Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Review: Air Arms Tx200 Tony Leach Versus Walther Lgv.

#1 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 23 maart 2020 - 19:23

Ik heb vorige week van een forum en HFT genoot een mooie Walther LGV overgenomen. Heb ooit een half jaartje naar tevredenheid een LGU gehad en was al een tijdje nieuwsgierig hoe een LGV zou bevallen. Nu met de Corona flauwte in het schieten werd die nieuwsgierigheid alleen maar groter, en na met de verkopende partij een mooie prijs afgesproken te hebben werd het Duitse meersterstuk vorige week uit Apeldoorn opgehaald. Zou ik slechts n woord mogen gebruiken om de buks te omschrijven dan rest me slechts het woord tank. Die loopvergrendeling is subliem. Het openen, spannen en vooral sluiten is een absoluut genot. Je zou zo'n buks alleen al voor de geluiden die hij dan maakt nemen. De Air Arms TX200, net als de LGV van bouwjaar eind 2019, is mijn HFT buks. In vergelijking met de Walther moet ik het spangedeelte van de TX200 als 'flimsy', 'rommelig' omschrijven. De geleiding van de spanarm van de huidige TX-en is duidelijk van een mindere kwaliteit als dat van de Weihrauch en Walther onderspanners. Het werkt allemaal goed, laat dat duidelijk zijn, het is vooral een gevoelskwestie. De in meer of mindere mate aanwezigheid van speling, het gemak van ontgrendelen en sluiten, die dingen.

Vergelijken we het waarschijnlijk meest wezenlijke deel van een buks met elkaar, de trekker, dan zijn de rollen omgedraaid. Niks komt in de buurt van de CD trekker van de Air Arms. Ook de Rekord trekker van Weihrauch niet. Mijn Walther LGV is gelukkig uitgerust met de stalen tweedelig afstelbare trekker zoals bijvoorbeeld de Britten deze standaard krijgen. In theorie is de trekker dan exact zo af te stellen als de CD trekker van Air Arms, maar in de praktijk pakt dit toch iets anders uit. Het maakt de Air Arms trekker niet uit hoe licht je hem stelt, de trekker komt altijd naar zn beginpositie terug als je toch besluit het schot niet te lossen. Bij extreem licht afgestelde trekkers van Weihrauch en Walther is dit een zeldzaamheid. Meestal blijven de trekkerbladen in de positie hangen (net voor het breekpunt) waar je het schot had willen lossen. Toen ik probeerde de Walther trekker van dezelfde korte eerste stage (de weg die de trekker aflegt) als bij mijn TX200, kwam ik erachter dat de safety in die positie niet meer werkte. Draai je er dan weer een langere eerste stage in dan komt de safety weer terug en voelt het breekpunt van de tweede stage ook veel natuurlijker. De lichtheid en precisie van de AA trekker zal ie nooit benaderen. Slecht is ie niet. Zou ik ze een cijfer moeten geven dan krijgt de AA een 10, de Weihrauch een 8,5, en de Walther een 7. Voor de Walther zijn ook trekker tuning kits van Rowan Engineering en Bruno Silva verkrijgbaar. Er wordt gezegd dat de trekkers dan een stuk beter worden. Zelf heb ik om een oordeel te vormen ze nog niet lang genoeg kunnen testen.

Het is spijtig dat de LGV een buttplate heeft die als een halve maan gevormd is. De vrijheid die ik met de vlakke buttplate van de TX200 heb vwb de positie in de schouder tijdens HFT schieten, heb ik bij de Walther allerminst. Ik besef me dat dit persoonlijk is, maar zou ik de LGV ooit als HFT buks willen gaan gebruiken dan zou daar beslist iets aan moeten gebeuren.

Genoeg over de buksen nu, dit is vooral een hold sensitivity review, nu een stel fotos van de buksen en dan over naar het echt belangrijke deel van de test.

Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje

Wat is hold sensitivity? De gevoeligheid van de veerbuks voor wat betreft greep van de schutter op de buks, ondersteuning van de buks, het wel of niet schouderen van de buks, en het wel of niet laten rusten van de kolf van de buks op de grond, en dit allemaal uitgedrukt in het schotbeeld. Toen ik afgelopen september 2019 mijn TX200 rifle uitvoering kocht heb ik ook direct een Tony Leach tuning kit gekocht. De montage van de kit is niet moeilijk, het vereist wat verwarmen van materiaal (om de dop met transferpoort van de compressiebuis los te krijgen, en om de zuigerstang uit de standaard zuiger te verwijderen. Eventueel kun je Tony ook onderdelen toesturen om het hem te laten doen. De gewichten van de zuigers van Walther LGV, Weihrauch HW97k en Air Arms TX200 zijn 250, 267, en 221 gram. In het geval van een moderne TX200 moet die zuiger een afstand van 98 millimeter afleggen, meer als bij 97 en LGV. Het voordeel van de wat lichtere zuiger van de TX wordt zo teniet gedaan. Met de Tony Leach kit wordt het zuigergewicht van 221 naar 145 gram terug gebracht en ook de zuigerslag gaat van 98 naar 90 mm. Dit brengt bij gelijkblijvende kracht meer rust in het wapen. Ook wordt de TX hiermee stiller. Gemeten bij de loop sloeg de meter (iphone) bij de TX uit tot 100 dB, en bij de Walther tot 105 dB. Maar nog belangrijker, wat doet de toegenomen rust met het schotbeeld? De foto hieronder spreekt voor zich. De rondjes zijn 15 mm in diameter.

Bijgesloten Plaatje

De Walther houdt er duidelijk niet van om met de kolf vanaf de grond (eigenlijk de schietmat) geschoten te worden. Tussen de drie verschillende posities (zittend benchrest vanaf Caldwell driepoot, aan de peg met kolf in schouder (up the peg) en met de kolf op de grond (on the deck)) zit er bij de LGV maar liefst 3,5 cm verschil op zon 29 meter. Bij de TX200 (15,5 joule) is dat verschil 0,5 cm waarbij het verschil tussen de HFT posities eigenlijk verwaarloosbaar is. Ik heb de TX200 ook kort in de standaard configuratie geschoten toen ik m net had, en ik kan je verzekeren dat het groepeergedrag dan sterk op dat van de volledig standaard LGV (14,5 joule) lijkt. Misschien niet helemaal zo groot, maar groot genoeg om bij proberen in een wedstrijd afgestraft te worden. Is de LGV met die grote Hold Sensitivity dan ook automatisch de mindere buks? Dat hoeft niet. Het hangt helemaal van de voorkeur en techniek van de schutter af. Mijn HFT veerbuks schuttersmaten uit het Hoge Noorden houden er niet van om hun buksen vanaf the deck, met de kolf vanaf de grond te schieten. Sterker nog, ze steken vaak de draak met mijn stijl, en ik moet toegeven dat het er niet uit ziet. Schiet je dus altijd met de kolf in de schouder, en weet je dan een consistente schietpositie te vinden, dan is de LGV (nou ja, de mijne met in het geval van de test JSB expressen) een geweldig accurate buks. Ik heb in de test met expressen geschoten, maar ook met gewone exacts en Baracuda FTs groepeert de buks erg mooi. Hij is in ieder geval veel minder kritisch vwb de gebruikte pellets dan de TX. Tony Leach heeft zijn kit voor de TX200 voor gebruik met expressen/exacts afgesteld. Gebruik je iets anders dan openen zich de groepjes al snel. Het is jammer dat ten gevolge van de Corona perikelen LSV Noarderloft gesloten is. Ik verwacht dat de LGV het ook op de 100 meter geweldig kan doen. Misschien houd ik m wel lang genoeg om dit in de toekomst nog eens uit te testen. Mijn HFT buks gaat ie sowieso niet worden. Om mn gebrekkige conditie/schiettechniek te verbloemen schiet ik mn veerbuks graag vanaf de grond. Vooral later in een wedstrijd als de vermoeidheid begint mee te spreken levert me dit een paar punten extra op. Ik kan de buks dan veel stabieler op doel houden. Ik heb mijn HW97k met standaard zware zuiger en Maccari 16 joule kit niet in het vergelijk opgenomen omdat ik even wat slapjes in het aantal scopes zit. Misschien zet ik binnenkort de scope die nu op de LGV zit wel over en doe dan de test ook nog een keer met de Weihrauch.

Hieronder wat plaatjes die de up the peg (lekker in de stromende regen in Belgie, laatste foto) en on the deck posities verduidelijken.

Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#2 Gebruiker is online   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 23 maart 2020 - 19:55

Leuk leesvoer Hielke, interessante materie.
Ullie de gullie de jullin k?

#3 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 23 maart 2020 - 20:03

Leuke review!
Haenel: 49A
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#4 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 23 maart 2020 - 20:05

Mooi en leerzaam verhaal Hielke !

Vooral de foto met resultaten spreekt boekdelen...

En dat terwiijl ik de LGV niet bepaald als hold sensitive heb ervaren. Kennelijk geeft het gewicht van de spanhandel van de TX200 net even de extra demping van het schot tov de LGV, ondanks de inderdaad sublieme loopvergrendeling van de LGV. Voeg er een goede tune bij en de TX200 is duidelijk de winnaar. Het blijft een fijne en vooral ook mooie buks die TX200 !

#5 Gebruiker is offline   Ron99 Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 31-januari 18

Gepost 23 maart 2020 - 20:20

Mooie review om toch wel top veerbuksen met elkaar te vergelijken.
vr.gr.
Ron
HW 50:
HW 70 BLACK ARROW:
HW 80:
HW 90: 2x
HW 97KT:
HW 97K;
Walther LG55 Tirol
Anschutz 275:
-- FX Chrony --

#6 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 23 maart 2020 - 20:22

Leuk leesvoer. Afgezien van knikloop of onderspanner, zijn de lgu en lgv technisch gelijk. Voor de LGU worden ook lichtere shortstroke zuigers gemaakt.

Polijst de kopjes van de stelschroeven van de trekker, dan wordt hij een stuk beter.
Feinwerkbau 300s UTG bugbuster 3-12x32
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Weihrauch hw50
Diana 35 Hawke Vantage 4-16x44

LSV Noarderloft.

#7 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 23 maart 2020 - 22:00

Bekijk Post Bert W, op 23 maart 2020 - 20:22, zei:

Afgezien van knikloop of onderspanner, zijn de lgu en lgv technisch gelijk.

Dat klopt niet helemaal. Bij een LGU zit de loop in het midden van de cilinder, bij een LGV meer naar boven. Scheelt nogal wbt tuningsmogeljkheden.
Een LGU is uitermate goed te tunen voor 16J. Bij een LGV zijn de mogelijkheden stukken minder (zoals bij alle knikloop).

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#8 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 23 maart 2020 - 22:47

Aha dat verschil wist ik niet, ik ging uit van zuiger etc.
Feinwerkbau 300s UTG bugbuster 3-12x32
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Weihrauch hw50
Diana 35 Hawke Vantage 4-16x44

LSV Noarderloft.

#9 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 24 maart 2020 - 14:35

Uitbreiding test.

Een vergelijk zonder een HW97k erbij te betrekken kon natuurlijk niet. Die fout begon me gisteren al te storen.

De gebruikte buks is mijn knutselbuks. De eerste nieuwe HW97k die ik ooit gekocht heb. Ik heb de buks intensief gebruikt, en soms door stupiditeiten ook misbruikt, er zijn inmiddels waarschijnlijk een 20.000 pellets van zeer verschillende merken en types doorheen gegaan. 'Knutselbuks' omdat ik 'm waarschijnlijk wel een keer of 50 uit elkaar heb gehaald. Weg gaat ie in ieder geval nooit weer (onverkoopbaar na mijn bekentenissen nu). In de huidige samenstelling heeft ie een 16 joule Maccari tuningkit aan boord. Die kit bestaat uit veer, veergeleider, opvulringen en ik geloof een tophat. De seal is een standaard Weihrauch seal. De zuiger is onveranderd en heeft een gewicht van 270 gram. Ik vermeldde in de openingspost een gewicht van 267 gram, dat moest dus 270 gram zijn. Ook de slag is standaard. De sears van de trekker zijn gepolijst. Of Leo Bokkum of ikzelf dat gedaan heeft weet ik niet meer. De buks levert momenteel een voor HFT vrij hete 16,2 joule.

Ik stond eigenlijk versteld van het goede resultaat. Heb het afgelopen winter eens eerder gedaan, en meende me daarvan te herinneren dat het verschil wat groter was. Maar misschien was de wens toen ook de vader van de gedachte en wilde ik dat de TX200 TL de superieure buks zou zijn. Ik heb het nu in ieder geval wat neutraler aangepakt en de resultaten op beeld vastgelegd. Alle drie de buksen hebben met exact dezelfde batch expressen geschoten. Of die het in de HW97k wel zo goed doen weet ik eerlijk gezegd niet. Verwacht het wel, maar dit was de eerste keer dat de buks met deze pellets schoot. Het ging me natuurlijk ook niet om absoluut groepeergedrag, ik wilde de verschillen laten zien. Die zijn tussen de normale aan de peg positie en mijn voorkeurs 'on the deck' positie bijzonder klein. Misschien 0,5 cm verticaal en 0,75 cm horizontaal. Een veel gebruikte truuk bij de Noordelijke schutters is het lichter maken van de zuiger middels er gaten in te boren of met een frees repen eruit snijden. Afhankelijk van hoeveel je weghaalt hou je dan van de originele 270 gram zo'n 185-210 gram over. Bij dat lagere gewicht is het opboren van de transferpoort ook een must. Ik verwacht dat met zo'n ingreep de Hold Sensitivity gunstig benvloed wordt. Ik overweeg de ingreep voor mijn 97 ook, maar voor de netheid begin ik er zelf niet aan.

Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#10 Gebruiker is online   energie Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-oktober 18

Gepost 24 maart 2020 - 16:01

waarom zou de hold sensitivity benvloed kunnnen worden met het opboren en lichter maken? Heb je dan ook meer Joules ter beschikking?
Dei gratia

Hw 97k 0.177
Hawk Vantage 4-12x50ir

#11 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 24 maart 2020 - 16:09

Bekijk Post energie, op 24 maart 2020 - 16:01, zei:

waarom zou de hold sensitivity benvloed kunnnen worden met het opboren en lichter maken? Heb je dan ook meer Joules ter beschikking?

Het gaat niet om de joules. Voor een HFT legale buks wil je zo dicht mogelijk tegen de 16 joule aan zitten. Het gaat om de relatie tussen hold sensitivity en massa. Hoe minder massa er in beweging gezet moeten worden (dus hoe lichter de zuiger) hoe geringer (in theorie) de hold sensitivity zal zijn. Is de massa groot dan is ook de terugslag groot, en dan is de kans op een ongecontroleerd bewegende buks ook groter.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#12 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro

Gepost 24 maart 2020 - 17:12

Ik denk dat ik toch maar eens een HW97k terug koop.
Prachtig ding toch eigenlijk.

Of een mooie blauwe, of een Mark 2.
Vind die kolf mooi.
De nieuwst zou ik sowieso niet willen.

#13 Gebruiker is online   energie Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-oktober 18

Gepost 24 maart 2020 - 21:17

oh juist. Maar ik schiet al met de 20 joule op 22 meter gat in gat. En is het normaal dat je met een 4,5 hw 97k door echt dik multiplexplaat heen schiet op 25 meter?
Dei gratia

Hw 97k 0.177
Hawk Vantage 4-12x50ir

#14 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro

Gepost 24 maart 2020 - 21:30

Bekijk Post energie, op 24 maart 2020 - 21:17, zei:

oh juist. Maar ik schiet al met de 20 joule op 22 meter gat in gat. En is het normaal dat je met een 4,5 hw 97k door echt dik multiplexplaat heen schiet op 25 meter?

Wat is dik?

Door 18mm schiet je doorheen ja.

#15 Gebruiker is online   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 24 maart 2020 - 21:32

Bekijk Post energie, op 24 maart 2020 - 21:17, zei:

Energie, ik heb zo het idee dat we het over verschillende dingen hebben.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic