Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Welke Hiking/bergschoen Nemen? Waterdichtheid belangrijk!

#1 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 07 oktober 2019 - 09:43

In ons wereldje van FT/HFT zie je het merendeel van de schutters met berg-, hiking-, of andere soort van ondersteunend schoeisel lopen. Paden naar de schietpunten en de schietpunten zelf zijn vaak wat ruig en dan zijn de genoemde types schoenen prettig.

Zelf heb ik aardig wat jaartjes geleden een paar Hanwag GTX's gekocht. Visueel is de schoen nog in goede staat maar afgelopen zaterdag bij het opbouwen van de baan in het lange natte gras van Molenvoort/Wachtum, en de mogelijke plassen die onder dat gras verscholen lagen, liepen de boots tegen hun fysieke grenzen aan. Thuis aangekomen kon ik de sokken uitwringen. De schoen leek wel een spons. Heb gisteren wat gesprekjes met medeschutters over schoeisel gevoerd en het bleek dat anderen ook met nat worden voeten te maken hadden terwijl de fabrikant van de boots in de advertenties beloofde dat de schoenen waterdicht waren.

Welke ervaringen hebben de forumleden met deze soort boots? Zijn er merken en types bij die in modderige en andere omstandigheden waarbij veel water op en over de schoen kan komen toch droge voeten houden? Of is het in die omstandigheden een nog go met die wandel/berg boots en kun je beter voor rubberen laarzen gaan?
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#2 Gebruiker is offline   RoyalRutt Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 26-februari 13

Gepost 07 oktober 2019 - 10:18

Hoi Lytse,

Als je per se natte voeten wilt voorkomen is GoreTex een goede optie. GoreTex maakt de schoen wel wat zwaarder en minder ademend.
Meindl heeft GoreTex opties en is aan de betaalbare kant, maar is over het algemeen een zware schoen. Wellicht dat een hele dag lopen op die schoenen wat minder comfortabel wordt.
Löwa heeft ook een aantal GoreTex opties en is een wat lichtere schoen. Ze hebben ook veel modellen met leren voering welke ook prima waterdicht zijn. Goede ervaringen mee.
Persoonlijk ben ik fan van Altberg. Een zeer lichte flexibele laars (type: Warrior Microlite) zonder GoreTex, maar wel gewoon waterdicht door de hoge hals. Altberg is een Brits merk, niet veel verkrijgbaar in Nederland, maar nog wel voor de Brexit te bestellen uit de UK (let op: Engelse maten!).

En onthoud; als je de laarzen/boots/schoenen na gebruik goed blijft onderhouden (schoonmaken/insmeren/impregneren) blijven ze gewoon waterdicht!

Cheers,
Rutger

Deze post is bewerkt door RoyalRutt: 07 oktober 2019 - 10:20

#3 Gebruiker is offline   Akoya Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 06-november 18

Gepost 07 oktober 2019 - 10:29

Bij een goretex (of andere membraam) schoen mag water tot op zeker hoogte in de schoen komen. De goretex sok die in de voering zit houdt het water definitief tegen. Als er na verloop van tijd door gebruik of ouderdom scheurtjes in het gortex komen dan kan zo'n schoen gaan lekken. Goed onderhouden en waterafstotend houden helpt. Zelf heb ik liever een schoen zonder goretex, dan is duidelijk dat het buitenste leer al het water moet tegen houden. Zulke schoenen zijn wel wat zwaarder en stugger. Welke schoen of fabrikant is vooral wat bij jou voeten past. Zelf zweer ik bij Meindl.
Cometa 300, Cz 200, Daisy buck, Diana 75, Fwb 65, Fwb 700, Gamo Cf20, Hw30.

#4 Gebruiker is offline   Hans84 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 12-augustus 09

Gepost 07 oktober 2019 - 10:36

Hoi.

Check je schoenen eens goed op scheuren, en dan vooral het onderwerk.
Hanwag is gewoon een top merk. en deze heeft een goretex membraam.
als het onderwerk nog heel is, en de schacht uiterlijk ook.
kan het ook zijn dat het leer een wax beurt nodig heeft. of een behandeling met een dunne laag ledervet.
dat houd namelijk ook water buiten.
zit er schade aan de zolen dan kan een goede schoenmaker je schoenen vaak weer een tweede leven geven!
-daystate huntsman classic .25 met een tasco euroclass 6x40
-cz200s .177 met een Hawke vantage 2-7x32
-pp700sa .177 en .22 met een Aimpoint
-gamo deltafox .177 voor de Boys
-opknap projectje relum .177

#5 Gebruiker is offline   Hermanusb Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-september 17

Gepost 07 oktober 2019 - 10:53

Bekijk Post Lytse Hielke , op 07 oktober 2019 - 09:43, zei:

In ons wereldje van FT/HFT zie je het merendeel van de schutters met berg-, hiking-, of andere soort van ondersteunend schoeisel lopen. Paden naar de schietpunten en de schietpunten zelf zijn vaak wat ruig en dan zijn de genoemde types schoenen prettig.

Zelf heb ik aardig wat jaartjes geleden een paar Hanwag GTX's gekocht. Visueel is de schoen nog in goede staat maar afgelopen zaterdag bij het opbouwen van de baan in het lange natte gras van Molenvoort/Wachtum, en de mogelijke plassen die onder dat gras verscholen lagen, liepen de boots tegen hun fysieke grenzen aan. Thuis aangekomen kon ik de sokken uitwringen. De schoen leek wel een spons. Heb gisteren wat gesprekjes met medeschutters over schoeisel gevoerd en het bleek dat anderen ook met nat worden voeten te maken hadden terwijl de fabrikant van de boots in de advertenties beloofde dat de schoenen waterdicht waren.

Welke ervaringen hebben de forumleden met deze soort boots? Zijn er merken en types bij die in modderige en andere omstandigheden waarbij veel water op en over de schoen kan komen toch droge voeten houden? Of is het in die omstandigheden een nog go met die wandel/berg boots en kun je beter voor rubberen laarzen gaan?

Ik gebruik de lowa renegade gtx midi.
Deze gebruik ik als ik het bos in ga om een nachtje te bushcraften.
Stevige schoen.
Goretex membraam

Ik kies altijd half hoog om te voorkomen dat ik door mijn enkel knetter en een kilometer of wat moet zien terug te komen met een dikke poot.
Huidig.
Geweer, FX Boss .30
Optiek Hawke sidewinder 6-24-56 SR Pro

Voorheen
Geweer HW97k
Optiek Hawke Sidewinder 6-24-56 SR Pro
Geweer HW30S
Optiek Hawke Vantage 4-12x40 AO

#6 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 07 oktober 2019 - 12:01

schoenen met Goretex membraam GTX zou je niet met leervet mogen behandelen!

Zelf loop ik op Hanwag met gtx ik heb al meerdere meerdere versleten. Laat ze wel verzolen maar een complete nieuwe zool kost best wat. ( 89,50)
banks, of nazcat
het blijft voor mij moeilijk het leer droog te houden.

Ik wandel veel met mijn hond en daarna zijn de schoenen drijfnat door het vele contact met water en het natte gras.
Het duurt lang voor dat de schoenen weer droog zijn soms meer dan een week. daarom heb ik een tweede paar aan geschaft. Maar bij een paar meegemaakt dat je natte voeten kreeg. Ook teen nagels kunnen het gtx membraam beschadigen.

Ik behandel ze met robusta nubuck te koop bij Paul den Ouden de officieeele schoenmaker van Hanwag en Meindel.

blijven jullie schoenen ook zo lang nat?
Waar behandelen jullie ze mee?

( in sommige schoenwinkels wel gehoord dat het gtx membraam niet zolang mee zou gaan)

Deze post is bewerkt door eagle: 07 oktober 2019 - 12:04

#7 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 07 oktober 2019 - 12:06

Bekijk Post Hans84, op 07 oktober 2019 - 10:36, zei:

Hoi.

Check je schoenen eens goed op scheuren, en dan vooral het onderwerk.
Hanwag is gewoon een top merk. en deze heeft een goretex membraam.
als het onderwerk nog heel is, en de schacht uiterlijk ook.
kan het ook zijn dat het leer een wax beurt nodig heeft. of een behandeling met een dunne laag ledervet.
dat houd namelijk ook water buiten.
zit er schade aan de zolen dan kan een goede schoenmaker je schoenen vaak weer een tweede leven geven!

Hanwag en ik denk ook Meindels hebben niet allemaal een gore tex membraam!

#8 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 07 oktober 2019 - 12:11

zou gaan voor echte rubber laarzen, zeker weten water dicht, en niet voor die goedkope plastiek laarzen, daar krijg je
koude voeten in , het is maar net hoe veel en waar je ze voor gebruikt,
vroeger had ik leger kisten de goede niet die papieren dingen,regelmatig goed in vetten dag of 4 het vet in laten treken voor het uit poetsen ,dat was in 1980 hoe de kwallitijd nu van die leger kisten zijn ?
Niet geschoten is altijd mis

#9 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 07 oktober 2019 - 12:13

Op mijn Hanwags zitten ook Goretex labels. Membraan is waarschijnlijk tweerichting geworden.
Handjevol Weihrauchs

#10 Gebruiker is offline   John van Oorschot Icoon

• donateur
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 03

Gepost 07 oktober 2019 - 12:17

Bekijk Post Hermanusb, op 07 oktober 2019 - 10:53, zei:

Ik gebruik de lowa renegade gtx midi.
Deze gebruik ik als ik het bos in ga om een nachtje te bushcraften.
Stevige schoen.
Goretex membraam

Ik kies altijd half hoog om te voorkomen dat ik door mijn enkel knetter en een kilometer of wat moet zien terug te komen met een dikke poot.

M.u.v. het Bushcraften had dit mijn post kunnen zijn dit :D
Ik ben inmiddels bezig aan m'n 4e paar van deze schoenen.
Ze zitten lekker, ze zijn waterdicht, je kan er flinke afstanden mee lopen zonder ergens last van te krijgen. Echt een kwaliteitsschoen.
Ik loop er elke dag op en heb de vorige 3 paar vervangen omdat de zool helemaal doorgesleten was.
"You will never reach your destination if you stop and throw stones at every dog that barks"

#11 Gebruiker is offline   Hans84 Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 oktober 2019 - 12:32

Bekijk Post eagle, op 07 oktober 2019 - 12:06, zei:

Hanwag en ik denk ook Meindels hebben niet allemaal een gore tex membraam!

dat klopt maar de ts heeft een hanwag met de toevoegong gtx in de naam en gtx staat voor Goretex

#12 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 07 oktober 2019 - 12:38

GORE-TEX® is totale bullshit in mijn ogen. Puur een marketing verhaaltje.

Bij kleding zou het regenwater buiten houden en zweet afvoeren. Maar dat gebeurt dus niet. Nonsens. Het membraam werkt d.m.v. diffusie op basis van het verschil in luchtvochtigheid. Het verschil in luchtvochtigheid is echter in vrijwel alle draagomstandigheden nihil.

Schoenen met Goretex is een nóg grotere scam. Er vindt simpelweg nooit diffusie plaats.

Ik heb een karrenvracht aan dure wandelschoenen van verschillende merken aangeschaft gedurende mijn wandelcarrière. En weer in de vuilnisbak gepleurd. Mijn eigen ervaring is dat ze niet lang waterdicht blijven. Je loopt ze feitelijk binnen 500 kilometer helemaal naar de filistijnen. Het is hele dure, spotgoedkope troep.

Wat blijft wél kurkdroog en heerlijk warm en blijft dat na een jaar of 20 vrijwel dagelijks mishandelen in weer en wind/modder en klei? Mijn leren Grisport werkschoenen van 6 tientjes. Geen aandelen.

Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Gert: 07 oktober 2019 - 12:40

Ullie de gullie de jullin k?

#13 Gebruiker is offline   Hans84 Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 oktober 2019 - 12:42

Bekijk Post eagle, op 07 oktober 2019 - 12:01, zei:

schoenen met Goretex membraam GTX zou je niet met leervet mogen behandelen!

Zelf loop ik op Hanwag met gtx ik heb al meerdere meerdere versleten. Laat ze wel verzolen maar een complete nieuwe zool kost best wat. ( 89,50)
banks, of nazcat
het blijft voor mij moeilijk het leer droog te houden.

Ik wandel veel met mijn hond en daarna zijn de schoenen drijfnat door het vele contact met water en het natte gras.
Het duurt lang voor dat de schoenen weer droog zijn soms meer dan een week. daarom heb ik een tweede paar aan geschaft. Maar bij een paar meegemaakt dat je natte voeten kreeg. Ook teen nagels kunnen het gtx membraam beschadigen.

Ik behandel ze met robusta nubuck te koop bij Paul den Ouden de officieeele schoenmaker van Hanwag en Meindel.

blijven jullie schoenen ook zo lang nat?
Waar behandelen jullie ze mee?

( in sommige schoenwinkels wel gehoord dat het gtx membraam niet zolang mee zou gaan)

schoenen met goretex voering mag je wel met ledervet in smeren. maar het beste is eerst een spuitbus inpregneer middel er op leeg spuiten. laten drogen en dan DUN in het ledervet.
wat betreft jouw natte schoenen..
het kan zijn dat je membraam vuil en verstopt is. met lauw water wat schoonmaak azijn en een drupje dreft je schoen vol gieten even een beetje schudden, leeg laten lopen en herhalen met wat lauw water.
daarna op een droge liefst tochtige plek onderste boven laten drogen (op een stok bv).
kan wel een week duren. waarschijnlijk is je membraam daarna weer ademend. niet proberen het drogen te versnellen dat werkt averechts.

#14 Gebruiker is offline   Hans84 Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 07 oktober 2019 - 12:48

En trouwens de lowa renegade mid.
is een topper voor zijn prijs. de best verkochte wandelschoen van NL.
evt ook als werkschoen verkrijgbaar met aluminium neus.

#15 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 07 oktober 2019 - 13:01

Die Lowa Renegade kom je inderdaad overal tegen.

Gert, welk type Grisport zou ik moeten hebben? Geloof dat Piet Maas op de laarsuitvoering van de Grisport loopt. Ziet er niet uit voor zo'n grote vent, maar als het z'n voeten warm en droog houdt....
Handjevol Weihrauchs

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers