Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hawke Airmax Touch 3-12X32 Modegril of superkijker?

#1 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 18 mei 2020 - 15:55

Besten,
Omdat ik al een tijdje een oogje op deze kijker had ben ik wat gaan rondzoeken en kocht hem bij Peter van Essen Outdoor voor een prettige prijs.
Het lijkt erop dat deze kijker is ontworpen om de vele hippe bull-pups van een qua uiterlijk toonbare kijker te voorzien.
De Airmax is eigenlijk aan de buitenkant een Airmini! Wat een mega klein loerijzertje, zeker naast de huidige Bushnell Tactical die ik nu gebruik.
Schijn bedriegt overigens, de Touch is wel degelijk een "Max" obv. kwaliteit, netjes afgewerkt en degelijk maar dat mag ook wel Geposte afbeelding .
De scope staat nu op een LGU en is bedoeld voor een "bijna tegenaan houding" dus primair voor pcp's en goed getunde veerbuksen. De afstand is ongeveer 3 cm en dat is te kort voor een bokkige veerbuks, of je moet vallen op hechtingen in je wenkbrauw. Het idee daar achter is dat je eigenlijk niet scheef door je kijker kunt kijken dus een parallax fout is gewoon geen issue meer. Het reticle (sfp) is ontworpen om op veel verschillende afstanden te kunnen schieten zonder steeds opnieuw af te stellen, je richt eenvoudig hoger als het doel verder of dichterbij dan de zero is. Eigenlijk dus een ideale HFT kijker lijkt welGeposte afbeelding .
De turrets zijn afgedekt door een flinke kap en zijn stevig zal ik maar zeggen.....ik vind mooi anders......maar niet zomaar lomp, er zit een tweede instelling in verwerkt, je kan in de hoogte afstelling meerdere keren ronddraaien en zien hoeveel je er hebt gedraaid, echt over nagedacht.
Ik zal dit optisch kunstwerkje serieus gaan testen en jullie op de hoogte houden van de bevindingen, eerste indruk is iig. Geposte afbeelding .
Groeten,
HJM
Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door hjm: 18 mei 2020 - 16:45

Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#2 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 18 mei 2020 - 16:11

Bekijk Post hjm, op 18 mei 2020 - 15:55, zei:

Ik zal dit optisch kunstwerkje serieus gaan testen en jullie op de hoogte houden van de bevindingen, eerste indrukt is iig.

De eerste is al ingedrukt? Je moet die mounts ook niet zo hard aandraaien!

Deze post is bewerkt door Lytse Hielke : 18 mei 2020 - 16:12

Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#3 Gebruiker is offline   Joost_Bou Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 31-juli 15

Gepost 18 mei 2020 - 16:13

Hoe is hij dan in kwaliteit vergeleken met zo'n connect?
Schietvereniging Bergeijk - www.bsvdesnor.nl ~ DFTA
Diana Verzameling.
Daystate X2 Merlyn, Daystate Huntsman Regal, Daystate MK3.
Anschütz 9015 ONE, Anschütz 9015 ONE FT

‘The human race is over a million years old; But it never seems to act its age...’

#4 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost 18 mei 2020 - 16:42

Na dat indrukken iets minder Geposte afbeelding

#5 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 18 mei 2020 - 16:47

Bekijk Post Lytse Hielke , op 18 mei 2020 - 17:11, zei:

De eerste is al ingedrukt? Je moet die mounts ook niet zo hard aandraaien!

Ach de hulp van mijn tablet ivm mijn spelling☹
En natuurlijk niet, ik gebruik een momentsleutel vanzelfsprekend.
Groeten,
HJM

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#6 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 18 mei 2020 - 16:49

Bekijk Post Joost_B, op 18 mei 2020 - 17:13, zei:

Hoe is hij dan in kwaliteit vergeleken met zo'n connect?

Nou ik HAD 6 connects en koop ze niet opnieuw, nu wel beter glas, reticle iets helderder wat met mindere omstandigheden denk ik fijner is, balans wel vergelijkbaar, voelt veel fijner dan het gewicht naar voren.
Groeten,
HJM

Deze post is bewerkt door hjm: 18 mei 2020 - 17:38

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#7 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 18 mei 2020 - 20:45

Je neemt 'm woensdag mee, toch?

Groet, Rob
Weihrauch HW77k - 4,5 (HFT)
Weihrauch HW97K - 4,5 (HFT)
Weihrauch HW97K - 5,0
Diana 56Th - 5,5
Norconia QB78 Deluxe - 4,5
NHFT schietgenoot

#8 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 18 mei 2020 - 20:52

Zelf schiet ik HFT met de Airmax 2-7x32ao AMX, die heeft echt heel fijn glas voor het geld en een goede scherpte/diepte verhouding. Dat zal deze Airmax ook wel hebben, ik ben alleen benieuwd wat een 30mm buis tov de 25mm buis doet. Ik zou er wel een keer door willen kijken, om te zien hoe ze verschillen. Of juist niet. De afmetingen zijn ook min of meer eender. Alleen de Touch is logischerwijs wat zwaarder.

#9 Gebruiker is offline   rgsx749 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 18-december 10

Gepost 18 mei 2020 - 22:24

heb de 3 12 x 40 airmax compact op mijn veerbuks en die is kwalitiet prijsverhouding uitmuntend voor hft
zeer helder , word niet melkachtig zoals de optisan evx die ik ook gehad heb en zeer mooi bruikbaar IR draadkruis voor hft met halve mildots
verlichting is ook niets op aan te merken
touch staat ook op mijn toekomstlijstje
connect vond ik echt niks voor mij, en is toch wereldkampioene scope

#10 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 19 mei 2020 - 11:38

om het opzoeken makkelijker te maken:
https://essenoutdoor...32-richtkijker/
Groeten,
HJM

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#11 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 19 mei 2020 - 12:13

Wat me op deze kijkers tegenstaat (heb zelf een normale 3-12x40 airmax) zijn de enorm grote turrets. Bij het uit de tas halen en er terug in steken haken ze vaak aan de randen of tegen de rits. En in het geval van de Touch heb je komt voor een rechtshandige schutter de rechter turret makkelijk tegen de peg. Ongetwijfeld goede kwaliteit kijkers. Maar dan pakt Optisan met de nog te verschijnen 3-12x32 met kleine turrets slimmer aan.

Mijn 'normale' Airmax heeft kleine turrets.

Deze post is bewerkt door Lytse Hielke : 19 mei 2020 - 12:14

Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#12 Gebruiker is offline   Madero Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-maart 19

Gepost 19 mei 2020 - 14:13

Heb de Touch inmiddels al sinds januari in gebruik.
Is, wat mij betreft, een prima kwaliteit kijker. Ik kan echter maar moeilijk wennen aan het short eye relief en blijf toch 'zoeken' naar de goede afstand tot het oculair. Met de oogmof op de juiste afstand is dit sneller geregeld maar heb in de koudere maanden van dit jaar ervaren dat het oculair dan weer heel snel beslaat. :( Heb gelijk ook een Hawke zonnekap besteld omdat de zonnekap van mijn Vantage 2-7x32 niet paste(!). Zonnekap is kennelijk nog niet leverbaar.
Heb dus mijn Airmax 4-12×40 maar weer gemonteerd. Geeft mij uiteindelijk toch een beter gevoel ;)

Geposte afbeelding

Bekijk Post Lytse Hielke , op 19 mei 2020 - 13:13, zei:

Wat me op deze kijkers tegenstaat (heb zelf een normale 3-12x40 airmax) zijn de enorm grote turrets. Bij het uit de tas halen en er terug in steken haken ze vaak aan de randen of tegen de rits. En in het geval van de Touch heb je komt voor een rechtshandige schutter de rechter turret makkelijk tegen de peg. Ongetwijfeld goede kwaliteit kijkers. Maar dan pakt Optisan met de nog te verschijnen 3-12x32 met kleine turrets slimmer aan.

De turrets zijn in verhouding idd wat groot maar gaven mij geen problemen. Ter info voor linkshandige schutters: aan de linkerzijde zit de parallax en IR knop. Maar met je turrets tegen de peg Hielke? Das niet de bedoeling hoor! Dan beschadigt de boel ;)
Diana 27
HW97 Blackline Metura tuning 0.177 16,2J/ Hawke Airmax 4-9×40 AO AMX
Air Arms 500HFT / Hawke Airmax 4-12x40 AO AMX

HFT Groningen
DFTA
KNSA

"Ant materioal legt nait"

#13 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 19 mei 2020 - 18:33

Bekijk Post Lytse Hielke , op 19 mei 2020 - 13:13, zei:

Was ook mijn eerste gevoel, maar deze kijker is ideaal voor hft, maar zeker ook voor andere doelgroepen en als je van 20 naar 100 mtr wilt instellen kan je door de dubbele indicatie dit heel snel heen en weer regelen als je wel mag/wilt draaien.
Groeten en tot HFT,
HJM

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#14 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 25 mei 2020 - 17:13

Nou, Woensdag kan hij mee komen, net als zijn tweelingbroer, want er is een tweede onderweg

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#15 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro

Gepost 27 mei 2020 - 22:24

And woensdag it was,
eerlijk gezegd had ik mijn twijfels, op de kaartjes in de tuin kon ik al vlot een waas zien en kreeg het beeld niet lekker scherp dus maakte ik me een ietsje zorgen en nam ook de Bushnell Tactical Elite op de andere buks mee. Ja inderdaad geen eerlijk vergelijk, 1150,00 vs 419,00 dus wat verwacht je?
Nou op de buitenbaan van ons, NHFT opnieuw de kijker afgesteld op mijn oude oog......en tje-zus wat een helder beeld en scherpte over de verschillende afstanden (7 tem 45 mtr).
De zero bleek al vlot goed genoeg te zijn gezien de wind en proberen hoe de klapdoelen zich in het beeld hielden. Nou het is dat ze in de kratjes stonden want anders......zo lekker, even tikje tegen de kijker met mijn bril, 1 cm. terug en een lekker helder zicht op wat er al aan treffers waren geweest, elke inslag op 30 meter goed tezien, wind draaiend zag ikGeposte afbeelding .
Het beeld maakte me vlot blij, ding is gewoon van echt lekker glas voorzien en werkte meer dan naar tevredenheid, doeltjes gingen zonder te zijn ingeschoten op afstanden lekker om.
Omdat het reticle echt anders is en het hele richten toch iets anders oogt dan de Bushnell moeten de afstanden nog even inslijten.
Ik ben best tevreden met hoe deze Airmax prone werkt, maar hij moest meer doen.....vrijstaand is niet echt fijn schieten vind ik maar daar kan je wel het verschil mee maken, dus ook proberen. Nu weegt deze scope al aardig minder dan de kijkpijp die ik ook mee had maar nog belangrijker, het gewicht ligt veel meer naar de schutter waardoor de balans serieus fijner is.
Ik testen op 4 doeltjes, van 25 tem 35 mm kill en van rond de 20 tem 36 meter en ik beleefde de schietmomenten van de maand(minstens), gewoon alsof iets hielp, wat een rust doordat de wiebel haast weg was, doel na doel gewoon om, dat is me echt nog nooit gelukt, 8 x staand op verschillende afstanden gewoon om, super ervaring.
De collega schutters die er door keken met jongere ogen werden er ook blij van, wat een lekker scherp beeld, dus het lag niet aan mij.
Terug naar het vergelijk, glas van de Hawke is minder goed dan de ruim 2 x zo dure Bushnell, niet gek maar de Elite is beslist niet 2 x beter!
Het gewicht, voelt ook als de helft, heel veel fijner, het reticle is gewoon top als je afstanden wisselt zonder te moeten draaien, helderheid is ook iets minder dan de maatstaf, maar ik denk 20% of zo, zeker niet de helft. Ik denk dat de kwaliteit en prijs verhouding meer dan dik in orde zijn, het sparen waard dus. Bijkomende leuke extra dat je met Chairgun al behoorlijk loodvrij kunt oefenen waar je wiltGeposte afbeelding .
Wordt vast weer vervolgd,
Groeten,
HJM

Deze post is bewerkt door hjm: 27 mei 2020 - 22:27

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2