hammerli AR-20 FT .177 (4,5mm)
BSA Lonestar .25 (6,35mm)
Diana mod 24 (4,5mm)
Artemis cp1-m .22 (5,5mm)
Weihrauch HW97k (4,5mm)

#8 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 31 mei 2019 - 14:55

Zen Plinker heeft er weinig kaas van gegeten. Complete onzin wat betreft die 5.5 mm.

Gemiste kans. Ik had op zich best wel willen komen kijken en een rondje mee willen schieten.

Gelukkig mag ik volgende week weer in de Tike gaatjes prikken met mijn Prosport in 4,5mm... op 100 meter...
Ullie de gullie de jullin k?

#9 Gebruiker is offline   Aartmans Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-april 12

Gepost 01 juni 2019 - 07:17

Bekijk Post Gert, op 31 mei 2019 - 15:55, zei:

Zen Plinker heeft er weinig kaas van gegeten. Complete onzin wat betreft die 5.5 mm.

Gemiste kans.

Ach, hij probeert wel iets te organiseren. Iets wat lokaal misschien niet of niet veel gedaan wordt, en daar bij bepaald de organisator de regels, en is het aan ons of we komen :D
In beheer:
Hammerli AR-20 FT .177 (4,5mm)
BSA Lonestar .25 (6,35mm)
Diana mod 24 (4,5mm)
Artemis cp1-m .22 (5,5mm)
Weihrauch HW97k (4,5mm)

#10 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 01 juni 2019 - 07:44

Bekijk Post Aartmans, op 01 juni 2019 - 08:17, zei:

Ach, hij probeert wel iets te organiseren. Iets wat lokaal misschien niet of niet veel gedaan wordt, en daar bij bepaald de organisator de regels, en is het aan ons of we komen :D

En dat mogen we prijzen he.
Die inzet.
En met wat hulp en tips word t misschien wat.

Sk6 zou k zeggen.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#11 Gebruiker is offline   jkp Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 17-november 07

Gepost 01 juni 2019 - 17:37

ach alle begin is soms wat moeilijk, maar ik zeg, 50 meter optiek is en blijft leuk spelletje. Dus als de gelegenheid er is lekker meedoen

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers