Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (5 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Pellet Vs Slug mijn eerste keer ;)

#1 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 18 december 2019 - 15:47

Hallo medeschutters,

Na al het dankbare pioneerwerk van oa Matt Dubber en zijn video's en Bushwacker (ja die 2 noem ik in een adem :) ) die mij van veel tips en info kon voorzien. BW heeft nu 2 jaar echt vanalles getest en daar plukken wij de vruchten van, dank! Zo besloot ik dat nadat H&N de milder geprijsde slugs op de markt bracht dat ik het toch ook maar eens moest gaan wagen.

NB ik vind pellets top, wil als amateurtje niet naar de kracht/kosten van .30 en meende dat de JSB .25 heavy toch wel de max moest zijn, al heb je daar uiteraard veel kracht voor nodig om die op een goede snelheid weg te schieten. Maar als je de BC's van de beste pellets (deze heavy's dus) bekijkt kom je nog lang niet aan die van .22 slugs. Dus voor mij de test: vanaf 100 meter, zijn slugs inderdaad zo goed....we gaan het zien!

Allereerst even iets wat volgens mij niet altijd mee wordt genomen: het risico met slugs is heeeel anders dan met pellets. Pellets remmen zichzelf af, en zijn na een paar 100 meter zeker in 5,5mm relatief ongevaarlijk. Slugs daarentegen zijn op die afstanden nog steeds link want remmen zichzelf niet echt. Heb me wel eens laten vertellen dat ze de kilometer kunnen halen. Een goede backstop is dus van groot belang :les: !

Nog even verder op huis tuin en keuken theorie van internet. Pellets stabiliseren zichzelf net als een badminton shuttle. Direct vanaf de loop is het zuiver (tenzij de snelheid te hoog is), en naarmate je verder komt daalt de snelheid rap en destabiliseert hij zichzelf. Slugs doen echter het omgekeerde. In het begin gaat het wat minder, maar wanneer de afstand toeneemt stabiliseren ze. Een goede reden waarom pellets geschikter zijn tot zeg 75-100 meter, en daarna winnen de slugs. Pellets zijn redelijk vergeeflijk, slugs zijn erg gevoelig voor "harmonic tuning" naast de juiste snelheid en (zeer zeker loop). Aldus de theorie en alle filmpjes, fora etc.

Gear: de dreamline van mijn schietmaatje met humareg met mijn custom Daystate Red Wolf 60 cm polygoonloop erin. In mijn omgebouwde Walther BR kolf.
Locatie: Buitengebied in weiland met glooiing, wisselende wind, graad of 5.

Bijgesloten Plaatje
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#2 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 december 2019 - 16:20

Genoeg voorpret, nu schieten! NB dit soort testsessies schiet ik alles voor met bipod (LRA) en achter een zandzakje.

Ik had allerlei resultaten met de DS loop gehad al, van erg goed tot erg slecht met verschillende soorten pellets, het wisselde zeg maar per schietbeurt. Begreep hem nog niet helemaal. Harmonic tuning... :gek: ? Wel met jsb 18.1, Baracuda 1 grain en jsb monster redesigned in verschillende sessies groepjes van gemiddeld 3-4 cm geschoten dus het kan sowieso. Vandaag bleek na wat testen en inschieten de jsb 18.1 grain het goed te doen op 283 m/s op 100 meter.

Bijgesloten Plaatje

nauwelijks wind, de eerste serieuze groepjes van de dag. Voor 5,5mm buiten ongesorteerd uit de doos vind ik dit heel prima.

Daarna de baracuda's en de monsters op hogere kracht en ongeveer dezelfde snelheid, maar die wilden echt niet raken, dus daar stopte ik mee. Tja, en toen de slugs. Bushwacker had aangegeven dat de H&N 25 grain 5,5mm het erg goed deden op 278 m/s in zijn 700mm impact slugliner. Veel wordt verteld dat slugs in ieder geval 290 m/s moeten gaan, dus deze info van BW viel goed mee Gezien de kracht van de DL had ik besloten 1 (aanbieding) doosje NSA .217 21 grain te kopen, en 2 doosjes 21 grain .217 H&N HP slugs. Na wat inschieten vond ik de buks wat onrustig op max power, en besloot het iets terug te schroeven. Hij voelde "harmonisch :P " aan op 277 m/s met beide slugs. NB een slug schiet ongeveer 7 tot 10 m/s langzamer dan een pellet.

De NSA deden het best goed, evenals de H&N op 100 m. Groepjes van ongeveer 5cm

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Toch was ik enigszins teleurgesteld. Het voelde goed maar de groepjes waren minder dan de jsb 18.1 grain. Maar wacht eens even, de wind voel ik in mijn beschutte hooimijt niet echt maar het windvaantje (rechts op de foto) wappert wel (on)regelmatig!

Bijgesloten Plaatje

Normaal baal ik daar van, maar nu gaf het juist de vergelijkingsimpuls die ik nodig had.
Dus voor de zekerheid schoot ik nog enkele groepjes met de jsb 18.1 en jahoor, 10 cm ctc ongeveer. Ook moest ik 3x zoveel zijwaarts corrigeren met mildots dan met de slugs.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Goed, dan gaan we er maar voor. in mijn beleving zette ik een kaart op 145 meter, goedkope app gaf 138 op dus ik houd het op een goede 140 meter/155 yard.

Bijgesloten Plaatje

Ter vergelijking (onder op de kaart) met deze wind eerst geprobeerd met de jsb 18.1, dat werd niets, ik kreeg ze eigenlijk niet op de kaart.

Bijgesloten Plaatje

Toen de H&N slugs. De NSA bewaar ik nog even als ik iets meer inzicht/ervaring heb (dure krengen). Links een veelbelovende groep, rechts een, en toen werd de wind iets rustiger (ik denk 1-2) en schoot ik dit groepje:

Bijgesloten Plaatje

Met .25 pellets kwam ik op ongeveer dezelfde afstand tot nu toe nooit onder de 8-10 cm CTC (van 10 schoten). Persoonlijk recordje, lekker hoor! :P

Ik denk dat er nog veel meer in zit, het was pas de eerste keer een foutje op 140 meter wordt nog bruter afgestraft dan op 100m dus ik moet nog veel beter leren schieten, de slugs wil ik ook nog op 290 m/s testen, en dit gaat niet de laatste sessie worden dat voel ik nu al!

Cheers Munt

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door munt: 18 december 2019 - 16:21

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#3 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 18 december 2019 - 16:59

Als pellets geschikter zijn tot 75-100 meter, dan zijn slugs voor op een binnenbaan zonder wind dus altijd de sub optimale projectielen?
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#4 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 december 2019 - 17:54

Bekijk Post Lytse Hielke , op 18 december 2019 - 16:59, zei:

Als pellets geschikter zijn tot 75-100 meter, dan zijn slugs voor op een binnenbaan zonder wind dus altijd de sub optimale projectielen?

in mijn mening en afhankelijk van de definitie van sub-optimaal, gezien oa ook de kosten en het relatieve gemak om pellets goed te laten schieten ja eens. Ik ga iig niet snel binnen slugs schieten. Misschien hooguit om af te stellen. De juiste pelletbuksen kunnen op 100m binnen in mijn ervaring alles binnen een euro schieten vanaf 5,5mm jsb jumbo 15,9 grain als je er een beetje tijd in steekt (schutter is ander verhaal natuurlijk). Dat kan ongetwijfeld ook met slugs, maar sub moa is sub moa. Dan heb ik het niet over verschil in schietbeleving, of bv een sinner oid op wedstrijden, daar heb ik geen ervaring in. Maar voor mij als enthousiast amateurtje / hobbyist zijn er idd binnen geen voordelen met slugs tov pellets. En dan hoef je ook echt niet altijd .30 te schieten hoor (al is groter kaliber vaak wel gemakkelijker)

Als daad bij het woord hier 3 groepjes door mijn bsa 5,5mm met jsb jumbo 18.1 ongesorteerd op 100m, buiten in het weiland (weinig tot geen wind) voor en achter ondersteund wat ik voor dit soort groepjes al moeilijk genoeg vind:

Bijgesloten Plaatje

Binnen met dezelfde bsa

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

en binnen met fx streamline 5,5mm jsb jumbo 15,9 grain

Bijgesloten Plaatje

Buiten echter als de wind opsteekt of voorbij 100 meter.....ben ik nu overtuigd en geïnspireerd :)

Deze post is bewerkt door munt: 18 december 2019 - 18:02

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#5 Gebruiker is online   Bushwacker Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 18 december 2019 - 18:59

Bekijk Post Lytse Hielke , op 18 december 2019 - 16:59, zei:

De H&N Slugs HP zijn super consistent gemaakt, variatie in gewicht is voor het gros maar 0.02 grain met max uitschieters van 0.04 grain voor de 27 grain slugs en als ik ze door een pellet gage heen haal zijn ze allemaal exact dezelfde maat. De NSA slugs zien er iets strakker uit maar hebben een gewicht variatie van max 0.08 grain, bij de 33.5gr had ik twee maten maar de 36.2 en 38.5 waren ze wel allemaal zelfde diameter.

Bij pellets heb ik minstens 2 maar vaker meer kopmaten en bij m'n laatste batch JSB .30 rustig een hele grain verschil in gewicht, persoonlijk ben ik daar een beetje klaar mee met dat sorteren en spendeer m'n tijd liever aan tunen, testen en schieten. Door de consistentie van de laatste lichting geswagede slugs hebben een aantal mensen hier al bij het eerste blik betere resultaten dan met pellets, klinkt als de moeite waard toch om te kijken of je eigen buks er mee overweg kan?

#6 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 20 januari 2020 - 23:51

Tijd voor update 2 :)

Allereerst even vermelden: ik zie steeds regelmatiger (vooral Amerikaanse) posts en filmpjes voorbij komen van "nou ik deed de slugs erin en kijk eens: het perfecte groepje" met een foto van alles in 1 gat op verre afstanden. Deze post probeer ik zeg maar een realistischer plaatje te schetsen. En helaas is mijn camera beschadigd, sorry alvast voor de slechte foto's.

In Winterswijk lekker wat getest op de 100m binnenbaan, maar ben er nog niet uit, geen echt verschil tussen pellets en slugs. Beste groepjes waren met pellets, maar met buksen die ik goed ken en perfect staan afgesteld voor pellets.

Nu in de ochtend buiten, graad of 2 en nat met windkracht 1-2 dus interessant om te vergelijken pellets vs slugs in 5,5mm, wel moeilijk om te testen maar ja niet iedereen heeft een binnenbaan met langere afstanden he! En ik schiet / test slugs specifiek voor buitengebruik.Over slugs geschoten: veel dank aan Bushwacker die me voorzag van een testpakketje NSA 5,5mm slugs en Eric met de JSB 25 grain slugs, superbedankt mannen!!!

Vandaag geschoten met S500, BSA lonestar/scorpion en Dreamline met FX slug barrel 700mm (hoe je dat doet zal ik ergens anders posten :cool5:) en niet te weinig ook, ik wilde echt veel testen :les:

Bijgesloten Plaatje

Ik begon op 100 meter met alles. De air arms komt in de winter niet boven de 272 m/s met jsb 18.1 grain, eigenlijk te weinig denk ik. Maar goed, ik wilde ook wel weten wat met pellets vandaag normaal was als referentie. Zowel met S500 als met de BSA (die binnen meer dan de helft van de tijd sub-moa schiet) groepjes van op zijn best 3-4 cm. Ter herhaling: ik kijk eigenlijk altijd naar groepjes van 10. Hele mooie van 5 gebeuren regelmatig, 10 is imho wat de buks echt doet qua repeteerbaarheid.

Bijgesloten Plaatje

Tsja, het blijft buiten met wind etc he ;) Spoiler: op 100 meter deden de pellets en slugs het allemaal rond de 4-5 cm per 10, bijna geen onderscheid. Slugs komen wel veel hoger aan!

De nsa 2.17 17,5 grain had ik over gelezen dat hij het in de S500 goed deed op 50 meter, op 100 was het wel veelbelovend maar op 268 m/s te weinig purrie. In de zomer schiet het harder, dan ga ik nog eens testen. De bsa daarintegen deed het verassend goed (die gaat ook harder) met de NSA (2.17 & 2.18) en H&N slugs 21 grain. Beste groepjes van de dag waren op 100 meter van de BSA met de NSA 2.17 20,2 grain, en die logen er niet om:

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Misschien toch weer eens mijn voor jsb 18.1 perfect afgestelde buks op hogere kracht afstellen om meer te proberen met slugs... ;) stond nu op max 51 joule. Absoluut verassend topresultaat van een pelletloop!

Daarna de slugliner van FX. IK had de druk op 155 bar, en kon icm een vergrote TP de 25 grain slugs met max 293 m/s schieten. Best hard dacht ik zo :P Kort gezegd: heel veel geprobeerd met de JSB heavy 18.1 (helemaal nix), NSA 23 grain 2.17 & 218 (best goed) H&N 21, 23 en 25 grain, JSB monster red. 25,4 grain (redelijk) en JSB 25 grain slugs (redelijk). Snelheden tussen 275 en 305 m/s, ik merkte dat zoals H&N ook aanraadt dat tussen 278 en 283 m/s de slugs bij mij iig het beste gaan. Maar goed, geen groepjes met meer dan 6 schoten kleiner dan ong 4 cm. Tsja, slugs is zoeken zeiden ze al en dat klopt. Ik vind nog steeds pellets op 100m gemakkelijker (en beter) uitstekende groepjes schieten, maar voel wel de potentie van de slugs.

Toch een beetje teleurgesteld maar wel met minder vraagtekens de grens opzoeken. 162 meter / 180 yard volgens de gps app onbeschut, zo ver had ik nog nooit geschoten...Ik koos voor de 23 en 25 grain 2.17 slugs in de FX slugliner, beide op ong 280 m/s.

Bijgesloten Plaatje

En de spinner & het kleine blikje waren ook goed raakbaar.

Thuis gekomen eens goed geanalyseerd, en toch wel heel erg tevreden/onder de indruk.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Gemiddeld vielen ong 85% van de 10 schoten steeds binnen ongeveer 7,5 cm. Wow! Even wat kanttekeningen ter verbetering:
-ik denk dat de groepjes beter kunnen als ik de druk iets verlaag. Nu heb ik de juiste snelheid wel gevonden maar over de chrony ging het nog niet constant genoeg.
-free of fixed barrel moet ik meer testen (heb een barrel band)

Ik merkte dat steeds 4-5 schoten binnen de 4 cm vielen, en dan de rest weer bijeen maar dan met een licht gewijzigde POI. Wind? Houding? Als ik groepjes van 5 had geschoten en gemeten hadden er een stuk of 5 binnen 4,5cm gezeten en dat is dan sub-moa op deze afstand.

Mooi man, het is weer een hele nieuwe dimensie die erg interessant, veelbelovend en nog lang niet ontdekt is :D

Cheers Munt

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#7 Gebruiker is offline   Johannes2 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 06-mei 15

Gepost 22 januari 2020 - 12:13

En zoals verwacht is ook voor de Dreamline ( tac) een vergroot plenum.
Los verkrijgbaar, volgens FX 100ftps. extra.

#8 Gebruiker is offline   Shannon 22 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-september 16

Gepost 22 januari 2020 - 14:50

weet niet of het wel zo gunstig is qua nauwkeurigheid om slugs te nemen ik denk dat de diabolo tot de afstanden die ik schiet (max 125 mtr) betere groepen zal geven, de slug is mijn inziens wel erg goed om veel energie af te geven op grote afstand, en zal ook goed expanderen dat zeker.
maar om alleen mooie groepen te schieten ? beter als een zware diabolo ? we gaan het zien in de toekomst.
vind wel dat die dingen veeeeeeel te duur zijn momenteel.

#9 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 22 januari 2020 - 15:58

Bekijk Post Shannon 22, op 22 januari 2020 - 14:50, zei:

weet niet of het wel zo gunstig is qua nauwkeurigheid om slugs te nemen ik denk dat de diabolo tot de afstanden die ik schiet (max 125 mtr) betere groepen zal geven, de slug is mijn inziens wel erg goed om veel energie af te geven op grote afstand, en zal ook goed expanderen dat zeker.
maar om alleen mooie groepen te schieten ? beter als een zware diabolo ? we gaan het zien in de toekomst.
vind wel dat die dingen veeeeeeel te duur zijn momenteel.

Tot 125 meter gaat het goed met zwaardere diabolo's inderdaad, maar nog net wat beter met de slugs wanneer alles qua afstelling klopt zeg vanaf 75 meter. Er is nu wel zoveel interesse dat de prijzen rap dalen en heel veel in ontwikkeling is. Tot nu toe mijn favoriet is de H&n slug, die kosten ongeveer evenveel als de 6.35 jsb king heavy van 34 grain. Jsb komt nu met slugs in 5.5mm die ongeveer hetzelfde kosten als de. 25 king, en dit is nog maar het begin. NB ik ben het wel met je eens, binnen schiet ik gewoon met pellets, buiten wordt het denk ik slugs op langere afstanden. Buiten dat geniet ik van het ontdekken. En is het gewoon zo dat de 5.5mm slugjes direct de dubbele BC hebben van alle pellets t/m. 30, dus nogmaals voor buiten... Terwijl ik vrij recent tegen mijzelf zei dat ik gewoon pellets bleef schieten. Afijn leuk man die hobby :)

Deze post is bewerkt door munt: 22 januari 2020 - 15:59

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#10 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 23 januari 2020 - 08:55

Zit even te denken en eigenlijk vrij easy: de slug daalt veel minder / heeft een veel vlakkere boog, zeker op langere afstanden. Gezien dat de kogelbaan een parabool is, wordt bij het dalen een klein foutje veel meer afgestraft bij een grotere parabool. Dit is denk ik ook een grote reden dat slugs vanaf zeg 100m en zeker bij verder makkelijkere/betere groepjes schieten.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#11 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 23 januari 2020 - 12:10

Bekijk Post munt, op 23 januari 2020 - 08:55, zei:

Zit even te denken en eigenlijk vrij easy: de slug daalt veel minder / heeft een veel vlakkere boog, zeker op langere afstanden. Gezien dat de kogelbaan een parabool is, wordt bij het dalen een klein foutje veel meer afgestraft bij een grotere parabool. Dit is denk ik ook een grote reden dat slugs vanaf zeg 100m en zeker bij verder makkelijkere/betere groepjes schieten.

Verband parabool en het schieten van groepjes op een kaart op 100 meter bestaat niet. Zo lang de pellets stabiel blijven, en er geen of nauwelijks wind staat, kun je met een grote pisboog (parabool) nog steeds hele kleine groepjes schieten.

Wat je eigenlijk aan het uitleggen bent is dat wanneer je niet heel zeker van je afstand bent (zo rond de 100 meter) je met slugs vanwege de kleinere pisboog (kleinere marge) beter uit bent. HFT 8-100 meter zeg maar. Nu bestaat dat niet, en jagen met een luchtwapen op 100 meter (voor de Dubbers en Biers in het buitenland) zou voor mij altijd een no go zijn. Leuk hoor die hits op video, maar met plakken en knippen zijn de 9 schampers en totale missers op 10 schoten er zo uitgehaald. Not done in mijn beleving.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#12 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 23 januari 2020 - 15:33

Ligt iets genuanceerder / gemakkelijker hoor wat ik bedoel, en we zijn het eens, easy.

=> al die video's zonder missers word ik ook heel moe van, is ook een belangrijke reden om hier te trachten een eerlijke test te tonen, en dat het dus echt veel werk is, net als jullie op de 100m veer doen (respect)

=> jagen heb ik ook nix mee, niet mijn ding. Vind het gehalte gesponsorde / subjectief gebrachte content als ik een review / test zie van een nieuw product steeds storender worden, evenals een totaal uit elkaar geschoten dier. Ik schiet 95% roosjes, en soms een spinner of blikje.

=> 100m binnen zonder wind kan met kleine of grote pisboog, ook helemaal eens

Wat ik bedoel/poste is simpelweg als ik kijk naar bv chairgun en in praktijk het verschil in hoogte van inslagpunt met bv 50 joule pellet vs slug voorbij 100m & buiten is dat slugs een heel stuk minder dalen. Op 100m was dit al snel 40 cm. Daar de kogelbaan een parabool is, en dus aan het einde sterker daalt dan in het begin naar het hoogste punt toe stijgt neem ik aan dat de hoek waarin hij daalt ook exponentieel toeneemt naar mate de afstand groter wordt. Dit heeft weer invloed op een schuttersfoutje. Wanneer ik een ademfoutje maak en dus in de verticale baan de boog beïnvloed resulteert dit bij pellets in een groter hoogteverschil dan bij slugs.

Vandaar mijn stelling dat slugs gemakkelijker kleinere groepjes kunnen schieten dan pellets wanneer alles klopt qua afstelling, net als dat een groter/zwaarder kaliber pellet dit gemakkelijker doet dan een kleiner/lichter kaliber, alles ceteris paribus natuurlijk.

Of je met een grotere pisboog ook kleine groepjes kunt schieten staat hier los van, en ben ik het ook helemaal mee eens :). Sowieso dank voor je interesse in dit topic, ik lees ook graag je posts altijd, zoals bijvoorbeeld de 100m veer intervieuws, erg informatief en mythbustend :target:

Cheers Munt

Deze post is bewerkt door munt: 23 januari 2020 - 15:34

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#13 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 16 april 2020 - 20:10

Zo, onderhand wel weer een aantal testjes verder met de slugs, met allerlei resultaten.

Vandaag weer eens lekker uitgebreid geschoten op langere afstanden, en weer meer inzicht gekregen. Eigenlijk stond er teveel wind dacht ik maar dat is juist interessant om te proberen. In de tussentijd heb ik met de FX Dreamline 700mm slugliner 5,5mm, power plenum en vergrote TP en probe goed geschoten op 100m met de 25 & 27 grain .217 slugs van H&N. Met goed bedoel ik 10 schoten herhaaldelijk rond de 30mm op 100m. Enneh, nee zo lang kan ik niet concentreren of goed schieten dus met bipod enn kussentje achter :)

Vandaag eerst met deze combi, de 25 en 27 grain gingen op ongeveer 285 m/s het beste. De wind was kracht 2-3, en draaide vaak. Toch gingen de groepen best wel goed. Op een gegeven moment stapte ik over op 5 schots groepjes, de wind bleef veranderen. De beste (alles 100m):

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#14 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 16 april 2020 - 20:22

Vervolgens wilde ik kijken hoe de bsa het zou doen.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Normaal zonder wind kan deze buks 10 schoten binnen 30mm met een goede batch. Effect van de wind was flink, de groepen spreiden alle kanten op. Toch voor pellets best goed in de omstandigheden:

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Eerder deden de 20.2 grain van NSA het erg goed. Ik wilde dit proberen, maar was wel onzeker; de slugs gingen maar 268 m/s met ong 48 joule. In theorie te langzaam. Maar het tegendeel bleek waar, de ongeveer dubbele BC waarde heeft echt effect!

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Heerlijk zeg, een "goede oude vriend" die een nieuw gezicht laat zien. Ook de kleinste spinner raakte ik 7 v/d 10 keer tot mijn eigen verbazing
.
Bijgesloten Plaatje

Als toetje de 150m. Ik verwachtte dat het echt te hard woei. 25 en 27 grain ontliepen elkaar niet veel, alles schoten van 5 rond de 6 cm. Maar aan het einde toen ik het een beetje snapte kwamen er toch wel 3 toffe groepjes uit (middelste groepje was expres want ik had geen vrije roosjes meer).

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Het gaat steeds beter, eerlijkheid gebiedt dat het echt niet direct goed ging met slugs dus dit gebeurde ook zeker gelijk. Resultaten zijn meer zoektocht dan met pellets maar nu ik eenmaal wat succes weet te herhalen is het wel echt een extra dimensie het schieten met slugs. Pellets blijven fijn en veel veiliger, maar ik ben minder spastisch aan het checken of er geen wind is om te kunnen schieten, want dan pak ik de slugs. En de grenzen verleggen met 150+ meter is echt wel gaaf zeg...wat een eind je kan bijna koffie zetten voordat je raakt :P

Cheers en dank voor de interesse,

Munt

Deze post is bewerkt door munt: 16 april 2020 - 20:23

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#15 Gebruiker is offline   jkp Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 17-november 07

Gepost 16 april 2020 - 21:11

Nog even een dingetje: wat ik gemerkt heb, is dat het erg veel scheelt vanaf welk punt de slugs worden afgeschoten. Ik bedoel hoever wordt de slug door de probe in de loop gezet.

Het scheelt zo een paar centimeter nauwkeurigheid op 50 meter. Bij herladen van vuur komt dit op tienden van MM's. Eigenlijk moet je bij het variëren in lengte van de slugs ook de lengte van de probe aanpassen en sowieso moet je eerst uitvinden of de slug het beste voor/tegen of al een paar tienden in de trekken en velden moet starten.

Mijn groepjes gingen van een tennisbal grootte naar een pingpongbal door de slug verder in de loop te zetten. Echt repeteerbaar aantoonbaar, ik werd er wel een beetje moedeloos van, je hebt dus niet alleen met een variable V0 te maken maar ook nog eens met het gewicht van de slugs en tot overmaat van ramp ook nog eens met sterk wisselende nauwkeurigheid ten gevolge van het verder of minder ver in de loop zetten van de slug. (ik heb de loop opnieuw gekamerd en het resultaat veranderde drastisch(+++)

Het nauwkeuriger worden met een lange slug kan dus ook gewoon alleen maar betekenen dat de korte slug niet ver genoeg in de trekken en velden werd gezet. Was dit wel gedaan was ie wellicht ook weer net zo nauwkeurig geweest als de lange slug.

Kortom vele avonden vermaak uit naam van de wetenschap.

Groeten Karel

• (5 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers