Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - H騁 forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Diana Export Veer Voor Hw97K Hoewel korter moet ze worden.

#1 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 07 juni 2019 - 07:12

Hoi mede schutters.
Zoals topic al aan geeft heb ik nog een paar nieuwe Diana export veren liggen van mijn Diana 56 TH .22.
Deze leverden circa 30 J in dit geweer.
Graag zou ik deze inkorten en voor mijn HW97K willen gaan gebruiken en het liefst met een vermogen van 12 tot 14 Joule.
Op de site, van de link, van Leo Bokkum veren calculator gekeken en zijn veren verhaal tig keer door gelezen. Met een mobiel raak je trouwens het overzicht van de veren calculator site al snel kwijt, zie screenshot.
Echter gaat voor een veer het logische technische verhaal niet op dus ik heb geen idee hoeveel ervan af moet.
10% inkorten dus 3 cm staat NIET gelijk aan 3 Joule. Maar als ik goed gelezen en begrepen heb factor 4 dus circa 12 J minder?
En passen ze überhaupt wel in een HW97K aangezien de HW veer Buiten Diameter maar 20.4 mm dik is. Hoelang is een standaard HW97K veer?
Wie weet raad?

De gegevens van de Diana veer.
Staaldikte is 3.2 mm.
Lengte 302 mm.
Buiten Diameter 21.4 mm.
Hart op Hart 18.2 mm.
Center 15 mm.
31 volledige windingen.
33 in totaal.
Gr Gerard.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door De-Witte: 07 juni 2019 - 08:49

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#2 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 07 juni 2019 - 10:25

Ter aanvulling het verhaal Van en met Dank aan Leo Bokkum over veren:
Hamerveren, veerbuksveren, ballpointveertjes, het maakt voor de werking niets uit.

Voor de zoveelste keer maar weer eens knip/plak:

De stugheid van een veer ligt niet aan het merk, maar aan een combinatie van: dikte van het materiaal (de draad), de diameter van de veer en het aantal windingen. Het soort materiaal doet amper ter zake, want de veer-eigenschappen van de materialen die bruikbaar zijn voor een veerbuks ontlopen elkaar heel weinig.

Iedere verenfabrikant heeft een groot assortiment verschillende veren in zijn pakket. Dat hij daarbij schrijft welke veer voor welke buks geschikt is betekent niet dat je voor jouw buks geen andere veer uit zijn assortiment zou kunnen gebruiken, maar is meer voor mensen die te lui/beroerd/onkundig zijn om ff op te meten en uit te rekenen welke veer ze in hun buks kwijt kunnen om een bepaald schotgedrag te verkrijgen.

Wat maakt een veer "stug" ?
Dik materiaal, weinig windingen en een kleine diameter.

Bij de keuze van een andere veer is het daarom goed om te weten dat een veer tegen de normale logische denkwijze ingaat.

Want je zou denken dat wanneer je het materiaal (de draaddikte) van een bepaalde maat veer 10% dikker neemt, de veer ook 10% sterker wordt.
Dit is echter niet het geval. Wanneer je het materiaal van een veer 10% dikker maakt, wordt de veer 45% sterker.
Bij de veerconstante van drukveren blijkt dus dat de draaddikte tot de vierde macht verheven is. En da's geen kattepies, edoch wel gemakkelijk voor ons veerschutters, want 10 procentjes meer of minder kunnen we binnenin onze buks al snel kwijt.

Een ander nuttig weetje: 1 winding kan net zo veel kracht leveren als een veer met een miljard windingen van dezelfde afmetingen. De slag van die een winding is voor onze doeleinden echter veel te kort, daarom hebben onze veren meer windingen.
Het is dus de vervorming van het materiaal die de kracht bepaalt. Hoe verder je een winding indrukt, hoe meer het materiaal wordt vervormd.
En dat geeft daarmee het volgende wat voor ons belangrijk is: Hoe meer windingen een veer van een bepaalde lengte heeft, des te minder krachtig ("stug") hij is.

Ten slotte de diameter van de veer. Die doet ook al niet wat je logischerwijs zou denken.
Bij de berekening moet je uitgaan van "hart-op-hart". Dus niet de 2 buitenkanten of 2 binnenkanten van de veer meten, maar de twee middelpunten van de draad. Eenvoudig te vinden door binnenkant/buitenkant te nemen.
De hart-op-hart diameter is tot de derde macht verheven.
Dat wil zeggen dat wanneer je de hart-op-hart afstand van een bepaalde drukveer 10% groter neemt, de veer 25% minder kracht kan leveren.

Nah, het moge nu toch vrij duidelijk zijn dat je in de catalogus van een verenfabrikant heel veel kanten op kunt?
De enige beperkingen zijn de lengte (voor de voorspanning), de slag (voor het maximaal aantal windingen), de binnendiameter en de buitendiameter. Waarbij je voor de buitendiameter wel rekening moet houden dat de veer iets uitzet tijdens het spannen.

En een mooi tooltje om mee te rekenen zodat je geen 20 verschillende (lees verkeerde) veren bestelt:
Veer Calculator

Mvg, Leo.

DIT STAAT DUS OOK NERGENS:
10% inkorten dus 3 cm staat NIET gelijk aan 3 Joule. Maar als ik goed gelezen en begrepen heb factor 4 dus circa 12 J minder?
ZO ZIE JE MAAR WEER HOE SNEL IK ALLES DOOR ELKAAR HUTSEL! :D

Inmiddels via forum genoot (waarvoor dank) gewezen op de standaard veer van Weihrauch HW97K.
met de volgende afmetingen:
neue Ausführung:
Länge 29,0 cm, (Lengte)
Außendurchmesser 20,5 mm, (Buitendiameter)
Innendurchmesser 14,3 mm, (Binnendiamaeter)
Stärke 3,1 mm (Veerdikte).
en ook:
31 volledige windingen.
33 in totaal.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door De-Witte: 07 juni 2019 - 11:42

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#3 Gebruiker is offline   techno Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 17-oktober 10

Gepost 07 juni 2019 - 10:37

Als je die veren al hebt zou je het gewoon kunnen proberen toch ? Begin met een lengte van 25 cm, nadat de veer een keer gespannen is geweest zal deze nog wat korter zijn.
Ik heb net even gemeten; de inwendige diameter van een HW zuiger zonder sleeve is 22,4 mm. Dat is dus wat aan de krappe kant wellicht aangezien de veer wat uitzet bij het opspannen.
Maar hé, buksen uit elkaar halen en ervan leren is toch leuk om te doen.. :)

Deze post is bewerkt door techno: 07 juni 2019 - 10:40

#4 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 07 juni 2019 - 11:37

Hoi techno,
Bedankt voor jouw reactie.
Met een zuiger indiameter van 22.4 mm gaat het idd krap worden voor mijn Diana veer van 21.4 mm dikte vrees ik.
De inmiddels gemaakte zuigersleeve als buitenveergeleider van 0.5 mm dikte kan ik dus al niet meer kwijt omdat er dan voor de veer-uitzetting geen plaats meer is.
Maar net, is net genoeg, dus zal het wel hondjes werk gaan worden.
Ik bezit niet over de juiste gereedschappen en meet apparatuur vandaar dat ik liever precies weet hoeveel eraf moet om bij de 12 - 14 Joule uit te komen.
Dus wie o wie van onze 13000 leden heeft ooit gezondigd en een Diana veer in een HW97K gemonteerd?
Gr Gerard.

Bekijk Post techno, op 07 juni 2019 - 11:37, zei:

Als je die veren al hebt zou je het gewoon kunnen proberen toch ? Begin met een lengte van 25 cm, nadat de veer een keer gespannen is geweest zal deze nog wat korter zijn.
Ik heb net even gemeten; de inwendige diameter van een HW zuiger zonder sleeve is 22,4 mm. Dat is dus wat aan de krappe kant wellicht aangezien de veer wat uitzet bij het opspannen.
Maar hé, buksen uit elkaar halen en ervan leren is toch leuk om te doen.. :)

Deze post is bewerkt door De-Witte: 07 juni 2019 - 11:38

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#5 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 07 juni 2019 - 13:16

Je moet toch wat met je vrije middag dus poging 0001 is klaar.
De veer meet met tophat (welke net zoals 3wheel gemaakt is op de boormachine) nu 25 cm.
De piston-sleeve als achterste veer geleider gaat dus niet passen vrees ik.

Alvorens ik ga opereren wacht ik toch nog ff af of en zo ja er nog reacties binnenkomen met de "juiste maat".
Te lang vind ze ook niet lekker en haak ze niet meer in.
Te kort, ach ja wie heeft daar van ons geen ervaring mee?

Gr Gerard.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door De-Witte: 07 juni 2019 - 13:17

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#6 Gebruiker is offline   smitke Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 01-mei 17

Gepost 07 juni 2019 - 14:03

Uitproberen en testen , ik ben begonnen met een zogenaamde 16 joule kit (vortec) en die had nog zo`n 19 joule.
Na 3 keer een winding er af gehaald zit ik nu op zo`n 15.5 joule. Maar iedere keer als je er een winding af haalt en dus de veer weer rood gloeiend moet maken en mooi vlak moet buigen ( en slijpen en harden) , lijkt me ook niet goed voor de veer.
Kan je geen maten geven van de veer die zit dus in de buks , maar het zal bij elke buks anders zijn. Je kunt denk ik niet een precieze maat aangeven. Gewoon iets inkorten en weer meten. Oja , ik kan de buks nou in elkaar schroeven zonder te hoeven voorspannen. In elkaar geschroefd zit er nog wel voorspanning op. Sucses. :)
HW50 [F] 4.5
HW50S 4.5

#7 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 07 juni 2019 - 14:44

Begrijp precies wat je bedoeld smitke.
En dat is net het gene wat ik juist wilde voorkomen.
BTW mijn HW heb ik nog nooit van binnen gezien, DB schietsport heeft mijn tune gedaan naar AGW FP.
Het zal wel meevallen maar het telkens uit en in elkaar zetten wilde ik zo veel mogelijk voorkomen. En nu weet ik wat jij gedaan hebt om van 19 naar 15.5 J te gaan, -3 windingen.
Bedankt voor je reactie.
Gr Gerard.

Bekijk Post smitke, op 07 juni 2019 - 15:03, zei:

Uitproberen en testen , ik ben begonnen met een zogenaamde 16 joule kit (vortec) en die had nog zo`n 19 joule.
Na 3 keer een winding er af gehaald zit ik nu op zo`n 15.5 joule. Maar iedere keer als je er een winding af haalt en dus de veer weer rood gloeiend moet maken en mooi vlak moet buigen ( en slijpen en harden) , lijkt me ook niet goed voor de veer.
Kan je geen maten geven van de veer die zit dus in de buks , maar het zal bij elke buks anders zijn. Je kunt denk ik niet een precieze maat aangeven. Gewoon iets inkorten en weer meten. Oja , ik kan de buks nou in elkaar schroeven zonder te hoeven voorspannen. In elkaar geschroefd zit er nog wel voorspanning op. Sucses. :)

Deze post is bewerkt door De-Witte: 07 juni 2019 - 14:48

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#8 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 11 juni 2019 - 10:01

Als een Rus zegt kan NET kan het NIET.
Ofschoon ik verwacht dat 1 mm voor de veeruitzetting bij deze zeer stugge veer waarschijnlijk genoeg is,
moet ik helaas het antwoord hierop schuldig blijven.
1 mm is de ruimte die overblijft tussen zuiger binnenmaat en veer buitenmaat nadat de Veersleeve is verwijderd.
Met mijn zelfgemaakte veer compressor, twee plankjes met lange schroeven erin als geleider en een grote lijmklem,
geprobeerd de veer dikte te meten waarbij mij de veer om de hoorapparaten vloog.
Ook viel mijn Tophat er na de compressie weer vanzelf uit.
Verder mis ik de machines en het materiaal om de passende Tophat en Veergeleider te maken.
Nu ben ik niet de persoon die het mes in het varken laat steken maar zonder riemen kan je niet roeien.
Voor mij dus (helaas) einde verhaal.
Mocht er zich iemand bereid voelen een passende veergeleider en tophat te fabriceren,
heb ik daar graag een Diana Export veer als betaling voor over.
Verder blijft de vraag natuurlijk hoe deze veer al dan niet ingekort zich gedraagt in een HW97K.
Waarschijnlijk (afgaande op mijn Diana 56 TH) met zware klappen en een berg Twang, dus niet al te best voor het geweer en vooral de kijker!
Zo overdenkend moeten we er maar mee stoppen voor al eer we goed begonnen zijn.

Johan Cruijff zijn uitspraak: "Elk nadeel hebt zijn voordeel" gaat bij mij ook op.
Met de zoektocht naar materiaal nog 6 doosjes H&N Baracuda pellets in de kelderkast gevonden.
Deze hebben zo wie zo 16 Joule nodig om lekker te schieten.
Dus de HW97K blijft dicht en zoals ze is want voorlopig kan ik nog wel ff vooruit.
Dank voor jullie reacties en meedenken.
Gr Gerard.

Deze post is bewerkt door De-Witte: 11 juni 2019 - 10:03

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#9 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 11 juni 2019 - 12:49

Bekijk Post De-Witte, op 11 juni 2019 - 10:01, zei:

a) Ofschoon ik verwacht dat 1 mm voor de veeruitzetting bij deze zeer stugge veer waarschijnlijk genoeg is,

b) Verder blijft de vraag natuurlijk hoe deze veer al dan niet ingekort zich gedraagt in een HW97K.
Waarschijnlijk (afgaande op mijn Diana 56 TH) met zware klappen en een berg Twang, dus niet al te best voor het geweer en vooral de kijker!

a) Het leuke is dat die Diana veer minder "stug" is dan de HW veer.
Even uitgaande de HW-OEM veren die ik gebruik geven deze een veerconstante van 6,4N/mm indrukking tegen 5,5N/mm voor de Dianaveer.

b) Afgaande op het aantal wikkelingen per gelijke lengte van beide veren zal die Dianaveer MINDER kracht leveren dan de HWveer wanneer je deze in een HW97/77 stopt.
Vraag je jezelf natuurlijk af waarom zo'n softere veer in D57 dan toch zoveel geweld afgeeft. Da's nogal simpel: Een D57heeft een veel langere slag, een veel zwaardere zuiger, een grotere zuigerdiameter en een zeer grote voorspanning.
Vanwege die grote voorspanning is de D57 één van de zeer weinige buksen waarbij ik een veercompressor gebruik. Iedere HW gaat gewoon met het handje.

Er is in buksenland méér tussen hemel en aarde dan alleen de veerkracht.Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 11 juni 2019 - 12:52

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#10 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 11 juni 2019 - 13:22

Hoi Leo,
Bedankt voor je reactie en inzicht.
Kan jij dan ook vertellen of ze überhaupt genoeg heeft aan de 1 mm speling.
Of heeft ze juist net als in de Diana 57 graag de nodige speling?
Je uitkomst had ik idd niet verwacht.
Gr Gerard.

Bekijk Post Leo Bokkum, op 11 juni 2019 - 13:49, zei:

a) Het leuke is dat die Diana veer minder "stug" is dan de HW veer.
Even uitgaande de HW-OEM veren die ik gebruik geven deze een veerconstante van 6,4N/mm indrukking tegen 5,5N/mm voor de Dianaveer.

b) Afgaande op het aantal wikkelingen per gelijke lengte van beide veren zal die Dianaveer MINDER kracht leveren dan de HWveer wanneer je deze in een HW97/77 stopt.
Vraag je jezelf natuurlijk af waarom zo'n softere veer in D57 dan toch zoveel geweld afgeeft. Da's nogal simpel: Een D57heeft een veel langere slag, een veel zwaardere zuiger, een grotere zuigerdiameter en een zeer grote voorspanning.
Vanwege die grote voorspanning is de D57 één van de zeer weinige buksen waarbij ik een veercompressor gebruik. Iedere HW gaat gewoon met het handje.

Er is in buksenland méér tussen hemel en aarde dan alleen de veerkracht.Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door De-Witte: 11 juni 2019 - 13:41

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#11 Gebruiker is offline   smitke Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 11 juni 2019 - 14:34

Bekijk Post De-Witte, op 11 juni 2019 - 14:22, zei:

Hoi Leo,
Bedankt voor je reactie en inzicht.
Kan jij dan ook vertellen of ze berhaupt genoeg heeft aan de 1 mm speling.
Of heeft ze juist net als in de Diana 57 graag de nodige speling?
Je uitkomst had ik idd niet verwacht.
Gr Gerard.

Meneer Witte , de spanschoen moet er ook nog langs kunnen in elk geval bij een HW , Diana weet ik niet.
HW50 [F] 4.5
HW50S 4.5

#12 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 11 juni 2019 - 14:41

Bekijk Post smitke, op 11 juni 2019 - 14:34, zei:

Meneer Witte , de spanschoen moet er ook nog langs kunnen in elk geval bij een HW , Diana weet ik niet.
Daar zit inderdaad zijn probleem. Als je voor het uitzetten van de veer zo'n 0,2mm neemt zit je aardig aan de veilige kant, maar het lipje van de spanhendel heeft ook nog een millimetertje nodig.
Kortom, dat gaat 'm niet worden met zo'n buitensleeve.

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#13 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 11 juni 2019 - 14:46

Bij de Diana zit de spanhevel met een stiftje aan de cilinder vast en komt niet met de veer in aanraking.
Nu schiet mij trouwens de maat 25.4 naar binnen als binnen maat van de Diana 57TH zuiger.
Als dit klopt heeft de veer de 2 mm speling rondom wel nodig.
En gaat het dus niet lukken met inbouwen in een HW97K. Mocht iemand het wel gelukt zijn verneem ik dit natuurlijk graag.
Ben bang dat het gewoon niet past.
Gr Gerard.
PS smitke meneer hangt bij ons aan de kapstok, zeg maar gerust Gerard.
Edit zie net de reactie van Leo.
Het is dus Over en uit.
... --- ...

Bekijk Post smitke, op 11 juni 2019 - 15:34, zei:

Deze post is bewerkt door De-Witte: 11 juni 2019 - 15:11

I知 GOD

a Grumpy Old Dog

#14 Gebruiker is offline   smitke Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 11 juni 2019 - 16:41

Oke Gerard. :D
HW50 [F] 4.5
HW50S 4.5