Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hw35E Piston En Lederen Zuigerafdichting

#1 Gebruiker is offline   bartch Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 27-oktober 19

Gepost 26 maart 2020 - 16:41

Hallo allemaal
onlangs een mooie oude HW35E 4.5mm kunnen kopen (met lange loop e.d.) Hij is van 1977 met een lederen zuigerafdichting (transfer Port van 3mm)
Ik heb de boel even uit elkaar gehaald om te bekijken. De veer was nogal vettig dus die heb ik een beetje schoongemaakt en licht ingevet.
Lederen zuigerafdichting lijkt nog in orde. Over de chrono valt hij een beetje tegen. ik kom maar op 208m/s (11 joule) terwijl de specs zeggen dat deze buks toch rond de 15 joule zou moeten kunnen. (Lastig om de joule exact te berekenen trouwens, ik heb getest met een blikje huismerk-kogeltjes van H&N, daar staat helaas geen gewicht op. Mijn weegschaaltje weegt maar tot 1 getal achter de komma en gaf dus 0.5gram aan)
Wat zou ik kunnen proberen? Bij sportwaffen schneider zijn complete nieuwe pistons met siliconen zuigerafdichtingen te koop, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat die piston misschien niet dezelfde lengte heeft als mijn huidige originele piston. Ik hoor slechte verhalen over het modificeren van de lederen afdichting naar synthetisch via een adapter-ring.
Wat zou ik nog kunnen proberen? Iemand nog tips?

thx

#2 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 20-oktober 12

Gepost 26 maart 2020 - 17:04

bij Gotha waffen kun je een een setje kopen om een kunststof seal er op te zetten.
maar 12 joule is niet zo verkeerd voor een oude jongen, dat doen de twee van de jaren 50 van mij ook.
weirauch 35 export, 35 luxus, burgo 50, 55S, 55T, 55M, 70, 80 mk1, 80 mk1, 80 mk2, 90 mk1, 100
Diana 60,65,6
Walther LGV, LGV special, LGR, LP3
BSF B50, S54 (te koop)
FWB 300S,
anschutz 335,(te koop)
Haenel, 310
Luzcnik 87, (te koop)
Relum Tornado, (te koop)

#3 Gebruiker is offline   christ Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 03-mei 04

Gepost 26 maart 2020 - 17:16

Zo’n HW35 doet in 4,5 mm met een “normale” loden pellet (dus geen ultralichte of erg zware) ca. 220 m/s mits in goede conditie. Dat zal neerkomen op iets in de buurt van 12,5 Joule.
Dus heel beroerd is jouw buks er niet aan toe.
Controleer de loopdichting even en evt. de zuigerdichting, hoewel ik geen grote problemen verwacht daar.
Een nieuwe veer zal hem op hierboven genoemde niveau brengen.
Ik persoonlijk ben er geen voorstander van om in zo’n oudere klassieke buks een kunststof zuigerdichting te plaatsen, maar het kán...

Groet,
Christ

#4 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juni 13

Gepost 26 maart 2020 - 17:43

Kijk eens Hier

Heb ook een 35 (uit 1970) en hier enkele tests mee gedaan

#5 Gebruiker is offline   bartch Icoon

• Schutter
  • Pip

Gepost 27 maart 2020 - 09:19

ok, dank voor de inzichten! Ik heb de seal even een nachtje in de motor-olie laten staan(een tip uit een duits forum) en alles net weer in elkaar gezet. Na een paar diesel-schoten, is hij nu mooi constante op 230m/s, ongeveer 12.5 joule denk ik. Niet slecht voor een oud beestje. Mooi rustig schot. Ik moet nog even wennen aan deze snelheiden omdat mijn hw80 en hw9K echt veel harder schieten.

#6 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 27 maart 2020 - 11:26

HW 80 vind ik de betere buks na de HW 35 de opvolger de HW 85 vind ik minder wat kracht betreft
HW 85 gekocht van de eerste serie die uit kwam 2 test schoten mee gedaan en in de kast gezet waar hij nu nog steeds staat dik in het vet,
De eerste HW 80 die uit kwam waren zeer zuiver , was een van de beste huis tuin en keuken buks van die tijd,
De latere modellen hw 80 waren wat minder vind ik maar dat is mijn mening Mischien dat er anderen betere ervaring mee hebben
Hoort er een lederen zuiger in dan ook zo een weer terug doen geeft toch beter resultaat dan kunstof,
Kunstof moet eerst ook de tijd hebben om zich te zetten
Feinwerkbouw alles nieuw ingezet schoot voor geen meter, na 2 jaar weer eens uit de kast gehaald , met tegen zin ,en schoot zeer goed,
Tot mijn verbazing

Deze post is bewerkt door AGB: 27 maart 2020 - 11:44

Niet geschoten is altijd mis

#7 Gebruiker is offline   Wiebo53 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 15-juli 19

Gepost 27 maart 2020 - 15:22

Bekijk Post bartch, op 26 maart 2020 - 16:41, zei:

Hallo allemaal
onlangs een mooie oude HW35E 4.5mm kunnen kopen (met lange loop e.d.) Hij is van 1977 met een lederen zuigerafdichting (transfer Port van 3mm)
Ik heb de boel even uit elkaar gehaald om te bekijken. De veer was nogal vettig dus die heb ik een beetje schoongemaakt en licht ingevet.
Lederen zuigerafdichting lijkt nog in orde. Over de chrono valt hij een beetje tegen. ik kom maar op 208m/s (11 joule) terwijl de specs zeggen dat deze buks toch rond de 15 joule zou moeten kunnen. (Lastig om de joule exact te berekenen trouwens, ik heb getest met een blikje huismerk-kogeltjes van H&N, daar staat helaas geen gewicht op. Mijn weegschaaltje weegt maar tot 1 getal achter de komma en gaf dus 0.5gram aan)
Wat zou ik kunnen proberen? Bij sportwaffen schneider zijn complete nieuwe pistons met siliconen zuigerafdichtingen te koop, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat die piston misschien niet dezelfde lengte heeft als mijn huidige originele piston. Ik hoor slechte verhalen over het modificeren van de lederen afdichting naar synthetisch via een adapter-ring.
Wat zou ik nog kunnen proberen? Iemand nog tips?

thx

ik heb in mijn HW35 de zuiger met lederseal vervangen door een exemplaar met kunststof + de veer, loopseal en een passende tophat en veergeleider laten draaien en werkt prima, lengte van nieuwe zuiger is even lang als oude versie. beetje goed duwen om alles in mekaar te krijgen da wel :D

Deze post is bewerkt door Wiebo53: 27 maart 2020 - 15:23

#8 Gebruiker is offline   bartch Icoon

• Schutter
  • Pip

Gepost 27 maart 2020 - 15:53

Bekijk Post Wiebo53, op 27 maart 2020 - 15:22, zei:

ik heb in mijn HW35 de zuiger met lederseal vervangen door een exemplaar met kunststof + de veer, loopseal en een passende tophat en veergeleider laten draaien en werkt prima, lengte van nieuwe zuiger is even lang als oude versie. beetje goed duwen om alles in mekaar te krijgen da wel :D

ok, dat werkt dus. Ik lees namelijk op een duitse website dat de hw35 piston met kunststoffen zuigerseal niet past op oudere hw35's. Dat wordt er expliciet bij vermeld.
link naar de zuiger

en als je een adapter voor de oude zuiger koopt zodat je het leer kunt vervangen door synthetisch, dat schijnt echt niet lekker te schieten

#9 Gebruiker is offline   jbellenger Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 06-april 09

Gepost 27 maart 2020 - 16:37

Bekijk Post bartch, op 27 March 2020 - 15:53, zei:

ok, dat werkt dus. Ik lees namelijk op een duitse website dat de hw35 piston met kunststoffen zuigerseal niet past op oudere hw35's.

Dat kan idd kloppen. Zoiets heb ik met mijn HW25 gehad. Nieuwe piston en oude spanarm zijn niet compatibel.

gr,
joris

#10 Gebruiker is offline   Speedy Bob Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-juli 17

Gepost 27 maart 2020 - 19:44

Ik heb in mijn oude HW35 in .22 een nieuwe zuiger met synthetische zuigerseal geplaatst en hij heeft nog nooit zo goed geschoten.

https://www.luchtbuk...ets-in-hw35-22/
Walther LG300 Alutec .177
Feinwerkbau 300s Universal .177
BSA Goldstar .22
Browning Airstar mod.200 Electric .177
Rutten Winstar Mach 1 D.E. .177

#11 Gebruiker is offline   Wiebo53 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 27 maart 2020 - 19:48

Bekijk Post bartch, op 27 maart 2020 - 15:53, zei:

ok, dat werkt dus. Ik lees namelijk op een duitse website dat de hw35 piston met kunststoffen zuigerseal niet past op oudere hw35's. Dat wordt er expliciet bij vermeld.
link naar de zuiger

en als je een adapter voor de oude zuiger koopt zodat je het leer kunt vervangen door synthetisch, dat schijnt echt niet lekker te schieten

Mijn HW35 bj 1976, zuiger diameter 30 mm past perfect, compleet met sleeve zonder topseal, kost 30 euro bij metura. Goedkoper bij sws denk 25 euro compleet met seal maar de sleeve {die blikken doos binnenin de zuiger] zit er niet bij, veer iets van 12 euro.

Deze post is bewerkt door Wiebo53: 27 maart 2020 - 19:54

#12 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 27 maart 2020 - 19:53

ook ik heb gewoon de complete zuiger vervangen dit samen met een nieuwe veer
mijn 35 is uit 1970 dus ook al wat ouder
heb bij de vervanging niet de zuiger nagemeten :(

#13 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 27 maart 2020 - 19:54

Bekijk Post Wiebo53, op 27 maart 2020 - 19:48, zei:

Mijn HW35 bj 1976 en de zuiger past perfect, is diameter 30 mm compleet met sleeve zonder topseal, kost 30 euro bij metura. Goedkoper bij sws denk 25 euro compleet met seal maar de sleeve {die blikken doos binnenin de zuiger] zit er niet bij.

bij mij wel compleet met sleeve ook van schneider
zoals op de site (hier) ook te zien is

Deze post is bewerkt door jpr: 27 maart 2020 - 19:59

#14 Gebruiker is offline   Wiebo53 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 27 maart 2020 - 20:44

Bekijk Post jpr, op 27 maart 2020 - 19:54, zei:

bij mij wel compleet met sleeve ook van schneider
zoals op de site (hier) ook te zien is

Ik heb een zuiger besteld voor een HW50S en op de foto staat die duidelijk compleet maar bij levering zat de sleeve er niet in, na contact met SWS hebben ze laten weten dat er wel duidelijk op hun site staat dat die er niet bij is en apart te bestellen voor de prijs van 14,95 euro, dus ik veronderstelde dat het ook zo zou zijn bij bestelling voor een HW35, dus u had meer geluk dan ik :)

Deze post is bewerkt door Wiebo53: 27 maart 2020 - 20:50

#15 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 27 maart 2020 - 22:01

vreemd
zie Mijn link
9,95 voor separate huls
maar goed , bij mij zat hij erbij
had zelf al een nieuwe gemaakt van een stuk (bier)blik,maar had deze dus niet nodig

is ook alweer een tijdje terug dat ik het besteld had

Deze post is bewerkt door jpr: 27 maart 2020 - 22:01

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers