Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Revisie Feinwerkbau 300S

#1 Gebruiker is offline   Olive Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 09-juli 19

Gepost 19 juli 2019 - 14:37

Mijn SV was wat wapens aan het opruimen en ruimte aan het maken voor een nieuwe kluis waarbij eeen FWB300S werd aangeboden. Na wat youtube filmpjes bekeken te hebben en uitgezocht of reserve onderdelen te krijgen zijn leek het me leuk om deze buks weer in nieuwstaat te brengen. Voor 25eur mocht ik hem overnemen.

Al snel bleek dat er wel eea mee aan de hand was, er was al jaren niet meer mee geschoten en onderhoud van het wapen was al helemaal niet bekend.
De kolf was gebutst en zat vol stickers, het schouderstuk was met ducktape geplakt en de bovenkant van de loop en spanner waren aangetast door zweethanden waarbij de blauwing was verdwenen en plaats had gemaakt voor een laagje roest.

Het project begon met het verwijderen van wat kogeltjes die op 1 cm van het uiteinde van de loop zichtbaar waren. Er was er natuurlijk maar 1 zichtbaar maar achteraf bleken het er 3 te zijn. Ik wilde eerst met een schroef of boortje kijken of ik ze kon aanprikken en er uit kon trekken maar ik duwde het voorste kogeltje pardoes verder de loop in. Dus veel wd40 erbij, een half uurtje laten staan en met een stokje de kogeltjes 30cm teruggeduwd, de veer gespannen en geschoten en ze kwamen er allemaal uit. De loop zag er uit alsof er al 10 jaar niet meer mee was geschoten, veel witte aanslag.

Na demontage bleek dat van de Kolbenpuffer (zuigerbuffer) nog 2 stukjes kunststof van 2 bij 3mm aanwezig waren en de loopdichting ook was verweerd waardoor de loop niet meer goed werd afdicht (wat dus samen met een vervuilde loop ervoor zorgt dat kogeltjes blijven steken).

Tot nu toe nog niets spannends, ik had wel verwacht dat deze slijtonderdelen vervangen zouden moeten worden en had al een vervangende set op het oog.

Ersatzteil

FEINWERKBAU Luftgewehr

Modell 300/300S (Seitenspanner)

Verschleißteile-Reparatur-Set 2

(Plus)

bestehend aus:

1x Kolbenfeder* (Export-STARK)
Laufdichtungsring
Kolbenpuffer
Rechteckring / Kolbenring (TUNING*)

Vo (Anfangsgeschwindigkeit) max. 240m/s*
Energie (des Geschosses) max. 16 Joule*

Zo zag de loop er uit:

Geposte afbeelding Geposte afbeelding

Kolf zonder stickers:

Geposte afbeelding

En de resterende onderdelen:

Geposte afbeelding

Wordt vervolgd.

#2 Gebruiker is offline   educatedfool Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 28-november 17

Gepost 19 juli 2019 - 15:41

mooi he luchtbuksnet

#3 Gebruiker is offline   Makkie Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 13-april 19

Gepost 19 juli 2019 - 15:56

Mooi hoor. Dit topic volg ik met boven gemiddeld aandacht. Ik weet niet waarom. Heeft vast iets met fwb te maken.

#4 Gebruiker is online   HaWee Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 16-november 13

Gepost 19 juli 2019 - 16:23

Bekijk Post educatedfool, op 19 juli 2019 - 15:41, zei:

mooi he luchtbuksnet

Ja zeker. Geweldig zulke projectjes, oud spul weer in ere herstellen, ik mag dat graag zien. Volg dit topic!
- Hämmerli AP40 - Weihrauch HW55s - Weihrauch HW50s - Walther RM8 (tk:pm)

#5 Gebruiker is offline   Olive Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 25 juli 2019 - 18:23

Deel 2

De loop met spanner zijn terug van Metura en als weer nieuw. Ik heb er over getwijfeld om dit te doen omdat dit meteen de verwachte uitgaven verdubbeld maar ik bedacht dat als je er aan begint je het meteen maar goed aan kan pakken.Teun zei ook al dat je met deze buks in nieuwstaat weer 30 jaar vooruit kan.

De olie waar de onderdelen mee zijn ingespoten stinkt wel als een oordeel.

Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding

Dit is het plan met de kolf. Schuren opeenvolgend tot 600 waterproof en dan in de Bankarai olie zetten die ik al 10 jaar in mn garage heb staan. De checkering wil ik doen met Cetabever tuinbeits (in zwart), dit was de goedkoopste die ik kon vinden en lijkt op het goedje wat op andere websites beschreven staat maar wat hier niet verkrijgbaar is.

Geposte afbeelding

Het resultaat na een midagje schuren en de checkering in de Cetabever:

Geposte afbeelding

En na een 8 tal lagen Bankarai olie, ik vond het eerst erg vlekkerig en bij tussendoor schuren zat het schuurpapier meteen dicht. Uiteindelijk met een katoenen doek alles nog eens goed uitgewreven en het resultaat is bevredigend.

Binnenkort meer over de assemblage.

#6 Gebruiker is online   AGB Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 25 juli 2019 - 18:52

mooi geworden die kolf ,ik blijf dit volgen,
Niet geschoten is altijd mis

#7 Gebruiker is offline   Olive Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 01 augustus 2019 - 16:16

Deel 3

Tijd om de buks weer in elkaar te zetten.

Na de ducktape van de kolf gehaald te hebben en het wapen gedemonteerd te hebben bleken er wat onderdelen kapot te zijn, zoals het voorste deel van de schaftkappe en de raststange. De Kornhalter heb ik zelf gesloopt en was de afgelopen 45 jaar nog nooit los geweest. Met hamer en pendrijver is hij uiteindelijk toch los gekomen maar is daar wel bij gesneuveld. Niet zo'n probleem aangezien ik deze toch wilde vervangen en met een kijker wil schieten. Op Ebay heb ik een vriendelijke mijnheer gevonden die adapters maakt voor de FWB300s zodat er een geluidsdemper gebruikt kan worden: Schalldämpfer Adapter

De Schalldämpfer Adapter is ook zichtbaar naast de gesneuvelde Kornhalter.

De revisieset die ik aangeschaft heb is de zogenaamde exportversie. Ik heb van een medeschutter begrepen dat de wetgeving in Duitsland wat strikter is mbt energie die een luchtbuks mag leveren. Deze set zou 16Joule moeten geven en een snelheid van 240 m/s.

Bij de nieuwe zuigerveer uit de tuningsset sluiten de uiteinden anders tegen elkaar dan bij de originele wat voor een beter afdichting moet zorgen. Ik ken deze "tuning" ook van tuning onderdelen voor turbos (turbo seals) die daardoor beter afsluiten en minder druk laten ontsnappen.

Hierboven de oude en nieuwe veer naast elkaar. De nieuwe veer is bijna niet in de buks te krijgen zoals later blijkt.

Op de youtube filmpjes wordt met 1 hand de veer met veerstop er in gedrukt en met de andere de borgbout gemonteerd maar ik moet met al mijn gewicht (75kg) op de loop hangen zodat mijn vriendin de borgbout kan monteren. Heel vervelend er achter te komen dat je een onderdeel vergeten bent als je de zaak met veel moeite in elkaar hebt gezet of als de uitsparing voor de spanhandel verdraaid bij het met veel moeite monteren van de veer.

Dus maar een uurtje besteed om een veerspanner te maken zodat het allemaal wat gecontroleerder in en uit elkaar kan. Twee blokjes hout met uitsparing voor loop en veerstop, 2x M8 draadstang, 2 zelfborgende moeren en 2 vleugelmoeren en een paar sluitringen en klaar. Met mijn veerspanner is het een fluitje van een cent. De zuiger heeft de neiging te verdraaien als je de veer met de veerspanner spant maar een chopstick zorgt ervoor dat dit niet meer gebeurt.

Nadat de veer er in zit is het een piece of cake. De eerste keer wilde de buks wel spannen maar bleef de spanhandel in de open stand staan en wilde deze niet meer dicht. Gedemonteerd en het blokkeer blokje dat de raststange vastklemd gekanteld met een schroevendraaiertje en hij sloot weer. Daarna heb ik dit probleem niet meer gehad. Misschien nieuwigheid van de raststange?

Op ali express heb ik een imitatie Leupold kijker gekocht Leupold VX3i 4.5 14x40 en ik ben nog op zoek naar een demper.

De meeste dempers voor luchtwapens gebruiken een soort dempend materiaal aan de binnenzijde, ik vraag me af of een schottendemper zoals die voor vuurwapens gebruikt worden niet beter werken. Op aliexpress worden deze aangeboden als halffabrikaat, de zogenaamde solvent traps. Nu nog op zoek naar 1/2"x 20 UNF draad, dat is dan weer een rare maat voor solvent traps.

#8 Gebruiker is offline   Makkie Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 13-april 19

Gepost 02 augustus 2019 - 12:06

Goed bezig hoor. Mooi om te zien. Met de snelheid van de veer ben ik nieuwsgierig. De mijne doet met een sterke veer 210 gemiddeld. Er in gezet en kocht bij Teun die hem ook gereviseerd had.

#9 Gebruiker is offline   Sjonny Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 14-maart 10

Gepost 02 augustus 2019 - 20:12

Super project.

Het geweer zal het zeker waard zijn.

Erg jammer dat de oude roestpitting niet uitgeschuurd is voor het aanbrengen van de nieuwe blauwing.

# kleine edit. Waarschijnlijk zat de nok van de tandheugel niet goed in de compressie kamer bij het monteren vd trekkergroep.

Deze post is bewerkt door Sjonny: 02 augustus 2019 - 20:48

Steyr LG110 HFT Hunting 16J met 24K gouden wissellopen set.
Steyr LG110 HFT Hunting 16J voor Kristel
Feinwerkbau 300S 24k goud.
Feinwerkbau 65 24k goud.

#10 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 03 augustus 2019 - 19:01

Als je er maar 25€ voor betaald hebt dan kun je er zeker wat geld tegenaan gooien om eea mooi te maken. Heb er zelf ook eentje opgeknapt. Met name de binnen kant dan. Dat ding schiet echt rete strak. En met de 10j veer van metura mooi rond de 200m/s.
HW77K .22 SE v-mach met leapers 3-9x32
HW97K .177 laminated v-mach met optisan viper 3-12x44
FX Crown .30 met sightron sii 36x42
Evanix sniper .35 met hawke varmint 6-24x44sf
FWB 300 .177 met diopter

#11 Gebruiker is offline   Olive Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 10 augustus 2019 - 20:18

Bekijk Post Sjonny, op 02 augustus 2019 - 20:12, zei:

Super project.

Het geweer zal het zeker waard zijn.

Erg jammer dat de oude roestpitting niet uitgeschuurd is voor het aanbrengen van de nieuwe blauwing.

# kleine edit. Waarschijnlijk zat de nok van de tandheugel niet goed in de compressie kamer bij het monteren vd trekkergroep.

De roestpitting is wel degelijk uitgeschuurd, misschien dat het op de foto anders lijkt te zijn maar dat was de enorme laag olie die er op zat toen ik het pakket ontving van de blauwer ;).

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers