Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Fwb Lp65 Diameter en slag zuiger

#1 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 03-augustus 17

Gepost 08 augustus 2019 - 15:29

Hallo allemaal, wie kan mij helpen aan de maat van de zuigerdiameter en de lengte van de slag van de zuiger van een FWB LP65 pistool? Deze maten heb ik nodig voor een berekening en vindt het zonde om er mijn goed schietende pistool er gelijk voor uit elkaar te nemen.
Met groeten,
Barn

#2 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 26-september 14

Gepost 08 augustus 2019 - 21:32

Hallo Barn,Ik heb een pdf file van de gebruiks aanwijzing met deze doorsnede erin
Als je die afdrukt en je rekent de schaal uit dan kun je hier op het papier wel wat maten terugrekenen denk ik.
PB. me even als je het PDF bestand wilt gemailt krijgen
Groeten, Rob.

Bijgesloten Plaatje
HW97K 16J met Athlon Talos BTR 4-14x44 APLR2
(N2 scope 6-24x50SFE)
Pistool FWB LP 65

#3 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 09 augustus 2019 - 15:23

Bekijk Post RobRos, op 08 augustus 2019 - 21:32, zei:

Hallo Barn,Ik heb een pdf file van de gebruiks aanwijzing met deze doorsnede erin
Als je die afdrukt en je rekent de schaal uit dan kun je hier op het papier wel wat maten terugrekenen denk ik.
PB. me even als je het PDF bestand wilt gemailt krijgen
Groeten, Rob.

Bijlage FWB65 doorsnede.JPG

Rob, bedankt. Het zijn dan wel geen exacte maten maar ga er toch mee aan de gang. Als iemand nog de exacte maten heeft hou ik mij aanbevolen. Ook voor het gewicht van de zuiger.

Groeten, Barn

Deze post is bewerkt door Barn: 09 augustus 2019 - 15:23

#4 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 09 augustus 2019 - 20:55

Barn,
Heb je t PDF nog nodig, of is de afbeelding al voldoende?En misschien heb je het PDF al ergens op internet gevonden (net als ik) ?
Laat even weten of gelukt is wat je wilde proberen.
Groeten, Rob.

Ps, nog een vraagje mijn FWB LP65 heeft een Veer in een Veer (1 = linkse spoed en 1 is rechtse spoed)
Toen ik dat aan een winkelier vertelde zei hij dat dat niet bestaat. Nou ik heb het toch echt...
Heb jij dat ook? of weet je er van?
Ik zie die veren ook te koop op https://www.waffence...6aaf0511ba964d1

Deze post is bewerkt door RobRos: 09 augustus 2019 - 21:01

(N2 scope 6-24x50SFE)
Pistool FWB LP 65

#5 Gebruiker is offline   zwartpaard Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-januari 16

Gepost 09 augustus 2019 - 21:06

Bekijk Post RobRos, op 09 augustus 2019 - 21:55, zei:

Barn,
Heb je t PDF nog nodig, of is de afbeelding al voldoende?En misschien heb je het PDF al ergens op internet gevonden (net als ik) ?
Laat even weten of gelukt is wat je wilde proberen.
Groeten, Rob.

Ps, nog een vraagje mijn FWB LP65 heeft een Veer in een Veer (1 = linkse spoed en 1 is rechtse spoed)
Toen ik dat aan een winkelier vertelde zei hij dat dat niet bestaat. Nou ik heb het toch echt...
Heb jij dat ook? of weet je er van?
Ik zie die veren ook te koop op https://www.waffence...6aaf0511ba964d1

Beetje FWB eigen. De 300 S heeft ook 2 veren ; 1 linkse en 1 rechtse spoed. Dit om de buks zo stil mogelijk te houden tijdens het schot. De tegengestelde krachten van de 2 veren heffen elkaar op.

Groet van Jeroen

Deze post is bewerkt door zwartpaard: 09 augustus 2019 - 21:07

Noarderloft, the place to be.

#6 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 09 augustus 2019 - 21:18

Dubbele veer is niet uniek; o.a. een bepaalde Grothaus (ook onder andere namen bekend) had dat ook.

Groet,
Christ

#7 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 10 augustus 2019 - 09:48

Bekijk Post zwartpaard, op 09 augustus 2019 - 22:06, zei:

Beetje FWB eigen. De 300 S heeft ook 2 veren ; 1 linkse en 1 rechtse spoed. Dit om de buks zo stil mogelijk te houden tijdens het schot. De tegengestelde krachten van de 2 veren heffen elkaar op.

Groet van Jeroen

Hallo Jeroen, Ik snap wat je bedoelt als je schrijft : de krachten heffen elkaar op ...Bij de situatie waar 2 dezelfde veren achter elkaar zitten snap ik dat. 2 veren zijn even sterk.Maar bij mij is de binnen veer natuurlijk veel zwakker door zijn veel kleinere diameter.
Ik geloof het effect daar niet zo.... Maar het is ook maar een 4 Joule pistool dus hij is toch al rustig
Ik vond nog een foto van mijn binnenwerk. Groeten, Rob.
Bijgesloten Plaatje

(N2 scope 6-24x50SFE)
Pistool FWB LP 65

#8 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 10 augustus 2019 - 12:54

@RobRos, Rob deze tekening heb ik ook al in mijn archief. Wat betreft de 2 veren optie deze ken ik en zou iets meer power moeten geven alhoewel de grote veer in deze samenstelling minder kracht heeft want anders zou het pistool erg zwaar gaan spannen.
In mijn LP65 uit 1975 zit één veer. Recentelijk heb ik deze veer vervangen voor een nieuwe. Het scheelde direct na de montage ongeveer 5m/s pellet snelheid meer dan met mijn oude veer. Gemiddeld 140m/s met RWS Basic 7 grain. Na enkele weken was de veer al iets in kracht afgenomen en de snelheid al weer gezakt naar gemiddeld 135m/s. Dit is dezelfde snelheid die ik met mijn oude veer had.
Het blijkt dat de LP65 het rustigst schiet bij ±135m/s. De tijd die de pellet dan nodig heeft om door de loop gaan is 0,002815 seconde (looplengte / (½ * V0)). Deze tijd is te kort om door een bewuste beweging het schot te beïnvloeden. De menselijke reactietijd van een hersencommando naar de trekkervinger is al vele malen groter.

Waar ik de gevraagde gegevens voor nodig heb is om te bepalen hoeveel millimeter terugslag de LP65 geeft. De maximale terugslag ruimte over de slede van de LP65 is 7 millimeter. Ik wilde kijken welke de invloed is van wel/geen loopgewicht op de terugslag en of de maximaal beschikbare ruimte op de slede dan voldoende is voor de terugslagweg. Als je meer terugslag hebt als de maximaal beschikbare 7 mm dan kun je nog terugslag verwachten.

Om de terugslaglengte van loop met actie te berekenen heb je de volgende gegevens nodig:
- De massa van het bewegende deel, dus van loop plus actie en loopgewicht ( 930 + 100 gram)
- De zuiger massa in kg (geschat op 120 gram)
- De veer massa in kg (55 gram)
- De slaglengte van de zuiger ( ruwe meting is 44 mm)
Om de terugslaglengte te berekenen moet je de zuigerslag vermenigvuldigen met de zuiger massa + 1/3 van de veer massa en dit delen door de loop + actie massa min de zuiger massa + 1/3 van de veer massa.

44 * (0,120 + 0,018) / (1,030 – (0,120 + 0,018)) = 6,83 mm

De terugslaglengte van de LP65 is 7 mm over de slede dus kun je hier uit concluderen dat er met deze configuratie geen terugslag is.
Door de bewegende massa van loop, actie en loopgewicht te verminderen met b.v. het loopgewicht wordt de terugslagweg vergroot en zou het kunnen dat je net iets terugslag kunt krijgen. Dus hoe zwaarder het totale terugslaggewicht hoe minder terugslagweg je krijgt.
Omdat ik mijn goed werkende LP65 niet uit elkaar wil nemen om de maten exact op te nemen doe ik het even met de geëxtrapoleerde gegevens van de tekening en de reeds eerder exact opgemeten gewichten.

In de onderstaande link staat een Excel bestand waarin je met jouw gegevens een berekening kunt uitvoeren.
Voor de FWB LG300 bezitters: bovenstaande berekening kun je ook gebruiken voor de LG300.

In de 60/70-er jaren van de vorige eeuw was het FWB systeem zijn tijd ver vooruit en kan voor een LP65 en LG300 schutter nu nog competitief zijn met de pneumatics. Terugslag zoals met de huidige pneumatics heb je met de LP65 ook niet. De LP65 heeft alleen niet van die geavanceerde instelmogelijkheden van o.a. de trekker en kolf die de moderne pneumatics wel hebben. Als je aan de LP65 instelmogelijkheden gewend bent kun je met dit pistool ook nog steeds zeer hoge scores bereiken.

https://www.dropbox....0LP65.xlsx?dl=0

Deze post is bewerkt door Barn: 10 augustus 2019 - 12:57

#9 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 10 augustus 2019 - 14:31

Hoi Barn,
Mooi en duidelijk verhaal Geposte afbeelding
Ik schiet met JSB exact express van 7,87 Grain en weet uit mijn hoofd dat ik ongeveer 120 M/s haal. =3,67 Joules
Ik was toen ik mijn pistool te koop aangeboden kreeg vooral verbaasd over de mooie en compacte slede constructie van de LP65.Het is mijn eerste en enige pistool.Ook het verstel mechanisme om de trekker druk van op 0,5 Kg. of 1,2 Kg te zetten vind ik mooi bedacht.... Maar mak het dan ook nog maar eens.
Ik heb mij pistool zelf gereviseerd ... Waar ik best trots op ben dat ik dat zelf bleek te kunnen.Geposte afbeelding zie post van 25-11-2017
https://www.luchtbuk...&#entry925253Ik heb daarvoor wel alle youtube filmpjes van 'Nebelbrett' uitvoerig bekeken.

(N2 scope 6-24x50SFE)
Pistool FWB LP 65

#10 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 11 augustus 2019 - 08:54

Barn,

Bij het berekenen van de afgelegde terugslagweg spelen nog andere zaken mee.
Zo is er de “tik” die de zuiger uitdeelt aan het het van de slag aan de actie; die “tik” maakt dat de totale terugslag minder wordt. Dat manifesteert zich ook in de verplaatsing van een niet goed vastgezette kijker op een veerbuks, die loopt nl ACHTERUIT de buks af...

Per saldo is er wel achteruitloop en die achterwaartse beweging zou blijven bestaan tenzij die wordt afgeremd (Newton zei het al 😊).
Maar hoe sterk wordt die beweging afgeremd? Dat is voornamelijk een kwestie van wrijving van de totale actie op de slede. Hoe groot die wrijving is (kwestie van wrijvingscoëfficient enz) is zo maar even niet vast te stellen en mede daardoor is de afgelegde weg over de slede ook niet zomaar te bepalen.

Kortom, erg lastig dit. 😉

Groet,
Christ

#11 Gebruiker is offline   Barn Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 11 augustus 2019 - 10:30

Bekijk Post christ, op 11 augustus 2019 - 08:54, zei:

Barn,

Bij het berekenen van de afgelegde terugslagweg spelen nog andere zaken mee.
Zo is er de “tik” die de zuiger uitdeelt aan het het van de slag aan de actie; die “tik” maakt dat de totale terugslag minder wordt. Dat manifesteert zich ook in de verplaatsing van een niet goed vastgezette kijker op een veerbuks, die loopt nl ACHTERUIT de buks af...

Per saldo is er wel achteruitloop en die achterwaartse beweging zou blijven bestaan tenzij die wordt afgeremd (Newton zei het al 😊).
Maar hoe sterk wordt die beweging afgeremd? Dat is voornamelijk een kwestie van wrijving van de totale actie op de slede. Hoe groot die wrijving is (kwestie van wrijvingscoëfficient enz) is zo maar even niet vast te stellen en mede daardoor is de afgelegde weg over de slede ook niet zomaar te bepalen.

Kortom, erg lastig dit. 😉

Groet,
Christ

Christ, je hebt helemaal gelijk wat de wrijving betreft van het glijdend gedeelte van loop met actie op de gelijdepennen en bussen. De hoeveelheid wrijving is niet te bepalen en zal zeker invloed hebben op de terugslag lengte. Wat van belang is dat de pellet de loop al heeft verlaten voordat het eind van de terugslagweg is bereikt.

Als de zuiger met daarop de buffer in dit geval de ‘tik’ uitdeelt tegen het eind van de kamer is dit nadat de zuiger op eind van de compressieslag terug keert van de eerste keer terug stuiteren op de gecomprimeerde lucht. Er is genoeg literatuur die aantoont dat de pellet de loop dan al heeft verlaten. Dus die tik is dan niet meer van belang. De massa van de loop, actie en eventueel loopgewicht dempt deze tik zodanig dat ik niet kan voelen of zien dat hier een terug- of opslag van komt. Dit is ook de bedoeling van dit systeem namelijk dat in de tijd tussen afdrukken en het verlaten van de pellet uit de loop er geen invloed is van krachten op je pistool die de baan van de pellet kunnen beïnvloeden.

#12 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 11 augustus 2019 - 11:05

Bekijk Post RobRos, op 10 augustus 2019 - 09:48, zei:

Maar bij mij is de binnen veer natuurlijk veel zwakker door zijn veel kleinere diameter.

Dat zie je verkeerd Rob.
De hart-op-hart diameter is bij een drukveer tot de derde macht verheven.
Dat wil zeggen dat wanneer je de hart-op-hart afstand van een bepaalde drukveer 10% kleiner neemt, de veer 25% meer kracht kan leveren.
Hiermee kan die binnenveer net zo sterk zijn als de buitenveer.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 11 augustus 2019 - 11:06

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#13 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 11 augustus 2019 - 12:20

Hoi Leo,
Je zult vast wel weer gelijk hebben....
Ik denk altijd simpel ... en drukveer is een torsieveer die in een wikkelvorm is gemaakt. Simpel gedacht snap ik wel dat als ik wikkel op diameter 50 mm en een andere veer op diameter 25 mm dat die van 25 dan stugger zal zijn. (wel dezelfde draaddikte gebruiken natuurlijk)
De rest laat ik aan jou over.
Als het er nog eens van komt zal ik beide veren eens indrukken op de weegschaal en ze vergelijken...Maar de vergelijking zal moeilijk zijn. want ik moet dat dan met de hand ... mm indrukken (lineaaltje ernaast zetten dus)
En ik meen me te herinneren dat de binnenveer is gemaakt van vierkante draad en de buitenveer van ronde draad.
Dus dan kan ik allen zeggen of beide veren ongeveer even sterk zijn door de weegschaal af te lezen bij dezelfde ....mm indrukking.
Groeten Rob.

Deze post is bewerkt door RobRos: 11 augustus 2019 - 12:25

(N2 scope 6-24x50SFE)
Pistool FWB LP 65

#14 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 11 augustus 2019 - 12:31

Bekijk Post Barn, op 10 augustus 2019 - 12:54, zei:

Waar ik de gevraagde gegevens voor nodig heb is om te bepalen hoeveel millimeter terugslag de LP65 geeft. De maximale terugslag ruimte over de slede van de LP65 is 7 millimeter. Ik wilde kijken welke de invloed is van wel/geen loopgewicht op de terugslag en of de maximaal beschikbare ruimte op de slede dan voldoende is voor de terugslagweg. Als je meer terugslag hebt als de maximaal beschikbare 7 mm dan kun je nog terugslag verwachten.

Om de terugslaglengte van loop met actie te berekenen heb je de volgende gegevens nodig:
- De massa van het bewegende deel, dus van loop plus actie en loopgewicht ( 930 + 100 gram)
- De zuiger massa in kg (geschat op 120 gram)
- De veer massa in kg (55 gram)
- De slaglengte van de zuiger ( ruwe meting is 44 mm)
Om de terugslaglengte te berekenen moet je de zuigerslag vermenigvuldigen met de zuiger massa + 1/3 van de veer massa en dit delen door de loop + actie massa min de zuiger massa + 1/3 van de veer massa.

44 * (0,120 + 0,018) / (1,030 – (0,120 + 0,018)) = 6,83 mm

Christ stipt iets aan waar je nogal gemakkelijk overheen stapt Barn. Je theoretische 6,83mm klopt daardoor van geen kant meer.
Nadat de zuiger is gelost, gaat hij versnellen waardoor het spul naar achter komt. Maar tegelijkertijd gaat die zuiger druk opbouwen. Die drukopbouw zorgt voor een tegengestelde kracht welke de achterwaartse beweging afremt. ERGENS in dit verhaal gaat de pellet bewegen waardoor de constante drukopbouw -en daarmee de tegengestelde kracht- wordt verstoord. Hoeveel? Goeie vraag. Aan het (beroerde) rendement kun je weinig aflezen want je weet niet hoeveel druk er achter de pellet zit vlak voordat hij de loop verlaat en hoeveel/hoe vaak de zuiger terug stuitert.

Kortom, je weet eigenlijk helemaal niets met al dat gereken en theorieën. De enige goede manier om te weten te komen hoeveel lengte van die slede daadwerkelijk wordt gebruikt is simpelweg opmeten. Daartoe kleur je met een viltstift oid een slede-pen. Je schiet een keer en daarna meet je hoeveel kleur er verdwenen is.

#15 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 11 augustus 2019 - 12:44

@Rob: Vooral die derde macht bij dia is verneukeratief. Zelfde geldt voor draaddikte die wel tot de vierde macht verheven is.

Vermoed dat een vierkante-draad veer niet zo idioot veel verschil maakt met een ronde. Per slot van rekening gaat het om de hoeveelheid vervormd materiaal bij indrukking. Wanneer je de oppervlakte van het vierkant even omrekent naar rond denk ik dat je een aardige indicatie krijgt over de sterkte.
Daarna ros het het over dit tooltje: http://www.avek-haar...n-een-drukveer/

Er zit op dit forum een werknemer van Avek. Misschien dat hij meeleest en het precieze verschil tussen vierkante en ronde draad uit de doeken kan doen.Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 11 augustus 2019 - 12:45

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers