Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Advies Gevraagd Accuratie

#1 Gebruiker is offline   Florian.Re Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 23-oktober 19

Gepost 10 november 2019 - 19:27

Goedeavond medeschutters!

Ik heb al een aantal jaar een Ruger Airhawk Elite, en ben sinds kort weer begonnen met schieten. Nu heb ik destijds de montage ringen aangepast naar de Sportsmatch Dampa montage ringen sinds die bij de buks geleverd waren compleet waardeloos zijn. Sinds de oude montage ringen de scope hebben beschadigd heb ik deze vervangen voor de Nikko Stirling MountMaster HMD 3-9x50 IR AO. Maar na een c.a. 100 schoten lukt het mij nog altijd niet om goede groepjes te schieten. Deze foto is het resultaat van vanmiddag, de afstand was 15m en de pellet die is gebruikt is de H&N Baracuda (10.65gr). Dit is geschoten in de zittende positie met behulp van een zandzak.

Geposte afbeelding

Het groepje links boven is wat ik verwacht, maar ik krijg regelmatig uitschieters zoals de drie onderin het kaartje. Ik vraag mij af of iemand wellicht weet wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik heb meerdere soorten pellets gebruikt en dit lijkt altijd voor te komen. Ik zou graag mijn groepjes willen verbeteren met deze buks, maar ik kan mijn duim niet op het probleem krijgen. Heeft bijvoorbeeld iemand dezelfde ervaring met deze specifieke buks?

Om te kijken of het wellicht aan mijzelf ligt heb ik hetzelfde geprobeerd met mijn Hatsan Torpedo 150 5.5mm. De pellet is hetzelfde (dan wel groter) en is schiet met ironsights. Dit waren de groepjes die ik daarmee schoot:
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

TLDR: Heeft iemand wellicht een idee waar de "vliegers" vandaan komen en een suggestie waarmee ik dit kan voorkomen/ mijn groepjes kan verbeteren?

#2 Gebruiker is offline   Ian1980 Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 02-juli 14

Gepost 10 november 2019 - 20:26

Zit alles goed vast aan de buks?
Zoals kijker,kolfbouten
En is de afdichting van de loop goed?

#3 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juni 13

Gepost 10 november 2019 - 20:37

Kijker goed afgesteld
Elke keer hetzelfde achter de buks
Geen speling op loopscharnier

Zie ook “hersenkraker “ topic hier een paar dagen geleden gestart met hetzelfde probleem
Bleek hier is los loopscharnier te zijn
Hierdoor iron sightseeing goed / scope soms verkeerd

#4 Gebruiker is offline   Vlo Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 17-juli 18

Gepost 10 november 2019 - 20:45

https://www.luchtbuk...op-de-veerbuks/

#5 Gebruiker is offline   Florian.Re Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 10 november 2019 - 21:04

Dank jullie alleen voor de reacties! Ik heb even de schroeven gecontrolleerd waar ik bij kan, deze zitten allemaal goed vast. Ik weet dat de scope nog niet volledig goed is afgesteld, hij schiet momenteel wat hoog en wat te ver naar rechts, dat is waarom het enigste kleine groepje links boven zit.

Morgen zal ik testen of het inderdaad misschien ligt aan de manier waarop ik door het vizier kijk. Helaas kan ik deze buks niet met ironsights proberen anders had ik de scope even gedeomoteerd om te kijken hoe mijn groepjes dan zijn. Hier zal ik dus nog even mee moeten stoeien.

Hoe kan thuis nagaan of je speling hebt op je loopschanier? Zover ik zie is de loop recht en beweegt deze niet als ik eraan zit om het te bewegen.

Ook bedankt voor de links naar de andere topics Vlo en jpr, ik zal de suggesties die daar vermeld staan ook nalopen!

#6 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 11 november 2019 - 07:10

Bij voorkant (monding) beetpakken die loop en proberen te bewegen. Op en neer en zijdelings.
Maar bij nieuwe buks is dat het natuurlijk niet.
Mijn tips:
Hand onder de buks, zandzak is vaak te hard voor veer
Andere pellets testen
Let op hóe je zit. Als je je rechter arm te veel naar voren staat komt je sleutelbeen ver naar voren. Als je daarop schoudert is te hard en niet consistent. Arm (schouder)moet in zo natuurlijk mogelijke positie staan.
Nulstelling. Buks moet op de zandzak automatisch op doel liggen. Als je moet gaan corrigeren ligt hij niet recht

#7 Gebruiker is offline   Florian.Re Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 november 2019 - 17:28

Hierbij een update. Ik heb allee schroeven gecontroleerd, scope is opnieuw gemonteerd en heeft nu een betere "eye picture". Daarnaast zie ik geen parallax meer. Ik schiet nu met de JSB Diabolo Exact Heavy, sinds deze betere groepjes maken dan de H&N Baracuda met mijn buks. Ik hou nu ook mijn hand los tussen de zandzak en mijn buks, dit lijkt inderdaad beter te werken! Echter krijg ik nog altijd niet de groepjes die ik wil, door het grote verschil in plaatsing is het ook lastig om het vizier goed in te stellen. Momenteel schier deze wat naar recht en wat hoog. Dit zijn de groepjes die ik vandaag heb geschoten:

Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
(kaartjes zijn wat nat omdat het begon te regenen)

De eerste twee groepjes lijken redelijk consistent te zijn, maar daarna gaat het weer alle kanten op. Ik heb verder niets veranderd aan mijn houding of de manier waarop ik schiet. Zover ik zie is het ook niet het vizier die verschuift, ik heb opzettelijk de 1 piece sports match montage ringen genomen sinds deze buks redelijk wat terugslag geeft.
Geposte afbeelding

Het enigste dat mij opviel is dat als ik de buks gespannen heb, de loop slap hangt, is dit gebruikelijk of zou deze op zijn plaats moeten blijven met een gebroken loop? Ik heb namelijk 1 video weten te vinden waarin dit verteld werd. Wanneer de loop dicht is zit er geen beweging in.

#8 Gebruiker is offline   Spierings Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-september 17

Gepost 13 november 2019 - 18:11

Bekijk Post Florian.Re, op 13 november 2019 - 17:28, zei:

Echter krijg ik nog altijd niet de groepjes die ik wil, door het grote verschil in plaatsing is het ook lastig om het vizier goed in te stellen.

Wat is dan lastig met het vizier stellen?
Die stel je eenmalig en dan kom je er niet meer aan.

Vervolgens gebruik je de hele tijd hetzelfde mikpunt en stel je hem pas bij als het groepje van het mikpunt afwijkt.

#9 Gebruiker is offline   Florian.Re Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 november 2019 - 18:19

Bekijk Post Spierings, op 13 november 2019 - 18:11, zei:

Wat is dan lastig met het vizier stellen?
Die stel je eenmalig en dan kom je er niet meer aan.

Vervolgens gebruik je de hele tijd hetzelfde mikpunt en stel je hem pas bij als het groepje van het mikpunt afwijkt.

Er zit teveel verschil in de plaatsing van de pellets dus ik weet niet exact waar de scope nu op gesteld staat. Als de buks steeds rechtsboven zou schieten bijvoorbeeld dan weet ik wat ik moet aanpassen. Ik heb voorheen geschoten met de buks van een vriend en die scope had ik binnen 10 schoten on het midden, maar die schoot betere groepjes dan wat deze buks nu doet.

Bekijk Post HaWee, op 13 november 2019 - 18:22, zei:

Als bij ieder schot de POI naar een andere kant afwijkt van de POA dan valt een vizier niet af te stellen.

Heb je al eens andere pellets geprobeerd?

Ik heb tot zo ver de JSB Diabolo Exact Heavy, H&N Baracuda, H&N Sniper Magnum en de RAM Punisher (had niet veel van deze verwacht) geprobeerd. Zijn er nog andere pellets die het proberen waard zijn?

Bekijk Post HaWee, op 13 november 2019 - 18:22, zei:

Als bij ieder schot de POI naar een andere kant afwijkt van de POA dan valt een vizier niet af te stellen.

Als deze groepjes ook op 15 meter geschoten zijn is dat best wel een erg slecht resultaat.

De loop al eens schoongemaakt?

Heb ik inderdaad ook geprobeerd, onderhand ongeveer 100-150 schoten geleden. Ik denk dat het ik ook ga kijken wat mijn resultaat is als ik dit vizier op mijn Hatsan monteer, sinds ik daar wel goede groepjes meer kan schieten. Dan weet ik of het de buks is of dat ik veel moet oefenen met het schieten door een vizier. Ik twijfel alleen dat dat het probleem is sinds ik wel goede groepjes schiet met andere buksen waar een vizier op zit. Maar het is het proberen waard denk ik.

Bekijk Post regi, op 13 november 2019 - 20:02, zei:

gebroken veer?

Ik heb dit wel gehad een jaar geleden, maar deze heb ik destijds laten vervangen bij Hes van Zweeden. Ze hebben toen ook de hele buks gesmeerd etc.

#10 Gebruiker is offline   HaWee Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-november 13

Gepost 13 november 2019 - 18:22

Als deze groepjes ook op 15 meter geschoten zijn is dat best wel een erg slecht resultaat.

De loop al eens schoongemaakt?

Deze post is bewerkt door HaWee: 13 november 2019 - 18:25

Hämmerli AP40 2002 / Weihrauch HW55s 1969 / AirArms S200 2019

#11 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 13 november 2019 - 19:09

Voor het bepalen van het POI moet je naar het centrum van de groepjes kijken. Dat centrum ligt bij alle groepjes rechtsboven. Je zult de kijker dus logischerwijze naar links en naar onderen moeten afstellen. Dan weer 10 schoten doen om het centrum (POI) te bepalen. De groepjes zullen daar natuurlijk niet kleiner van worden.
Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#12 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 november 2019 - 19:26

Nogmaals : keep/ korrel , 2 richtpunten vast op de loop
Het maakt niet uit of de loop links of rechts / boven of onder zit , richtpunten uitlijnen en alles zit “in lijn”
Met kijker: kijker zit aan actie , niet aan loop loop niet iedere keer op dezelfde positie terug = afwijking
Door kijker naar doel kijken en een klein beetje naar links/ rechts / boven / onder schuiven terwijl buks stil blijft liggen
Als richtpunt verschuift dan parallax niet goed, en ja als richtpunt verschuift als buks stil ligt dan kan door andere positie uitlijnen ook poi verschuiven

#13 Gebruiker is offline   iop65 Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Lid geworden: 05-september 18

Gepost 13 november 2019 - 19:36

Bekijk Post jpr, op 10 november 2019 - 20:37, zei:

Kijker goed afgesteld
Elke keer hetzelfde achter de buks
Geen speling op loopscharnier

Zie ook “hersenkraker “ topic hier een paar dagen geleden gestart met hetzelfde probleem
Bleek hier is los loopscharnier te zijn
Hierdoor iron sightseeing goed / scope soms verkeerd

Waar lees jij in dat topic "hersenkraker"dat het probleem van die topicstarter aan het loopscharnier lag?
En dat dan natuurlijk bij alle drie zijn buksen ?

#14 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost 13 november 2019 - 20:02

gebroken veer?

#15 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 november 2019 - 21:39

Bekijk Post iop65, op 13 november 2019 - 19:36, zei:

Waar lees jij in dat topic "hersenkraker"dat het probleem van die topicstarter aan het loopscharnier lag?
En dat dan natuurlijk bij alle drie zijn buksen ?

Sorry mijn fout ( geheugen 😩) stond in post van “Bert w “ afwezig zijn van loop-shims op hw50 waarbij keep/korrel in dat geval wel goed was , kijker niet
Was wel in topic “hersenkraker”

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers