Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Advies Diana 50 Uit 1979 was Waardeloos schietend apparaat

#1 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-januari 18

Gepost 26 maart 2020 - 13:54

Als een ezel die zich wel meerdere keren stoot, heb ik gisteren de tweede buks in twee weken ontvangen, die in veel slechtere staat is dan omschreven in de advertentie.

Dit keer een Diana 50 in 5,5mm uit 1979. Het uiterlijk is best netjes voor de leeftijd. Daar ben ik blij mee. Het is een mooi model.

Bij binnenkomst spande hij echter niet (makkelijk kunnen oplossen), maar hij schiet als een verschrikkelijk bokkige drol.
De zuiger ramt als een bezetene en de snelheid is slechts 120-130 m/s met JSB Express (14,35 grain). Ik vind het he-le-maal niks zo.

Volgens de verkoper zit er een nieuwe veer in en is ook de lederen topseal ook vervangen afgelopen jaar. Ik heb de buks uit elkaar gehaald en de pistolseal is wel soepel / flexibel. Hij beweegt wat mij betreft te makkelijk door de buis. Er is geen frictie. Alsof hij onvoldoende druk kan opbouwen. Dat verklaart ook het rammen van de zuiger is mijn theorie.

De veer lijkt ook vrij nieuw en ik denk dat het een een krachtige Titan is. Gebaseerd op 2x aankoop van zo'n Titan veer voor andere buksen die gelijk gedrag veroorzaakten. Snel weer eruit gehaald. Ik vind het geen fijne veren.

(Veel meer) snelheid is geen doel op zich. Mijn doel is om van dat rammen van de zuiger af te komen. Liefst tegen gelijke of iets hogere snelheid. Maar op gebied van snelheid wil ik mijzelf geen hoge verwachtingen toestaan.

Wie geeft mij een setje in de juiste richting? Ik wil niet lukraak spul gaan bestellen.

-Blijft dit altijd een bokkende buks? Of zijn er eigenaren die een soepel schot hebben (in 5.5)?
-Wat is een redelijke verwachting qua snelheid van een gezonde buks?
-Welke veer te bestellen?
-Weer een leren topseal of toch voor een kunststof gaan?

Bedankt alvast,

Dennis

#2 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 26 maart 2020 - 14:10

Ik zou een originele exportveer voor Diana kopen, nieuwe seal (voor het plaatsen weken in olie) en een nieuwe loopafdichting. Alles op voorraad bij Sportwaffen Schneider.

Leveren snel en zijn betrouwbaar.

Feinwerkbau 300s UTG bugbuster 3-12x32
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Weihrauch hw50
Diana 35 Hawke Vantage 4-16x44

LSV Noarderloft.

#3 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 14:24

Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie!

Heb je een model 50 en kun je iets zeggen over het schietgedrag zoals het hoort te zijn?

De Diana 50 is een onderspanner. Een loopafdichting ben ik niet tegengekomen bij het uit elkaar halen van de buks?

Ik koop inderdaad wel meer bij Schneider. Redelijke zaak.

#4 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 14:55

Ik heb zelf geen Diana 50, alleen een 35. Maar het schietgedrag geeft aan, dat er ergens lucht ontsnapt.

Blijkbaar heeft de 50 geen loop afdichting, ik was vergeten, dat de 50 een aparte laadpoort heeft.

Is de nieuwe seal die er in zit wel geweekt in olie ? Daar zwelt het leer iets van op en maakt het soepel.

Weihrauch hw50

LSV Noarderloft.

#5 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 15:29

Hij is wel soepel en een beetje 'nat'.
Denk het dus wel.

Bekijk Post Bert W, op 26 maart 2020 - 14:55, zei:

Ik heb zelf geen Diana 50, alleen een 35. Maar het schietgedrag geeft aan, dat er ergens lucht ontsnapt.

Blijkbaar heeft de 50 geen loop afdichting, ik was vergeten, dat de 50 een aparte laadpoort heeft.

Is de nieuwe seal die er in zit wel geweekt in olie ? Daar zwelt het leer iets van op en maakt het soepel.

#6 Gebruiker is offline   Eric65 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 14-mei 14

Gepost 26 maart 2020 - 16:02

Een Diana 50 hoort niet te bokken, is een rustig schietende buks. Mijn D50 (in 4.5 mm) schiet zijdeschat. Terugbouwen met originele Diana onderdelen lijkt me een goede oplossing.
www.ftschalkhaar.nl

#7 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 16:10

Dank je Eric, voor je reactie.

Goed om te horen. Vind het model ook erg leuk en hoopte al dat er wat van te maken is.

Trekker vind ik ook best goed voor zo'n oude buks.
Niet te vergelijken met de rekord-trekker in mijn andere veerbukskes, maar net als de diana 27 uit '73 toch best fijn af te stellen.

Ik heb net een bestelling gedaan bij Teun voor een veer en een lederen seal. Heb ook een kunststoffen variant mee besteld voor de reserve/zekerheid.

Dank
Dennis

Bekijk Post Eric65, op 26 maart 2020 - 16:02, zei:

Een Diana 50 hoort niet te bokken, is een rustig schietende buks. Mijn D50 (in 4.5 mm) schiet zijdeschat. Terugbouwen met originele Diana onderdelen lijkt me een goede oplossing.

#8 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 26 maart 2020 - 17:33

Dennis,

Een Diana 50 is geen grote bokker; ik had er ooit een in 4,5 mm en die schoot rustig, een 5,5 mm zou dat ook moeten doen.
Een model 50 in 4,5 mm doet met een normale loden pellet zon 210 m/s zeg ca. 11,5 Joule. In 5,5 mm zal de Eo iets hoger liggen, ik denk in de buurt van 12 13 Joule.

Groet,
Christ

#9 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 26 maart 2020 - 20:21

Bedankt Chris! Ook dat geeft de burger moed Geposte afbeelding

#10 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost Gisteren , 11:46

De huidige pistonseal heeft de hele nacht in de olie gestaan. Net gemonteerd, en het is iets beter geworden. Doet nu 130m/s, maar ramt nog veel te hard vind ik. Dus nu even rustig afwachten tot het spul van Metura binnen is. Ondertussen de loop gereinigd. Dat kan ook alleen als de buks helemaal gedemonteerd is.

Deze post is bewerkt door Dennis74: Gisteren , 11:47

#11 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost Gisteren , 13:20

Bekijk Post Bert W, op 26 maart 2020 - 14:10, zei:

Ik zou een originele exportveer voor Diana kopen, nieuwe seal (voor het plaatsen weken in olie) en een nieuwe loopafdichting. Alles op voorraad bij Sportwaffen Schneider.

Leveren snel en zijn betrouwbaar.

Heb 40 jaar een diana 50 in 5.5 gehad maar voor mij nooit geen diana weer, div, veren erin gehad door de jaren heen, telkens maar weer laten verleiden om het toch maar weer te proberen maar het was en bleef een slap futloos ding, ten lange leste aan iemand meegegeven die er blijkbaar wel brood in zag of het iig dacht.doe mij maar een 97 k voltune dan weet je tenminste dat het wat doet, en ja sommige mensen gaan dan klagen dat ie bokt, het zij zo!!

Deze post is bewerkt door old brumax: Gisteren , 13:21

#12 Gebruiker is offline   Dennis74 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost Gisteren , 13:33

Ik heb geen enkele verwachting dat deze snel gaat schieten als een 97 of mijn Hw95. Futloos vind ik zelfs niet erg. 150m14 grain en ik ben tevreden. Ik verwacht wel dat dat zuiger- rammen zich oplost.

Anders is het een mooie versiering aan de muur ;)

#13 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost Gisteren , 13:57

Bekijk Post old brumax, op 27 maart 2020 - 13:20, zei:

Heb 40 jaar een diana 50 in 5.5 gehad maar voor mij nooit geen diana weer, div, veren erin gehad door de jaren heen, telkens maar weer laten verleiden om het toch maar weer te proberen maar het was en bleef een slap futloos ding, ten lange leste aan iemand meegegeven die er blijkbaar wel brood in zag of het iig dacht.doe mij maar een 97 k voltune dan weet je tenminste dat het wat doet, en ja sommige mensen gaan dan klagen dat ie bokt, het zij zo!!

Ik heb geen ervaring met de diana 50, maar vind mijn Diana 35 beter schieten, als bv mijn hw50 uit hetzelfde tijdperk. Het is met 12 joule geen powerhouse, maar wel heel zuiver. Ik heb alleen de originele 7,5 joule veer vervangen voor een originele Diana exportveer. Er zit een leren seal in. De trekker is fijner dan de simpele trekker van de hw50.
Weihrauch hw50

LSV Noarderloft.

#14 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost Gisteren , 15:12

Diana 50 is zuiver tot ongeveer 10 a 15 meter meer kan je er niet van verlangen , van een kal 4.5 ging een kogel van af 5 meter vlak af,
In vuur en hout , zijn mooie buksen om te zien of aan de wand voor de sier
Heb er nog een kal 5.5 de lukse uitvoering met verlengde span hevel ,van midden jaren 1980 nieuw gekocht een paar proef schoten mee gedaan
En bij de rest gezet vond de kracht zwaar tegen vallen niet te vergelijken met een HW 80
Niet geschoten is altijd mis

#15 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost Gisteren , 15:14

Hoi,

Ik heb drie Diana Model 50`s gehad. Heerlijke lome buksen, deden allemaal iets van 180 ms in 5,5 mm. De trekker is geweldig, niet minder dan de Rekord trekker van Weihrauch. Van bokkig gedrag heb ik niet last gehad met zo`n ding.

https://fokkemol.wee.../springers.html

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers