Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Off Topic - Formule Ballistiek Vol-Automatisch Vuwa formule voor tussenruimte projectielen in vlucht

#1 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 04-november 03

Gepost 22 januari 2020 - 13:11

Dag allemaal,

Ik zoek voor een tekst een formule voor het bepalen van de tussenruimte (in meters) tussen twee projectielen in vlucht, die met een aanvangssnelheid van 850 m/sec en een vuurkadans van 450 schoten per minuut worden afgevuurd.
Is er misschien een wiskundige in onze zaal ?

Bij voorbaat zeer bedankt !

Hendrick

#2 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost 22 januari 2020 - 13:19

Volgens mij 113.33 meter

#3 Gebruiker is offline   Rlam Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 20-mei 18

Gepost 22 januari 2020 - 13:37

Bekijk Post old brumax, op 22 januari 2020 - 13:19, zei:

Volgens mij 113.33 meter

Lijkt mij ook (zal in de praktijk net iets minder zijn want er zit wel iets vertraging in natuurlijk) maar:

450 schot per minuut / 60 seconden per minuut = 7.5 schot per seconde
850 meter per seconde snelheid: in die 850 meter zitten dus 7.5 koppen: tussenruimte 850/7.5 = 113 meter

#4 Gebruiker is offline   Jan N Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-april 07

Gepost 22 januari 2020 - 13:44

Idd iets minder.
Aanvangssnelheid 850m/s, maar tegen dat de volgende kop vertrekt, is de voorgaande al aan het afremmen. Je zou dan wellicht de BC moeten hebben om dat exact te berekenen, vermoed ik.

Groet!

Jan N

Edit: Ik kan er hopeloos naast zitten hoor

Dit vond ik online:

Δx=v0xt−−−−−−−−−

where

Δx is the change in x-position, which is equal to the distance between bullets

v0x is the initial horizontal speed of the bullet

t is the time interval

maar hier wordt geen rekening gehouden met de vertraging

https://www.google.c...dz-SnsBh8dCjTkd

Deze post is bewerkt door Jan N: 22 januari 2020 - 13:51

#5 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 22 januari 2020 - 13:46

Zeer bedankt allen; maar ik dacht dat het ingewikkelder lag en dat er een speciale formule was... Humm. Kon ik niet vinden. Geen BC bekend (tot nu toe).
Ik kwam ruwweg op 114 m tussenruimte.
Maar stel het projectiel is na 1 seconde +/- 500 m ver. Na 1 seconde vuren dus met 7 -en onderweg. Maar hoe verder ? Snelheidsverschil gemakshalve als constante nemen ?

H

Deze post is bewerkt door hendrickotto: 22 januari 2020 - 14:03

#6 Gebruiker is offline   Rlam Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 22 januari 2020 - 13:52

Bekijk Post hendrickotto, op 22 januari 2020 - 13:46, zei:

Zeer bedankt beiden; maar ik dacht dat het ingewikkelder lag en dat er een speciale formule was... Humm.

H

Als het exact moet is het ook (veel) ingewikkelder: dan moet je gaan rekenen met de vertraging door de luchtweerstand en de hoek waaronder geschoten wordt. Maar dan moet je in ieder geval de BC van de kop weten. En je zult moeten weten op welke afstand van de loopmonding je meet. Als je helemaal precies gaat rekenen moet je ook o.a. de luchtdruk en luchtvochtigheid meenemen.

#7 Gebruiker is offline   Rlam Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 22 januari 2020 - 14:08

Bekijk Post hendrickotto, op 22 januari 2020 - 13:46, zei:

Zeer bedankt allen; maar ik dacht dat het ingewikkelder lag en dat er een speciale formule was... Humm. Kon ik niet vinden. Geen BC bekend (tot nu toe).
Maar stel het projectiel is na 1 seconde +/- 500 m ver. Na 1 seconde vuren dus met 7 -en onderweg. Maar hoe verder ?

H

Dan is de snelheid dus 500 m/s. Laten we om het rekenen wat makkelijker te maken uitgaan van een vuursnelheid van 120/m ofwel 2 per seconde.

Als de 1e kop 1 seconde weg is (en dus 500 meter) zijn er in de tussentijd 2 koppen de loop uitgekomen: 1 is halverwege en de 2e komt net de loop uit. Er zit dan dus 1 / [aantal per seconde] * [snelheid per seconde] tussenruimte tussen de koppen.

Bij 120/m en 500m/s wordt dat dus 1 / (120/60) * 500 = 1/2 * 500 = 250m
Bij 450/m en 850m/s wordt dat 1 / (450/60) *850 = 113m

#8 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 1e klas

Gepost 23 januari 2020 - 13:43

Riam, dank je maar jammer dan - geen specifieke formule.
Nog wat doordenken:

We moeten dan maar pragmatisch te werk gaan.
BC per granaat zal identiek zijn maar snelheid V0 nooit. Hoek en dus baan altijd iets verschillend wegens nooit identieke stand van de loopmonding (natuurlijke spreiding).
Ik kan me voorstellen dat infanterie MG's worden gemeten vwb de "beaten" zone van gronddoelen. Daarmee zie je ook meteen die spreiding. Om de dichtheid van een "garve" te meten zou de tussenafstand van belang kunnen zijn. Maar dat kun je in dat geval ook zien aan de inslagen (bijv. in een stuk plastic folie op de grond gespannen). Al staan daar geen "volgnummers" bij voor de inslagen (!)...
Ik heb in ieder geval nooit gelezen dat er projectielen waren die elkaar tijdens de vlucht inhaalden en achterop botsten !
Wel van straaljagers die hun eigen kanonprojectielen inhaalden en daardoor werden getroffen. Ik meen nadat ze na schieten meteen een snelle duikvlucht ingezet hadden.;;
Voor toepassing in boordgeschut van vliegtuigen en luchtafweer is de theorie misschien wel van belang.

MVG,

Hendrick

#9 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost 23 januari 2020 - 19:21

Bekijk Post Rlam, op 22 januari 2020 - 13:52, zei:

Als het exact moet is het ook (veel) ingewikkelder: dan moet je gaan rekenen met de vertraging door de luchtweerstand en de hoek waaronder geschoten wordt. Maar dan moet je in ieder geval de BC van de kop weten. En je zult moeten weten op welke afstand van de loopmonding je meet. Als je helemaal precies gaat rekenen moet je ook o.a. de luchtdruk en luchtvochtigheid meenemen.

En niet alleen dat maar zelfs de draaiing van de aarde en de hoek tov de evenaar en hoogte tov het doel, maar dat dan hoofdzakelijk voor de artillerie op de lange afstanden, meer tegenwoordig ook voor de snipers wil je op 2.5 - 3 km een treffer plaatsen.

Deze post is bewerkt door old brumax: 23 januari 2020 - 19:22

#10 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 02 februari 2020 - 23:24

Bovendien is de baan gekromd; het eerder vertrokken projectiel vloog niet volgens een rechte lijn maar heeft een boog beschreven op het moment dat het volgende projectiel de loop verlaat. Mag dan zwak gekromd zijn (ook nog afhankelijk van de elevatie), maar toch. Hoe precies wil je het allemaal hebben... 😉

Groet,
Christ

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers