Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Jsb Exact Express Oorzaak Van Dieselen? verschillende pellets zorgen voor wel of geen rook

#1 Gebruiker is offline   cc8720 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 29-oktober 19

Gepost 26 maart 2020 - 13:12

Hallo,

recent een hw35e op de kop weten te tikken en een tune laten uitvoeren door een forumlid. Ik was daarna wat aan het testen en merkte dat hij nogal dieselde, ook na vele schoten. Zelf in die mate dat het meting over de chrony verstoorde (ik moet van nogal dicht bij de chrony schieten gezien het formaat van de chrony). Ik schiet met jsb exact express. Ik kan nu niet meer testen omdat ik de kolf aan het opfrissen ben.

Gisteren wat geplinkt met mijn Diana 27S en ik schoot met Gamo's (goed genoeg om te plinken). Maar toen ik eens schoot met de jsb, merkte ik dat ook de Diana aardig begon te dieselen. Met nog andere pellets (Webley VMX) dieselde de Diana dan weer niet.

Dus nu vraag ik me af: kan de pellet door oorzaak van dieselen/rook uit de loop zijn? Ik dacht dat dit altijd te maken had met wrijving van de piston in de compressiebuis en de aanwezige vetten?

Bedankt!

Bijgesloten Plaatje

#2 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 26 maart 2020 - 13:22

Lijkt mij niet... Is het niet gewoon omdat de vorige eigenaar de leren seal lekker in de olie gezet heeft?
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#3 Gebruiker is offline   olrijdieden Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 02-augustus 06

Gepost 26 maart 2020 - 13:41

Dit komt door het geringe gewicht, en vaak onjuiste lubricatie.

Daarmee is de pellet sneller de loop uit, in zodanige mate dat de zuiger nog niet het einde heeft bereikt.
Daardoor krijgt hij nog een laatste acceleratie. Snel genoeg om 'combustion'/ontbranding te veroorzaken.
En daarmee is het over een klein percentage van de schot ontwikkeling dus eigenlijk hetzelfde als schieten zonder pellet.

Wanneer de bewegende delen minimale lubricatie hebben, is hier minder kans op.
Maar waarschijnlijk hebben beide wapens een beetje te veel vet.
Mijn 27 dieselt namelijk niet met express.
Maar moet zeggen dat de jumbo's het er beter in doen, met een rustigere schot afwikkeling.

Dit is ook een veel gemaakte fout van vroeger uit, wat veel gebeurde met bijv. Diana mod. 34 tot 54.
Daar werden dan goedkope lichtgewicht pellets bij verkocht. Met gevolg dat na 1 doosje de veer al was gebroken.
Heb ik vroeger echt een 6 tal keren meegemaakt, totdat ik het wachten van de reparatie beu was. Da's al weer zo'n 25 jaar geleden.

Meestal als dit het geval is, voel je vaak een extra vibratie in de terugslag met een high pitch geluid uit de monding. Met vaak ook 'the smoking barrel', of geurtjes.
Moet je gewoon niet willen. "Maar dan schiet hij kei hard!!".... Tja, ook maar heel even dan.

Tot 12 Fpe (16,2 joule), moet het doorgaans goed gaan mits er dus sprake is van juiste lubricatie.
Misschien even een goeie lube-tune doen.

Succes!

Mvg,

Bernd

#4 Gebruiker is offline   Gerhard PreciesMis Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-augustus 18

Gepost 26 maart 2020 - 13:44

Goedemiddag,

wat ik van verschil in Gamo en JSB (4.52?of 4.53?) weet is dat de JSB een strakkere passing heeft dan Gamo (hoewel een Gamopellet soms ook strak in de loop gaat). Van VMX weet ik dit niet.
De (constant?) strakkere passing van JSB zorgt voor een hogere aanvangsdruk in de cilinder om de JSB pellet in beweging te brengen. (drukverhoging = temperatuurverhoging). De temperatuur zal hierbij dus hoger zijn dan bij de andere pellets wat weer kan zorgen dat net de ontbrandingstemperatuur van de olieachtige dampen in de cilinder bereikt wordt waar dat bij de lossere passing net niet het geval is...

Gerhard
plezier in schieten is bij ons, al dan niet omgekeerd, evenredig aan afstand in de groepen,

Weihrauchs, Bavaria en Grothaus
Allemaal met een veer

#5 Gebruiker is offline   Gerhard PreciesMis Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 13:54

Bekijk Post olrijdieden, op 26 maart 2020 - 13:41, zei:

Dit komt door het geringe gewicht, en vaak onjuiste lubricatie.

Daarmee is de pellet sneller de loop uit, in zodanige mate dat de zuiger nog niet het einde heeft bereikt.
Daardoor krijgt hij nog een laatste acceleratie. Snel genoeg om 'combustion'/ontbranding te veroorzaken.
En daarmee is het over een klein percentage van de schot ontwikkeling dus eigenlijk hetzelfde als schieten zonder pellet.

Wanneer de bewegende delen minimale lubricatie hebben, is hier minder kans op.
Maar waarschijnlijk hebben beide wapens een beetje te veel vet.
Mijn 27 dieselt namelijk niet met express.
Maar moet zeggen dat de jumbo's het er beter in doen, met een rustigere schot afwikkeling.

Dit is ook een veel gemaakte fout van vroeger uit, wat veel gebeurde met bijv. Diana mod. 34 tot 54.
Daar werden dan goedkope lichtgewicht pellets bij verkocht. Met gevolg dat na 1 doosje de veer al was gebroken.
Heb ik vroeger echt een 6 tal keren meegemaakt, totdat ik het wachten van de reparatie beu was. Da's al weer zo'n 25 jaar geleden.

Meestal als dit het geval is, voel je vaak een extra vibratie in de terugslag met een high pitch geluid uit de monding. Met vaak ook 'the smoking barrel', of geurtjes.
Moet je gewoon niet willen. "Maar dan schiet hij kei hard!!".... Tja, ook maar heel even dan.

Tot 12 Fpe (16,2 joule), moet het doorgaans goed gaan mits er dus sprake is van juiste lubricatie.
Misschien even een goeie lube-tune doen.

Succes!

Mvg,

Bernd

als een pellet uit de loop is voordat de zuiger eindeslag heeft bereikt zal het laatste stuk zonder drukopbouw gaan. Net als bij schieten zonder pellet. Dan is alleen de transferpoort de remmende factor en die remming is te weinig voor drukopbouw met voldoende temperatuurstijging om te dieselen...

Je zet me wel aan het denken aan de JSB RS (0.475g) die ik nu gebruik voor mijn HW35 en HW30 ivm vroeg verlaten van de loop. Zou een ander topic voor gestart kunnen worden...

Gerhard

plezier in schieten is bij ons, al dan niet omgekeerd, evenredig aan afstand in de groepen,

Allemaal met een veer

#6 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 26 maart 2020 - 14:15

De pellet uit de loop vóór het einde van de zuigerslag?
Vertel me hoe je dat doet, want dan heb je goud in handen. Daar is iedere tuner naar op zoek.Geposte afbeelding

Dat dieselen heeft als oorzaak overmatig vet/olie, niets anders.
Iedere pellet heeft zijn eigen startdruk, dwz de druk die nodig is om de pellet te laten (beginnen met) bewegen.
Je JSB's hebben blijkbaar een hogere druk nodig dan de Gamo-meuk. Die JSB druk is hoog genoeg om het vet te laten ontbranden, de Gamo's komen daar blijkbaar niet aan.
Da's alles.Geposte afbeelding

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#7 Gebruiker is offline   Gerhard PreciesMis Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 14:39

Bekijk Post Leo Bokkum, op 26 maart 2020 - 14:15, zei:

De pellet uit de loop vóór het einde van de zuigerslag?
Vertel me hoe je dat doet, want dan heb je goud in handen. Daar is iedere tuner naar op zoek.Geposte afbeelding

Dat dieselen heeft als oorzaak overmatig vet/olie, niets anders.
Iedere pellet heeft zijn eigen startdruk, dwz de druk die nodig is om de pellet te laten (beginnen met) bewegen.
Je JSB's hebben blijkbaar een hogere druk nodig dan de Gamo-meuk. Die JSB druk is hoog genoeg om het vet te laten ontbranden, de Gamo's komen daar blijkbaar niet aan.
Da's alles.Geposte afbeelding

dag Leo,

dus een pellet is niet uit de loop voor einde zuigerslag? Ongeacht het gewicht/startdruk van de pellet dus. Is wel een hele geruststelling want ik begin net te wennen aan die RSjes. En ik heb weinig zin aan inwendige schade om wat voor reden dan ook...

Gerhard

Allemaal met een veer

#8 Gebruiker is offline   Speedy Bob Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-juli 17

Gepost 26 maart 2020 - 16:36

Bekijk Post Rik, op 26 maart 2020 - 13:22, zei:

Lijkt mij niet... Is het niet gewoon omdat de vorige eigenaar de leren seal lekker in de olie gezet heeft?

Moet een nieuwe seal dan niet enkele dagen in olie liggen om zacht te worden? Dat is toch wat ik hier regelmatig lees.

Deze post is bewerkt door Speedy Bob: 26 maart 2020 - 16:37

Walther LG300 Alutec .177
Feinwerkbau 300s Universal .177
BSA Goldstar .22
Browning Airstar mod.200 Electric .177
Rutten Winstar Mach 1 D.E. .177

#9 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 26 maart 2020 - 17:25

Bekijk Post Speedy Bob, op 26 maart 2020 - 16:36, zei:

Moet een nieuwe seal dan niet enkele dagen in olie liggen om zacht te worden? Dat is toch wat ik hier regelmatig lees.

Een leren seal die echt droog is is niet goed; dat is op de klompen aan te voelen 😉
Dus indien de seal echt droog is dan in de olie leggen en enige tijd in laten trekken. Niet druipend van de olie monteren, maar eerst afdeppen zodat de seal gewoon smeuïg is.

Groet,
Christ

#10 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 26 maart 2020 - 20:15

[quote name='Gerhard PreciesMis' date='26 maart 2020 - 14:39' timestamp='1585229956' post='1010156']
dag Leo,

dus een pellet is niet uit de loop voor einde zuigerslag?
Nope. Of je moet een loopje van een paar cm hebben, maar dan heb je geen snelheid en raak je weer niks.
Ongeacht het gewicht/startdruk van de pellet dus.
Yep. Zolang je een tp hebt, lukt je dat nooit. Zelfs zonder tp met fors minder cilindervolume en kortere slag lukt het net niet/wel.
Is wel een hele geruststelling want ik begin net te wennen aan die RSjes. En ik heb weinig zin aan inwendige schade om wat voor reden dan ook...
Da's weer een ander verhaal. Bij een pellet met lage startdruk gaat de gemiddelde zuigersnelheid omhoog omdat deze minder wordt afgeremd. Het afstoppen op "het kussen" van hogedruk gaat dan iets geweldadiger waardoor de veer veel meer gaat bewegen/trillen. Maar een veer kost niet zoveel, dat scheelt.

Gerhard
Leo

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 26 maart 2020 - 20:21

#11 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 27 maart 2020 - 10:13

Voor een veerbuks van meer dan 7,5J vind ik RS te licht. Ruwer schietgedrag en ik heb het idee dat zelfs bij mijn HW30 de veer er vroegtijdig van overleden is. Boven de 7,5J kun je beter naar de Express switchen en vanaf zo rond de 16J is ook de gewone Exact vol in beeld. Ik heb het natuurlijk over 4,5mm.

#12 Gebruiker is offline   Gerhard PreciesMis Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 27 maart 2020 - 12:29

Bekijk Post josan, op 27 maart 2020 - 10:13, zei:

Voor een veerbuks van meer dan 7,5J vind ik RS te licht. Ruwer schietgedrag en ik heb het idee dat zelfs bij mijn HW30 de veer er vroegtijdig van overleden is. Boven de 7,5J kun je beter naar de Express switchen en vanaf zo rond de 16J is ook de gewone Exact vol in beeld. Ik heb het natuurlijk over 4,5mm.

dag Josan,

ik heb het ook over 4,5 mm.
Maar we gaan hier ietwat :offtopic: , misschien is hierover al een ouder draadje of moet iemand een nieuw draadje hierover aanmaken....
Ik zal eens kijken

Dieselen dus door oud vet/olie in combinatie met bepaalde pellets Geposte afbeelding

Gerhard

Deze post is bewerkt door Gerhard PreciesMis: 27 maart 2020 - 12:30

Allemaal met een veer

#13 Gebruiker is offline   olrijdieden Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-augustus 06

Gepost 27 maart 2020 - 16:05

Laatste dingetje dan... :)

Juist zo Josan, dan zitten we dichtbij.

En hoe komt het nu dat de veer vroegtijdig naar z’n grootje gaat? Door haarscheurtjes/metaalmoeheid.
Hoe komen die haarscheurtjes daar nu? Meestal door resonantie e.o. een klap op het materiaal.
Waardoor wordt dat veroorzaakt? Door iets on-gedempt te laten stuiteren.

Er zijn veel theorieën over verschillend in aansluiting/dichtingen en weerstand in de loop door verschillende pellets.
Dit is ook sterk afhankelijk van het type loop. Diana lopen hebben inwendige trekken (grote velden zullen we maar zeggen). Weihrauch is anders, beetje meer als LW.
Mede afhankelijk van de brinell hardheid van het lood, heeft een pellet een makkelijker of minder makkelijk breekpunt, van waaraf het begint te accelereren.
Mijn ervaring is dat de JSB veel zachter is dan bijv. de H&N of enig andere pellet, met gevolg dat deze makkelijker in de loop vertrekt.
Bij ca. 25/30 BAR werkdruk wordt hij er al doorgeblazen, uitgaande van een LW loop. Maar dat betekend dat hij op dat moment in ieder geval zeker begint te bewegen. Dus moet hij zich nog over de lengte van de loop verplaatsen. Lengte loop is daarmee dus ook maatgevend. Dit is mijn ervaring bij PCP’s.
Deze druk wordt al gauw bereikt door de zuiger van een springer. Als ik het goed begrijp is wat Leo insinueert, dat de zuiger altijd tegen de achterkant moet zitten om überhaupt de druk te hebben ontwikkeld waarmee de pellet in beweging komt. Ik denk dat dit zeker niet altijd zo is.
Maar dan vooral gesproken over de FAC springers.

Als je een + 7,5 joule buks zonder pellet afgeschoten wordt, is dit slecht voor de veer. Er is dan geen demping.
Vaak is het ca. 10-50 schoten daarna dat hij kapot gaat. ‘Of’ verbuigen (oftewel Fatigue, vaak bij de Weihrauchs door de algemeen dikke draad) en breken bij de veelgebruikte Diana’s.
De kleinere typen zijn vooral ouder en die lijken vanuit toendertijdse vakkennis nog betere heat-treatment methodes te hebben ondergaan.
Joost B heeft echt dozen lichtgewicht pellets leeggeschoten met zijn oude Diana 54, zonder problemen.
Met mijn jongere Diana 54 , had al vaak gebroken veren en moest ik dat niet willen die lichte pellets. Maar met een verbruik van soms wel 1 doosje per dag… dat kan ook een factor zijn.
Dus ook daar zit verschil in.

Ik kwam erachter dat bij gebruik van te lichte pellets, de veer op dezelfde manier brak als zonder pellet ermee schieten (En ja.. toen ik jong was, gebeurde dat nog weleens, mede omdat het toen nog niet zo bekend was, en dit ook in de reguliere wapenhandel gewoon voorkwam, om indruk te maken).
Ergens heb ik een HS video gemaakt, waarin ik geloof ik kon zien dat bij sub 12fpe, de tik van de zuiger op de achterkant nagenoeg op hetzelfde moment plaatsvond als het vertrek van de pellet uit de loop.
Nog meer ervaringen die ik zo even niet allemaal op papier kan zetten (tijd dingetje), geven me dit standpunt.

Daarnaast ontstaat er vaak verwarring op het gebied van terugslag bij de krachtigere luchtgeweren (12Fpe+)
Op het moment dat de piston wordt losgelaten door het trekkermechaniek, begint de terugslagcyclus al.
De veer duwt namelijk als het ware het wapen af op de aanwezige massa/energie cq. massatraagheid van de piston.
Op een bepaald moment komt de druk in de compressie kamer tot een breekpunt, om de pellet te doen bewegen.
De piekdruk (als de piston tegen het einde zit), is vaak hoger dan de druk die nodig is om de pellet in beweging te brengen.
Dit is uiteraard in sommige lichtere gevallen anders. Dan kan het i.d.d. zijn dat de zuiger wel tegen de achterkant zit voordat de pellet begint te bewegen.
In de meeste gevallen is er beweging in het wapen op het moment dat de pellet de ook in beweging is (v.a. het breekpuntmoment.)
En daarmee heb ik kunnen achterhalen dat de pellet (in dit geval betreft mijn voorbeeld een AA-PS, 12Fpe) waarschijnlijk in beweging is, voordat de piston tegen de achterzijde van de compressiebuis aan zit.

Het is zeker niet ideaal om de pellet eruit te hebben voordat de slag van de piston is afgewikkeld, omdat dit drastisch ten koste van de veer gaat.
Dus niet echt een droom zou ik zeggen, daar er toch al beweging in het wapen zit, ook al is de zuiger niet op het einde.
Die beweging is uiteraard minder erg als de ‘tik’ op het einde.

Maar goed, terug naar de D27.
De lubricatie, nodig voor de lederen seal van dit wapen is een feit. En met droog, bedoel ik ook weer niet kurkdroog, maar gewoon de juiste hoeveelheid voor de juiste afsluiting.
Ingeschoten zeg maar. Geen geur, rook of damp meer na het schot. Nu kan het zijn dat dus de pellet al aan het accelereren is, voordat de piston tegen het einde zit.
En daarmee is het natuurlijke luchtkussentje in de compressie kamer dus ook alweer ‘minder’ aanwezig. En daarmee ook minder compressie.
Het kan zijn dat het dieselen juist ‘niet’ door compressie komt, maar eerder een weerstandsverhaal is. Anders zou bij een zwaardere pellet het wapen meer moeten dieselen? Volgens mij moet het gezocht worden in vet verbranding door de versnelling van de seal over de zijwanden. Maar het zou ook kunnen zijn dat het t’ laatste beetje lucht tussen einde compressiekamer en piston seal zit qua druk zodanig hoog oploopt door de slag, dat het weer ‘wel’ een compressie (ontbranding) verhaal is. Maar goed, dat is iets om naar Mythbusters te sturen.

Afijn, volgens mij zijn de pellets daarmee gewoon te licht ;)

#14 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 27 maart 2020 - 19:51

Bekijk Post olrijdieden, op 27 maart 2020 - 16:05, zei:

Als ik het goed begrijp is wat Leo insinueert, dat de zuiger altijd tegen de achterkant moet zitten om überhaupt de druk te hebben ontwikkeld waarmee de pellet in beweging komt.

Nee, dat staat er niet en dat insinueer ik ook niet.

De vraag was: " dus een pellet is niet uit de loop voor einde zuigerslag?"
Mijn antwoord daarop: "Nope. Of je moet een loopje van een paar cm hebben, maar dan heb je geen snelheid en raak je weer niks."

Uit de loop of beginnen met bewegen zit nogal verschil tussen.

Mvg, Leo.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers