Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Wat Is De Ultieme Veerbuks Hft Kijker

#1 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 07 juli 2019 - 19:33

Hallo allen,

Nu de HW98 4.5mm onderweg is van Teun naar mij ben k voorzichtig aan het kijken naar een kijker voor het hft spelletje.
Ik heb nog een bergje kijkers liggen maar geen 1 die echt geschikt is voor het HFT spelletje.

Ik hoor wat goede dingen over de Sightron SIH, maar er zullen zat andere kijkers zijn die het ook goed doen.
Budget rond de €300 max. DE SIH valt daar binnen maar ik orienteer mij graag.

DUs ik hoor graag de voor en nadelen van wat kijkers door de ervaren HFT gebruikers.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Evanix Rex .30 met Burris 4.5-14x32AO
Edgun Matador R3 .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
HW98 .177 met Sightron SiH 4-12x40
HW30 .177 met Hawke 4x32
Haenel 49a .173
Sniper Compact 3-12x32AO FFP

#2 Gebruiker is online   Jonas Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 04-februari 06

Gepost 07 juli 2019 - 19:39

Clearidge Ultra RM 3-9x32 AO, Mildot.
Air Arms & Weihrauch

#3 Gebruiker is offline   Rockanjelocal Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 29-maart 18

Gepost 07 juli 2019 - 20:20

He Patrick,gebruik deze op de hw97 ,prima kijkertje,kan je er 3 kopen😜
Gr Loek
https://www.db-schie...-sf-mildot.html

#4 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 07 juli 2019 - 21:06

Hoi,
Één ding weet ik 100% zeker, de enige die door jouw ogen kijkt ben jezelf en dus is jouw ideale niet de mijne.
Mijn ervaringen zijn veel Optisans mn.de Viper, later de EVX en de MTC Connects en Hawke en Fortex en.....vergeet vast nog wat.
Nu schiet ik met de SIH en dat is een fijne vind ik maar ik ga toch weer opzoek naar nog beter.
Mocht je een SIH willen, ik heb wat ruimte in de buksen kast gemaaakt dus wel wat overGeposte afbeelding .
Samenvatten: vlot naar de HFT wedstrijden en heel veel door kijkers gaan kijken om een idee te krijgen wat JIJ prettig vindt.
Oh ja, koop zeker in het begin zoveel mogelijk gebruikt, de eerste kijker met doorkijk slijtage moet ik nog zienGeposte afbeelding , dan is de schade bij verandering beperkt.
Succes en tot hft,
HJM
Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat
DFTA lid
NHFT Schietgenoot www.nhft.jouwweb.nl
NFTI lid

#5 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 08 juli 2019 - 14:51

Weet niet hoe goed je ogen zijn maar zelf, met bril gebruik ik alleen Hawk 3-9x32 mildot kijkers voor HFT. Meer dan voldoende vergroting om de max 50 meter te overzien, niet te duur, helder glas en bijna onverwoestbaar.
De Dorpsgek

I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#6 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 08 juli 2019 - 18:36

Ik ben wel een Vortex fan.
Glashelder en levenslang garantie...
Zoals eerder gezegd, zou ik voor door veel kijkers gaan loeren om zelf een oordeel te vellen.
Ik zou wel als advies willen geven om niet te groot te gaan: 8 X vergroting met 32 mm is groot zatGeposte afbeelding

Groet, Rob
[b]YOU MAY GO FAST, I CAN GO ANYWHERE ![/b]
[b]Veerbuks[/b] liefhebber
[b]NHFT schietgenoot[/b]

#7 Gebruiker is online   Gosert Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 13-september 17

Gepost 08 juli 2019 - 22:33

Ik ben erg tevreden met de Valiant hft 4-12×40.
Piet.

#8 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 09 juli 2019 - 06:41

Heb een sightron sih en een burris aangeboden gekregen. Ik denk dat ik beiden maar aanschaf en ga testen. De beste mag blijven, de ander gaat dan weer.
HW30 .177 met Hawke 4x32
Haenel 49a .173

#9 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 09 juli 2019 - 07:14

Bekijk Post de Dorpsgek, op 08 juli 2019 - 15:51, zei:

Weet niet hoe goed je ogen zijn maar zelf, met bril gebruik ik alleen Hawk 3-9x32 mildot kijkers voor HFT. Meer dan voldoende vergroting om de max 50 meter te overzien, niet te duur, helder glas en bijna onverwoestbaar.
De Dorpsgek

Bedoel je een 2-7x32 of een 3-9x40 ?
De 3-9x32 van Hawke ken ik nog niet

Bekijk Post Triek, op 09 juli 2019 - 07:41, zei:

Heb een sightron sih en een burris aangeboden gekregen. Ik denk dat ik beiden maar aanschaf en ga testen. De beste mag blijven, de ander gaat dan weer.

Welke Burris ? De 9x of de 14x met AO ... de 9x zal je moeten her parallaxen (daarom mijn vraag)

Mat.
Favorieten: Theoben, Edgun, Morini, Beaumont

www.theoben.nl is helaas niet meer :(

Onthufter Uzelf

#10 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 09 juli 2019 - 09:33

Hoi Matthijs

Ik meen de 14x. Mocht het de 9x zijn laat ik hem voorbij gaan. Bedankt voor de til
HW30 .177 met Hawke 4x32
Haenel 49a .173

#11 Gebruiker is offline   Eric65 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-mei 14

Gepost 09 juli 2019 - 11:01

Triek,

Ik weet dat je zeer zeker geen beginnende schutter bent en ook in heel wat andere disciplines schiet, vandaar een antwoord met overwegingen ipv een naam van een kijker. Hoop ook hiermee in het topic een wat breder beeld te geven bij de keuze van een kijker voor HFT.

Keuze begint altijd met een aantal algemene vragen waarvoor je voor jezelf een antwoord op moet geven.
Ervaring: Wat is je ervaring met schietsport? Beginner of gevorderd? Een beginner heeft vaak veel meer behoefte aan houvast dan een geoefende schutter, kom ik later wat meer op terug.
Ambitie: Wat is je ambitie in de discipline? Wil je gewoon gezellig mee schieten of schiet je bloedserieus mee om het kampioenschap? Met ambitie komt ook de bereidheid van het budget, als je een hoge ambitie hebt is vaak ook de bereidheid om meer geld uit te geven groter.

Daarnaast komen dan de overwegingen van de kijker zelf.
Welke kijker: In principe kan je HFT met elke kijker schieten. Elke kijker heeft zo zijn eigen mogelijkheden en beperkingen en zolang je die kent kan je in principe met elke kijker HFT schieten, er bestaat niet zoiets als DE HFT kijker ondanks alle naamgevingen van fabrikanten en geloven van andere schutters. In de schietsport praat men elkaar graag na en daarmee ontstaan zogenaamde wetmatigheden die op geen enkele wijze hard bewezen zijn, het zijn meestal pure empirische wetmatigheden. Je eigen weg hierin zoeken kost misschien wat tijd, maar is vaak wel de weg om daar te komen wat voor jou het beste werkt. Om toch wat handvatten te hebben de volgende overwegingen.
Goedkoop of duur: Zoals veel zaken in het leven is alle waar naar zijn geld. Je kan prima HFT schieten met een kijker van Alibaba van 3 tientjes, maar ook met een kijker die het veelvoud hiervan kost. Zoals hierboven gezegd elke kijker zal zijn eigen mogelijkheden en beperkingen kennen, daar moet je mee leren omgaan. Maar beter glas en betere mechanieken zullen het plezier wel vergroten. Daarnaast is het fijn als een kijker wel precies te klikken is en niet heel vaag, bij goedkope kijker is het nog wel eens zo dat de klikken niet precies zijn, wat het inklikken lastig maakt. Kwaliteit glas zal ook voor een deel de parallax bepalen, beter glas heeft vaak minder last van parallax.
Objectiefgrootte: Hoe groter je objectief hoe groter je uittreedpupil (objectiefgrootte/vergroting) kan zijn. Echter je hebt lang niet altijd zoveel grootte nodig, je hebt al snel uittreedpupilgrootte genoeg. Bedenk je ook dat je meestal HFT toch onder goede lichtomstandigheden schiet. Dit brengt ons dan ook naar:
Hoogte kijker op de buks: Het is prettig de kijker zo laag mogelijk op de buks te hebben, hoe lager de kijker kan staan hoe makkelijker het HFT spelletje wordt omdat je minder hoeft te compenseren voor de zichtlijn van de kijker en de vluchtlijn van de pellet. Daarmee kom je dan vaak uit op objectiefgrootte die niet veel groter dan 40 mm is. Als je gaat kijken komen veel kijkers zeker niet boven de 44 mm uit in het HFT circuit en er is een tendens gaande om naar kleinere objectieven te gaan, tot zelfs 24 mm.
Buisgrootte: Een grotere buisdiameter zou meer lichtdoorlaat hebben dan een kleinere buis, maar in de praktijk maakt dat niet zoveel uit. Een inchbuis (25.4 mm) of een 30 mm buis doen het beiden gewoon goed onder de omstandigheden waarin HFT geschoten wordt.
Vergroting I: Vaak wordt aangegeven dat een vergroting van 6 tot 10 bij HFT voldoende is en dat is zeker waar. Met welke vergroting je wilt schieten hangt ook van je eigen voorkeur af, maar in het algemeen kan je dit er over zeggen. Een lage vergroting geeft een grotere scherptediepte, wat handig kan zijn voor doeltjes dichtbij. Zeker als je tijdens een wedstrijd wat later bij doeltjes komt op korte afstand waarbij de hitzone niet goed zichtbaar meer is, dan is een kleine vergroting erg prettig, je kan dan meestal nog steeds de hitzone zien. Een hogere vergroting heeft weer het voordeel dat door de lagere scherptediepte je dit kan gebruiken voor het afstandschatten. Doordat je meer onscherpte in je beeld krijgt kan dit helpen om de afstanden beter in te schatten en daarmee minder fouten te maken met compenseren. Kortweg gezegd een kleinere vergroting meer scherptediepte een hogere vergroting meer mogelijkheden met afstandschatten. Mijn stelregel is schiet met een zo klein mogelijke vergroting als mogelijk maar met zoveel vergroting als nodig. Een (te) grote vergroting leidt vaak ook tot overcompensatie wat de prestatie niet ten goede komt.
Mildots ja of nee: Vaak wordt beweerd dat mildots noodzakelijk zijn, maar dat is maar ten dele waar. Je kan ook prima zonder mildots schieten, zolang je maar weet hoe je moet compenseren. Voor beginnende HFT schutters zijn mildots handig om zo toch wat meer meetpunten te hebben voor correctie, maar je kan ook prima met een duplex kruis het spelletje spelen. Alleen zal je dan wel meer ervaring met compenseren moeten hebben wil je dit goed kunnen doen.
Parallax verstelling: Ook hierover wordt vaak gezegd dat een kijker met verstelbare parallax noodzakelijk is, maar dat is ook geen wetmatigheid. Een vaste parallax kan ook heel goed werken, maar het zal ook veel afhangen van de kijker zelf of je parallaxverstelling nodig hebt of niet.
Vergroting II: Met een kleinere vergroting lijkt het of je een vlakkere compensatie hebt ten opzichte van een hogere vergroting, de baan lijkt vlakker. Dit komt door de lagere vergroting en kan prettig werken, maar de kans op fouten kan ook weer wat groter worden.
Lengte kijker: Vooral bij veerbuksen speelt de lengte van de kijker ook nog wel een rol, soms zijn de kijkers zo lang dat deze boven de laadpoort komen en dan laad je niet echt fijn pellets meer. Een wat compactere kijker kan dan prettiger zijn.
Gewicht: Ook dit speelt bij veerbuksen een nog wat grotere rol, veerbuksen zijn van zichzelf al wat zwaarder waardoor een zware kijker het geheel nog zwaarder maakt. Hoeft geen nadeel te zijn, een zwaardere combinatie heeft vooral bij staande en knielende schoten best wat voordeel (zeker bij unsupported), maar je moet wel dat gewicht dus meenemen gedurende de tijd van een wedstrijd.
Eyerelief: Omdat een veerbuks recoil heeft is het verstandig om naar de eye relief te kijken. Hoewel er veerschutters zijn die connect kijkers gebruiken, is het toch opletten met kijkers dat deze niet te dicht bij je hoofd zitten. Een kijker met een redelijke eye relief afstand is wel zo veilig.
Als laatste, kijk of een kijker veerbuks bestendig is, op zich loopt het allemaal niet zo'n vaart, de meeste kijkers kunnen echt wel op een veerbuks en 16J is ook weer niet zo heftig, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Bovenstaand zijn wat overwegingen, hopelijk heb je er wat aan om zo een keuze te kunnen maken. Als afsluiting mijn set up en nog een andere overweging.

Ik schiet zelf met een AA ProSport met een Optisan VIE 1-6x24 GE4i. Ik schiet dus niet met mildots maar gewoon met een G4 jachtkruis met 5x vergroting. Veel scherpte diepte en zelfs met de nachtwedstrijden is de lichtopbrengst meer dan genoeg om ook de verre doeltjes goed te kunnen zien. De kijker heeft een vaste parallax op 100 m, maar dit is geen enkel probleem. Je ziet, het wijkt nogal af van wat gebruikelijk is, maar ik speel het spelletje gewoon op deze manier. En dat brengt me bij de laatste overweging. We praten elkaar graag na en veel schutters zijn in mijn ogen veel te stellig wat het beste is. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ik vind het prachtig als er schutters zijn die hun eigen weg gaan en daarmee ook resultaten boeken. Zoals mijn setup laat zien benader ik het wat anders dan anderen, maar ik benader HFT ook wat anders dan anderen. Ieder zijn ding zou ik zo zeggen, maar probeer ook buiten de box te denken en wie weet kom je tot iets wat afwijkt maar wel voor jou werkt! Succes met je zoektocht. Zoals gezegd, ga eens bij HFT evenementen kijken en kijk wat voor jou zou werken, de meeste schutters zijn altijd bereid je eens te laten schieten met hun buks-kijker combinatie.
www.ftschalkhaar.nl

#12 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 09 juli 2019 - 11:04

Bekijk Post Matthijs, op 09 juli 2019 - 07:14, zei:

Bedoel je een 2-7x32 of een 3-9x40 ?
De 3-9x32 van Hawke ken ik nog niet

Welke Burris ? De 9x of de 14x met AO ... de 9x zal je moeten her parallaxen (daarom mijn vraag)

Mat.

Sorry, inderdaad gelijk het zijn de Hawke 3-9x40 Heb er 2 en staan ieder permanent op een buks.

de Dorpsgek

I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#13 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 09 juli 2019 - 11:14

Eric65, een "expert" waardige bijdrage.👍
Voor beginner en gevorderden.
Zoiets lees ik nu graag. Top.
Gr Gerard.
I’m GOD

a Grumpy Old Dog

#14 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 09 juli 2019 - 11:29

Eric je heldere uitleg is precies hetzelfde als de sfeer en openheid op FT Schalkhaar, mooi stuk en interessant om te lezen, ook voor mij als niet-HFT schutter. Dank en inspirerend om zelf toch ook mee te gaan experimenteren!
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#15 Gebruiker is offline   Eric65 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-mei 14

Gepost 09 juli 2019 - 11:34

@De-Witte en Munt, graag gedaan, hopelijk helpt het schutters om hun weg te vinden in het woud van kijkers. Zelf experimenteren is erg leerzaam, maar wat handvatten hebben is toch ook wel fijn als je begint.
www.ftschalkhaar.nl

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers