Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Kaliber Voor 100M: .25 Of .30? Interesse in FX Crown

#1 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 11-mei 07

Gepost 18 september 2019 - 23:12

Hallo iedereen,

De topic titel zegt eigenlijk al heel veel ;) Ik ben zo nu en dan eens aan het kijken naar een vervanger voor mijn FX Wildcat .22 voor op de 100m baan in Stein. Ik zie dat op deze afstand toch veel mensen met een groter kaliber schieten, .25 of vaak zelfs .30.

Ik heb interesse in de FX Crown, maar ik twijfel over het kaliber:

.25
Ca. 100 schoten per vulling
Goedkopere pellets
Minder luchtverbruik

.30
Ca. 40 schoten per vulling
Pellets zijn wat duurder
Meer luchtverbruik
Nauwkeuriger als ik een aantal bronnen op het internet moeten geloven.

Ik was eens benieuwd naar jullie ervaringen in het kiezen voor een .25 of .30 kaliber pcp (ook andere merken ;)) Waarom hebben jullie voor een bepaald kaliber gekozen? En hebben er meer mensen dezelfde ervaring dat .30 nauwkeuriger is?

Ik hoor graag jullie meningen :)
FX Wildcat MkI 5,5mm - Discovery HI 8-32x50 SF
HW97K 4,5mm - Optisan Taipan 6-24x56 IR SF
BSA GoldStar 5,5mm (onderspanner) - Nikko Stirling Gameking 4-16x50 AO IR
HW30s (F)

#2 Gebruiker is offline   Harold999 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-augustus 16

Gepost 19 september 2019 - 01:47

.25
Ca. 100 schoten per vulling
Goedkopere pellets
Minder luchtverbruik

Minder geluidsproductie dan een .30 kun je ook nog aan het lijstje toevoegen. Niet geheel onbelangrijk als het omgevingsvriendelijk moet zijn.

#3 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 19 september 2019 - 07:31

Op 100 meter hoeft het echt niets uit te maken als je binnen schiet, tenzij je fanatiek wedstrijden gaat schieten. En dan nog zijn er mensen met een. 25 (lonestar) die gewoon goed meedoen.. 30 pellets hebben vanwege hun gewicht iets minder last van een krasje of oneffenheid maar dat kun je ook wegen/sorteren/uitsluiten met een goede batch. Het licht meer aan de buks en pellet dan aan het kaliber zou ik zeggen.

Check deze test ook maar eens:
https://www.luchtbuk...vs-30-groepjes/
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#4 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 19 september 2019 - 14:34

Waarom FX?

#5 Gebruiker is offline   Stefan B Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 06-november 05

Gepost 19 september 2019 - 18:11

Gewoon kopen die crown.
En als het ene caliber niet bevalt koop je er een andere loop pelletprobe en magazijn bij en binnen 5 min schiet je een ander kaliber.
flessen vullen neem even contact op.

#6 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-mei 07

Gepost 19 september 2019 - 21:03

@Harold: Klopt helemaal, goed dat je het nog even noemt! Ik zit op de 100m baan in Stein regelmatig met mensen die met een Crown .30 schieten, en daar komt wel wat meer geluid vanaf. Ik hoef echter niet echt rekening te houden met buren ofzo, omdat ik hier thuis überhaupt niet op grote afstanden kan schieten :P Het blijft bij af en toe binnen schieten op ongeveer 10m met een lichte veerbuks ;)

@munt: Bedankt voor de info, interessant om die vergelijking eens te zien ;)

@Henkie: De veel lovende reviews van allerlei kanten, ervaringen van mensen die ik ken, de mogelijkheden om de power op verschillende manieren aan te passen, en ik vind het gewoon mooie buksen ;)

@StefanB: Die kant neig ik nu wel op... Ik zou met .25 kunnen beginnen en dan op den duur de benodigde .30 onderdelen erbij kunnen kopen als het allemaal wat serieuzer wordt en ik aan wedstrijden mee zou willen gaan doen ;)
FX Wildcat MkI 5,5mm - Discovery HI 8-32x50 SF
HW97K 4,5mm - Optisan Taipan 6-24x56 IR SF
BSA GoldStar 5,5mm (onderspanner) - Nikko Stirling Gameking 4-16x50 AO IR
HW30s (F)

#7 Gebruiker is offline   bambam Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 06-september 19

Gepost 20 september 2019 - 05:24

Ik volg dit topic ook even, aangezien ik ook een Crown wil aanschaffen en ook twijfel aan het kaliber dat ik wil aanschaffen. De nieuwere versies met standaard twee verschillende lengtes lopen en wat andere upgrades (picatinny rail) zijn in NL nog niet leverbaar, behalve met kunstof kolf. Ik wil graag een houten gelammineerde kolf, dus heb nog geduld en tijd om tot mijn finale beslissing te komen qua kaliber.
HW30s keep/korrel
HW97k Hawke Vantage 4-12x40 AO

#8 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 20 september 2019 - 12:41

Als je krale belt denk ik dat ze de kolf wel voor je willen omwisselen hoor....
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#9 Gebruiker is offline   bambam Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 20 september 2019 - 17:25

Bekijk Post munt, op 20 september 2019 - 13:41, zei:

Als je krale belt denk ik dat ze de kolf wel voor je willen omwisselen hoor....

Zouden ze een blauwe laminated kolf hebben liggen denk je? 😄
HW30s keep/korrel

#10 Gebruiker is offline   LaffeHond Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 14-juli 18

Gepost 20 september 2019 - 18:52

Hoi,

Enige tijd geleden heb ik een filmje gezien van Ted's Holdover, waarin hij uitlegt waarom hij voor de extreme benchrest een .25 schoot in plaats van een .30
De .25 schijnt een betere ballistic coeefficient te hebben tov de .30.

Wellicht interessant:

https://www.youtube....h?v=TNONcrNmWDE

Groet Tiemen

Edit: vanaf 50 seconden heeft hij het er over.

Deze post is bewerkt door LaffeHond: 20 september 2019 - 18:53

Weihrauch HW97k .25 - Leupold VariX II 4-12x40AO
Gamo Hunter Realtree .25 - Leapers SWAT 3-9x40
FX Wildcat .25 - Discovery 6-24x50SF
Evanix Sniper .45 - EOTech 552 Holo
Air Arms Pro-Sport .22 FAC - Optisan EVE 4-16x44i

#11 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 20 september 2019 - 19:16

Bekijk Post LaffeHond, op 20 september 2019 - 19:52, zei:

Hoi,

Enige tijd geleden heb ik een filmje gezien van Ted's Holdover, waarin hij uitlegt waarom hij voor de extreme benchrest een .25 schoot in plaats van een .30
De .25 schijnt een betere ballistic coeefficient te hebben tov de .30.

Wellicht interessant:

https://www.youtube....h?v=TNONcrNmWDE

Groet Tiemen

Edit: vanaf 50 seconden heeft hij het er over.

Wat je hier vergeet mee te nemen is dat zij in heel andere omstandigheden schieten dan hier de 100 meter wedstrijden en op veel plaatsen de 'trainingen' geschoten worden. Zijn keuze voor die .25 is voornamelijk gericht op zn BC waarde en iets minder op het groeperen. Met die .25 had ie ballistisch net een beetje een voordeel in de wind ten opzichte van de .30 pellets. Wat ik dan weer zie in de huidige trend is dat die .25 pellets langzaamaan uit veel ranglijsten verdwijnen en veel overstappen naar de .30. Ik heb hier nog een loop liggen die met de 18 grain .22s ook een BC haalt die vergelijkbaar is met de .30s (BC van 0.042) en dat op de 300 m/s, alleen kwa groeperen blijft de .30 het beter doen...

Ook in onze 100 meter wedstrijden zie je steeds minder .25 pellets voorbij komen. De .30 pellets zijn gewoon erg constant zo uit het blik en de gemiddelde FX en RAW slikt ze zonder er iets aan te hoeven doen. De .25 worden over het algemeen afgesteld op de gewone kings en niet de heavies en dus zul je zelf aan de bak moeten om het te verbeteren. Ook zie je dat de .25s (op een aantal lonestars na dan) gewoon niet goed genoeg groeperen ten opzichte van de .30. Alles is aan de gang te krijgen als je er genoeg tijd in stopt alleen is de .30 gewoon een erg goede en stabiele keuze.
"You miss 100% of the shots you don’t take"

100 Meter Airgun Team Linne

#12 Gebruiker is offline   LaffeHond Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 14-juli 18

Gepost 20 september 2019 - 19:45

Bekijk Post broekzwans, op 20 september 2019 - 19:16, zei:

Wat je hier vergeet mee te nemen is dat zij in heel andere omstandigheden schieten dan hier de 100 meter wedstrijden en op veel plaatsen de 'trainingen' geschoten worden. Zijn keuze voor die .25 is voornamelijk gericht op zn BC waarde en iets minder op het groeperen. Met die .25 had ie ballistisch net een beetje een voordeel in de wind ten opzichte van de .30 pellets. Wat ik dan weer zie in de huidige trend is dat die .25 pellets langzaamaan uit veel ranglijsten verdwijnen en veel overstappen naar de .30. Ik heb hier nog een loop liggen die met de 18 grain .22s ook een BC haalt die vergelijkbaar is met de .30s (BC van 0.042) en dat op de 300 m/s, alleen kwa groeperen blijft de .30 het beter doen...

Ook in onze 100 meter wedstrijden zie je steeds minder .25 pellets voorbij komen. De .30 pellets zijn gewoon erg constant zo uit het blik en de gemiddelde FX en RAW slikt ze zonder er iets aan te hoeven doen. De .25 worden over het algemeen afgesteld op de gewone kings en niet de heavies en dus zul je zelf aan de bak moeten om het te verbeteren. Ook zie je dat de .25s (op een aantal lonestars na dan) gewoon niet goed genoeg groeperen ten opzichte van de .30. Alles is aan de gang te krijgen als je er genoeg tijd in stopt alleen is de .30 gewoon een erg goede en stabiele keuze.

Dank voor de toelichting, ik schiet er zelf geen wedstrijden mee en kan dus zelf ook geen oordeel geven. Dit is slechts wat ik Ted hoorde zeggen. Ik ben het met je eens dat de .30 het overall out of the box erg goed doet, en een goede keuze is.
Weihrauch HW97k .25 - Leupold VariX II 4-12x40AO
Gamo Hunter Realtree .25 - Leapers SWAT 3-9x40
FX Wildcat .25 - Discovery 6-24x50SF
Evanix Sniper .45 - EOTech 552 Holo
Air Arms Pro-Sport .22 FAC - Optisan EVE 4-16x44i

#13 Gebruiker is offline   Julez Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 15-februari 19

Gepost 20 september 2019 - 21:25

Bekijk Post bambam, op 20 september 2019 - 06:24, zei:

Ik volg dit topic ook even, aangezien ik ook een Crown wil aanschaffen en ook twijfel aan het kaliber dat ik wil aanschaffen. De nieuwere versies met standaard twee verschillende lengtes lopen en wat andere upgrades (picatinny rail) zijn in NL nog niet leverbaar, behalve met kunstof kolf. Ik wil graag een houten gelammineerde kolf, dus heb nog geduld en tijd om tot mijn finale beslissing te komen qua kaliber.

Ik heb er een.schiet aardig goed van wat ik tot nu toe kan zeggen.
Toen doos in winkel openging zat er geen picatinny onder kolf en geen demper bij,wat wel geadverteerd werd.is netjes opgelost.Maar ik denk dat als je em nu besteld je er voor moet betalen als je picatinny eronder wil,en demper Zou er zomaar ook niet standaard bij kunnen zitten...groepje op 50meter met 700mm loop jsb18.13 272m/s

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Julez: 20 september 2019 - 21:27

#14 Gebruiker is offline   rgsx749 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 18-december 10

Gepost 20 september 2019 - 21:41

broekzwans heeft zeker een punt, gewoon wedstrijduitslagen nazien, daar komen toch de betere schutters in de discipline samen, die gaan allemaal voor .30, ik heb beiden caliber en .30 scoort sowieso betere groepjes, met .25 heb je op 5schoten vaak een flyer erbij, gewoon .30 kopen voor strakkere groepjes op 100m
mvg

#15 Gebruiker is offline   bambam Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 21 september 2019 - 04:20

Bekijk Post Julez, op 20 september 2019 - 22:25, zei:

Ik heb er een.schiet aardig goed van wat ik tot nu toe kan zeggen.
Toen doos in winkel openging zat er geen picatinny onder kolf en geen demper bij,wat wel geadverteerd werd.is netjes opgelost.Maar ik denk dat als je em nu besteld je er voor moet betalen als je picatinny eronder wil,en demper Zou er zomaar ook niet standaard bij kunnen zitten...groepje op 50meter met 700mm loop jsb18.13 272m/s

Netjes hoor!
Je had zeker zo’n gele laminated besteld?

Volgens mij hebben ze de nieuwere setjes vooral in de US uitgeleverd en de “oude voorraad” deze kant opgestuurd. 😄
Ik ga er vanuit dat er op een gegeven moment niet alleen de continuum, maar ook de laminated versies met twee lopen, picatinny rail en andere nieuwe specs uitgeleverd gaan worden. Of anders zoals iemand hierboven al schreef, de nieuwe continuum laten voorzien van een laminated kolf (als ze die zouden hebben liggen). Ik neem de gok en hoop dat ergens 2019/2020 de blauwe laminate nog een keer uitkomt met de laatste specs.

In ieder geval veel plezier met je aanwinst! 👍
HW30s keep/korrel

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic