Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Aanschaffen Luchtbuks Op Pcp Of Co2

#1 Gebruiker is offline   JS999 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 09-mei 17

Gepost 27 november 2019 - 20:01

Goedendag,

Ik heb op dit moment een HW50 knikbuks (Top buks!) maar ik ben nu op zoek naar een buks op C02/PCP.
Nu hoor ik veel verschil tussen C02 en PCP, zoals dat co2 bij lage temperaturen slecht werkt of je buks er kapot door kan gaan.

Eerst wat vragen, daarna nog wat verdere info.

Wat zijn de grootste verschillen tussen CO2/PCP?
Is C02 erg gevoelig voor lage temperaturen zoals we hier in Nederland kennen?
Wat is accurater?
Wat zijn goede buksen die binnen mijn budget vallen?

Nog wat informatie.

Ik ben 20 jaartjes jong, schiet al jaren met een HW50 en een Crosman Phantom NP 5.5
Heb nog geen c02/pcp equipment (Pomp, drukfles of cartridges)
Meer dan 500 wil ik niet uitgeven. (Ik snap dat dit niet veel is voor PCP, maar zo zie ik wel mijn opties)
Ik schiet van 20 tot 100 meter. (Veel eigen grond, niet op openbare weg / andermans grond )

Ik had zelf al wat gezien en hoorde lovende reviews over de volgende buksen.

CO2:
QB78 (In dit geval de Norconia QB78 Deluxe)
http://www.ppschiets...ia/norconia.htm

PCP:
Diana Stormrider
https://www.shogun.n...der-pakket.html

Verder kon ik nog niet heel veel goede buksen vinden, maar jullie weten er vast meer dan ik.

Alvast bedankt.

Mvg,

Jeroen

#2 Gebruiker is offline   JS999 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 27 november 2019 - 23:52

Update:

Ik zag bij krale ook een Artemis CR600 staan. Alleen weet ik niet of deze geschikt is voor afstanden van rond de 50 meter ivm de lage Joule.

Ik hoor het graag

#3 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 28 november 2019 - 00:30

Er zijn wel wat leuke instap pcp's rond de 300€ nieuw te vinden. Deze schieten vaak wel leuk maar leg geen te hoge verwachtingen. Een buks van 300€ schiet nu eenmaal niet hetzelfde als een van 3000€. Pompen zou ik niet aan beginnen, voor 150 a 200€ zie je hier regelmatig wel een 2de hands fles met vulset voorbij komen. Die pompen zie je vaak 'bijna niet gebruikt' te koop staan en dat heeft een reden.
-3de plaats GKG 2019 solid klasse-
www.gkgezelschap.nl

-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Beaumont Warrior .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Walther dominator 1250ft .22

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#4 Gebruiker is offline   JS999 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 28 november 2019 - 00:36

Bekijk Post Dominique, op 28 november 2019 - 00:30, zei:

Er zijn wel wat leuke instap pcp's rond de 300€ nieuw te vinden. Deze schieten vaak wel leuk maar leg geen te hoge verwachtingen. Een buks van 300€ schiet nu eenmaal niet hetzelfde als een van 3000€. Pompen zou ik niet aan beginnen, voor 150 a 200€ zie je hier regelmatig wel een 2de hands fles met vulset voorbij komen. Die pompen zie je vaak 'bijna niet gebruikt' te koop staan en dat heeft een reden.

Bedankt voor het antwoord.

Dan zou ik de marktplaatsen in de gaten moeten houden, En hoe zit dat met het vullen van zo'n fles? Zijn er landelijk veel winkels die dat kunnen of valt dat tegen.

En zou een Co2 buks zoals de qb78 of Artemis CR600W ook een mogelijkheid zijn?
Ik snap dat dit in verhouding minder is dan een PCP buks, dat kan ook haast niet anders met de prijsverschillen

Mvg,

#5 Gebruiker is offline   Floris112 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 14-september 19

Gepost 28 november 2019 - 09:03

Bekijk Post JS999, op 28 november 2019 - 00:36, zei:

Bedankt voor het antwoord.

Dan zou ik de marktplaatsen in de gaten moeten houden, En hoe zit dat met het vullen van zo'n fles? Zijn er landelijk veel winkels die dat kunnen of valt dat tegen.

En zou een Co2 buks zoals de qb78 of Artemis CR600W ook een mogelijkheid zijn?
Ik snap dat dit in verhouding minder is dan een PCP buks, dat kan ook haast niet anders met de prijsverschillen

Mvg,

Ik ben een half jaar geleden weer begonnen en een CO2 buks gekocht maar al snel daar na een PCP. De CO2 buks was niet echt constant en moest, naar mijn zin, veel te vaak CO2 partonen vervangen. De CO2 buks ligt nu dus werkloos in de kast, was in mijn geval een beetje weggegooit geld. Mischien dat ik hem weers eens oppak maar voorlopig verslaaft aan de PCP.

#6 Gebruiker is offline   Mich Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 27-december 11

Gepost 28 november 2019 - 09:40

simpel antwoord: zoek een 2dehands pcp van een gerenommeerde fabrikant, en koop er een 2dehands hill pomp bij.
Denk aan een oudere BSA of daystate of iets dergelijks, in kaliber .22, met een niet te korte loop. Die is efficiënter, zorg voor minder pompen, en geeft meer kracht voor de langere afstanden. (alles erg kort de bocht gesteld, maar hopelijk begrijpelijk)

Als je straks meer geld hebt, en beter begrijpt hoe eea werkt, kun je altijd upgraden, de gemiddelde pcp schutter kent dit fenomeen.

Persoonlijk zou ik niet aan Chinese of Diana pc's beginnen, tenzij je een bevriend buks knutselaar en/of metaal bewerker in de buurt hebt...

#7 Gebruiker is offline   Nicesurprice Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-mei 09

Gepost 28 november 2019 - 09:49

Bekijk Post Mich, op 28 november 2019 - 09:40, zei:

simpel antwoord: zoek een 2dehands pcp van een gerenommeerde fabrikant, en koop er een 2dehands hill pomp bij.
Denk aan een oudere BSA of daystate of iets dergelijks, in kaliber .22, met een niet te korte loop. Die is efficiënter, zorg voor minder pompen, en geeft meer kracht voor de langere afstanden. (alles erg kort de bocht gesteld, maar hopelijk begrijpelijk)

Als je straks meer geld hebt, en beter begrijpt hoe eea werkt, kun je altijd upgraden, de gemiddelde pcp schutter kent dit fenomeen.

Persoonlijk zou ik niet aan Chinese of Diana pc's beginnen, tenzij je een bevriend buks knutselaar en/of metaal bewerker in de buurt hebt...

Je moet voor ong 500 euro rond kunnen zijn.

Enne koop gelijk een fles, een oude 300 B 6 liter staal.
Vrijwel net zo duur als een goede pomp.
Gebruikt zijn die krengen goedkoop en dat heeft een reden.

Buks gebruikt kopen van een net gerenomeerd merk.
Het gaat niet om de bestemming,het gaat om de reis ernaar toe.

#8 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 28 november 2019 - 10:14

Die QB78 is een pareltje. Ik heb er een, schiet er vaak mee. Die van mij doet 16 joule. Maar... Inderdaad CO2 is temperatuur gevoelig. En 100m wordt wat lastig. Mijn tip; koop een PR900W en een handpomp uit China (of tweede hands). Ben je voor €250,-- klaar. En die PR900W schiet prima, kan ik je uit eigen ervaring vertellen! Heb er eentje en schiet er al jaren mee, zonder storing, zonder problemen (kan je van veel andere buksen niet zeggen) Kan je ook heel makkelijk zelf wat aan rommelen.

Deze post is bewerkt door Henkie: 28 november 2019 - 10:16

#9 Gebruiker is offline   Aartmans Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-april 12

Gepost 28 november 2019 - 18:27

Omdat (dat denk ik tenniste) veel buiten zal schieten, ga dam in ieder geval voor minimaal .22 (.25 zou beter zijn denk ik) En ja, een op CO2 gaat je denk ik ook snel vervelen, niet zo goed als een PCP op pompen :( flessen kun je vaak ook wel 2ehands kopen, ook hier in zou ik een 300 bar aanraden. Die kun je dan weer laten vullen bij een duikshop of zo. En tja, dan de buks zelf, dat is altijd lastig om te zeggen. De ene vind dit goed, de andere vind het helemaal niets. Het is net wat Dominique zegt, verwacht iets van 300 euro niet het zelfde als 3000 euro.
In beheer:
Hammerli AR-20 FT .177 (4,5mm)
BSA Lonestar .25 (6,35mm)
Diana mod 24 (4,5mm)
Artemis cp1-m .22 (5,5mm)
Weihrauch HW97k (4,5mm)

#10 Gebruiker is offline   RHRH Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-augustus 18

Gepost 28 november 2019 - 18:32

Ik zou (ben nu aan het doen) door sparen naar 800-1000 ergens. Dan direct een fles erbij. Maar een wat beter merk PCP.

Co2 is voor erbij... Omdat het kan. Maar om echt voor het schieten iets te kopen. Heb ik geleerd toch wat te investeren in
iets wat waarde behoud omdat het bekend staat dat het goed werkt. Een HW100/110 bijvoorbeeld.

(In de winter kan je toch niet echt schieten... geef het een paar maanden meer.)
HW97KT 4.5mm 16J VMach + Vortex Optics Marksman 10x44
TX200 Mk3 5.5mm FAC Vortek + Optisan EVE 4X12X44
Hatsan 125 5.5mm + Hawke Vantage 4x16x50
Hatsan Supertact 4.5mm + Walther 6x42
Artemis Cp2M 5.5mm + Walther 6x42
Webley Tempest 4.5mm
Diana Mod 5 4.5mm

#11 Gebruiker is offline   Michiel97 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 23-juni 19

Gepost 28 november 2019 - 19:46

Toen ik zelf van veer naar pcp ben gegaan heb ik bewust gekozen voor een duurdere pcp omdat ik ook een duurdere veer had en niet achteruit wilde gaan qua gebruikersgemak, als jij dit niet erg vindt kun je gerust een goedkopere pcp kopen.
Ik heb een pomp bij mijn pcp, ik haal 60 schoten uit een vulling op max kracht maar heb volgens mij een heel zuinige buks. Het pompen vind ik niet echt een probleem, ben een gezonde Hollandse jongen, maar vier keer op een middag pompen is voor mij ook te gek. Als je een blikje wil neerschieten op een middag lekker een fles kopen.
Qua buks;ga gewoon iets vasthouden. Ik had eerst een andere op het oog die goedkoper was maar die hield zo vervelend vast dat ik naar een duurdere ben gegaan. En zoals eerder gezegd, niet voor 300 euro buks 3000 euro schieten verwachten.
Diana magnum 350 in 5.5 met Hawke Vantage 4x32
FX Streamline in 5.5 met Hawke Vantage SF 6-24x44 ½ Mil-dot

#12 Gebruiker is offline   JS999 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 28 november 2019 - 19:50

Ten eerste bedankt voor alle reacties alvast.

Ik zie dat wanneer ik voor een PCP buks zou gaan er ook beter gelijk een tank en vulset bij kan halen, ivm het gebruikgemak ervan, met een handpomp lijkt me niet zo geweldig na wat meer erover te hebben gelezen.

Nou heb ik nog niet veel over CO2 gehoord van jullie.
Om eerlijk te zijn lijkt CO2 me een stuk makkelijker in gebruiksgemak, alleen wat CO2 patronen in de jaszak en schieten maar, dit klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk.
Ik trek toch de stoute schoentjes aan en zal de vraag toch stellen.

Wat zijn goede CO2 buksen, voor in dit geval onder de 50 meter.

#13 Gebruiker is offline   JS999 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 28 november 2019 - 21:41

Bekijk Post JS999, op 27 november 2019 - 23:52, zei:

Update:

Ik zag bij krale ook een Artemis CR600 staan. Alleen weet ik niet of deze geschikt is voor afstanden van rond de 50 meter ivm de lage Joule.

Ik hoor het graag

Heeft iemand ook ervaring met deze buks?

#14 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 29 november 2019 - 13:34

CO2 ga je spijt van krijgen. Ik kreeg dat wel. Ik heb er gehad en ook weer weg gedaan.

Er zitten meer nadelen aan dan voordelen. Ja, het is makkelijk ipv gesleep met flessen ten opzichte van een pcp.
Maar........

de 12 grams patroontjes zijn snel op. Veel mensen bouwen hem om met een adapter zodat ze kunnen vullen uit een brandblusser. Dat is net zo'n gesleep als met een 6 ltr 300 bar fles.
De grotere patronen passen niet op veel buksen. Passen ze wel en je hebt een lekkage omdat je oring kapot is of er een vuiltje bij de oring van de piercingcap is dan loopt je gehele patron leeg. Weg €15 aan co2.

De werkdruk van co2 bij 20 graden Celsius is 65 bar. Ga je de patronen warmer maken door ze bv. een half uurtje in de volle zon te leggen wordt de druk hoger, 70 bar ofzo. Bij kouder weer van bv. 10 graden Celsius zal de druk 60 a 61 bar zijn. Kortom grote verschillen in druk en dus zal je geen contstante snelheden hebben. Dit zal je in je schotbeeld zien.
16 joule is zo'n beetje de maximal haalbare vermogen wat er uit een co2 geweer te halen is.

Verder een groot nadeel is dat als je iets sneller achter elkaar je schoten doet met een magazijn zal je breechblock sterk afkoelen met zelfs bevriezings verschijnselen tot gevolg en zal je moeten wachten tot de boel weer is opgewarmd.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 4-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Evanix Rex .30 met Burris 4.5-14x32AO
Edgun Matador R3 .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Webley Patriot .22 BSA Deerhunter 2.5-10x40AO
HW98 .177 met Sightron SiH 4-12x40
HW30 .177 met Hawke 4x32
Haenel 49a .173
Sniper Compact 3-12x32AO FFP

#15 Gebruiker is offline   JS999 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 29 november 2019 - 23:18

Bedankt voor de vele antwoorden.

Als ik eerlijk moet zijn lijkt PCP en CO2 mij dan beide niet goed.
Het lijkt mij geen doen om altijd een fles of pomp mee te moeten nemen om even te schieten.
Ik heb hier nog niemand heel positief gehoord over co2 wanneer het om accuraatheid gaat, of power.

Dan blijft er maar een optie over voor mij, En dat is gewoon veer een knikbuks.

Daarbij zou jullie hulp nog wel erg gewaardeerd zijn.

Ik ben momenteel in het bezit van een:
Crosman Phantom NP 5.5. (Leuke buks tot 40 meter, vooral goed in dingen slopen)
Weihrauch HW35 (1) 4.5 (Accuraatheid is top. maar dat zakt vrij snel af na de 40/50 meter)

Ik zoek dan een knikbuks die ook nog een redelijke (2) groep schiet tussen de 50 en 75 meter. (Buiten)
Nieuw of 2e hands vind ik niet zo belangrijk, aangezien mijn ervaring met 2e hands luchtbuksen ook goed zijn.

Mijn budget stopt voor een knikbuks bij 300 euro, dit geld is wel puur buks. Mounts, Kijker en steunen heb ik al.
Over de HW85 en HW95 had ik al veel goeds gehoord, maar hoor er niet zoveel mensen over die over de 50 meter schieten.
Ook leek de HW77 mij erg goed door de vaste loop. Deze zou dan wel in tweedehands komen aangezien ze nieuwe wel boven mijn budget zitten.

Als jullie nog een goede buks weten laat het maar horen. En is voor die afstanden 4.5 of 5.5 geschikt?
Wat ik hoor is dat 4.5 meer last heeft van wind door lichter gewicht. (Vind het vreemd aangezien de kogel een stuk kleiner is en dus in verhouding minder wind vangt.
En de 5.5 kogels zouden meer een pisboogje schieten door het zwaardere gewicht.

Mvg,

(1) In het eerste topic bericht staat een HW50, dat was een foutje. het is toch echt een hw35
(2) Met redelijk bedoel +/- een groep binnen 3 CM, Een euromunt lijkt me wel heel knap op die afstand.

Deze post is bewerkt door JS999: 30 november 2019 - 00:04

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers