Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (10 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Veerbuks Voor 100M Binnen Baan Een beetje orinteren

#1 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 11-mei 07

Gepost 26 juni 2019 - 18:41

Hallo iedereen,

Ik ben sindskort actief op de 100m baan in Stein. Ik heb er nu een aantal keer geschoten met mijn FX Wildcat op 100m, maar ook een keer met mijn BSA GoldStar veerbuks op 50m. Ik heb het ook geprobeerd op 100m, maar het nogal ontstuimige schietgedrag en enorme pisboog met zijn 5,5mm gaven me het idee dat hij daar toch minder geschikt voor is.
Nu vond ik het schieten met een veerbuks ook wel weer heel uitdagend en leuk, en ik ben eens een beetje gaan kijken naar de mogelijkheden om ook op 100m te gaan schieten met een veerbuks.

Ik denk dat ik hierbij het liefst voor een 4,5mm zou gaan vanwege de wat vlakkere kogelbaan en gebrek aan zijwind op de binnenbaan ;)

Ik heb al het een en ander gelezen, en buksen als de HW97k, HW77, TX200 en ProSport komen vaak wel naar voren als zeer goede buksen voor het schieten op 100m. Verder schenen ook knikloop buksen als de HW80 en HW95 ook goed te schieten.
Nu had ik nog wel een aantal vragen ;)

In hoeverre speelt het hebben van een vaste loop een rol bij de nauwkeurigheid? In theorie heeft een vaste loop natuurlijk altijd dezelfde positie op de buks en zou nauwkeuriger moeten zijn... of zijn de lock mechanismes op moderne knikloop buksen tegenwoordig zo goed dat dit geen rol meer speelt?

Zijn er mensen die zowel met de onderspanners als de kniklopen van Weihrauch hebben geschoten? Merkten jullie echt verschil in de nauwkeurigheid? Zouden de genoemde HW95 en HW80 bijvoorbeeld ook al goed kunnen groeperen op 100m?

Ik weet dat er allerlei tuning sets verkrijgbaar zijn die het schietgedrag kunnen verbeteren, al dan niet door het terugbrengen van de schietkracht. Geven deze significant voordeel? En is voor het schieten op 100m het juist verstandig om de buks op 20 joule te houden, of om hem terug te brengen naar 16? Ik ben deze setjes tot nu toe vooral tegen gekomen voor de HW97k; iemand ervaring met het tunen van knikloop buksen?

Hoe kan het dat bijvoorbeeld een HW50s (met ongeveer dezelfde mondingsenergie) wel ontzettend goed schiet, toch minder geschikt is voor de 100m? Is het kwaliteitsverschil in de loop toch nog zo groot?

De bekende onderspanners zijn natuurlijk al super mooi, maar ik moet zeggen dat een knikloop ook wel een bepaalde mooie charme heeft ;)

Ik hoor graag jullie meningen en ideeen hier over! :)
FX Wildcat MkI 5,5mm - Discovery HI 8-32x50 SF
BSA GoldStar 5,5mm (oude onderspanner, niet de PCP) - Nikko Stirling 4-16x50 AO IR
Weihrauch HW30 4,5mm MkII - DBS Elite 3-9x40 AO

#2 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 26 juni 2019 - 18:53

Heee, wat leuk, wellicht weer een 100 meter veerschutter erbij :)

Anderen kunnen al je vragen veel beter beantwoorden. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de kracht waarmee je schiet er qua groeperen totaal niet toe doet.

Mijn Prosport heeft slechts 14 Joule en groepeert prima!
Ullie de gullie de jullin k?

#3 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 juni 2019 - 19:06

Ik zou het leuk vinden om bij de 100m veer club te komen ja, maar de PCP blijft ook nog steeds heel leuk hoor :P
En in ieder geval vast bedankt voor die tip qua mondingsenergie ;)

Ik kwam net tijdens het zoeken overigens ook nog de HW90 tegen, eentje met een gasram, maar wel met veel power. Wellicht ook eentje om in het achterhoofd te houden...
BSA GoldStar 5,5mm (oude onderspanner, niet de PCP) - Nikko Stirling 4-16x50 AO IR

#4 Gebruiker is offline   Boner Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-februari 17

Gepost 26 juni 2019 - 19:25

Ik heb geen ervaring op 100m met een veerbuks, maar heb wel een hw97k, hw80 en tx200 veerbuks gehad. Op 50m merktte ik geen verschil tussen de knikloop en de onderspanners, hoewel de hw80 toch grotere groepjes schoot dan de hw97 of de tx200. Maar dit ligt volgens mij enkel en alleen aan mezelf en niet aan het feit of het nu al dan niet een knikloop is, de hw80 bokt nl. als een gek en is minder vergevingsgezind dan de 2 andere. Maar het zijn alledrie topbuksen en ben zelfs aan het overwegen om mij terug een (oude) hw80 aan te schaffen.

Even ter info, zowel mijn hw97 als mijn hw80 waren .22 en volledig standaard, en de tx200 was .177 met een lubetune.
-Walther Lever action
-Benjamin Bulldog .357
-Beaumont "Bekema" Warrior .311
-Drummen Sinner .223
-BSA Lonestar .25
-Fx Streamline
-Fx Impact .30
-Shinsung Dragon .50
-Sam Yang Sumatra 2500 .22
-Diana Mod45
-Diana75 T01
-Weihrauch Hw35E
-Feinwerkbau 300S
-Airforce Condor .22/.25
-Airforce Texan .308

#5 Gebruiker is online   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 26 juni 2019 - 19:43

Van de echte 100 mtr veer schutters schiet er geen een met een standaard geweer.
Een compleet nieuw binnenwerk is geen uitzondering.
Je kan echter als je wat geluk hebt met je ingewanden van het standaard geweer best leuke prestaties neer zetten op de 100 mtr maar wil je punten schieten ontkom je niet aan het tunen. Dat je dit niet moet doen met een miskleun van de loop lijkt mij duidelijk.
Dus heb je een veerbuks welke goed groepeert dan kan het tunen beginnen.
Zelf met een Diana 56TH in .22 leuke resultaten gehaald maar echt top voor de 100 mtr was ze nog lange niet.
Ik zou gaan voor een 16J Walter LGU master pro in .177 4,5 mm met een minimaal 24x vergroting Discovery of tac vector kijker.
Gemonteerd op een 1 deligge mount met 20 MOA verkanting, of nog beter verstelbare mounts van bv FX.
Ik vermoed dat je met dit standaard geweer de beste resultaten zal behalen.
Wil je echt gaan tunen kies dan voor een HW97K of een Air Arms, Diana 56TH zou ik niet meer kopen te duur voor wat je krijgt bij AA vind ik dit eigenlijk ook. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en geen vast geven. De HW 80 en HW95 lijken mij te springerig voor de 100 mtr, te veel power in te licht geweer.
Het forum staat vol met tips ook van de sluier dus zoek en lezen maar.
Enfin succes, Gr Gerard.

Deze post is bewerkt door De-Witte: 26 juni 2019 - 21:18

I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

#6 Gebruiker is offline   RHRH Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-augustus 18

Gepost 26 juni 2019 - 21:08

Goed, het afgelopen jaar menig pellet verschoten met onderstaande geweren. Met name dan dus HW en TX. Beide hebben bijna precies dezelfde baan van pellet ongeacht hoe ver je schiet. Dus 16J 4.5 vs 21J 5.5 wat
er aan komt en hoe is wel degelijk een verschil. Van 25 naar 50 en af en toe 100 proberen. Nouja, ik vind mijn 16J HW echt een scheermes, maar voor 100 beetje te soft.

Wat me opviel in de dubbele afstand van 50, is dat je best wel een scope nodig hebt van toch beetje kwaliteit. Inslagen zien, en nouja, ik heb NMH10 van Optisan en dan heb je mega veel mils naar onderen. 15+
En dan heb ik met 50mtr zero 11 mils nodig. 11,5 eigenlijk. Dat is op 10x versterking.

100mtr veerbuks is echt moeilijk, en een of andere tuning kwa veer etc is wel nodig dan zodat het ding telkens hetzelfde gecontroleerd afgaat, en terug stuitert. Ik denk niet dat knikloop of vaste loop van merken
als HW verschil maken. Ik vind vaste loop fijner en mooier. Wel zou ik dus extra budget erbij maken voor een fatsoenlijke scope, als je niet ziet waar je op schiet ga je het waarschijnlijk ook niet raken. :les:
HW97KT 4.5mm 16J VMach + Hawke Vantage 4x12x40
TX200 Mk3 5.5mm FAC Vortek + Optisan EVE 4X12X44
Hatsan 125 5.5mm + Hawke Vantage 4x16x50
Hatsan Supertact 4.5mm + Walther 6x42
Artemis Cp2M 5.5mm + Walther 6x42
Webley Tempest 4.5mm
Diana Mod 5 4.5mm

#7 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 26 juni 2019 - 21:58

Bekijk Post Mark99, op 26 juni 2019 - 19:41, zei:

Hallo iedereen,

Ik ben sindskort actief op de 100m baan in Stein. Ik heb er nu een aantal keer geschoten met mijn FX Wildcat op 100m, maar ook een keer met mijn BSA GoldStar veerbuks op 50m. Ik heb het ook geprobeerd op 100m, maar het nogal ontstuimige schietgedrag en enorme pisboog met zijn 5,5mm gaven me het idee dat hij daar toch minder geschikt voor is.
Nu vond ik het schieten met een veerbuks ook wel weer heel uitdagend en leuk, en ik ben eens een beetje gaan kijken naar de mogelijkheden om ook op 100m te gaan schieten met een veerbuks.

Ik denk dat ik hierbij het liefst voor een 4,5mm zou gaan vanwege de wat vlakkere kogelbaan en gebrek aan zijwind op de binnenbaan ;)

Ik heb al het een en ander gelezen, en buksen als de HW97k, HW77, TX200 en ProSport komen vaak wel naar voren als zeer goede buksen voor het schieten op 100m. Verder schenen ook knikloop buksen als de HW80 en HW95 ook goed te schieten.
Nu had ik nog wel een aantal vragen ;)

In hoeverre speelt het hebben van een vaste loop een rol bij de nauwkeurigheid? In theorie heeft een vaste loop natuurlijk altijd dezelfde positie op de buks en zou nauwkeuriger moeten zijn... of zijn de lock mechanismes op moderne knikloop buksen tegenwoordig zo goed dat dit geen rol meer speelt?

Zijn er mensen die zowel met de onderspanners als de kniklopen van Weihrauch hebben geschoten? Merkten jullie echt verschil in de nauwkeurigheid? Zouden de genoemde HW95 en HW80 bijvoorbeeld ook al goed kunnen groeperen op 100m?

Ik weet dat er allerlei tuning sets verkrijgbaar zijn die het schietgedrag kunnen verbeteren, al dan niet door het terugbrengen van de schietkracht. Geven deze significant voordeel? En is voor het schieten op 100m het juist verstandig om de buks op 20 joule te houden, of om hem terug te brengen naar 16? Ik ben deze setjes tot nu toe vooral tegen gekomen voor de HW97k; iemand ervaring met het tunen van knikloop buksen?

Hoe kan het dat bijvoorbeeld een HW50s (met ongeveer dezelfde mondingsenergie) wel ontzettend goed schiet, toch minder geschikt is voor de 100m? Is het kwaliteitsverschil in de loop toch nog zo groot?

De bekende onderspanners zijn natuurlijk al super mooi, maar ik moet zeggen dat een knikloop ook wel een bepaalde mooie charme heeft ;)

Ik hoor graag jullie meningen en ideeen hier over! :)

Hoi Marc, volgens mij hebben wij samen geschoten in Stein. Ik was die gek met de HW100. Heb je toen niet ook met de 16j hw97k van een medeschutter geschoten? Hoe dan ook, vwb hws, ik heb de 16j hw97k gehad en heb nu de hw97k full power met v-mach beide in 4,5 mm. Ik heb er te weinig mee geschoten op 100m om er echt een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Ik kan je alleen zeggen op 50m merk ik weinig verschil. Ja de 16j is wat rustiger, maar de full power is zeer zeker ook goed te doen, en persoonlijk vind ik die extra power en de vlakkere kogelbaan net wat fijner. Maar nogmaas dat is op 50m en ik moet met de full power meer op mijn houding letten. Maar de HW77k kan het ook hoor. En wat te denken van een HW98? Die heb ik ook al vaker voorbij zien komen in de 100m veerbuks competities. Ik heb er toevallig 1 te koop. (Nog) niet getuned en in 5,5, maar wel full power. Als je interesse hebt wil die wel eens mee nemen? In mijn optiek is er, zeker bij HW geen verschil meer in knikloop en vaste loop. Grote voordeel van de 98 is de verstelbare kolf.
HW77K .22 SE v-mach met leapers 3-9x32
HW97K .177 laminated v-mach met optisan viper 3-12x44
HW100T FSB .22 SE met sightron sii 36x42
Evanix sniper .35 met hawke varmint 6-24x44sf
FWB 300 .177 met diopter

#8 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 juni 2019 - 22:21

Ten eerste bedankt voor alle tips en adviezen!

Ik had inderdaad ook al een beetje aan de kijker gedacht; ik schiet nu met mijn PCP met 32x vergroting op 100m, en zou voor een veerbuks ook wel minimaal 24x willen hebben om de inslagen nog een beetje fatsoenlijk te kunnen zien. Ik vond 16x in ieder geval te weinig... :P

Verder kan ik me inderdaad ook goed voorstellen dat een lichtere buks met een zware veer een stuk meer bokt dan een zwaarder model. Ik zag dat de HW80/85/95 allemaal relatief licht waren tov de HW97k, dus daar zal een deel van het moeilijker groeperen ook wel in zitten...

Een buks die uit de doos al goed groepeert is natuurlijk goed, ik was ook niet van plan er meteen wedstrijden mee te gaan schieten :P Maar het is wel leuk om er na verloop van tijd een beetje aan te gaan tunen ;) Het lijkt me goed om eerst mijn techniek eens een stuk te verbeteren en te wennen aan een buks voordat ik er meteen aan ga sleutelen ;)

@PrinsHeerlijk
Klopt ja :P ik had toen een of twee schoten met de HW97k van Danil geschoten ;) Wel echt veel te weinig om er een beetje aan te wennen en echt goed te gaan schieten, en zijn kijker ging geloof ik ook niet verder dan 12x vergroting :P De HW98 is ook wel interessant ja, al moet ik zeggen dat ik toch liever voor 4,5mm zou gaan :) Ik kan tegen de tijd dat we de volgende keer schieten nog wel even kijken :)

#9 Gebruiker is offline   Thomasvanhoek Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-februari 16

Gepost 26 juni 2019 - 22:57

He mark .

Ik heb zelf een
77k 4.5 mm 16 joule tune
Hw 85 5.5 mm ook andere binnen delen erin
Hw 85 4.5 mm en ook getuned

Ik heb ze alle 3 het eerste half jaar orgineel geschoten .
En de voorkeur bij groeperen op 100 meter gaat bij mij toch voor de 77k . Ik zou hem dan wel in 5.5 nemen iets waar ik zelf spijt van heb .

#10 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 26 juni 2019 - 23:15

Ik schiet sinds kort ook 100 meter, met de Walther LGU master pro in 4,5. Het enige wat ik veranderd heb is het vervangen van de plastic trekker door de Walther match trekker. Het afstellen van de trekker was een dingetje, omdat de handleiding te kort schiet, maar eenmaal goed afgesteld schiet de buks prima. Een Hawke fastmount 6x24 maakt het geheel compleet. Inslagen zijn goed te zien met deze kijker. Ik ga nog een keer kijken, of een 16 joule veer het schietgedrag nog beter maakt. Persoonlijk vind ik de Walther beter schieten, dan de hw97, waarvan ik inmiddels ook wat exemplaren heb getest.
Umarex jgd 5.5 hawke 3-9x40
Walther LGU Master Pro .177. Hawke vantage 4-16-44 Hawke fastmount 6-24x50

LSV Noarderloft.

#11 Gebruiker is online   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 27 juni 2019 - 07:05

Hoi Bert, ik ben het met je eens dat een standaard Walther LGU Master pro in 16J uitvoering beter schiet dan de standaard HW97K. De 21J uitvoering van de Walther vind ik dan weer net ff wat meer bewegen en alhoewel de afwerking beduidend beter is vind ik deze versie de meerprijs TOV de HW97K niet waard.
Kunststof aan het geweer en zeker een trekker vind ik ook niet kunnen maar dit zie je dus helaas steeds vaker. Echter redelijk makkelijk te vervangen voor een degelijker exemplaar.
Ga je voor een HW97K dan kan je er een standaard tune in zetten voor de nagenoeg ongetunde prijs van een Walther LGU 16J. De 16J LGU uitvoering heeft ze mijn inziens echter niet nodig en schiet heerlijk met zijn standaard ingewanden.
Voor binnen zou ik gewoon de 4,5 mm kiezen. Buiten of als je idd meer kracht wil hebben een 5,5 mm Walther. Met een Wheihrauch in 5,5 mm ff goed het groeppeer gedrag testen omdat deze boring vaak slechte lopen op levert.
Mijn HW97K schiet met een standaard AGW FP tune circa 18J met een korte tjok en beweegt echt minimaal.
Door het aantal schoten wat ik gedaan heb zal ze nu eerder 16J zijn dan 18J maar ik ben nog steeds helemaal weg van deze "goedkope" combinatie.
Helaas verkoopt DB schietsport geen AGW kits meer maar VORTEK of V-MACH schijnt net zo goed of beter te zijn.
Zo als reeds eerder vermeld vind ik de standaard Walther LGU in 16J echter een beter geweer, zou ik vandaag moeten kiezen dan wist ik het wel.
(Walther, mochten jullie mijn bankrekening nummer willen hebben, pb me dan maar ff)
Mark99 en ook alle andere mede schutters veel plezier met onze hobby en de schietsport.
Gr Gerard.

Bekijk Post Bert W, op 27 juni 2019 - 00:15, zei:

Ik schiet sinds kort ook 100 meter, met de Walther LGU master pro in 4,5. Het enige wat ik veranderd heb is het vervangen van de plastic trekker door de Walther match trekker. Het afstellen van de trekker was een dingetje, omdat de handleiding te kort schiet, maar eenmaal goed afgesteld schiet de buks prima. Een Hawke fastmount 6x24 maakt het geheel compleet. Inslagen zijn goed te zien met deze kijker. Ik ga nog een keer kijken, of een 16 joule veer het schietgedrag nog beter maakt. Persoonlijk vind ik de Walther beter schieten, dan de hw97, waarvan ik inmiddels ook wat exemplaren heb getest.

Deze post is bewerkt door De-Witte: 27 juni 2019 - 07:21

I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

#12 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 27 juni 2019 - 08:42

Bekijk Post Mark99, op 26 juni 2019 - 23:21, zei:

@PrinsHeerlijk
Klopt ja :P ik had toen een of twee schoten met de HW97k van Danil geschoten ;) Wel echt veel te weinig om er een beetje aan te wennen en echt goed te gaan schieten, en zijn kijker ging geloof ik ook niet verder dan 12x vergroting :P De HW98 is ook wel interessant ja, al moet ik zeggen dat ik toch liever voor 4,5mm zou gaan :) Ik kan tegen de tijd dat we de volgende keer schieten nog wel even kijken :)

Dat is zeker veel te weinig. Kijk maar, dan heb je hem iig eens kunnen schouderen. En gebruiken.
HW77K .22 SE v-mach met leapers 3-9x32
HW97K .177 laminated v-mach met optisan viper 3-12x44
HW100T FSB .22 SE met sightron sii 36x42
Evanix sniper .35 met hawke varmint 6-24x44sf
FWB 300 .177 met diopter

#13 Gebruiker is offline   marcello Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-juni 07

Gepost 27 juni 2019 - 09:33

Nou de HW97 in 4.5 heeft de meeste 100m veerbukswedstrijden gewonnen en heeft ook de hoogste totaal scores aller tijden staan en is dus met afstand de beste 100 meter veerbuks dat is dus gewoon een feit. Jonas heeft ooit 312 punten geschoten met een AA TX200 maar dat is wel een van de beste veerbuks schutters van ons land. Grutte Hielke heeft al eens de 100m gewonnen met een een hele goeie Diana 56TH en blijft daar ook heel hoog mee scoren. Er zijn er meer die toen ook de Diana hebben aangeschaft maar die halen de 300 punten nog niet. Er heeft nog nooit iemand een top 100m klassering gehaald met welke Walther dan ook dus ik ben benieuwd wanneer dat een keer gaat gebeuren. Knikloop buksen groeperen slecht op 100m. Ik heb Oscar ooit een keer hoog zien scoren met een HW98 maar dat kwam door de schutter ;) Jeroen Zwartpaard heeft het laatst weer met een HW80 geprobeerd.....kleine groepjes schieten op 100 meter met een veerbuks is eigenlijk gewoon belachelijk natuurlijk maar daarom proberen we het ook elke keer weer. Een goede schutter raakt met een standaard HW97 de roos wel op 100m. Maar om kleine groepjes tegen de moes aan te schieten is een different koekie. Sowiezo eindeloos veel oefenen en aan iedere goeie wedstrijdbuks is wel gesleuteld. Vaak door top tuners onder handen genomen en vergeet ook de kijker niet...minstens zo belangrijk. Ik heb door de jaren heen ook wel geleerd dat iedere buks uniek wat betreft pellet keuze en kracht instellingen e.d. en in mijn geval minder kracht (14,5 Joule) met een lichte pellet (JSB RS) heel goed werkt. De mijne is door Leo Bokkum getuned en ik heb als middelmatige schutter hiermee toch regelmatig de 300 puntengrens overschreden :) Ik heb het zelfs een keer gefilmd voor de non believers.. Kijk hier maar Wel de kwaliteit op 1080 zetten anders zie je de gaatjes niet..

Gr.Marcello :)
~ LSV Noarderloft ~

#14 Gebruiker is online   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 27 juni 2019 - 10:22

Mooi Filmpje marcello, had het al eens gezien.

Geweer Top (mede door Leo Bokkum natuurlijk)
Schutter Top
Klassering Top (logisch toch)

Zo als ik al zei: Top getuned is het best mogelijk om heel leuke resultaten te halen (300+).
Ze zouden dat extra puntje (de 12) bij jullie topschutters dan eigenlijk ook moeten afpakken, maakt de rest ook een kans. :D :D :D
Succes alle 100 mtr Veerschutters, ik vond het leuk, maar voor en bovenal een grote uitdaging zolang het duurde.
Aan alles komt een eind en aan mijn 100 mtr schieten is allang een eind gekomen.
De Diana 56 TH met z'n 30J spannen en neerzetten (ruim 6 Kilo) telkens weer was met mijn COPD niet meer te doen.
Ook merk ik dat mijn HW97K met de helft van de kracht, zeker met dit k*t weer steeds moeilijkere begint te worden.
Vandaar dat ik toch nog met veel plezier op de 10 mtr de 300+ probeer te halen (mits het weer een beetje meewerkt en op een kleinere roos natuurlijk ( 5-10-20-30 mm).

Gr Gerard.

Bekijk Post marcello, op 27 juni 2019 - 10:33, zei:

Nou de HW97 in 4.5 heeft de meeste 100m veerbukswedstrijden gewonnen en heeft ook de hoogste totaal scores aller tijden staan en is dus met afstand de beste 100 meter veerbuks dat is dus gewoon een feit. Jonas heeft ooit 312 punten geschoten met een AA TX200 maar dat is wel een van de beste veerbuks schutters van ons land. Grutte Hielke heeft al eens de 100m gewonnen met een een hele goeie Diana 56TH en blijft daar ook heel hoog mee scoren. Er zijn er meer die toen ook de Diana hebben aangeschaft maar die halen de 300 punten nog niet. Er heeft nog nooit iemand een top 100m klassering gehaald met welke Walther dan ook dus ik ben benieuwd wanneer dat een keer gaat gebeuren. Knikloop buksen groeperen slecht op 100m. Ik heb Oscar ooit een keer hoog zien scoren met een HW98 maar dat kwam door de schutter ;) Jeroen Zwartpaard heeft het laatst weer met een HW80 geprobeerd.....kleine groepjes schieten op 100 meter met een veerbuks is eigenlijk gewoon belachelijk natuurlijk maar daarom proberen we het ook elke keer weer. Een goede schutter raakt met een standaard HW97 de roos wel op 100m. Maar om kleine groepjes tegen de moes aan te schieten is een different koekie. Sowiezo eindeloos veel oefenen en aan iedere goeie wedstrijdbuks is wel gesleuteld. Vaak door top tuners onder handen genomen en vergeet ook de kijker niet...minstens zo belangrijk. Ik heb door de jaren heen ook wel geleerd dat iedere buks uniek wat betreft pellet keuze en kracht instellingen e.d. en in mijn geval minder kracht (14,5 Joule) met een lichte pellet (JSB RS) heel goed werkt. De mijne is door Leo Bokkum getuned en ik heb als middelmatige schutter hiermee toch regelmatig de 300 puntengrens overschreden :) Ik heb het zelfs een keer gefilmd voor de non believers.. Kijk hier maar Wel de kwaliteit op 1080 zetten anders zie je de gaatjes niet..

Gr.Marcello :)

Deze post is bewerkt door De-Witte: 27 juni 2019 - 10:25

I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

#15 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 27 juni 2019 - 11:40

Hm, ik heb wat wedstrijd uitslagen opgezocht, en de HW97 en HW77 doen het inderdaad heel erg goed... Hier en daar is ook nog wel een verdwaalde HW90 of HW98 te zien :P
Ondanks de charme van een knikloop, krijg ik door jullie reacties en andere sites toch het idee dat buksen als de HW80 of HW95 minder geschikt zijn; deels door de terugslag en de knikloop.

Ik begin toch meer naar een HW97/77k te neigen... Volgens mij zijn dat out of the box al heel goede buksen om op 100m te schieten en oefenen. Mocht het dan een keer beter gaan, dan zijn er voor deze buksen ook genoeg tune kits te krijgen, en is er door hun populariteit waarschijnlijk veel over te vinden :)

• (10 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers