Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hulp Bij Uitzoeken! Twijfels twijfels..

#1 Gebruiker is offline   targetpractice Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 23-maart 20

Gepost 24 maart 2020 - 14:24

Hey allen!

The road so far, ik heb me een aantal dagen helemaal suf gegoogled om tot een goede keuze voor mijn eerste eigen buks te komen (ik heb wat schietervaring, maar ik wil beter worden en bovendien iets voor mezelf hebben). Ik wil een 5,5mm buks voor maximale veelzijdigheid (impact, ik wil het in theorie op vakantie oid wel kunnen dus het vermogen moet leuk zijn, maar accuratesse op #1!) en ik begrijp van veel lezen op dit forum dat een goedkope buks met veel kracht waarschijnlijk een slechtere koop is dan een goeie buks met wat minder vermogen. Binnen mijn budget (rond de 250 euro) vond ik 2 modellen die me aanspraken, een oerdegelijk Weihrauch HW50S (in mijn ogen de mooiste van de 2) of een Gamo Roadster, m.n. vanwege het magazijntje. Ik kreeg al een reactie van iemand die er een heeft dat die Gamo minder accuraat is, wel krijgt hij goede user reviews op Shogun dus ik vroeg me af hoe het zit met kracht. M'n onderzoekje bracht me tot de conclusie dat kniklopen van Gamo over het algemeen minder zijn dan een merk als Weihrauch, Diana etc.
Op papier is de Gamo veel krachtiger maar ze schijnen berucht te zijn om hun te hoge m/s vermelding. In een video haalt de 4,5mm die net onder de 300 zou moeten halen slechts 240 m/s onder de chronometer. Ik wil een 5,5mm uitvoering en ben een beetje bang voor hoe de geclaimde 268 m/s dan wel niet uit zal vallen.
Bij de Weihrauch is het compleet andersom, die geeft aan slechts 175 m/s in 5,5mm, maar blijkt volgens deze review: https://hardairmagaz...iew-22-caliber/ in de praktijk weer veel hoger uit te komen. Best verwarrend!

Wat me aan de Weihrauch weer minder lijkt is de automatische veiligheid. Kan iemand die er een heeft daar misschien iets over zeggen?

In mijn zoektocht naar een ideale aanschaf die ik over jaren nóg leuk vind om mee te schieten heb ik heel wat wensen voor een budget van rond de 250 Euro’s, maar ik hoop dat jullie me een stukje vooruit kunnen helpen met jullie inzicht. Zie ik ten onrechte Hatsan geheel over het hoofd? Onderschat ik de HW50S en is die voldoende voor mijn wensenprofiel? Moet ik naar het stemmetje dat continu met me onderhandelt om wat meer uit te geven en voor een HW95 5,5mm te gaan luisteren? Er lijkt altijd iets mooiers om de hoek te staan voor een paar tientjes meer..
Bij de HW50S hou ik nog geld over voor kogeltjes, een scope en evt een ander leuk accessoire, bij aanschaf van een HW95 is naast mijn inhoudingsvermogen ook m'n kas weg. Maar hij lijkt wel beter te voldoen aan mn wens (schiet graag met keep en korrel, wil op verschillende meterafstanden schieten voor de lol maar ook genoeg power om met véél oefenen en the perfect shot small game op het lijstje te kunnen zetten, weinig onderhoud maar het bij voorkeur zelf leren doen, etc).

Het liefst vind ik iets in het assortiment van Shogun ivm achteraf betalen & daarmee een testrondje op eigen terrein nu met de coronauitbraak. Tweedehands tuned zou ook top zijn, maar ik heb geen HW95 in de koopjeshoek gevonden. Adviseer mij, oh wijze buksgoeroes!

#2 Gebruiker is offline   rob Icoon

• Donateur
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-januari 05

Gepost 24 maart 2020 - 15:32

@targetpractice, ik neem aan dat je met `perfect shot small game`kleine, metalen doeltjes bedoelt...Overigens is een HW 50s een prima keuze, evenals de HW 30s, denk ook eens aan een leuke tweedehands buks, bij voorkeur van forumleden hier ivm eerlijke producten.

#3 Gebruiker is offline   targetpractice Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 24 maart 2020 - 15:42

Bekijk Post rob, op 24 maart 2020 - 15:32, zei:

@targetpractice, ik neem aan dat je met `perfect shot small game`kleine, metalen doeltjes bedoelt...Overigens is een HW 50s een prima keuze, evenals de HW 30s, denk ook eens aan een leuke tweedehands buks, bij voorkeur van forumleden hier ivm eerlijke producten.

terecht antwoord, ik bedoel idd zoiets. toelichting: ik zou mezelf er helemaal niet toe kunnen brengen om op iets levends te schieten, ik eet niet eens vlees haha. ik bedoel het dus meer als metafoor voor de capaciteit die ik wil dat het ding heeft, het moet theoretisch kunnen. Ik begreep van een mod ook dat ik niet voldoende duidelijk was daarover, mijn excuses daarvoor :D

#4 Gebruiker is offline   Joost_B Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 24 maart 2020 - 15:47

Een automatische veiligheid wordt vanzelf ook een automatisme om die er af te zetten voor elk schot. Zou ik me niet druk om maken.
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ Schietvereniging Neerpelt - www.target177.be ~ DFTA
Diana 75U T01, 54, 50 (4 versies), 300R, 280, 4x28, 26D, 24 Top, 2x20, 3.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT.

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#5 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 24 maart 2020 - 15:51

Je kunt Gamos en Hatsans nooit genoeg over het hoofd zien.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#6 Gebruiker is offline   targetpractice Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 24 maart 2020 - 16:12

Met dank aan de eerste reacties en admin Matthijs zijn de HW50s, HW85 en HW95 nu nog in de race. Ik weet niet zo heel goed wat de verschillen tussen de 85 en 95 zijn eigenlijk behalve de langere loop maar ik vind ze beide mooi.. wel bijna 100 euro boven m'n initiële bovengrens. Maar goed, misschien de investering waard en langer plezier van? Ik vind de HW50S ook erg mooi maar ik ben bang dat hij wat underpowered voor mijn beoogde gebruik is (12, 25 maar op den duur ook 50m en indien mogelijk speelsgewijs verder) op basis van tips die anderen met mijn dilemma krijgen. Die praktijkresultaten van de HW50S in die review stellen me deels gerust daarover maar.. ik kan het geld maar 1 keer uitgeven.
Gamo/Hatsan zijn me uit m'n hoofd gepraat in elk geval ;)

#7 Gebruiker is online   AGB Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 24 maart 2020 - 16:20

Die veiligheid kan je er ook uit halen als je wat handig bent, Het is maar net wat ga je doen met de buks
Op een baan kaartjes schieten of rondlopen met een geladen buks in dat laaste gewoon de veiligheid er op laten zitten,

5.5 heeft wel wat kracht nodig wil je er wat grote afstanden mee schieten zonder niet al te grote pisboog
Het beste is bij een schutter wat uitproberen , ik gok op een HW 80 maar het is ook maar net hoe groot je bent wat je gemakkelijk vast kan,
Houden , koop je gebruikt neem een kenner mee die weet waar je op letten moet ,
Beter een goede oude buks dan een nieuw met veel ellende en ja ook HW zijn nieuw niet meer wat ze geweest zijn
Gamo ziet er mooi uit maar je moet de goede net treffen , tis maar net Waar je tevreden mee bent , en dat is uit proberen .
De een doet een leven lang met een buks , de ander heeft er meerdere noding

Deze post is bewerkt door AGB: 24 maart 2020 - 16:23

Niet geschoten is altijd mis

#8 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 24 maart 2020 - 16:29

Die veiligheid is een simpel automatisme waar je ze aan gewend bent. Geen probleem.

Als je alleen keep korrel gaat schieten, wat kortere afstanden, dan is de HW50s met 16 Joule voldoende. Schiet ook een 16 Joule in 5,5mm. Schiet fijn hoor.

Wil je wat verder dan die 25 meter gaan schieten met een kijker, zou ik wel eerder naar een HW85, HW95 kijken.

Laat die Gamo's maar even links liggen als je er voor kiest om 1 goede allround buks te kopen.
Haenel: 49A
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#9 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 24 maart 2020 - 16:29

Kijk eens naar een 2e hands kwaliteits buks. Voor €250 kan je heel goed slagen hier op het forum.

Stel jezelf eerst eens de vraag wat en waar en hoever je ermee wilt gaan schieten.

Afstand: 5-25-50-100 meter?
Waar: binnen of buiten?
Wat: plinken-slopen-roosjes melken?

Als je die vragen weet te beantwoorden geef die dan hier in dit draadje door en dan kunnen we je beter adviseren.

P.S. als je wilt slopen en plinken heb ik nog een grote mannen kwaliteits buks in de aanbieding binnen je budget.
Een Engelse webley patriot met theoben gasram(origiinele veer er ook nog bij) in 5.5 mm. Doet een goede 34 joule en spant zwaar(grote mannenbuks)en schiet zuiver. Het is alleen geen roosjesmelker maar dat wordt hem niet met deze krachten.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 5.5-25x50 SF FFP
Edgun Matador R3 .22 met Falcon Menace 4.5-14x44 SF FFP
J.K.Han Noblesse Bullpup .22 met Burris Timberline 4.5-14x32AO
Evanix Rex .30 met Nikon prostaff 3-9
Bam B50 .30 met BSA Stealth tactical 6-24x44SF Alias "Muggoos"
Webley Patriot .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
HW98 .177 met Sightron Sih 4-12x40AO
HW30 .177 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF
Haenel 49a .173
Werkeloos:
Sniper Compact 3-12x32AO FFP
BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Hawke 4x32
Tasco 4x32(Japans)

#10 Gebruiker is offline   targetpractice Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 24 maart 2020 - 19:45

Hmm..
Ik ben om, het wordt een HW85/HW95 in 5,5mm, aangezien ze hetzelfde kosten in NL wacht ik nog even af tot iemand me kan vertellen of er verschil is buiten de lengte van de loop. Ik kijk met een schuin oog nog wel naar de HW50S omdat die koopprijs nog wat overlaat voor een scope, voorraad kogeltjes & evt ander accessoire. Maar ik heb het idee dat de 85 en 95 net wat meer bieden. Om de vragen even af te gaan: ik ben geen idioot grote man maar met 1,86 en middelgrote tot grote handen is een groter formaat zeker geen bezwaar. Ik zal voornamelijk buiten schieten, en wil een zo veeldijdig mogelijk exemplaar aanschaffen zodat ik m'n aantal meters geleidelijk op kan voeren. Dus als je voor verder dan 25m ook verder moet kijken dan de HW50S doe ik dat zeker.
Mbt plinken-slopen-roosjes melken? Prima als m'n first sterker is 1 daarvan dan de andere 2, maar ik zoek een allrounder waarmee ik van alles wat kan doen. Naar mijn idee obv wederom veel googlen en jullie advies heb ik het idee dat de 85 of 95 die allrounder is (12, 25 maar ook 50m accuraat).
Kortom al veel meer ingezoomd qua keuzes dan eerst, waarvoor dank! Nu nog een selectieronde tussen 50S/85/95 en dan ben ik er :D gaat wat meer kosten dan ik hoopte, maar daar krijgen we vakantiegeld voor! Als jullie me binnen die 3 modellen nog willen adviseren kan ik me volop op de nieuwe hobby werpen ;) en als iemand er toevallig één in de aanbieding heeft hoop ik op een PB'tje!

#11 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Admin
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 24 maart 2020 - 20:44

Goeie keus :)
Favorieten: Theoben, Edgun, Morini, Beaumont

www.theoben.nl is helaas niet meer 😭

Onthufter Uzelf 🤪

#12 Gebruiker is online   AGB Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 24 maart 2020 - 21:12

Pas maar op het is verslavende sport , en een luchtbuks blijft zelden alleen.
Succes met de jacht naar een buks ga niet over een nacht ijs ,
Niet geschoten is altijd mis

#13 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro

Gepost 24 maart 2020 - 21:22

Hoi

Een HW85 heeft verwisselbare korrels, de HW95 heeft een niet verwisselbare korrel.

De HW95 luxus heeft wel een verwisselbare korrel en een andere luxere kolf.

De HW85k heeft dezelfde loop lengte als een HW95

Dit zijn de verschillen tussen de buksen.
De kolf van een HW85, HW85k en een standaard HW95 zijn hetzelfde.
Persoonlijk zou ik voor de HW85k gaan.

Gr Kees

https://www.versandh...roducts_id/9065

Andere veer erin om dat standaard in Duitsland 7,5 Joule is

https://www.versandh...roducts_id/1502

Ben jij het mannetje.

#14 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 24 maart 2020 - 21:27

Staar je niet teveel blind op een zogenaamde meerwaarde van de 85/95 tov de 50. De 50 is prima buks voor een beginnende en zelfs gevorderde schutter.

En vergis je niet in de meerwaarde van het budget dat je over hebt om ook voldoende pellets te kopen, een foudraal om de buks op te bergen, een flesje Ballistol voor onderhoud en wellicht ook een richtkijker. Met open richtmiddelen schieten is echt harstikke leuk, maar op afstanden voorbij de 20 meter ga je al gauw een kijker missen. Al is het maar om de inslagen van je pellets goed te zien. Met een kijker op je buks haal je gewoon meer uit de potentie van de 50.

#15 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro

Gepost 24 maart 2020 - 21:29

En als je hem hier in Nederland wil kopen denk ik niet dat die k versie op voorraad is.

Dan is de keuze of een lange loop met de mogelijkheid om de korrel te verwisselen, de 85

Of

Een korte loop met niet verwisselbare korrel, de 95

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers