Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Een Nieuwe Start In Het Luchtbuks Wereldje

#1 Gebruiker is online   air man Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 08-september 08

Gepost 10 september 2019 - 20:19

Beste schutters,

Ik ben een aantal jaartjes uit de schietsport geweest,maar nu begindt het terug te kriebelen.
Zoals het met de meeste zaken gaat... zal er ook het nodige verranderd zijn wat betreft luchtbuksen.
Ik moet de knoop nog doorhakken wat betreft de aankoop , mijn keuze valt namelijk op:

- Hw97k
- AA TX 200 MK3 of de hunter carbine, maar deze laatste schrikt mij wat af volgens sommige is hij
nogal een lawaaimaker, of valt dit nogal mee?

Hoe zit het met de kwaliteit van deze buksen, is deze nog het zelfde als vroeger, of neemt men het
nietmeer zo nauw wat betref de afwerking/kwaliteit?

Ik heb een schietafstand van 35 meter tot mijn beschikking, daarom twijfel ik nog welk caliber ik
ga nemen, .177 of .22 daar ik geen wedstrijden schiet hoef ik minder rekening te houden met de pisboog
Misschien weten jullie raad?

Een tune is waarschijnlijk wel aan te raden voor de Hw97K,(AA TX 200 mk3 ???) maar welke is voor de moment
een aanrader? want als ik wat rond surf begind het wat te duizelen.

Het bedrag dat ik wil besteden is max.1000 euro's

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?

Met vriendelijke groeten,
Marc

#2 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 10 september 2019 - 20:46

Heb ze beide, en de lange versie van aa gehad (de hc is dus blijvend) . Beiden even zuiver, beiden getuned (ook de aa had twang!). Aa is iets mooier afgewerkt, hw schiet iets makkelijker groepjes & iets goedkoper.
Beiden voor mijn tuin mij teveel lawaai, beiden zit een demper op (hetgeen meer front heavy maakt wat ik een pre vindt). En ja het scheelt echt een demper op een getunede buks.

Dus ik zou proberen ze beiden te schouderen, en kijken welke het meest bevalt. Kaliber maakt niets uit, mijne zijn beiden rond de 16-17 joule in 4.5mm en dat schiet tot 50 meter als ik het goed doe groepjes binnen de centimeter, ik ben geen zeer goede veer schutter. Heb ook de 5.5mm in 23 joule getuned weleens in handen gehad, schiet ook prima en rustig, eigenlijk hetzelfde. Dus kaliber maakt niets uit, 5.5mm is iets duurder, en heeft iets zwaardere impact als je dat leuk vindt. Vortek kan ik aanbevelen, tinbum in mijn ervaring ietsje minder. Neem een kitje dat zowel een geleider als een passende veer heeft, dat werkt het beste. Of laat door iemand een veergeleider van delrin draaien (metaalbewerker kan dit ook).

Dusss, even naar een schietbaan / winkel met testbaantje en uitproberen, zijn echt gelijkwaardig. Allemaal puur mening en ervaring, dus geen wetenschappelijke feiten :)

Hoop dat dit je iets op weg helpt, ik had hetzelfde en heb ze dus uiteindelijk allebei.....
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#3 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 10 september 2019 - 20:49

Oh ja en de kwaliteit is uitstekend in mijn ervaring.
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#4 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 10 september 2019 - 21:11

Ik zou naast de hw en de air arms ook de Walther LGU meenemen in het lijstje, schiet erg rustig en stil, met demper zelfs aardig stil. Schiet zo uit de doos erg goed en met een goed afgestelde nabewerkte match trekker erg fijn, gat in gat op de 25 meter.
Umarex jgd 5.5 hawke 3-9x40
Walther LGU Master Pro .177. Hawke vantage 4-16-44 Hawke fastmount 6-24x50

LSV Noarderloft.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers