Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Tony Leach 22Mm Tune Voor Oa. Aa Tx200. Iemand Ervaring, Mening?

#1 Gebruiker is offline   stpeeke Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 28-juni 11

Gepost 27 mei 2019 - 15:04

Ft of hft met een veerbuks. Het lokt toch. Moeilijk vermoed ik etc... maar goed ik denk er over na.
Al bladerend door het internet kom ik een tuning tegen voor ondermeer een AA TX200 waarbij de ontwikkelaar Tony Leach een eigen systeem ontwikkelde. Op FB heeft hij de naam Airguntech. Als ik het goed begrijp,dan maakt hij een nieuwe compressiekamer waarin hij een lichtere zuiger aanbrengt. Die zuiger heeft geen ,tja zij noemen het een skirt. Het is de doorn met daarop een zuigerkop. Heeft iemand ervaring ermee? Wat denk je ervan?
Thx alvast.

#2 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 27 mei 2019 - 15:43

Vier man van LSV Noarderloft in De Tike schieten in hun TX200 met deze mooie tuningset. Ik ben er één van. Ook de wereldkampioen HFT2, Gary Chillingworth, en de top Poolse schutter Slawomir Opiela schieten ermee.

Voor het TX200 en Prosport platform van Air Arms is er waarschijnlijk niks beters te vinden. En de set is met zo'n 140 euro incl. verzendkosten ook nog relatief betaalbaar. Voor die centen moet je de zuigerstang en de 22mm insert zelf plaatsen. De onderdelen zien er als volgt uit:

Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje

Je kunt je internals ook naar Tony Leach opsturen, dan plaatst hij ze en ben je iets van 100 euro meer kwijt. Ik heb het zelf gedaan en het is redelijk simpel. Je blijft de standaard AA 16 joule zuigerveer, de originele zuigerstang, en de originel compressiecilinder gebruiken.

Toverwoord bij de set is terugslag. Je totale zuigergewicht (zuiger, zuigerstang, seal) gaat van 221 naar 145 gram. De buks wordt daarmee veel rustiger bij het schot, de hold sensitivity (effect op het schot bij anders vasthouden) verbetert. Kort geleden begon m'n buks ineens slecht te groeperen. Door de O-seal (zwarte ringetje achter de rode seal) te vervangen was alles weer bij het oude. Een O-ringetje kost 20 cent. Met de eerste heeft ie iets van 5000 schoten gedaan. Wil je meer weten dan vraag je maar.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#3 Gebruiker is offline   rgsx749 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 18-december 10

Gepost 27 mei 2019 - 15:58

Hallo.maken ze ook iets gelijksaardig voor een hw97 .uitleg lijkt me interessant
Gr

#4 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 27 mei 2019 - 16:11

Bekijk Post rgsx749, op 27 mei 2019 - 15:58, zei:

Hallo.maken ze ook iets gelijksaardig voor een hw97 .uitleg lijkt me interessant
Gr

Voor HW97 moet je bij Nick Gibney of Paul Short zijn.

https://www.youtube....h?v=D_kXvPQ7J4c

Of bij onze eigen Leo Bokkum, maar die is door een verhuizing even uit de running.
Handjevol Weihrauchs

#5 Gebruiker is offline   techno Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 17-oktober 10

Gepost 27 mei 2019 - 19:17

Mooi setje ! Op hoeveel joule komt dit uit ? En blijft de transferpoort hetzelfde ?

#6 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 27 mei 2019 - 19:33

Transferpoort is geïntegreerd deel van de 22mm insert. Aangepast formaat dus.

Tony Leach raadt aan de standaard veer van default 225 mm naar 205-210 mm in te korten. Ik heb dat Oscar laten doen. De shot cycle is dan bijzonder goed. Met 10 mm aan ringen (standaard worden 3 met een totaal van 5 mm bijgeleverd) schiet de mijne 15,9 joule met exact pellets. Met express ga ik over de 16 joule. Zou voor de veiligheid misschien wel wat ringen kwijt kunnen.

Ik schiet overigens met de Hunter Carbine versie van de TX200. De normale lange versie is iets efficiënter en zou wellicht met minder ringen al 16 joule halen.

Deze post is bewerkt door Lytse Hielke : 27 mei 2019 - 19:40

Handjevol Weihrauchs

#7 Gebruiker is offline   stpeeke Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 27 mei 2019 - 20:29

Wat heerlijk zo een forum. Raad je zelf de langere tx200 aan of de hc? Zelf neig ik naar de hc vanwege de mogelijkheid om er een demper op te zetten. Ik weet, niet fluisterstil laar in mijn geval een goodwil gebaar naar de buren.
Als ik goed lees dan is de hc een andere versie. Ik ga hem ook vragen om een veer erbij te doen. Dat inkorten zie ik niet zitten.
Heel erg bedankt alvast.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#8 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 27 mei 2019 - 21:34

Bekijk Post stpeeke, op 27 mei 2019 - 20:29, zei:

Wat heerlijk zo een forum. Raad je zelf de langere tx200 aan of de hc? Zelf neig ik naar de hc vanwege de mogelijkheid om er een demper op te zetten. Ik weet, niet fluisterstil laar in mijn geval een goodwil gebaar naar de buren.
Als ik goed lees dan is de hc een andere versie. Ik ga hem ook vragen om een veer erbij te doen. Dat inkorten zie ik niet zitten.
Heel erg bedankt alvast.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Als ik opnieuw kon kiezen dan zou ik voor een lange versie gaan. Intern zijn HC en lang gelijk aan elkaar. Denk dat een demper ook op een lange past.

Onder de streep zullen de verschillen tussen normaal en HC verwaarloosbaar zijn, maar de voorkeur van de meeste HFT schutters ligt bij de lange versie.

Wat je ook kunt doen is bij Tony een zuigerstang kopen. Soms zitten die stangen erg vast en is verhitten met een brander noodzaak om 'm los te krijgen. Het andere voordeel is dat je je eigen zuiger intact laat. Het eindstuk dat op je compressiekamer zit (waar de transferpoort in zit) is makkelijker los te halen.
Handjevol Weihrauchs

#9 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 28 mei 2019 - 08:30

Hier ook een tevreden gebruiker.

Heb een complete 'drop-in set' gekocht voor mijn Prosport, d.w.z. de originele ingewanden eruit, nieuwe erin. € 225.

De meegeleverde veergeleider was nét ietsie te lang voor een Prosport (Tony test enkel of alles past met een TX) dus daar moest ietsje af.

Spannen gaat kinderlijk eenvoudig. Schietgedrag is fantastisch, heel kort tikje. Je 'voelt' totaal niet dat er een pellet met 16J de loop verlaat.

Er staan her en der wat filmpjes op YT van mensen die hun TX hebben "geleached" :) Aanrader.

Bijgesloten Plaatje
Ullie de gullie de julliën ôk?

#10 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 28 mei 2019 - 09:54

Bekijk Post Lytse Hielke , op 27 mei 2019 - 22:34, zei:

Als ik opnieuw kon kiezen dan zou ik voor een lange versie gaan. Intern zijn HC en lang gelijk aan elkaar. Denk dat een demper ook op een lange past.

Onder de streep zullen de verschillen tussen normaal en hc verwaarloosbaar zijn

Lange heeft tov de hc een iets rustiger schietgedrag, en spant veel makkelijker door de langere arm. Heeft ook iets meer gewicht naar voren. De lange past echter Geen demper op, en is zeker niet geheel stil. De hc maakt echt wel lawaai, maar met een interne tune en een demper is hij erg stil (ja op een getunede veerbuks scheelt een demper echt). Met demper erop gaat de balans ook iets naar voren wat voor mij het schietgedrag ook ten goede komt. Intern zijn er ook een paar kleine verschillen oa kortere zuigerslag oid, maar dat zou je even moeten Google dat weet ik niet meer. Je moet met de lange versie wel iets meer "narichten".

Deze post is bewerkt door munt: 28 mei 2019 - 09:54

Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#11 Gebruiker is offline   stpeeke Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 28 mei 2019 - 10:22

Dus best de lange versie kopen. Even kijken op top-impact.eu. Staan daar aan redelijke prijzen.
Hoop dat dat te betrouwen is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#12 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 28 mei 2019 - 11:15

Bekijk Post stpeeke, op 28 mei 2019 - 10:22, zei:

Dus best de lange versie kopen. Even kijken op top-impact.eu. Staan daar aan redelijke prijzen.

Die zijn inderdaad een klap goedkoper dan wat er normaal voor gevraagd wordt.

Maar betaling alleen als banktransfer. En dan opgestuurd vanuit Polen. Kweenie, dan gaat er toch een belletje rinkelen hier.
Handjevol Weihrauchs

#13 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 28 mei 2019 - 11:16

Leuk om te lezen wat er met een AA veerbuks mogelijk is en hoe ze zich dan gedragen.
Weer wat wijzer geworden waarvoor dank.
Gr Gerard.
I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

#14 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 28 mei 2019 - 16:24

Bekijk Post Lytse Hielke , op 28 mei 2019 - 12:15, zei:

Die zijn inderdaad een klap goedkoper dan wat er normaal voor gevraagd wordt.

Maar betaling alleen als banktransfer. En dan opgestuurd vanuit Polen. Kweenie, dan gaat er toch een belletje rinkelen hier.

Heb weleens informerend contact gehad met top-impact. Is echt een dozenschuiver. Toen ik vroeg "kun je een foto sturen van de kolf kreeg ik een vrij botte reactie "nee, we openen nooit sturen het gewoon op en dan hoort het wel te kloppen". Dan kan ik je als je rond aan het kijken bent zeker Mundilar aanbevelen. Of gewoon een NL handelaar. (beiden even goed)
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#15 Gebruiker is offline   René Artois Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 09-november 17

Gepost 28 mei 2019 - 19:54

Ooit daar mijn eerste pcp besteld en betaald via bankoverschrijving, kon uiteindelijk niet leveren, of toch niet aan geadverteerde prijs. Wel een telefoon met excuses en geld terug.

Bekijk Post stpeeke, op 28 mei 2019 - 10:22, zei:

We stoan der veur en we moetn derdeur!

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers