Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hersenkraker Wat is de invloed van een richtkijker op de harmonics ?

#1 Gebruiker is offline   Stigma Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 04-november 19

Gepost 05 november 2019 - 21:06

Hello,

Ik ben Callaert Herman en 56 jaar oud. Ziezo even voorgesteld.
Ik schiet met luchtbuksen met open vizieren al sinds mijn 14° ( mits enkele onderbrekingen van enkele jaren). Tijdens mijn legerdienst kon ik met de FN FAL 5 kogels in een cirkel, diameter 10 cm, groeperen op 300 meter. Heel wat blabla om te zeggen dat ik weet hoe te mikken en hoe ik een luchtbuks ( break barrel en onderspanner ) moet vasthouden en afvuren.
Sinds kort gebruik ik ook richtkijkers omdat mijn ogen het laten afweten, en dit wil maar niet lukken zoals het moet.
Hier is de hersenkraker.
Ik heb 3 luchtbuksen, elk met verschillende karakteristieken ( prijsklasse € 250, tot € 500,00. Als test kan ik met elk van hen 10 kogels groeperen in een doel van 1,5 cm op 10 meter en dit zonder veel moeite.
Met een richtkijker ( Hawk Vantage, kost een € 100,00, is een degelijke en houd zijn instelling ) er op kan ik er 3 tot 6 groeperen ( heel soms eens alle 10 ) en de rest zit er 0,5 tot 7 cm naast en dit kan in alle richtingen zijn.
Ik heb alle schiethoudingen al geprobeerd die men op het net aanbeveelt en afraad, met steun, zonder steun, zachte en harde ondergrond, met en zonder een Diana schokdemper ......... . Zelf pas ik al, sinds mijn 14°, de artilleriehouding toe ( zonder te weten hoe dit heette ) met de buks rustend op mijn handpalm en mijn hand op een half harde schietsteun. Tussendoor controle van de schroeven van de montage en de kolf , de zero van het kruis En het wil maar niet tot een acceptabel niveau komen.
Ik neem de kijker er weer af en kan de pellets weer mooi groeperen.
Eerste vraag : Wat doe ik fout ?
Tweede vraag : Indien luchtbuksen zo gevoelig zijn voor de wijze vasthouden, kan ik niet geloven dat een kijker er op totaal geen invloed op het gedrag van van de buks heeft.
Weet iemand hier meer over ? Op het internet kan ik er niets over vinden.

#2 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 05 november 2019 - 21:38

Herman,

Is jouw Hawke voorzien van parallaxcorrectie? Indien niet zou dat jouw probleem wel eens kunnen zijn. In dat geval is het zaak om te zorgen dat je het oog waarmee je door de kijker kijkt telkens precies op dezelfde manier achter de kijker houdt om een parallaxfout te voorkomen.

Groet,
Christ

#3 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 05 november 2019 - 22:08

Als je keep/korrel met al die buksen groepjes van 1,5 cm op 10 meter kunt schieten, en met scope dramatisch slechte groepjes, dan kun je wel zeggen dat je scope heel goed is, maar de feiten weerspreken dat dan.

Om je vraag ‘kan de scope de karakteristiek van de buks beïnvloeden’ te beantwoorden kan ik kort zijn. Neen.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#4 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 05 november 2019 - 22:22

Ik denk ook dat je een parallax fout maakt met de afzwaaiers.

Op de site achtertuinschutter.nl wordt mooi in lekentaal uitgelegd wat de richtkijker allemaal kan en wat alles betekend

Deze post is bewerkt door Triek: 05 november 2019 - 22:23

Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Evanix Rex .30 met Burris 4.5-14x32AO
Edgun Matador R3 .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
HW98 .177 met Sightron SiH 4-12x40
HW30 .177 met Hawke 4x32
Haenel 49a .173
Sniper Compact 3-12x32AO FFP

#5 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 05 november 2019 - 22:23

de afwijking van 0,5 tot 7 cm is wel erg groot!

Ik denk dat toch op een andere manier door de richtkijker kijken. Zo als Christ zegt paralax fout.

welk merk kogeltjes gebruik je? en zie je hier grote afwijkingen aan?

Als je het filmpje bekijkt van een breek buks die afgaat opgenomen met een camara met heel veel beeldjes. dan zie je de hele buks bewegen je denkt de loop is recht en zal alleen naar voor of achter bewegen. Maar je ziet de hele loop bijna parabolisch bewegen.

Dus ik denk wel dat je anders afkomt met en zonder kijker.
Net zo als met en zonder demper.
Je krijgt toch weer een andere lengte en gewichts verdeling.

elke buks heeft zijn eigen kogeltjes waar hij het beste op presteerd.

sommige buksen schieten niet zuiver vermeld ook even de merken van de buksen.

#6 Gebruiker is offline   shadowhunter Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 23-september 06

Gepost 05 november 2019 - 23:00

Denk toch ook dat er iets fout zit met de kijker. Zit de montage goed vast op de buks? Let er eens op dat de kijker niet naar achter komt na wat schieten, kan zowel op de brug van het geweer zijn als in de montageringen. Geen lens los? Probeer eens een andere kijker en test even of je hetzelfde resultaat hebt. Je kan wel een verschuiving van je groepement hebben als je er een kijker opzet maar invloed op het groeperen zou niet zo extreem mogen zijn. Altijd dezelfde houding achter de kijker is ook wel belangrijk, oogafstand en links/rechts.

Mvg,
Sven
Ripley AR5S,BSA Scorpion rifle .177, Steyr LG110 FT

#7 Gebruiker is offline   iop65 Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 05-september 18

Gepost 06 november 2019 - 12:29

zoals ze hier al geschreven hebben : je kijkt waarschijnlijk niet steeds op dezelfde manier door de richkijker wat tot zulke fouten kan leiden

eerst controleren dat alles goed gemonteerd staat , wat loctite op de boutjes en dan al beginnen met het uitzoeken met welke pellets hij het beste groepeert

dan oefenen en oefenen totdat je weet dat je op exact dezelfde manier achter je kijker zit en er doorheen kijkt als net daarvoor ,zorg dat je kijker scherp staat op de corrrecte afstand ....komt dan wel goed

loop niet direct naar de winkel om andere kijker of montages omdat je denkt dat er iets kapot is ( zou natuurlijk leuk zijn dat het niet aan de schutter ligt ) maar in 99% van de gevallen ligt het dus wel aan de schutter of ze moeten je complete rommel verkocht hebben dat dan nog eens slecht gemonteerd werd of je schiet met waardeloze pellets

met wat schiet je eigenlijk?

succes

Deze post is bewerkt door iop65: 06 november 2019 - 12:32

#8 Gebruiker is offline   facom Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 15-februari 14

Gepost 06 november 2019 - 13:33

Voor sommige kijkers is 10m te dichtbij om echt paralax-vrij te kunnen schieten.
Hennie van Dalen

HSV de Helm, Target .177, DFTA, KNSA, VSK, Team Helmond

Weirauch HW97K .177 - Vortex diamondback 2-7x35 (HFT2)
Weirauch HW97K .177 - custom van Breen kolf Falcon T50 (FT2)
Air Arms S400F classic .177 - Hawke Sport HD 3-9x40 AO (HFT1)
Brocock Elite Contour XL .177 FAC - Falcon 1,5-5x30 IR (plinken)
Kalibrgun Cricket .25 - Delta Optical Titanium 4,5-30x50 MCZ II (100m, 35/50m benchrest)
Spa Artemis PP7700 pcp pistool

#9 Gebruiker is offline   bra stevo Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-augustus 14

Gepost 06 november 2019 - 14:15

Mischien eens iemand anders laten schieten? Bij voorkeur iemand met ervaring.
gehad gamo cfx 4.5
gehad gamo blackbull igt 5.5
huidig diana 340 ntec 5.5

#10 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 06 november 2019 - 14:23

Bekijk Post bra stevo, op 06 november 2019 - 14:15, zei:

Mischien eens iemand anders laten schieten? Bij voorkeur iemand met ervaring.

Dat is het allerbest.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#11 Gebruiker is offline   iop65 Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 05-september 18

Gepost 06 november 2019 - 14:28

volledig mee akkoord

#12 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 04-november 03

Gepost 06 november 2019 - 14:34

Bekijk Post Stigma, op 06 November 2019 - 01:36, zei:

Hello,
...........
Tweede vraag : Indien luchtbuksen zo gevoelig zijn voor de wijze vasthouden, kan ik niet geloven dat een kijker er op totaal geen invloed op het gedrag van van de buks heeft. Weet iemand hier meer over ? Op het internet kan ik er niets over vinden.

Herman, de 2e is een theoretisch uiterst interessante vraag. Waar ieder hier (gemakzuchtig ?) omheen gaat.
Alles wat op een veerbuks wordt gezet beïnvloedt idd de "harmonics" van buks en tegelijk alles dat erop en eraan zit. Maar de meesten houden zich bezig met de invloed van de harmonics op de kijker, ipv omgekeerd. En wel vooral op het gebied van trillingen die de kijkerconstructie beïnvloeden en mogelijk voor loskomende onderdelen waaronder het glas zorgen. Maar ik acht het erg waarschijnlijk dat ook veranderingen in harmonics bij het monteren van een andere kijker of het anders positioneren van dezelfde kijker, voor schotafwijkingen kunnen zorden. Immers het trillingsgetal van het geheel zal daardoor veranderen. Maar dit lijkt me in de practijk niet quantificeerbaar en zelfs in het niet vallen bij andere invloeden op de POI. Ieder houdt sowieso met POI -verandering rekening als hij een andere kijker of eenzelfde kijker anders monteert en zal daarna spontaniter opnieuw afstellen.

MVG
Hendrick

#13 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 06 november 2019 - 16:37

Dat de kijker de harmonics van een geweer beïnvloedt geloof ik zeker.
Maar dan wel consequent! M.a.w. dat de inslag, iedere keer, dezelfde afwijking heeft.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de inslag dmv een kijker iedere x een andere plek op de kaart uitzoekt.

Mijn advies zou zijn om deze kijker te paralaxen op 25 mtr (paralax-vrij) en dan op 25 mtr gaan schieten.
Dan weet je meteen of daar de fout ligt.
Zoals hiervoor al gemeld zijn er maar weinig kijkers paralax vrij op 10 mtr
Succes
[b]YOU MAY GO FAST, I CAN GO ANYWHERE ![/b]
[b]Veerbuks[/b] liefhebber
[b]NHFT schietgenoot[/b]

#14 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 06 november 2019 - 20:11

Hawke vantage 3-9x40 ao is parallaxvrij vanaf 9 meter. Als het de 3-9x40 zonder parallaxverstelling is, dan is de parallax ingesteld op 100 yards.

Die kan je makkelijk verstellen, door de borg ring van de voorste lens los te draaien. In de lens ring zitten 2 sleufjes, daarmee kan je de lens verdraaien. De mijne staat op 25 meter ingesteld, maar kan dichterbij.

Gezien de kostprijs van 100 euro, denk ik, dat het een kijker zonder prallaxverstelling is. Dat is eigenlijk een jacht kijker. Minder geschikt voor kaartjes schieten.
Umarex jägd 5.5 hawke 3-9x40
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Weihrauch hw50 Hawke Vantage 4-16x44
Diana 35

LSV Noarderloft.

#15 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juni 13

Gepost 06 november 2019 - 21:09

Bekijk Post Bert W, op 06 november 2019 - 20:11, zei:

Hawke vantage 3-9x40 ao is parallaxvrij vanaf 9 meter. Als het de 3-9x40 zonder parallaxverstelling is, dan is de parallax ingesteld op 100 yards.

Die kan je makkelijk verstellen, door de borg ring van de voorste lens los te draaien. In de lens ring zitten 2 sleufjes, daarmee kan je de lens verdraaien. De mijne staat op 25 meter ingesteld, maar kan dichterbij.

Gezien de kostprijs van 100 euro, denk ik, dat het een kijker zonder prallaxverstelling is. Dat is eigenlijk een jacht kijker. Minder geschikt voor kaartjes schieten.

de vantage 3-9x40 ao voor 101euro (=~100):vantage

(sluit andere problemen niet uit, parallax, verkeerde afstelling ed.)

Deze post is bewerkt door jpr: 06 november 2019 - 21:11

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers