Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Cp1-M Problemen Met Het Haden Vd Diabolo

#1 Gebruiker is offline   veldschutter Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 10-oktober 17

Gepost 01 december 2019 - 20:34

2 jaar geleden heb ik een Arthemis CP1-M kal. 4,5 mm luchtpistool gekocht. Voor wie niet meteen weet hoe die eruit ziet heb ik een plaatje toegevoegd.

Op de 10 m luchtpistool schietbaan haal ik er heel redelijke resultaten mee maar, ze kosten 115 euro, en daarmee niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Steyr LP10. Ik schiet om onverklaarbare redenen zo af en toe naast het zwart en het lijkt wel of dit fenomeen erger wordt. In het begin dacht ik dat het aan mij lag (dat ligt natuurlijk voor de hand), maar met een ander, veel duurder pistool heb ik dat niet.

Het, met de grendel, in de kamer van de loop schuiven van de diabolo gaat soms erg zwaar. Ik moet dan echt kracht zetten (er lijkt iets in de weg te zitten) en ik vermoed dat daardoor het kogeltje vervormd, zodat het naast de roos uitkomt. Het lijkt geen toeval dat het kogeltje dan vaak een eivormig gat maakt met aan 1 kant een loodgrijze afdruk. In enkele gevallen is op de kaart zelfs te zien dat de diabolo er scheef doorheen schiet. Zie de foto. De 6 op 5 uur is 1 schot... (Sorry, de website kantelt de foto, je ziet de inslagen dus rechts.)

Misschien dat de loop wat uit het frame is losgetrild waardoor het kogeltje in de daarmee gecreëerde holte scheef en bekneld komt te zitten. Dat zou het zware laden zou kunnen verklaren. Op internet kan je zien hoe je de loop kunt verwijderen door de 3 imbusboutjes bovenop het frame los te draaien. Dat heb ik geprobeerd maar de loop zit daarna nog steeds muurvast, dus ben ik maar gestopt.

Vraag 1: Weet iemand hoe je de loopt kunt verwijderen zonder het pistool te beschadigen?

Vraag 2: Zijn er meer mensen met deze problemen bij het in de loop schuiven van de diabolo?

Vraag 3: Weet iemand hoe ik dit euvel met de CP1-M kan oplossen?

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door veldschutter: 01 december 2019 - 20:55

Weihrauch HW50 kal .177" (geproduceerd in 1970)
Weihrauch HW35 kal .22" (geproduceerd in 1980)
Artemis CP1-M kal .177" (2017)

#2 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 02 december 2019 - 09:09

Het lijkt een beetje op de indexering van het magazijn.

Inkepingen beschadigd of een stroef stukje aan de binnenkant.
Maar dan zou het met de regelmaat van de klok moeten gebeuren.
Als de loop is losgeraakt zou je hem ook weer gemakkelijk vast kunnen zetten.
Of verwijderen.

Ik wil er wel een blik op werpen om je te helpen.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#3 Gebruiker is offline   veldschutter Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip

Gepost 02 december 2019 - 19:19

Bekijk Post Snipper, op 02 december 2019 - 09:09, zei:

Het lijkt een beetje op de indexering van het magazijn.

Inkepingen beschadigd of een stroef stukje aan de binnenkant.
Maar dan zou het met de regelmaat van de klok moeten gebeuren.
Als de loop is losgeraakt zou je hem ook weer gemakkelijk vast kunnen zetten.
Of verwijderen.

Ik wil er wel een blik op werpen om je te helpen.

Bedankt voor je reactie,
Ik schiet zonder gebruikmaking van het magazijn. Dat is het dus niet. Geposte afbeelding
Is dit bij jouw CP1 niet het geval en is daarvan de loop wel gemakkelijk te demonteren?

#4 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 02 december 2019 - 19:46

Ik heb geen CP1.
Maar ben wel een beetje handig.
Vandaar mijn aanbod.

#5 Gebruiker is offline   alex53 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 17-september 19

Gepost 03 december 2019 - 17:25

Misschien dat 1 van de 2 rubberringen om de loop is verschoven waardoor je hem niet uit het blok kan krijgen want dan zit die muurvast dat heb ik ook gehad heb hem toen hard aan de loop getrokken om hem eruit te krijgen bleek dat de achterste ring over de loop geschoven was.Heb wel ringen bijbesteld bij Krale nieuwe ringen om de loop gedaan en nu is het goed kan hem normaal demonteren en monteren.

#6 Gebruiker is offline   veldschutter Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip

Gepost 05 december 2019 - 20:07

Bekijk Post Snipper, op 02 december 2019 - 19:46, zei:

Ik heb geen CP1.
Maar ben wel een beetje handig.
Vandaar mijn aanbod.

Vriendelijk bedankt voor het aanbond Snipper. Ik vind dat zelf knutselen altijd leuk om te doen. Daarom wil ik eerst proberen of ik er, met jullie hulp via het forum, misschien zelf uit kan komen. Als het me straks toch niet mocht lukken...

#7 Gebruiker is offline   veldschutter Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip

Gepost 05 december 2019 - 20:19

Bekijk Post alex53, op 03 december 2019 - 17:25, zei:

Misschien dat 1 van de 2 rubberringen om de loop is verschoven waardoor je hem niet uit het blok kan krijgen want dan zit die muurvast dat heb ik ook gehad heb hem toen hard aan de loop getrokken om hem eruit te krijgen bleek dat de achterste ring over de loop geschoven was.Heb wel ringen bijbesteld bij Krale nieuwe ringen om de loop gedaan en nu is het goed kan hem normaal demonteren en monteren.

Alex,

Bedankt voor je reactie, waaruit ik begrijp dat de loop op die manier echt wel los moet kunnen komen. Ik heb de 3 imbus boutjes weer verwijderd en de loop tussen 2 aluminium hoekprofielen (tegen beschadigen) in de bankschroef geklemd. Na wat voorzichtig heen en weer draaien kon ik hem er nu inderdaad wel langzaam uittrekken. Geposte afbeelding Die ringen waar jij het over had zie ik nu ook. Gelukkig zijn die bij mijn pistool wel OK. Er zat bij mijn pistool ook borgmiddel (soort locktite) op het metaal tussen loop en frame.

Na het verwijderen van de O-ring aan de kamer zijde van de loop werd de overgangskonus,die de diabolo kogel de kamer/loop in moet geleiden, zichtbaar. Die ziet er nogal ruw afgewerkt uit. Zie de foto. Het lijkt alsof de Chinezen met een botte versleten beitel hebben gewerkt. Geposte afbeelding Tja, dat is ook niet gek bij een pistool van 125 Euro.

Ik denk dus, dat als ik die conus kan polijsten, de kogel gemakkelijker de loop is in te drukken. Zijn er mensen die daar misschien ervaring mee hebben of er iets zinnigs over kunnen zeggen?

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door veldschutter: 05 december 2019 - 20:25

#8 Gebruiker is offline   MdM Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-juni 14

Gepost 06 december 2019 - 00:50

..............Ik denk dus, dat als ik die conus kan polijsten, de kogel gemakkelijker de loop is in te drukken. Zijn er mensen die daar misschien ervaring mee hebben of er iets zinnigs over kunnen zeggen?
[/quote]

Dat is een nog al vaker voorkomend probleem bij Artemis /SPA buksen en pistolen.
Bij goedkopere 'rebranded' schijnt het nog vaker voor te komen.

Dus altijd goed inspecteren (ook de transferpoort overgang) en het uiteinde van de loop.

Daar is vaak veel winst bij te halen, hetgeen voor deze prijsklasse ook wel mag.

#9 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 06 december 2019 - 08:30

Ik kan dit wel verbeteren voor je.
Heb alle gereedschappen in huis.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers