Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Tony Leach 22Mm Tune Voor Oa. Aa Tx200. Iemand Ervaring, Mening?

#31 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 17 september 2019 - 19:36

Hoi Air Man,

De reden is efficintie. Met gelijke internals geeft een full length TX200 volgens de tuners die het kunnen weten tussen de 0,5 en 0,7 joule meer vermogen dan een TX200HC. Dat is niet veel, maar betekent uiteindelijk wel dat je een nog rustiger schietende buks kunt krijgen binnen de 16,2 joule limiet die bij HFT hoort. Anderzijds, als je de balans van een Hunter Carbine boven die van een normale TX prefereert, dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat je toch voor een HC gaat.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#32 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 24 september 2019 - 10:34

En hoe bevalt de STP of het olie additief als smering?
Ruikt / stinkt het ergens naar tijdens het schieten?
Hoe vaak moet je smeren?
Kortom graag een uitgebreid verslag van jouw bevindingen zijn welkom.
Ook over de samenstelling ervan want ik vermoed dat de "teflon" er nu wel uitgehaald zal zijn.
Gr Gerard.

Bekijk Post stpeeke, op 11 september 2019 - 21:25, zei:

Wat de olie voor smering betreft: ik heb TL inderdqqd gevraqgd. Hij gebruikt wat ze in de UK stp noemen. Ik ben dan de vasteland variant gaan vragen in de motorshop en heb het TL per foto getoond. Hij zei dat dit het spul is. Molybdeen pasta is te dik volgens Tony. Ik heb nog molu grease maar Tony raadde de olie aan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deze post is bewerkt door De-Witte: 24 september 2019 - 10:40

Im GOD

a Grumpy Old Dog

#33 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 27 september 2019 - 13:47

Iemand anders die dit spul ook als smering gebruik, elke reactie is welkom?
Gr Gerard.

Bekijk Post De-Witte, op 24 september 2019 - 11:34, zei:

En hoe bevalt de STP of het olie additief als smering?
Ruikt / stinkt het ergens naar tijdens het schieten?
Hoe vaak moet je smeren?
Kortom graag een uitgebreid verslag van jouw bevindingen zijn welkom.
Ook over de samenstelling ervan want ik vermoed dat de "teflon" er nu wel uitgehaald zal zijn.
Gr Gerard.

Im GOD

a Grumpy Old Dog

#34 Gebruiker is offline   bert0314 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 25-juli 14

Gepost 04 november 2019 - 19:11

Vanmiddag tony leach betaald voor de 22mm kit inclusief zn eigen veer en een nieuwe zuigerstang.
De zuigerstang ivm dat de oude loshalen nog wel eens drama wil zijn en je ook regelmatig verhalen leest over kromme stangen af fabriek.
De bijgeleverde stang is iig recht :D
Iemand nog verdere tips betreft montage vd kit en met name de oude "kop" van de compressiebuis afschroeven?
Mvgr bert
Air arms pro sport. 177 LH
Air arms pro sport .177 LH cs800
Air arms tx200hc .177 LH tony leach 22mm
Weihrauch hw97k .22 lp tac2 paul short stage 3 tuned
Weihrauch hw80k .22 LH cs500 shortstroked
Weihrauch hw98 .22 LH cs700 vortek tune
Diana model 75hv .177 LH 1980
Diana model 66 .177 LH 1977
Walther lgv UIT .177 LH 1968
Feinwerkbau 150 .177 LH 1967
Walther lg55 .177 LH 1963
Gamo g1200 .177 1993
Slavia 618 .177
Manu arm pistolet a air .177

#35 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 04 november 2019 - 19:45

Of het de juiste manier is weet ik niet, maar zo heb ik het gedaan. Aan beide zijden van de bek van een bankschroef een verfroerstokje met tape vastbinden, daartussen de compressiebuis, en vervolgens het uiteind met daarin de overbodige transferpoort enkele minuten warmstoken met een krachtige verfafbrander. Vervolgens met een mooi passende steeksleutel 27 met daarop een hamer om 'm te laten schrikken, de schroef loshalen. Er wordt gezegd dat de locktite die is gebruikt 300 graden nodig heeft om los te laten. Je kunt ipv de steek 27 ook een bahco gebruiken maar die past veel minder mooi op het weinige vlees dat je hebt.

Geposte afbeelding Geposte afbeelding
Handjevol Weihrauchs

#36 Gebruiker is offline   bert0314 Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 04 november 2019 - 21:38

Bekijk Post Lytse Hielke , op 04 november 2019 - 19:45, zei:

Of het de juiste manier is weet ik niet, maar zo heb ik het gedaan. Aan beide zijden van de bek van een bankschroef een verfroerstokje met tape vastbinden, daartussen de compressiebuis, en vervolgens het uiteind met daarin de overbodige transferpoort enkele minuten warmstoken met een krachtige verfafbrander. Vervolgens met een mooi passende steeksleutel 27 met daarop een hamer om 'm te laten schrikken, de schroef loshalen. Er wordt gezegd dat de locktite die is gebruikt 300 graden nodig heeft om los te laten. Je kunt ipv de steek 27 ook een bahco gebruiken maar die past veel minder mooi op het weinige vlees dat je hebt.

Geposte afbeelding Geposte afbeelding

Het is gelukt! Heb hem opgespannen in de bankschroef met 2 oude binnenbanden eromheen tegen de schade en de kop warmgestookt met een onkruidbrander.
Vervolgens idd tikje met de hamer op de sleutel en toen kon ik hem losdraaien.
Dus nu ligt alles klaar voor de tune :D
Alleen de kop is iets beschadigd omdat ik geen goede steeksleutels heb maar van dat praxis spul :(
Scheelt dat ik toch al voornemens was een nieuwe compressiebuis te kopen om ook de originele ingewanden erbij te houden en de kop met de tune niet nodig heb.
Kortom nu wachten tot de kit binnen is en dan kan die weer in elkaar, het punt waar ik me het meeste druk over maakte is nu al gefixt iig :D
Wederom dank voor de hulp!
Gamo g1200 .177 1993
Slavia 618 .177

#37 Gebruiker is offline   bert0314 Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 12 november 2019 - 22:19

Kit is vandaag dan eindelijk binnen gekomen nadat die sinds donderdag vrijgegeven was door de "douane" (lees postnl medewerker).
Echter is het nu nog wachten op het schijnbaar wonderbaarlijke stp olie additief als smering.
Heb het spul btw besteld bij de duitse amazon, wordt als het goed is vrijdag bezorgd omdat ik te krenterig was om een paar euro extra neer te leggen voor next day delivery :gek:
Compressiebuis al wel gemonteerd met loctite zodat deze ook niet meer loskomt dus als het stp additief binnen is kan die er gelijk in.
Wou hem eerst met moly monteren maar tony raadde dit af, iemand hier wie dit wel heeft gedaan? Of heeft iedereen netjes naar tony geluisterd kwa stp?
Verder alvast een korte eerste indruk van mijn kant in vergelijking met de paul short kit kwa afwerking.
Zuiger ziet er mooi uit, netjes afgewerkt en helemaal prima.
De buis welke in de compressiebuis moet had imo wel een keer gepolijst mogen worden voor het oog.
De zuiger past zeer mooi in de buis en ook past de tophat perfect om het achterste deel van de zuiger.
De veer van tony is mooi afgewerkt en heel soepel in vergelijking met de standaard aa veer,lijkt wel een 7.5 joule exemplaar.
Toch mis ik door de afwerking van de compressiebuis wel het wauw gevoel wat ik had bij de paul short kit.
Eerlijkheidshalve dien ik wel te melden dat de paul short kit om en nabij 100 euro duurder is.
Verder is het nu afwachten wat de kit doet als ik deze gemonteerd heb in mn tx200hc 4.5mm.
Ik ga geen preload ringen installeren omdat die extra joule meer me niet zo interesseert, als die echt te laag uitkomt kan ik dit altijd nog doen maar ik wil deze buks toch meer gebruiken voor in de tuin(met woonkamer erbij 16 meter) met een dempertje erop dus het spul moet gewoon zo soepel en rustig mogelijk schieten.
Verder mag die af en toe mee naar de baan op 50 meter maar daarvoor is die niet bedoelt daar heb ik de hw97 al voor.
Ik zal hier nog een post plaatsen met mijn ervaringen zodra de kit gemonteerd is.
Mvgr bert

Deze post is bewerkt door bert0314: 12 november 2019 - 22:21

Gamo g1200 .177 1993
Slavia 618 .177

#38 Gebruiker is offline   Jonas Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 04-februari 06

Gepost 13 november 2019 - 06:37

Bekijk Post bert0314, op 12 November 2019 - 22:19, zei:

Kit is vandaag dan eindelijk binnen gekomen nadat die sinds donderdag vrijgegeven was door de "douane" (lees postnl medewerker).
Echter is het nu nog wachten op het schijnbaar wonderbaarlijke stp olie additief als smering.
Heb het spul btw besteld bij de duitse amazon, wordt als het goed is vrijdag bezorgd omdat ik te krenterig was om een paar euro extra neer te leggen voor next day delivery :gek:
Compressiebuis al wel gemonteerd met loctite zodat deze ook niet meer loskomt dus als het stp additief binnen is kan die er gelijk in.
Wou hem eerst met moly monteren maar tony raadde dit af, iemand hier wie dit wel heeft gedaan? Of heeft iedereen netjes naar tony geluisterd kwa stp?
Verder alvast een korte eerste indruk van mijn kant in vergelijking met de paul short kit kwa afwerking.
Zuiger ziet er mooi uit, netjes afgewerkt en helemaal prima.
De buis welke in de compressiebuis moet had imo wel een keer gepolijst mogen worden voor het oog.
De zuiger past zeer mooi in de buis en ook past de tophat perfect om het achterste deel van de zuiger.
De veer van tony is mooi afgewerkt en heel soepel in vergelijking met de standaard aa veer,lijkt wel een 7.5 joule exemplaar.
Toch mis ik door de afwerking van de compressiebuis wel het wauw gevoel wat ik had bij de paul short kit.
Eerlijkheidshalve dien ik wel te melden dat de paul short kit om en nabij 100 euro duurder is.
Verder is het nu afwachten wat de kit doet als ik deze gemonteerd heb in mn tx200hc 4.5mm.
Ik ga geen preload ringen installeren omdat die extra joule meer me niet zo interesseert, als die echt te laag uitkomt kan ik dit altijd nog doen maar ik wil deze buks toch meer gebruiken voor in de tuin(met woonkamer erbij 16 meter) met een dempertje erop dus het spul moet gewoon zo soepel en rustig mogelijk schieten.
Verder mag die af en toe mee naar de baan op 50 meter maar daarvoor is die niet bedoelt daar heb ik de hw97 al voor.
Ik zal hier nog een post plaatsen met mijn ervaringen zodra de kit gemonteerd is.
Mvgr bert

Ik heb mijn TL kit eerst met moly en nu met Ultimox gesmeerd, werkt allebei. Als je moly gebruikt, dan heel weinig.
Air Arms & Weihrauch

#39 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 november 2019 - 10:22

Ik heb bij mijn huidige TL kit in m'n nieuwe TX 200 Ultimox op de raakvlakken tussen compressiebuis/zuiger en veer/veergeleider gebruikt. Aan de buitenkant van de compressiebuis en dus ook de binnenkant van de aktie heb ik gewoon Moly gebruikt. Ook op de 22mm insert bij het plaatsen in de AA compressiebuis heb ik Moly gebruikt. Dit is puur ter preventie van roest.

Om nou te zeggen dat ik uit eigen ervaringen hebben kunnen constateren dat het n beter dan het ander is kan ik niet zeggen. Toen ik mijn 100 meter HW97k veerbuks van iemand overnam was deze door de tuner met Ultimox ingesmeerd. Deze 97k is ontzettend consistent en heeft bij de laatste 100 meter wedstrijd zowel de eerste als tweede plaats behaald. Enkele van de toptuners op het Amerikaanse GTA forum werken ook graag met Ultimox. Hoofdeigenschap Ultimox is dat je wapen er bijna niet mee kan dieselen. Door deze ervaringen heb ik ook besloten het (erg dure) spulletje te gaan gebruiken.
Handjevol Weihrauchs

#40 Gebruiker is offline   bert0314 Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 november 2019 - 13:07

Ultimox ken ik niet, ik heb idd tussen compressiebuis en sleeve ook gewoon moly gebruikt ter roestpreventie.
Klein beetje rondom binnenin de compressiebuis en toen de sleeve erin geschoven en vast geloctite.
Dat ultimox waar haal je dat? En welke heb je nodig?
Deze komt als eerst naar boven via amazon is dat de goede?
Bijgesloten Plaatje
En bij een vortek kit wordt ook een ptfe vet meegeleverd, iemand die weet of dit vergelijkbaar is?
Heb mn paul short gewoon zoals alles met moly gedaan, Uiteraard zeer spaarzaam.
Nu hoor ik van tony dat moly geen zin heeft voor delrin op staal contact en puur voor staal op staal bedoeld is.
Oftewel doe ik er verstandig aan om de paul short kit te ontdoen van zn moly en met ultimox te smeren?
En waar vind ik die ultimox evt buiten amazon en dergelijke om?
Mvgr bert
Gamo g1200 .177 1993
Slavia 618 .177

#41 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 november 2019 - 13:53

Dat is inderdaad de goeie Ultimox op die foto. Ontwikkeld voor gebruik op seals in de barre omstandigheden in de ruimtevaart voor zover ik weet. Een niet op aardolie gebaseerd vet dat daarom met de gebruikelijke schoonmaakmiddelen als thinners, remmenreinigers, etc. ook moeilijk te verwijderen is.

Amazon zal prima zijn als leverancier. Ik geloof dat ik mijn 60 grams potje van de link hieronder heb:
http://www.microlubr...rease-60-g.aspx

Voor de Paul Short en de delrin ringen zou je ook de STP kunnen gebruiken natuurlijk. Het is een plakkerig goedje dat na een tijd gebruik er (bij mij in ieder geval) wat verbrand begon uit te zien. Dat stond me wat tegen.

Van de Poolse wereldkampioen Opiela (ook TX200 met Tony Leach) heb ik een flacon Siliconenolie gekregen. Hij zweert bij dit spul en gebruikt het al tijden.
https://allegro.pl/o...duct&bi_m=reco&

Uit ervaring kan ik je dan zeggen dat de in te wrijven oppervlakken nooit staal op staal mogen zijn. :huh: Gelukkig heb ik een knutselbuks om het een en ander uit te proberen. :P

Zo, nu heb ik je nog meer aan het zweven gebracht. Ik ben in ieder geval klaar met het experimenteren. Ultimox daar waar het erom gaat, Moly voor de rest.

Deze post is bewerkt door Lytse Hielke : 13 november 2019 - 13:56

Handjevol Weihrauchs

#42 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 13 november 2019 - 19:06

Grappig spul dat Ultimox.

Het is in feite Krytox met teflonpoeder.
Ullie de gullie de jullin k?

#43 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 november 2019 - 19:25

Bekijk Post Gert, op 13 november 2019 - 19:06, zei:

Die teflonpoeder is de kers op de taart.

:D
Handjevol Weihrauchs

#44 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 14 november 2019 - 01:39

Bekijk Post Gert, op 13 november 2019 - 19:06, zei:

Joh... Net zoals dit spulletje bedoel je Gert?Geposte afbeelding

Ultimox 226 is de iets goedkopere kopie van Krytox GPL 226.
Gebruik het al jaren in al m'n tunes. Zo dun als het maar kan op alle interne onderdelen en je hebt er 5k á 10k schoten geen omkijken meer naar.
Ook mooi voor HFT: Bij een natte buks de ingewanden alleen maar drogen met een haarfönh oid, want Ultimox/Krytox spoelt er niet af en vermengt niet met water. Demonteren, drogen, weer in elkaar zetten, klaar.
En dat alles zonder zwarte handen.

Uit (verkeerde) zuinigheidsoverwegingen andere onderdelen met moly oid smeren is geen aanrader. Door de snelheden tijdens het schot zal de moly altijd gaan verspreiden & mengen met je dure vet waardoor je een onbetrouwbare smering krijgt én je de hele buks weer kunt gaan ontvetten. Da's het paard achter de wagen spannen...
Met een potje van 60 gram kun je minstens 30X je gehele buks te ruim smeren, oftewel zo'n 150.000 tot 300.000 schoten doen. Daar wordt je niet arm van.

Ook trekker-units smeer ik met een PTFE produkt. Gewoon wat in de unit druppelen en de soepelheid straalt je tegemoet.
Wel de verdunner (thinner) goed laten verdampen voordat je de trekker terug in de buks zet, anders komen er dikke vlammen uut de piep.
En voor de gierigaards die het wilde gaan vragen: Nee, dit veel goedkopere smeermiddel kun je niet in de rest van je buks gebruiken. Het is niet zo hittebestendig als Ultimox of Krytox, oftewel het dieselt als een malle. Maar voor een trekker is het bruikbaar spul omdat het overal tussen kruipt en na verdamping van de verdunner een mooi dun laagje vet achterlaat wat de trekkerunit niet verlaat.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 14 november 2019 - 03:19

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#45 Gebruiker is offline   bert0314 Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 14 november 2019 - 22:45

Dat ultimox spul is nog verdomde lastig aan te komen zeg!
Enige adres wat ik tot nu toe kan vinden is in de link van lyste hielke en amazon.
Niemand wie weet waar je dit spul in nl kan halen? Wil graag verder met de tune en lees steeds slechtere verhalen over de stl lube welke tony aanraadt.
Voornamelijk betreffende korte levensduur van het spul en na een doosje pellets weer opnieuw moeten smeren en het verbranden.
Kortom ik wil graag het spul met ultimox smeren maar heb geen zin om nog 3 weken te moeten wachten op mn bestelling ;)
Mvgr bert