Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Restaureren Haenel Mod Iii Drp

#1 Gebruiker is offline   FredP Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 01-juli 19

Gepost 02 juli 2019 - 11:47

Goedendag,

ik heb een Haenel MOD III DRP (tijdelijk) in bezit om te restaureren. Het geweer is tijdens WWII gebruikt door de vader van een vriend van mij die toen als klein jochie hiermee zijn avondmaal bij elkaar schoot. Er zit inmiddels nogal wat vliegroest op en wat kleine beschadigingen op het hout. De vraag is aan mij gesteld om hem te restaureren. Maar wel met behoud van de oude look. Het binnenwerk heeft ook aandacht nodig. Nu heb ik nog nooit zo'n type in mijn handen gehad en vraag me af hoe ik (veilig) de veer eruit kan halen. Achterop zit een verdikking met daarin een sluitpen waar zeer waarschijnlijk ook de trekker om scharniert. Kan je deze er zo uit tikken of moet je dan eerst het geheel klem zetten? Of kan je deze verdikking losdraaien?
En natuurlijk wil ik voorkomen om niks te beschadigen om de orginaliteit
Heeft iemand een exploded view van dit type of handleiding?
Bedankt alavst,

FredP

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

#2 Gebruiker is offline   Sunnyboy Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 12-oktober 11

Gepost 02 juli 2019 - 18:21

Ik vermoed dat je de pen er uit kan tikken en de trekker en het eindstuk dan kan verwijderen.
Voor de trekker zit nog een "bout"zo ik zie en ik denk dat daar het eindstuk mee vast zit waar de veer op rust.
Ik heb het hieronder even met pijltjes aangegeven.
Bijgesloten Plaatje
In de veersteun zit een gat met schroefdraad waar die bout in zit en die de boel vasthoudt.
Zou voor de zekerheid de boel klemzetten in een veercompressortje wanneer je die los draait zodat de boel niet weg springt.
Onderdelen zijn bij Gotha nog wel te krijgen afhankelijk welk type je precies hebt....

Succes en have fun met reviseren!
T.P.LoodUnlimited

Open Luchtschietsport Dag
www.facebook.com/Open-Luchtschietsport-Dag-141564129769004/

As I have grown older, I have learned that pleasing everyone is impossible...but pissing everyone off is a piece off cake!

Hij die zich geen enkele illusie maakt noch verwachtingen koestert, kan veel bereiken!

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers