Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (5 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Beste Budget Luchtbuks?

#1 Gebruiker is offline   JerreL Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 28-december 19

Gepost 28 december 2019 - 19:50

Hey, waarschijnlijk staat dit onderwerp al ergens besproken op het forum.
Ik ben op zoek naar een betaalbare buks die kwa prijs kwaliteit goed zit.
In mijn jeugdjaren veel met een luchtbuks geschoten en het kriebelt nu om terug een buks aan te schaffen.
Ik schoot met een gamo knikloop welk type weet ik niet meer. Deze had ik toen van mijn vader gekregen (was zelf toen te jong om eentje te kopen ;-) )
Vandaar dat ik nu ook terug bij Gamo uitkom. Gamo shadow igt. Nu lees ik over Gamo slechte loopscharnieren, slechte trekkersystemen.
De Hatsan 95 vortex heb ik ook al voorbij zien komen in revieuws en sommige zeggen dat dit de beste buks is onder de 200. Andere zeggen dan weer dat Hatsan goed is voor kracht maar helemaal niet nauwkeurig zijn. Het is toch de bedoeling een doeltje te raken of mooie groepjes te kunnen schieten.
Er zullen wel mensen zijn die een favoriet merk hebben want ik zie regelmatig weirauch voorbij komen als voorstel maar dat ligt buiten budget.
Dus Gamo vs Hatsan?

Volgende vraag is knikloop vs vaste loop. Er is mij ooit verteld een richtkijker monteren op een knikloop werkt niet omdat speling op het loopscharnier hoe klein ook de nauwkeurigheid sterk benvloed. Vaste loop buks kom ik bij de Gamo cfx wat een populaire buks met vaste loop zou zijn?

Kaliber denk ik aan .177 4.5mm

Wat ik wil gaan doen is target shooting op een meter of 20/25.

#2 Gebruiker is offline   Coltrui Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 27-november 16

Gepost 28 december 2019 - 20:52

't Is maar wat je leuk vindt. Geloof me, iemand kan buks X het einde vinden en de ander vindt exact dezelfde buks maar niks.

Volgende vraag is knikloop vs vaste loop. Er is mij ooit verteld een richtkijker monteren op een knikloop werkt niet omdat speling op het loopscharnier hoe klein ook de nauwkeurigheid sterk beïnvloed. Vaste loop buks kom ik bij de Gamo cfx wat een populaire buks met vaste loop zou zijn?

Kijk, dit soort onzin krijg je als je 'er is mij ooit verteld' klakkeloos volgt - de oorspronkelijke 'issue' was dat bij veerbuksen een vaste loop geen (onder- of zijspanner) speling geeft t.o.v. een knikloop, wat de accuraatheid zou bevorderen. (Ik schrijf opzette,lijk 'zou', want zelfs dat is geen harde waarheid.) Een kijker heeft hier niks mee te maken.

Ik zou zeggen: pak wat buksjes vast, genoeg winkels die je die opportuniteit verschaffen en kies lekker zelf. Mocht de beste budget luchtbuks bekend zijn, had iedereen dat wel geweten. Lekker zelf kiezen. En vallen. En weer opstaan. :)

Deze post is bewerkt door Coltrui: 28 december 2019 - 20:57

Twee is ook een groepje.

#3 Gebruiker is offline   smitke Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 01-mei 17

Gepost 28 december 2019 - 20:58

Hallo Jarre , Metura heeft precies de buks die je zoekt (denk ik ).
https://www.metura-s...amo-CFX-Royal-4,5-mm-16-joule-HFT-uitvoering
HW50 [F] 4.5
HW50S 4.5
HW97 Bl 4.5

#4 Gebruiker is offline   educatedfool Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-november 17

Gepost 28 december 2019 - 21:03

mischien is een hw30 wat voor jou

#5 Gebruiker is offline   Hermanusb Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 14-september 17

Gepost 28 december 2019 - 21:25

De voorgaande link v Metura is een leuke buks om te beginnen,
Huidig.
Geweer, FX Boss .30
Optiek Hawke sidewinder 6-24-56 SR Pro

Voorheen
Geweer HW97k
Optiek Hawke Sidewinder 6-24-56 SR Pro
Geweer HW30S
Optiek Hawke Vantage 4-12x40 AO

#6 Gebruiker is offline   Bezem Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 05-december 14

Gepost 28 december 2019 - 22:17

Kijk ook eens naar de buksen van cometa. Je verhaal over speling bij kniklopen mag je rustig met een korreltje zout nemen. Tegenwoordig worden er bijna niet meer van dat soort rammelbuksen gemaakt. De eventuele speling die je bij een nette inkoop hebt merk je praktisch niet met schieten.

Succes.

Deze post is bewerkt door Bezem: 28 december 2019 - 22:46

#7 Gebruiker is offline   Marinus.25 Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-januari 19

Gepost 28 december 2019 - 22:34

De beste budget buks is een goeie tweedehands. Op eGun koop je voor een paar tientjes een Diana uit de jaren 60 of 70. De duitse buksen uit die bouwjaren zijn van zeer goede kwaliteit, en alle onderdelen zijn verkrijgbaar als er eens iets aan moet gebeuren.
Weihrauch HW80 kaliber .25 V-Match FAC-kit met Hawke Vantage 3-9 x 40
Diana Model 27 kaliber .177 05-1978 met Diana model 75 diopter
Baikal MP651-K .177
Weihrauch HW50s .177 Tin-bun kit met Hawke Vantage 3-9 x 50
Diana Model 25 kaliber .177 08-1967
Crosman 2240 kaliber .22 met 10,1" loop, steel breech, demper en zware hamerveer
Diana Model 25 kaliber .177 06-1934
Diana Model 23 kaliber .177 11-1974
Diana Model 35 kaliber .22 1974

#8 Gebruiker is online   Bert W Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 28 december 2019 - 22:36

Vandaag wat schoten met een weihrauch knikloop gelost op 25 meter. Dat werd 1 gat.

Ik heb een 40 jaar oude Diana 35, schiet haarzuiver. Oude hw50 ook zuiver. Dus niets mis met een goede knikloop.
Feinwerkbau 300s
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Weihrauch hw50
Diana 35 Hawke Vantage 4-16x44

LSV Noarderloft.

#9 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 29 december 2019 - 08:07

Idd niks mis met knikloop. Voor het 'dagelijkse' shootwerk héb ik alleen maar kniklopen. En die hebben me tot 60m nog nooit in de steek gelaten. Heb alleen zij-onderspanner oldtimers.
Vond zelf de CFX weer een draak; nooit wat mee geraakt en het laden was omslachtig. :D
Is wel zo dat Gamo kniklopen af nieuw een slappe loopvergrendeling hebben. Maar het is de vraag in hoeverre/of je daar last van hebt.
Ook Hatsan had wat vering erin zitten, maar was niet slap meen ik zo uit mn hoofd van de 125 Sniper.

Belangrijkst is, dat je niet een te krachtige buks neemt. Heb je niet nodig tot 25m. Meer kracht maakt het schieten alleen maar moeilijker voor jezelf.
Let er bij Gamo op dat er CAT of SAT trekker op zit. Daar kun je goed mee uit de voeten. Bij Hatsan moet de Quattro trekker erop zitten.
Gamo heeft over het algemeen veel aandacht besteed aan ergonomie. Kolven pakken fijn beet. Buksen zijn lichtgewicht (op de 1250 hunters na). Hatsan is doorgaans veel grover. Ze zijn vaak lang en zwaar kwa bouw. Ook length of pull is langer.

Ik zou ook zeker naar andere merken kijken. Er is zoveel te koop. HW, Diana, Cometa..
Cometa moet je wel weer richting Fusion wil er fatsoenlijke trekker op zitten. Diana kniklopen zijn weer erg lang.
Andere budgetmerken zijn vaak rebadged en made in China of turkey. (Browning, Ruger, Webley >2005 etc). Zware trekkers..

Succes ermee

Deze post is bewerkt door yana: 29 december 2019 - 08:09

#10 Gebruiker is offline   Dutch32 Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 23-april 17

Gepost 29 december 2019 - 08:19

Heb onlangs de Norica 56 (Spanjaard) gekocht 7,8 joule buks mooi voor 10 meter. Zuiver genoeg. En heerlijk voor binnen en buiten. Voor 125 euro.

Eerder een Weihrauch hw 50 16 joule in bezit gehad mooie zuivere buks.

Groet,

Marcel

#11 Gebruiker is offline   Vlo Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 17-juli 18

Gepost 29 december 2019 - 09:10

https://www.shogun.n...shadow-igt.html

Prima buks voor dat geld. Heb je wat meer te besteden; https://www.shogun.n...ch-hw-50-s.html

Voor de afstand die je schiet, is 16 joules genoeg. Zou je de 50 meter ook nog mee kunnen doen.

#12 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 29 december 2019 - 13:00

Ik kan een eind meegaan in Yana's beschrijving van de betere (vooral trekkers) van bepaalde Gamos en Hatsans in vergelijking met de goedkope Chinese buksen.

Maar meestal word ik erg emotioneel van al dat soort marketing "1200 fps power buksen". Bij het schot schieten me dan de tranen in de ogen.

Even doorsparen en voor 100 euro meer een prachtige HW97k occasion kopen. Onvergelijkbaar in kwaliteit en beleving.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#13 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 29 december 2019 - 13:06

Bekijk Post Vlo, op 29 december 2019 - 09:10, zei:

Voor de afstand die je schiet, is 16 joules genoeg. Zou je de 50 meter ook nog mee kunnen doen.

Even de goed bedoelende betweter spelen.

Voor 20-25 meter is 7,5 joule optimaal. Niet voldoende, maar optimaal. En je zou er 50 meter ook nog mee kunnen doen.

16 joule in .177 is met accuratesse als doel op het randje. Daarboven bereik je snelheden waarbij een .177 pellet al snel onstabiel wordt. Zie hiervoor de laatste Matt Dubber video.

Om op 100 meter accuraat te schieten is 14-15 joule optimaal. Niet slechts voldoende, maar optimaal.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#14 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 29 december 2019 - 13:07

Sterker nog, wat jij wilt is er voor minder dan €100,--: https://www.krale.sh...spa-gs1250.html Heb 'm vrijdag besteld:)

Deze post is bewerkt door Henkie: 29 december 2019 - 13:09

Esse non Videri
Artemis M10
Spa PR 900W
Kral NP-01 Puncher
Artemis GS1250
Norconia QB 78 De Luxe
Artemis PP800

#15 Gebruiker is offline   Insane Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 09-december 10

Gepost 29 december 2019 - 15:42

Ik schiet oa. met een oude Diana 35 5.5mm met richtkijker.
Schiet zuiver en hard, heb de kolf gerestaureerd en de veer laten reviseren bij Metura.

Hij is eventueel te koop.
I'm not mental..........Just Insane

• (5 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers