Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Demper Vergelijking Verschillende merken!

#1 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 06-januari 07

Gepost 13 juli 2019 - 14:00

Hierbij een plaatje van de reeks dempers die ik heb geprobeerd en de eerste resultaten naar mijn mening:
Geposte afbeelding

Van links naar recht; Huma, Hogan, HW, Hogan, Umarex, Atec en Roedale. Ik heb ook de Daystate Airstream Hunstman en Huggett Magna gehad (staan niet op de foto).

De Huma, Hogan Heavy, Roedale en Magna hebben een diameter van 40mm. Dit maakt ze echt aanwezige units en dat moet je mooi vinden. De rest betreft die. 30mm dempers waardoor ze mooi rank op het einde van de loop zitten.
Geposte afbeelding

De Huma die ik gekozen heb (heeft 5 kamers van 40mm lengte) is het langst van allen. Toch valt het gewicht weer iets mee, zo is de Hogan Heavy 290gr en de Huma 250gr. Zeker op het einde van een loop maakt 40gr wel iets verschil.

Ik heb nooit een stillere demper dan de HW gevonden, zo was de Hogan Heavy in mijn oren zonder aanpassing (ander zachter vilt) niet stiller. Eigenlijk kon niets de HW overtreffen.

Mijn theorie is dat volume en kamers het verschil moeten maken dus 40mm diameter is een goede kanshebber. Naar mijn gehoor waren de Magna en Roedale ondanks 40mm niet beter dan de HW, zeker niet qua prijs. Nu heb ik met de Huma het volume en de kamers voor elkaar en moet ik zeggen dat hij hoorbaar stiller is dan de HW. Een stuk zelfs. Hij evenaart mijn setup met shroud en Hogan combinatie.

Ik heb de tweede kamer van de Huma leeggehaald en er zitten nog tweemaal lege 20mm stukken aan het eind. Ik moet nog verder wisselen en probeer hem zo kort en stil mogelijk te maken door de volgorde en kamervulling te variëren. Ik ben nog van plan met een decibel app de verschillen te bepalen.
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

N.b. ik test altijd op een Theoben 33 joule, volledig gepolijst binnenwerk en stille updates.
Geposte afbeelding
THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

#2 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 juli 2019 - 14:50

Met een iPhone decibel app het volgende verschil gemeten. Gaat om de Theoben 32j silenced en zonder pellet:
82,7db Huma 40mm met 5 kamers
86,6db Atec 30mm met 8 kamers
86,8db hogan heavy 40mm met 3 kamers

Deze post is bewerkt door Matthijs: 14 juli 2019 - 09:40
Reden voor Bewerking Aangepast op verzoek

THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

#3 Gebruiker is offline   Fatboy58 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 11-juni 09

Gepost 13 juli 2019 - 14:58

Goed initiatief die test van je ! Ik ben benieuwd naar de resultaten met de decibel app.

De A & M Twink2 en A & M Marksman zouden het héél goed doen volgens een Britse review. Die zijn hier echter niet te koop en een demper opsturen mag niet vanuit Uk.
BSA Sorpion .177 18 fp/e met Huma reg. Falcon Menace FFP 4x14x44 ML16
BSA R10 .177 17 fp/e met Huma reg. Falcon Menace FFP 4x14x44 ML16
FX Verminator .177 10 / 16 / 25 Joule Fullsize edition met choked LW loop 50 cm en HW100 loop 31 cm. Optisan EVX 4-16x44 F1 MH16

#4 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 13 juli 2019 - 15:12

Naar mijn bevindingen gaat er nu niets boven de Huma qua demping. ;) en dat is echt de observatie aan de hand van kwaliteit, vorm en geluid.
Het checkt gewoon alle boxen van kamer configuratie, diameter volume en afwerking. Voor mij is het frezen in de magna te decoratief, hou meer van functionele bewerkingen.
THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

#5 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 13 juli 2019 - 16:24

Thanks voor het delen Peete, denk dat Huma een homerun heeft met deze dempers!!

#6 Gebruiker is offline   MartinT Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 02-juni 12

Gepost 14 juli 2019 - 00:20

Bekijk Post Peete, op 13 juli 2019 - 15:50, zei:

Met een iPhone decibel app het volgende verschil gemeten. Gaat om de Theoben 32j silenced en zonder pellet:
86,8db Huma 40mm met 5 kamers
82,7db hogan heavy 40mm met 3 kamers

Bekijk Post Peete, op 13 juli 2019 - 16:12, zei:

Naar mijn bevindingen gaat er nu niets boven de Huma qua demping. ;) en dat is echt de observatie aan de hand van kwaliteit, vorm en geluid.
Het checkt gewoon alle boxen van kamer configuratie, diameter volume en afwerking. Voor mij is het frezen in de magna te decoratief, hou meer van functionele bewerkingen.

Mooie selectie dempers heb je daar liggen! Geposte afbeelding
Maar nou is een smartphone app niet de meest ideale manier om geluidsdruk mee te meten, toch krijg je wel een idee van verhouding. Maar meten zonder pellet geeft echter een totaal verkeerd beeld over hoe het werkelijk klinkt. Afhankelijk van het merk en type lucht geweer is het droog vuren veel stiller (bv. Huben) of juist veel meer herrie makend! (Je wilt toch weten hoe het bij écht gebruik klinkt: wat nou het stilste is bij pellets verschieten, niet bij droogvuren...)

Je gaat verder uit van de HW als benchmark, jammer dat je daar geen meting van hebt, om de waardes met elkaar te vergelijken. Volgens de getallen die je wel hebt in je post hierboven zijn de Atec en de Huma ongeveer even "luid" en is de Hogan met afstand de stilste.
4dB verschil is veel meer dan een halvering(!) van geluidsdruk, en toch zeg je dat de Huma veel stiller is. Dus welke is nou echt de stilste. (en dan niet de prijs en vorm en materiaalkeuze en kwaliteit mee laten tellen (want die zijn allemaal subjectief)

Deze post is bewerkt door MartinT: 14 juli 2019 - 00:26

#7 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 14 juli 2019 - 08:48

helemaal gelijk Martin, er is iets fout gegaan, had moeten zijn:

82,7db Huma 40mm met 5 kamers
86,8db hogan heavy 40mm met 3 kamers

(Misschien dat de admin dit kan corrigeren boven)

Verder is de App natuurlijk niet gekalibreerd of iets, maar het ging mij om de verschillen/verhouding.
Ook mijn theoben is met pellets altijd iets stiller dan zonder, de pellet gaat niet door de geluidsbarrière etc.

Ik zal de HW ook meenemen en later alles met pellet testen. Moet zeggen dat mijn buks aardig stil is maar je hoort wel een veer bewegen, bij een huben en Steyr hoor je dan weer een klep klappen.
THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

#8 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 14 juli 2019 - 08:49

Bekijk Post Fatboy58, op 13 juli 2019 - 15:58, zei:

Goed initiatief die test van je ! Ik ben benieuwd naar de resultaten met de decibel app.

De A & M Twink2 en A & M Marksman zouden het héél goed doen volgens een Britse review. Die zijn hier echter niet te koop en een demper opsturen mag niet vanuit Uk.

Ik heb die A&M modellen eerder voorbij zien komen, maar gezien de constructie verwacht ik er niet meer van dan de Hogan. Die verkooppraatjes zijn altijd grappig, maar door zelf te testen komt je er werkelijk achter. Op mijn buksen Theoben en Steyr is de Huma nu gewoon het stilst.
THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

#9 Gebruiker is offline   FrankWalther Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 29-mei 19

Gepost 14 juli 2019 - 13:58

Beste Peete, compliment voor je uitgebreide review van en informatie over de genoemde dempers. Ik heb heb geen gemeten en onderbouwd vergelijk maar wil toch graag een demper toevoegen waar ik zeer tevreden over ben: de Donny fl. Ik gebruik deze op de Walther LGU 4.5 mm en de FX Streamline 6.35 mm en ik vind het resultaat fluisterstil. Aan schutters die op zoek zijn naar stilte, adviseer ik zeker ook deze demper in overweging te nemen.

#10 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 14 juli 2019 - 14:17

@Frank helaas heb ik nog geen DonnyFl. Die wil ik ook eens proberen naast de rest.
Ik heb in DE ook uitvoerig rondgekeken naar dempers, maar ze zijn vaak een stuk duurder dan de Huma weer is. De Hogan Heavy is eigenlijk heel erg betaalbaar voor 40mm, maar dempt wat minder.

Ik probeer als het thuis rustiger is nogmaals met pellet te meten en dan YT-filmpjes te maken.;)
THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

#11 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 14 juli 2019 - 21:13

In mijn ervaring is de donny FL even stil als de huma.
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#12 Gebruiker is offline   Frederik Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 04

Gepost 15 juli 2019 - 01:23

Een lange dunne demper is stiller dan korte dikke demper (Ceteris paribus). Met name jagers willen graag korte dempers, omdat een lange & zware onhandig is en nemen voor lief dat het minder dempt.

Voor een sportschutter en zeker lucht maakt het minder uit. GKG dempers voegen serieus gewicht toe.

Wat echt interessant zou zijn is een vergelijking met de Huma en De A-tec met meer schotjes(allebei even lang) of als HW een langere versie zou maken.
'A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity.' (Sigmund Freud)

#13 Gebruiker is offline   vizier Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-september 07

Gepost 15 juli 2019 - 07:09

Ik weet niet welke app je gebruikt, die ik gebruik , geeft 2 decibel te veel aan. Geijkt met twee meters SI. Scheepvaart inspectie die ook geluidsmetingen moeten doen.decibel X is de app die ik gebruik.

#14 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 15 juli 2019 - 09:32

Die decibel meters op de telefoon en de hand versies zijn allemaal niet geschikt voor het meten van de herrie van een schot. Die dingen zijn allemaal gemaakt voor continue ruis/geluid en niet voor puls metingen. Wil je de echte getallen hebben zul je met een microfoon aan de gang moeten en de sound pressure level moeten gaan analyseren, hiermee kun je daadwerkelijk meten hoe luid het schot is. Al moet je dan eigenlijk ook de toonhoogte mee gaan nemen omdat dit ook niet lineair binnen komt in het oor.

Hierboven zag ik ook nog ergens dat 4dB meer dan een halvering is van de druk, helaas klopt dit niet. -6dB is een halvering van de druk (SPL), de 3dB waar je waarschijnlijk aan denkt gaat over het vermogen. 10dB verschil wordt ervaren als dubbel zo hard klinkend.
"You miss 100% of the shots you don’t take"

100 Meter Airgun Team Linne

#15 Gebruiker is online   Peete Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 15 juli 2019 - 09:39

Thanks voor alle feedback en tips.
Helaas zijn de microfoontjes van de smartphones niet zo denderend hiervoor.
Misschien dat het gebruikmaken van dezelfde app zoals Vizier zegt, het mogelijk maakt om te vergelijken?

@Munt, bedoel je dan een Huma MOD30 of de MOD40 t.o.v. welke DonnyFL?

@Frederik, ik heb me verbaasd hoe stil een Atec nog is zonder dempend materiaal. Ik denk eraan kernen met de 3D print te maken om dempend materiaal vast te houden.
THEOBEN & STEYR

*R.I.P. www.theoben.nl*

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers