Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Eén Van De Webley Raider 12 Versies Of Toch Een Vmx Classic Nieuw hier en uit nostalgie weer een luchtbuks aanschaffen.

#1 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 11-september 19

Gepost 13 september 2019 - 18:27

Goeiedag allemaal.

Ik ben nieuw hier op het forum en ben eigenlijk best verrast te zien hoe toegankelijk dit luchtbuks schieten is.
Ik dacht altijd dat wij illegaal bezig waren op de camping.
Ik zit eraan te denken om een Webley Raider 12 aan te schaffen.

Mijn vader had een Luchtbuks geweer op de camping liggen waarmee we als kind altijd veel plezier hadden beleeft, begin 80's.
Ik denk dat het de Webley Falcon moet zijn geweest, naar veel filmpjes en foto's te hebben bekeken op het internet.
Ik weet dat hij voor zijn antiekwinkel inkopen deed in Engeland (Eind 70) maar hij kwem ook veel in Spanje.
BIj Gamo vind ik niet echt zo'n model terug uit die tijd.
In ieder geval voelde dat geweer door zijn gewicht en terugslag behoorlijk aan als een echt geweer. Wat ik me er als 14 jarige van kon voorstellen dan.
Maar deze vermoedelijk Webley Flcon werdt uit de caravan gejat, erg jammer.

Nu is m'n vader pas overleden en denk ik steeds aan die tijd terug.
Daarom wil ik toch iets soortgelijks hebben.
Ik dacht eigenlijk aan de verbeterde vervanger Webley VMX Classic.
Ik vind de houten grip namelijk wel veel aantrekkelijker dan de kunstof versie.

Aan de andere kant kom ik nu zoveel moois tegen.
De Webley Raider 12 mij nu ook wel erg leuk om te hebben.
We schoten wel altijd met Pellets in plaats van BB's, maar als BB schieten tegenvalt koop ik de VMX Classic er gewoon alsnog bij.
Er zijn verschillende modellen van de Raider 12.
1- Raider 12, waar ik dan wel een silencer op zou willen. Ziet er tegek uit en is meteen stiller.
2- Raider 12 Quantum, waar een silencer op zit maar de kortere loop oogt minder mooi en werkt dit net zo goed als optie 1.
3- Raider 12 Polymer Quantum, welke er erg gaaf uit ziet, maar wat houdt deze Polymer variant/optie eigenlijk in?
Normaal gesproken zou ik wel voor een laatste versie gaan.

#2 Gebruiker is offline   Hans84 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 12-augustus 09

Gepost 13 september 2019 - 18:52

Hoi welkom op dit enorm informatieve forum.

Tip1: lees je eigen goed in.
Tip2: bepaal wat je doel met je buks is. En kies daar je buks op uit.

Als je echt een oude webley gehad hebt. Is een vmx geen verbeterde versie!
En een raider is een Pcp.. een totaal andere buks.
Die al helemaal niet geschikt is voor stalen bb’s.
Gebruik je die toch dan is je loop heel snel schroot.

Dus lees je goed in!
Dit bespaart je een hoop teleurstelling.

Mvg Hans
-daystate huntsman classic .25 met een tasco euroclass 6x40
-cz200s .177 met een Hawke vantage 2-7x32
-pp700sa .177 en .22 met een Aimpoint
-gamo deltafox .177 voor de Boys
-opknap projectje relum .177

#3 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 15 september 2019 - 06:05

Webley bestaat al bijna 15jr niet meer. Dus als het je dáárom te doen is (de reden waarom je nu naar dat merk kijkt) dan kom je bedrogen uit.
Alles wat nu op de markt staat van Webley is doorgaans van Turkse makelij (veerbuksen, PCP hou ik me niet erg mee bezig). Hatsan basis. Pcp zal niet veel anders zijn, maar exacte basis weet ik niet. Geloof echter niet dat Webley zelf nog wat maakt. Al heeft de Raider naam wél eerder bestaan in het UK tijdperk.
Als je perse een échte Webley wilt, zul je naar < 2005 modellen terugmoeten.
Als je een Falcon leuk vond, ga je pcp niks aan vinden gok ik. Op de Webley site kun je de verschillen in modellen Raider bekijken.
BBs schiet je in een kermisbuks. Nergens anders in ;)

Deze post is bewerkt door yana: 15 september 2019 - 06:09

#4 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 15 september 2019 - 12:50

Oké,... dat is wel informatie waar ik iets aan heb.
Beter geen stalen kogels in de Raider 12 is meteen duidelijk dat het speelgoed is geworden.

Die Falcon van mijn vader was echt massief en zwaar.
Ik ben bang dat de VMX Classic, dan tegen gaat vallen, want die in maar 2.9Kg zie ik nu.
Ik weet ook niet 100% zeker of het echt een Webley Falcon was, maar ik zie zo snel niks uit die tijd wat er op lijkt.

Ik ga dan maar 2e hands zoeken naar iets wat er in de buurt komt.
Super bedankt in ieder geval.

#5 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 16 september 2019 - 07:04

Geen enkele loop van een (normale) buks kan stalen kogels hebben. Er zijn simpel gezegd bepaalde lijnen (trekken en velden etc) die de kogel begeleiden en een draaiing geven waardoor hij stabiel blijft in de lucht. Alle luchtbuks kogeltjes hiervoor zijn van lood. Alleen een zng gladloop is bedoeld om om stalen balletjes te schieten in principe op korte afstand. Stalen balletjes en pluimpje etc kun je wel schieten maar dan is je loop zeer snel geruïneerd. De webley's van vroeger hadden ook gewoon een loop die voor lood bedoeld was ga ik van uit.

Verder is het best wel lang al een trend om buksen steeds lichter te maken voor handzaamheid, dat heeft niets met de kwaliteit te maken eerder met efficiëntie en materiaal ontwikkeling. Die twee zaken zou ik me dus niet op blindstaren.

Probeer eens ergens te schieten met een paar moderne buksen voor je koopt, er is zoveel veranderd (ik ben ook na vele jaren weer begonnen) dat je nu dingen met lucht kunt raken waar we vroeger echt niet over nadachten.

Leuk dat je wilt beginnen weer!
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#6 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 16 september 2019 - 07:10

Denk dat je kindertijd je bedriegt/vertekent; de Falcon was echt niet bijzonder zwaar. Die stond geboekt voor 6lb, zijnde 2.7 kg. :D
De Falcon is toen ook op de markt gezet als 'jeugd'buks. Geen kinderbuks maar voor de pubers zeg maar. :D Dus hij wa niet bijzonder groot of zwaar.

BBs is geen énkele buks doen. ALLEEN in kermisspul of andere gladlopen die ervoor gemaakt zijn

#7 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 22 september 2019 - 15:13

Dank voor de reply's.
De Raider werkt dus wel met loden balletjes.

#8 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 22 september 2019 - 15:24

Bekijk Post yana, op 16 september 2019 - 08:10, zei:

Denk dat je kindertijd je bedriegt/vertekent; de Falcon was echt niet bijzonder zwaar. Die stond geboekt voor 6lb, zijnde 2.7 kg. :D
De Falcon is toen ook op de markt gezet als 'jeugd'buks. Geen kinderbuks maar voor de pubers zeg maar. :D Dus hij wa niet bijzonder groot of zwaar.

BBs is geen énkele buks doen. ALLEEN in kermisspul of andere gladlopen die ervoor gemaakt zijn

Het kan best zijn dat het geen Falcon was, maar deze lijkt er behoorlijk op.
Ik heb nooit op het merk gelet.
Waren er begin jaren 80 ook andere knikloop geweren die erg op de Webley falcon leken?
Mijn vader kwam jaarlijks in Spanje en eind 70 voor zijn antiekwinkel in Engeland, maar het kan ook zijn dat hij hem in Brielle vlak bij de camping heeft gekocht, bij het zaakje waar ik de kogeltjes kon kopen.
Als kind had ik hem van 78 een paar jaar niet gezien en pas sinds 1983 weer contact met hem gekregen en toen had hij dit geweer op de Camping in Brielle liggen.
Hij heeft hem dus ergens in die periode aangeschaft.
Enkele kenners uit die periode?

#9 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 23 september 2019 - 06:26

Bekijk Post Campingschutter, op 22 September 2019 - 17:13, zei:

Dank voor de reply's.
De Raider werkt dus wel met loden balletjes.

Is de Raider een kermisbuks dan? Niet dus..

Geen idee wat er verder op de markt was jaren 80. Andere merken dan Webley heb ik geen sjoege van. Ongetwijfeld waren er veel BSA Meteors in omloop, Dianas..

#10 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 24 september 2019 - 09:03

En die lijkt er ook op.
Het zou ook een Diana 21 geweest kunnen zijn.
Op het forum hier heeft iemand namelijk een foto gepost waarbij de loop aan de voorkant geen rond busje maar zo'n plat plaatje heeft.
De webley Falcon heeft ook te veel kracht voor wat er was gebeurt toen.

Nu ik hieraan terug denk kan zijn buks nooit de Webley Falcon zijn geweest. Zoals ik het hier allemaal leest is 24 Joules best wel veel en schiet je daar waarschijnlijk de stukken mee uit je muur.
Dat zou ik dan echt wel hebben gemerkt en nooit met een lucifer op mijn vader hebben geschoten.
De Diana's zijn best zwaar en deze was denk ik maar 7,5 Joules. Wel had de veer een mooie terugslag.

Ik denk dat ik voor thuis gewoon een knikloop koop van 7.5 Joules en voor bij mijn maat in zijn loods of daarbuiten een mooie zware pcp met magazijn en wat zware spinners.
Hij heeft genoeg rommel om lekker op te schieten.
Thuis haal ik als ik op mijn aanrecht zit incl. mijn tuin net 20 meter.

#11 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 27 september 2019 - 08:31

Nu had ik de Raider 12 als inferieur afgeschreven, maar dat kwam omdat ik wat antwoorden verkeerd had geïnterpreteerd, wat denk ik wel rechtgezet moet worden van mijn kant.
Ik had niet door dat de magazijnen van pcp's ook gewoon met pellets werken.
Ik ging ervan uit dat je daar ronde balletjes in moest gieten.
Een vriend van mijn had Co2 replika's zoals een M16 en hij schoot ronde kogeltjes af, maar ja,... dat was dan ook echt speelgoed.

Nu ik weet dat je gewoon pellets in zo'n magazijn doet, vind ik zo'n pcp nu nog mooier.
Gezien de prijs zet de Raider 12 wel iets neer, waar niet direct een waardig alternatief voor is. of heb ik het mis?

Deze post is bewerkt door Campingschutter: 27 september 2019 - 08:52

#12 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 27 september 2019 - 09:05

Je moet jezelf eerst eens de volgende vragen stellen.

1 Wat wil ik ermee gaan schieten? Roosjes melken of plinken. En op welke afstanden?
2 Wat is het budget wat je eraan uit wilt geven? (pcp komen er nog een aantal zaken bij waar de kosten van kunnen oplopen, kijker, vulset, 300 bar fles enz.)
3 Kwaliteits buks die zijn waarde vasthoudt of mindere kwaliteit die ook in waarde flink zal dalen bij verkoop
4 Nieuw of 2e hands kopen(2e hands koop je voor een fractie meer een kwaliteitsbuks tov een nieuw budget wapen)
5 wat vind je mooi? Oud hout of tacticool ed.

Als je deze bovenstaande vragen kan beantwoorden en daar de resultaten van hier neerzet worden de adviezen heel wat beter!!!!!

Ik weet ook dat alle nieuwe schuters in de hobby meer naar de aanschafprijs kijken dan naar kwaliteit(deed ik ook) maar de ervaring leert dat men na een tijdje toch de meer kwaliteits wapens gaat aanschaffen en dat de budget pcp geweren en pistolen weer op de 2e hands markt verschijnen.
Staar je ook niet blind op kracht......... veel nieuwe schutters willen een geweer dat kneiterhard schiet. Maar raken daar niet echt heel veel mee(vooral veerbuksen) en na een half blik pellets eindigt de buks in de kast om er een hele tijd later weer uit te komen om tegen een behoorlijk verlies te koop aan te bieden omdat de hobby toch niets blijkt te zijn.
Quote van een bekende schutter van mij "ik schiet liever rustig raak, dan keihard mis"

Niet dat dit een slechte zaak is maar op de lange duur heb je meer uitgegeven dan als je ineens een kwaliteits wapen had aangeschaft.

Als je een budget hebt van een €1000 euro zal je een hele nette 2e hands kwaliteits set(inc. kijker, vulset en fles) kunnen kopen die je niet meer zal verslijten.
In de budget klasse zal daar nog wel een €300,- vanaf kunnen.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Evanix Rex .30 met Burris 4.5-14x32AO
Edgun Matador R3 .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
HW98 .177 met Sightron SiH 4-12x40
HW30 .177 met Hawke 4x32
Haenel 49a .173
Sniper Compact 3-12x32AO FFP

#13 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 27 september 2019 - 22:38

Bekijk Post Campingschutter, op 27 september 2019 - 09:31, zei:

Nu had ik de Raider 12 als inferieur afgeschreven, maar dat kwam omdat ik wat antwoorden verkeerd had geïnterpreteerd, wat denk ik wel rechtgezet moet worden van mijn kant.
Ik had niet door dat de magazijnen van pcp's ook gewoon met pellets werken.
Ik ging ervan uit dat je daar ronde balletjes in moest gieten.
Een vriend van mijn had Co2 replika's zoals een M16 en hij schoot ronde kogeltjes af, maar ja,... dat was dan ook echt speelgoed.

Nu ik weet dat je gewoon pellets in zo'n magazijn doet, vind ik zo'n pcp nu nog mooier.
Gezien de prijs zet de Raider 12 wel iets neer, waar niet direct een waardig alternatief voor is. of heb ik het mis?

Diana outlaw...?
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#14 Gebruiker is offline   Campingschutter Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 29 september 2019 - 08:57

Diana Outlaw, thanks.
Deze kende ik nog niet.
Dat is een recente buks in de prijsrange van een Raider 12.
Oké, net iets duurder, maar is geen turkse buks en komt als ik mij niet vergis uit Duitsland, wat voor kwaliteit staat.
Mwt zijn 44 Joules in 5.5 wel een buks op grote afstanden.
Heeft ook de mogelijkheid voor 6.35 pellets en geeft dan 60 Joules.
Met 6.35 zie je de gaten wel duidelijk zitten, maar deze kosten 2x zo duur als 5.5.

Deze post is bewerkt door Campingschutter: 29 september 2019 - 09:09

#15 Gebruiker is offline   3wheel Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-juli 13

Gepost 29 september 2019 - 09:39

Zoals al eerder gezegd; lees je eerst eens goed in, merk staat al geruime tijd niet meer voor land van herkomst en de meeste bekende merken hebben inmiddels delen van de productie verplaats naar lage lonen landen.
Ik kan zelf verder geen oordeel vellen over de kwaliteit van dergelijke wapens omdat ik zelf gewoon graag met ouwe zooi rommel en mijn beide Raiders nog in Birmingham zijn gebouwd.

Op dit moment heb ik de indruk dat je erg snel al dan niet verkeerde conclusies trekt uit halve informatie en dat is op termijn gewoon zonde van je geld; een hobby heeft geen haast toch?

knowledge is power......

groet
Steven
knsa 10mtr luchtpistool met een Webley Hurricane .177

Webley Raider .177 voor de HFT

Webley Raider .22 voor de 100mtr klaarmaken??????

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers