Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Op Zoek Naar De Beste Groepjes Populaire pellets, lopen en afstanden in de praktijk

#1 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 18 juli 2019 - 21:55

Hoi allemaal,

Sinds ik de schietsport weer heb opgepakt ben ik er achter gekomen dat wat ik het leukste vind is het ontdekken hoe zuiver je een buks kan krijgen, oftewel de kleinste groepjes met benchrest en dan vooral op langere afstanden. Best wat geprobeerd, en vooral ook veeel op internet kunnen leren met dank aan alle goede bronnen. Maar dan blijven er toch nog enkele vragen over he och het virus blijft maar kriebelen 😊.

Ik kwam al een stuk verder met hulp van dit fijne forum, via bv deze topics en testen:
https://www.luchtbuk...8-55-mm-vs-635/
https://www.luchtbuk...vs-30-groepjes/
https://www.luchtbuk..._1&#entry940361

Op de Extreme Benchrest wordt momenteel gedomineerd door de Daystate Red Wolf met de .22, naast voorheen de FX impact en Boss, welke laatsten het op de 100m wedstrijden in NL het erg goed doen. Maar goed, je kunt maar zo ver komen met de theoretische zoektocht en op een gegeven moment gaat het kriebelen. Tot nu toe heb ik (met pcp) de 5,5mm flink verkend, en denk ik de max te hebben bereikt qua zuiverheid (wat de buks kan dan he, niet ik 😊 ). Dus ja, wat doe je dan? Dan verkoop je een perfecte buks die niet beter kan worden (mijn fx streamline aan airblower in 5,5mm) en besluit je een tune platform te kopen met alle ontdekkingen, verassingen en frustraties van dien (zal vast wel meevallen toch alles schiet recht uit de doos in de praktijk even goed als in de theorie 😉). Het is de weg zeg maar naar het doel. Duurde ook een goed aantal maanden voordat alles binnen was. Relax grasshopper.

Ik ga een vergelijking doen op langere afstanden (lees 100m +) met de als het goed is best presterende (dus niet zozeer de duurste!) pcp lopen en pellets, om proberen uit te vinden wat nu het zuiverst schiet voor de gemiddelde schutter, en nog wat bijzaken die je als wens kunt vragen om te proberen.
In mijn beleving kun je ook met een kleinere of gemiddelde portomonnee even zuiver schieten als in het topsegment, de schietbeleving verandert natuurlijk wel hoe beter de buksen afgewerkt zijn. Daarom gebruik ik hiervoor mijn fx dreamline (nog standaard uit de doos) en die van mijn schietmaatje die hem opgevoerd heeft met een huma reg (80 joule met 6.35). De testen worden gedaan met de bekende ST-X loop van FX in 6,35 en de originele Daystate Red Wolf loop in 5,5mm, door Airguns.nl speciaal omgebouwd als custom project voor mijn FX. Mijn nieuwstaat air arms S500 en mijn bsa scorpion van ruim 15 jaar oud gebruik ik als referentiekader, omdat ik deze buksen erg goed ken en ze “af” zijn.

De vergelijking die ik ga doen is of je vooral buiten op langere afstanden en omstandigheden echt verschil ziet tussen o.a. de jsb 5,5mm 18,1 jumbo heavy, JSB Monster redesigned in 5,5mm (25,4 grain), de H&N Baracuda 20 grain in 5,5mm en de jsb king en king MK2 heavy in 6,35mm met PCP. Veerbuks ben ik niet goed genoeg voor vind ik op langere afstanden. In theorie, op YT en op fora zijn de meningen en BC waarden zeer gevarieerd maar voor mij niet definitief uitsluitend……Mythbusters geïnspireerd praktijktesten dus!

Solids, 0.177 en de .30 of groter gebruik ik niet, mijn doel is om te schieten met buksen die ik/de gemiddelde schutter zowel in de tuin als buiten veilig en verantwoord op korte en langere afstanden kan gebruiken. En natuurlijk is mijn werkwijze niet wetenschappelijk onderbouwd, maar een hopelijk nuttige informatieve en leuke gebruikerservaring voor anderen.

Binnenkort vakantie dus dan komt er weer wat meer ruimte om te schieten, tot binnenkort!

Cheers een benieuwde Munt
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#2 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 24 juli 2019 - 16:50

Zo, de eerste rondes zijn geweest, lekker die vakantie periodes! Maar ja, dan nog een plek regelen waar je kunt schieten op langere afstanden en met wat zwaardere kalibers…gelukkig heeft een vriend van mij met ruimte het virus recent ook te pakken gekregen! Dat is dus ook degene met de opgevoerde dreamline, waar ik de mijne helemaal standaard heb nog.

En natuurlijk waait het dan hard en onregelmatig. Eigenlijk geen weer om met lucht te schieten op langere afstanden, of toch eigenlijk wel want dat gaat de verschillen wel blootleggen natuurlijk. De wei is precies 92 meter oftewel 100 yard. Ik ben eigenlijk het meest benieuwd naar de daystate red wolf loop in .22, dus die in de opgevoerde DL geschroefd en proberen maar. Tegelijkertijd schoten we met een standaard streamline met jumbo 15,9 om de invloed van de wind te zien. Goed, dat was duidelijk, “groepjes” van een cm of 10 met de jumbo’s, waar de daystate loop met de jsb monster redesigned op een cm of 4-5 uitkwam, een goed begin. De jumbo 15,9 kon de wind niet aan. NB ik schiet altijd groepjes van 10, met achter ondersteund als ik test. De vier rechter "groepjes"rechts zijn de jumbo 15,9.
Bijgesloten Plaatje
Ik ken de daystate loop nog niet, dus probeer het maar gewoon met de monsters op 287 m/s. Echt gedetailleerd testen woei het ook toch te hard voor dus maakte niet uit. Daarna met de Air arms s500 met jsb jumbo 18,1 grain. Dit ging redelijk, af en toe helemaal niet, maar toch ook soms groepjes van een cm of 4-5. Met de daystate loop even Baracuda’s 20 grain geprobeerd met 305 m/s, omdat een vriend zei dat die die snelheid wel konden hebben. Niet dus met deze loop, echt hagel.
Maar de monsters gingen eigenlijk echt prima! De meeste groepen rond de 30-35 mm, en dat met echt harde wind van rond de 3 met vlagen, dit is veelbelovend.
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Met een gevoel van een goede start sloten we de dag af, en maakten een vervolgafspraak. Tussendoor kon ik bij een andere vriend terecht, mijn favoriete schietplek onder de hooimijt. Vroegah ging ik vissen, ik sta nu graag op bij het ochtendgloren om de dag wakker te zien worden en gebruik te maken van het windstilste moment van de dag. Heerlijk deze Achterhoekse omgeving na jaren Randstad wat dit betreft.

Maar ter zake. De tweede test staan de monsters 25,4 grain in .22 en de jsb king 25,4 en king heavy mk2 34 grain op het menu. Omdat ik meer groepjes op verschillende snelheden wil schieten en testen met de chrony erbij besloot ik nu eens groepjes te schieten van 5 schoten. Ook fijner qua langere concentratie. Als referentiekader schiet ik met mijn bsa 5,5mm de jumbo heavy 18,1 grain weg, waarmee binnen vrij goed sub moa op 100 meter te schieten is. Maar de monsters redesigned werden ineens hagel. Na een groep of 8 welke soms goede en soms beroerde resultaten opleverden gaf ik de moed op en stopte ik ermee. Het hoort bij het testen zeg je dan tegen jezelf, maar grrrrr. Tsja, ik heb nog nooit een polygoonloop gehad, misschien moet die wel heel erg schoon zijn ofzo, thuis maar eens flink poetsen.
Bijgesloten Plaatje
De test van vandaag op exact 100 meter buiten met erg weinig tot geen wind. Daarna de jsb king met de dreamline. Ook prima, het valt me op dat de buks hiermee erg rustig schiet en absoluut zuiver genoeg Beste snelheid was op 273 m/s . Vervolgens de king heavy 34 grain op 268 m/s. Eigenlijk met de jumbo 18,1 grain, de 25,4 king 25,4 en de king mk2 34 grain dezelfde groepjes van 5, alles rond de 3-4 cm.

Beste groepjes van de dag per kaliber dit keer met 5 schoten, 100 m buiten:
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Nou ja, dat is dan best prima natuurlijk. Maar een echte winnaar zit er voor mij nog niet tussen. Wordt vervolgd, de 3 100 yard/meter winnaars gaan de finale strijden op 150 yard/135 meter heb ik besloten, dat lijkt me echt goed ver voor pellets en ik verwacht een echt verschil met de gewichten!
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#3 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 24 juli 2019 - 21:02

Mooi om te lezen dat je eindelijk lekker aan het testen bent met de Dreamline, resultaten zien er goed uit :)

#4 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 25 juli 2019 - 07:40

Testen is altijd fijn en toch zeker als de resultaten om over naar huis op het forum te schrijven zijn :)

Veel plezier gewenst nog met het schieten, mooi dat je bij je maat zo'n baan tot je beschikking hebt! Leuk trouwens ook om te zien dat je "oude" BSA het nog uitstekend doet. Minder dan 20 mm op 100 meter met 5,5 is zonder meer knap.

Wat je polygoonloop betreft: een aantal jaren terug zijn die veel in HW100's ingebouwd en toen bleek dat ze inderdaad goed schoon moeten worden gehouden én van gesmeerde pellets houden. Wellicht ook een testpoging waard?

Eén vraagje wel: zijn de pellets nog speciaal geselecteerd/uitgewogen of gewoon zo direct uit het blik?

Groet,
John
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#5 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 25 juli 2019 - 08:29

Hoi John,

Ik ga die polyloop eens goed kuisen, dank voor de bevestiging. Tot nu toe alle pellets gewoon recht uit het blik, eerst eens kijken hoe het standaard gaat. Sorteren gaat in de toekomst zeker nog gebeuren.

Ja die bsa is mijn favoriete en zuiverste projectbuks. Het is een scorpion single shot met 60cm lonestar loop en ginb kolf, best veel getuned. Ongelooflijk zuiver, als zijn de laatste groepjes natuurlijk maar 5 schoten steeds. Gemiddeld waren die groepjes met alle pellets behalve de polyloop rond de 3 cm.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#6 Gebruiker is offline   Bart1972 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 11-juli 19

Gepost 25 juli 2019 - 09:37

Knappe prestatie zo al, ik ben benieuwd naar de resultaten met de gereinigde loop en gesmeerde projectielen.
Als je loop er van houdt zal je waarschijnlijk een tiental schoten na het reinigen pas weer gaan groeperen.
Dat is tenminste wat ik zie gebeuren bij mijn .22lr

#7 Gebruiker is offline   Gibbel Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 26-februari 18

Gepost 25 juli 2019 - 12:49

En ik heb al moeite om met me streamline op 50m binnen de 4cm te blijven.
En het is niet dat ik ze ernaast trek ofzo, ik zie gewoon het lood alle kanten opvliegen?
Lood zo uit de doos uiteraard, ik heb ook geen idee of het echt zoveel zal schelen als je gaat wegen en zo meer?
Eigenlijk ben ik niet zo heel erg tevreden van de streamline, misschien is het time to tune,, maar daar heb ik al helemaal geen verstand van.

Ik kan dus met moeite 200 punten bij elkaar geschoten krijgen op de officiële "rifire and Air rifle" kaarten, wat dus niet behoorlijk is.
Toch had ik veel meer verwacht van de streamline op 50m...

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding
FX Streamline .22 (power: 40j - Velocity; call .22 280m/s) en scoop <<Falcon 5.5-25x56 mil/mil FFP>>
Gamo Black Maxim .177 (IGT Mach 1) (Power: 24J - Velocity: call.177 395 m/s)Scoop <<Bijia 6-24X50 AOEG>>
Gamo Coyote .22 (Power: 40J - Velocity: call.22 368m/s) en scoop <<6 - 24 x 50 side focus>>
scoop <<Hawke 3-9X50>>>

#8 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 25 juli 2019 - 13:02

Welk lood gebruik je Gibbel?

Sent from my iPhone using Tapatalk

#9 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 25 juli 2019 - 13:16

Gibbel er zijn best veel factoren die een rol kunnen spelen. Mbt pcp een paar makkelijke opties om te checken:
-loop goed schoongemaakt
-shroud niet te strak aangedraaid
-klipt de pellet tegen de demper? (schilderstape op het gat schieten en kijken of het schot precies in het midden zit)
-rokjes van de jsb jumbo of jumbo heavy beschadigd?
-magazijntje lijnt niet goed uit. Dit voel je bij het laden:de ene pellet wel en de andere niet soepel in de loop. Kun
- je ook checken door even alles met de hand te laden/single shit lader te kopen (online in UK maakt iemand ze voor een tientje vraag maar aan emiel77)
-ondersteun voor en achter zodat de buks echt stabiel ligt
-parallax probleem met de kijker?
-snelheid boven de 280 m/s

Er van uitgaande dat de schutter geen fouten maakt hé :) als dit allemaal klopt klopt iets niet met de buks, elke fx met 5.5mm of meer hoort op 50 meter in ieder geval groepjes van 1.5 tot 2 cm te kunnen schieten. Mijn SL 5.5mm schoot binnen groepjes van 10 binnen 3 cm als ik mijn best deed, was bijna saai
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#10 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro

Gepost 25 juli 2019 - 13:28

Zeker een snelheidsmeting doen van een aantal schoten na elkaar. Als er veel verschil tussen zit of als ze te hard gaan, komt het nooit goed. Verder ook de tips van Munt toepassen.

#11 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 25 juli 2019 - 14:29

Behalve die single shit lader... Fijn to h autocorrect :)
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#12 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 26 juli 2019 - 16:37

Zo, aan de slag. Warm weer maar 's ochtends vroeg nagenoeg geen wind prima condities dus!

De afstand is 92 m oftewel 100 yard. Eerst ingeschoten met de bsa met de 5,5mm 18,1 grain jsb en dat ging wel lekker moet ik zeggen :)

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Toch wel een van mijn beste buitengroepjes ooit met 5,5mm dus in ieder geval kan ik vanavond nog slapen.

Daarna de Dreamline, om te beginnen met de 5,5mm daystate red wolf loop en jsb monsters redesigned 25,4 grain . Vandaag test ik ze gesorteerd op gewicht met snelheden van 265 tot 290 m/s. Na een heleboel frustratie kwamen er wat redelijke groepjes uit, maar niets waar ik echt tevreden over ben. Geïrriteerd is een beter woord, want stiekem hoop ik dat dit de nieuwe "magische" pellet gaat worden.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Toch maar weer eens de Baracuda's proberen, nu van 265 tot 285 m/s en dat viel op 278 m/s eigenlijk helemaal niet tegen zo ongesorteerd uit het blik. Een aantal groepjes rond de 30-35 mm:

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Hmmm, daar zit wel muziek in denk ik. Dat gaan we nog wat meer onderzoeken, maar eerst over op de .25 STX loop. Leuk hoor, zo ter plekke wisselen. Point of impact blijft ook behoorlijk hetzelfde en dat is fijn (ik heb de kijker zo geplaatst dat bij het wisselen de kijker kan blijven zitten.
Even een volgend bericht maken ivm max aantal foto's
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#13 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 26 juli 2019 - 17:01

Door dus met de jsb king en de mk2 .25. Zoals altijd test ik vandaag weer groepjes van 10, dan komt boven of de buks "in balans" is in mijn geringe ervaring. Even een kanttekening, de schutter zit al 1,5 uur te schieten en de concentratie gaat ok maar het is wel focussen.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Alles ongesorteerd, de king geprobeerd op 278 en 272 m/s. Ik merk dat ondanks dat de druk eigenlijk wat hoog staat dat de combi van King 25,4 grain en de Dreamline elkaar wel liggen. Het schieten erg rustig en makkelijk. De groepjes zijn misschien nog niet de beste ooit maar het voelt prettig. De buks is gebouwd om deze pellet te schieten en dat "voelt"ook zo. Nils zei eens tegen me "met 5,5 mm kan alles prima, maar 6,35 schiet gewoon iets makkelijker". Waarvan akte. De groepjes zijn rond de 30-35 mm.

Bijgesloten Plaatje

Nu naar de king heavy mk2. Vandaag op 250 m/s, de amerikanen zweren allemaal op lagere snelheden, ik persoonlijk niet echt maar let's try!

Het schoot redelijk. Ik vind sowieso de buks wat onrustiger schieten op 75 dan op 60 joule, en merk dat ik meer moet concentreren per schot. De groepjes zijn iets groter dan met de gewone kings. Toch nog wel wat redelijks er tussen.

Bijgesloten Plaatje

Het is even klaar. Focus is beetje op, en het is mij weer wat duidelijker. Mijn dreamline is recht uit de doos, die van mijn maatje is opgevoerd. Ik ga puur voor zuiverheid roosjes melken, hij vindt plinken/slopen ook tof dus wil de extra power. Allebei goed. Op 100 yard / 100 meter heb ik zonder wind geen verschillen gevonden tussen 5,5mm en 6,35 in zuiverheid, sterker nog beste groepjes waren met de 5,5mm. Dat is wel met een volledig getunede bsa met Lonestar loop van 60 cm. Alles zit zo rond de 30-35 mm met de standaard dreamline, en dat kan volgens mij nog wel wat beter. Die monsters redesigned zitten me nog dwars, die moeten beter kunnen. Maar goed, de Baracuda's daarintegen gingen best wel lekker. Het zou goed kunnen dat de verschillende pellets en joules zich gaan veronderscheiden van elkaar wanneer de wind opsteekt, ik ben momenteel erg blij om zonder wind te kunnen bepalen wat mogelijk is en daar vanuit verder te verkennen. Volgende ronde gaan de beste pellets na 100 meter op 135 meter oftewel 150 yard tegen elkaar opboksen, ben benieuwd hoe dat zal gaan!
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#14 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro

Gepost 27 juli 2019 - 08:33

Wat een werk bij deze hitte, petje af hoor! Geposte afbeelding

Er zitten heel mooie groepjes bij, ook na lang schieten.

Bedankt voor het delen van deze uitgebreide tests!

#15 Gebruiker is offline   De-Witte Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 29-november 14

Gepost 27 juli 2019 - 08:50

@munt, compliment top topic zelfs als je zelf geen 100 mtr schiet.
Volg met veel plezier je verrichtingen vooral met DIT ☀️ weer.
Ben uitermate benieuwd naar de 150 yard en wellicht nog verder.
Gr Gerard.
I'm GOD

a Grumpy Old Dog.
Schiet met een.
HW97K 1.77 AGW FP tune.
Hawke Sidewinder 30
8-32X56 h/mildot.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten