Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hw 50 S Met Matige Veer ?

#1 Gebruiker is offline   Krokeledokus Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 17-januari 19

Gepost 15 augustus 2019 - 16:17

Een vraagje voor ik ga demonteren.

Als voorbereiding op de HFT wedstrijd op 25/8 bij Oranje Nassau de HW50S uit de kast gehaald. Zaterdag ingeschoten met loodvrij en loepzuiver maar op 50 meter toch wel magere groep en inslag. Noem het maar dwarrelen. Dinsdag met een splinternieuwe HW50s als referentie ernaast de loodvrije pellets door de Chrony laten vliegen. De oude buks (5 jaar) produceert 11,5 J en de splinternieuwe een keurige 15,9 J. Met navenate verschillen in snelheid : 221m/s tov 240m/s. Dus dat verklaart veel.

Toen ik de oudere buks kocht (4 jaar geleden)had de 1e eigenaar er een Maccari veer + zuigerseal ingezet. De buks schoot voor geen meter, teleurgestelde schutter en ik een voordelige inkoop. Het ding uit elkaar gehaald en hij bleek helmaal vol met vet te zitten en de zuigerseal zat (opgezwollen) ongeveer vast in de zuigerbuis. Alles goed gecleand met een Franse vervanger van trichloorethyleen en opnieuw in elkaar gezet. De oorspronkelijke HW zuigerseal + veer zaten nog in de doos erbij. De Maccari veer vroeg meer kracht om in te drukken dan de HW-er dus die Maccari + 2 ringen erin en op de kop van de zuiger de nog perfect passende HW seal gemonteerd. Die Maccari seal was er met geen mogelijkheid meer in te krijgen door oa. het overdadige vet. Zelf heb ik natuurlijk maar een pietsie vet gebruikt.
De buks schiet heerlijk, weinig beweging erg stil en loepzuiver. De doeltjes vallen met gemak om tussen de 10 en 30m. Maar waarom heeft ie nu een Joule of 5 te weinig? Ik denk zelf aan 2 mogelijkheden : de veer is geen topper (lees je meer van dit merk) of de HW zuigerseal laat het afweten. Voordat ik hem uit elkaar ga halen graag suggesties van jullie kant. Hartelijk dank bij voorbaat.

Met groet, Kroko

#2 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 15 augustus 2019 - 19:02

Als ik het goed begrijp heb je de “oude” buks tweedehands gekocht en kan dus ook (veel) ouder zijn dan 5 jaar.
Als ik het goed heb verschillen de oude HW50 buksen nogal van de nieuwste types; dat komt tot uiting in een duidelijk hogere energie-afgifte van de niewere HW50 buks. Ik meen dat o.a. ook de zuigerdiameter van nieuwere types vergroot is.
Dat zou een verklaring kunnen zijn van de door jou vastgestelde verschillen in energie-afgifte.

Groet,
Christ

#3 Gebruiker is offline   HaWee Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 16-november 13

Gepost 15 augustus 2019 - 19:21

Ik vind het toch knap. Heb zelf ook net een nieuwe HW50s en die doet 225m/s oftewel een 12,5J.
Vraag ik me af waar dat verschil met jouw nieuwe HW50s vandaan komt.
Ik zal wel weer een maandagmorgen exemplaar hebben... story of my life. :(

Deze post is bewerkt door HaWee: 15 augustus 2019 - 19:22

- 2x Hämmerli AP40 - Weihrauch HW55s 1969 - Weihrauch HW50s 2019 -
- - - - Walther Rotex RM8 5.5 Varmint 2018 te koop: pm me. - - - -

#4 Gebruiker is offline   Krokeledokus Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 augustus 2019 - 20:14

Bekijk Post christ, op 15 augustus 2019 - 20:02, zei:

Als ik het goed begrijp heb je de “oude” buks tweedehands gekocht en kan dus ook (veel) ouder zijn dan 5 jaar.
Als ik het goed heb verschillen de oude HW50 buksen nogal van de nieuwste types; dat komt tot uiting in een duidelijk hogere energie-afgifte van de niewere HW50 buks. Ik meen dat o.a. ook de zuigerdiameter van nieuwere types vergroot is.
Dat zou een verklaring kunnen zijn van de door jou vastgestelde verschillen in energie-afgifte.

Groet,
Christ

Ha Christ, dank voor je reactie maar de buks is zeker niet ouder dan 5 jaar en had/heeft dus al de nieuwe 26 mm kunstofzuigerseal. De oude buksen hebben 25mm. Ook de loopseal is in perfecte conditie dus daar is geen verleis en ik snap het niet. Vanmiddag nog geprobeerd met een trekveer om de beide buksen te spannen. Dat is niet makkelijk te doen. Beide buksen hebben ongeveer hetzelfde aan spankracht nodig. Het verschil verklaart die 5 joule minder niet. Het blijft een mysterie voorals nog.
Grt, Kroko

#5 Gebruiker is offline   Krokeledokus Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 augustus 2019 - 20:28

Hallo HaWee,
de nieuwe buks is medio vorig jaar door een schietvriend middels een inruil hagelnieuw verkregen bij Jachtwinkel Noordgouwe in Zeeland. Ik was erbij. Het SN is 2223662 en het ding is echt gloedjenieuw. Hij is eigenlijk pistoolschutter en er zijn misschien 200 of 300 loodpellets doorheen gegaan en dus afgelopen dinsdag in de duinen nog een stuk of 50 loodvrij. De buks was uitermate constant met een waarde van tegen de 16 Joule. Wel een lichte zwang te horen. Die de mijne, met de maccari, ontbeert. Maar net als bij jou, met lood niet verder komt dan 12 Joule. Het blijft gek.

Grts, Kroko

#6 Gebruiker is offline   Zolderschutter Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-februari 13

Gepost 15 augustus 2019 - 21:54

Zonder uit elkaar te halen kan je nog kijken of hij lucht lekt langs zijn breach-seal. Misschien zit er opgedroogd vet op je seal of in de transferpoort. Je kan ook nog kijken wat hij met een ander soort pellet (jsb) presteert. Een harde pellet in een krappe loop levert minder snelheid op.
Ook het soort vet waar je de zuiger mee smeert is van invloed, en hoe soepel je de zuiger met handkracht in je cilinder kunt bewegen. Misschien heb je nog ruimte om meer voorpanning op je veer te krijgen met opvulringen. Veel te proberen dus.. Succes

Paul.
HW90 .22
HW97KT .177
HW97KT .22
HW100TK .177
HW100TK .22
FWB 300s .177

Lid SV Noarderloft

#7 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 15 augustus 2019 - 21:58

Bekijk Post christ, op 15 augustus 2019 - 23:32, zei:

Als ik het goed begrijp heb je de "oude" buks tweedehands gekocht en kan dus ook (veel) ouder zijn dan 5 jaar.

Groet,
Christ

Klopt, oude model had een andere boring en slag. Nieuwe HW50 (in de UK HW99 heeft andere specs.
Foto zou duidelijkheid kunnen geven.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#8 Gebruiker is offline   zwartpaard Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-januari 16

Gepost 16 augustus 2019 - 12:31

De buks is van ongeveer 2017 volgens het serienummer 2223662

Zie The List (https://www.weihrauc...base.eu/thelist)

Groet van Jeroen
Noarderloft, the place to be.

#9 Gebruiker is offline   HaWee Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-november 13

Gepost 16 augustus 2019 - 16:46

Correctie... naar aanleiding van deze discussie ben ik er eens goed voor gaan zitten om mijn HW50s te meten want dat had ik alleen nog maar even vlug tussendoor gedaan. Eerst maar eens het juiste pelletgewicht in de Combro MK4 gezet, dat helpt natuurlijk ook wel! Toen twintig schoten gedaan, en dan komt het gemiddelde uit op 228 m/s (+/-3) en dus 14,2 joule.

Okeee... dat is lang niet de door de fabriek opgegeven 250m/s maar voor een HW50 vind ik dat toch al best netjes? Wie weet loopt hij nog verder in want deze buks is nog wat nieuwer dan die van de schietvriend van Krokeledokus: serienummer 228xxxx, een paar weken geleden nieuw in de doos gekocht.

Ik duw er gewoon nog een blik pellets doorheen en dan meet ik nog eens en is het dan nog niet genoeg dan gaat er een Vortek-kit ofzo in want ik wil 'm toch richting de 16,3J zien te krijgen.

Deze post is bewerkt door HaWee: 16 augustus 2019 - 16:47

- 2x Hämmerli AP40 - Weihrauch HW55s 1969 - Weihrauch HW50s 2019 -
- - - - Walther Rotex RM8 5.5 Varmint 2018 te koop: pm me. - - - -

#10 Gebruiker is offline   bertho Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 28-november 18

Gepost 18 augustus 2019 - 11:44

Bekijk Post HaWee, op 16 augustus 2019 - 16:46, zei:

Correctie... naar aanleiding van deze discussie ben ik er eens goed voor gaan zitten om mijn HW50s te meten want dat had ik alleen nog maar even vlug tussendoor gedaan. Eerst maar eens het juiste pelletgewicht in de Combro MK4 gezet, dat helpt natuurlijk ook wel! Toen twintig schoten gedaan, en dan komt het gemiddelde uit op 228 m/s (+/-3) en dus 14,2 joule.

Okeee... dat is lang niet de door de fabriek opgegeven 250m/s maar voor een HW50 vind ik dat toch al best netjes? Wie weet loopt hij nog verder in want deze buks is nog wat nieuwer dan die van de schietvriend van Krokeledokus: serienummer 228xxxx, een paar weken geleden nieuw in de doos gekocht.

Ik duw er gewoon nog een blik pellets doorheen en dan meet ik nog eens en is het dan nog niet genoeg dan gaat er een Vortek-kit ofzo in want ik wil 'm toch richting de 16,3J zien te krijgen.

Nou kijk is of de loop hangt ,want dan zit de transfer ook niet in de midden ,kijk of die poort wel dezelfde diameter heeft dan van die vriend die harder schiet ,en ook als de loop nauwer is zal dat ook verschil maken .

#11 Gebruiker is online   Tool Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-augustus 11

Gepost 18 augustus 2019 - 14:46

Als de buks verder goed schiet en zuiver is zou ik er niet teveel aan doen.
Die paar joule verschil zou mij persoonlijk niet zoveel uitmaken.

#12 Gebruiker is offline   cedo nulli Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-december 13

Gepost 19 augustus 2019 - 18:38

Bekijk Post HaWee, op 16 augustus 2019 - 16:46, zei:

Die 250 met een korreltje zout nemen. Op de website van weihrauch zie ik nergens iets over joule staan, kan alleen mps vinden. Druk der maar een super licht gewicht alu pellet in haal je die 250 waarschijnlijk wel maar of je daar blij van wordt :P .
"Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda"

Steyr lg110 / bsa .25 / IOR BENCHREST sf 36x42
Steyr lg100 / barley twist .177 / swfa ss sf 10X42

#13 Gebruiker is offline   Krokeledokus Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 19 augustus 2019 - 20:49

Heren, allemaal dank voor jullie reacties en meedenken.

Het verhaal wordt nog gekker. Afgelopen weekend die nieuwste HW50s buks (2017, sn 228xxx) meegenomen naar de schietbaan. Inmiddels begrepen van de eigenaar dat er met die buks echt nog bijna niks geschoten was. Dus niet de 2 of 300 die ik dacht. De resultaten tijdens de Chrony metingen vorige week dinsdag gaven soms behoorlijke erg positieve maar ook negatieve waardes aan tov. het gemiddelde van 15,4 (loodvrij). De 15,9 was voor lood.
Op de baan dit weekend in een flink tempo op 25 en 50m geschoten, eerst met lood en dat ging wel redelijk (soms een groepje)maar af en toe gewoon geen inslag. Niks!! Nou ben ik geen NL's kampioen maar de kaart raken lukt toch wel. Mensen gevraagd mee te kijken. Soms vloog de pellet li-boven in het zand of verdween aan de onderkant. Daarna met loodvrij. Dat was nog erger. Tot iemand zag dat de loodvrije pellet in delen het zand raakte. De pellet plofte uit elkaar (desintegratie). Dus na ieder schot de zuigerbuis gevoeld: warm tot heet. Nou had ik al wat verbrandingslucht geroken maar er staan ook zwartkruiters op de baan. Onze conclusie : deze spiksplinternieuwe buks heeft waarschijnlijk te veel vet in de zuigerbuis en daardoor geeft ie (soms) te veel power door dieselen. Vandaar waarschijnlijk ook die toch wel erg hoge waarden op de Chrony. Niet mee te schieten voor een wedstrijd HFT. Dus of uit elkaar halen en schoonmaken of een tijdje doorschieten tot het vet verdwenen is (en dat lijkt me onverstandig).

Dus Hawee : jouw waarde van 14 Joule is best OK maar ik zou de temperatuur van de zuigerbuis eens checken na een aantal schoten.

En aan Tool : helemaal mee eens, mijn eigen HW50s buks schiet geweldig, dan maar een paar joule minder maar die gaat echt mee naar Oranje Nassau as zondag. En daarna misschien een nieuwe zuigerseal uitproberen. Maar dat is voor later.

Grts, Kroko

#14 Gebruiker is offline   Krokeledokus Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 19 augustus 2019 - 20:58

Heren ,

een correctie vanwege een foutje mijnerzijds. Het gaat in mijn geval om de buks met sn 222xxx en niet om sn 228xxx, die is van HaWee. Sorry!

Grts, Kroko

#15 Gebruiker is offline   Speedy Bob Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-juli 17

Gepost 22 augustus 2019 - 16:57

Ik heb ook een HW50s 4.5mm gescoord, zo goed als nieuw. Heb er meteen een gepaste tophat en veergeleider voor gemaakt en doet nu tussen 238 m/sec en 241 m/sec met JSB Exact
wat resultaat geeft van 15.6 Joule
Walther LG300 Alutec .177
Weihrauch HW97K .177 with Vortek
Weihrauch HW85 .177 with Vortek
Weihrauch HW77K .22 with RM-tuning
Weihrauch HW50s .177 with RM-tuning
Weihrauch HW35 .22 with RM-tuning
Weihrauch HW35K SD Silverwood .177 with RM-tuning
Weihrauch HW30s .177 with RM-tuning
Feinwerkbau 300s Universal .177
Rutten Winstar Mach 1 D.E. .177

• (2 Pagina's )