Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Qb78 Verre van verkeerd

#1 Gebruiker is offline   RobbyG Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 21-augustus 15

Gepost 20 mei 2020 - 07:40

Daar is ie dan, na wikken en wegen tussen de Umarex Hammerli 850, crosman 1077, First strike Falcon en de Norconia QB78 (tactical), is het de Norconia QB78 geworden.
Redenen voor de keuze waren:
- Geluid moest geschikt zijn voor schieten in de tuin
- Kracht moest geschikt zijn voor schieten in de tuin
- Moet er ook leuk uit zien
- Uiteraard betaalbaar

In Nederland schijnt hij niet meer of op zijn minst zeer slecht leverbaar te zijn door het wegvallen van de importeur, hierdoor was ik aangewezen op onze Oosterburen en heb hem aangeschaft bij Sportwaffen Schneider.

Bij het uitpakken van de doos kwamen de gevoelens van aversie meteen bovendrijven, grote chinese tekens, jaren 50 achtige doos heb ik een overvalste chinese flapper kwaliteit product gekocht? Toegegeven, voornamelijk door bangmakerij en vooroordelen ingegeven. Dit is het eerste product dat ik kocht waarvan niet moeilijk werd gedaan over de chinese afkomst. Overige reviews die ik heb gelezen en bekeken gaven wisselenden conclusies. Maar goed, hij was hier toch, dan gaan we hem maar aan de tand voelen ook.

Geposte afbeelding

Eenmaal uit de verpakking wordt ik toch al wat rustiger, de houten kolf voelt echt en lekker aan.
Dan de geur van bewerkt metaal, dat olieachtige hmmmm. Ik begin al wat in extase te raken.
Totdat ik de bolt ga bedienen. Door jaren van ervaring met mijn het-zit-vast-rekt-het-niet-dan-scheurt-het-wel manier van dingen behandelen, probeer ik deze keer rustig het span proces te doorlopen. Maar dan, de bolt wil niet naar achteren. Zit de safety erop en zet die dat vast? Nee, wat blijkt, hij moet is goed stevig naar achteren getrokken worden. Ik kijk in het breechblock en niets dan olie, scherpe randen, spanen en korels. En olie. Doekje erbij bus WD40 en poetsen en schoonmaken maar. Het loopt steeds soepeler, er komen steeds schonere doekjes uit de loop tot een punt waar ik er vertrouwen in heb om er een pellet in te stoppen. En gas natuurlijk.

Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

Het eerst schot voelt goed, stevig en vastberaden. Nog maar een en nog een en nog een. Voordat ik het weet ben ik de keep en korrel, heet dat zo met van die tru glo dingen?, aan het instellen en krijg ik de pellets ook dicht bij het doel. Van groepjes is nog geen sprake. Dan komt de vrouw des huizes uit den mist tevoorschijn en met haar zoetgevooisde stem wijst ze me op mijn mannelijke plicht om het vuur te starten om de door mij te schieten wisent te roosteren….BBQ!!

Nu, de bison is op, de minime ligt in de grot te ronken en vrouwlief is aan het werken, daar gaan we weer, ik ga de trekker afstellen. Daarvoor moet de actie uit de kolf, maar eh er zit nog gas in. Nou, dat schiet ik wel even weg, er zouden toch maar 30 a 40 schoten uit komen….113 schoten later merk ik een afzakkende inslag. Nog 15 schoten laten is de inslag te onvoorspelbaar om het veilig te noemen en begin ik de patronen leeg te klapperen. +- 25 klappertjes later wil eindelijk de end cap eraf komen.

Het is de standaard duitse F versie, dus max 7,5J, hij verbruikt dus niet veel gas.

Ik begin het geweer uit elkaar te halen en ik blijf aan het poetsen, blazen en hersmeren. Er blijft metaalgruis en krulletjes uitkomen. De trekkergroep is een single stage, maar 3 verschillende instelmogelijkheden. 1E is het trekkergewicht, dit is door middel van voorspanning op de veer en ik zet de trekker op lekker licht. De 2e is het breaking point, dit is vrij nauwkeurig af te stellen door middel van een kleine inbus schroef. 3E is de eindslag van de trekker die met eenzelfde inbus schroef werkt.

Bij het terug in elkaar zetten valt vooral op, dat alles beter op zijn plaats gaat dan bij het uit elkaar halen, door het niet meer aanwezig zijn van al het gruis, past alles veel beter. Ook bij het spannen loopt het een stuk soepeler.

Ik besluit een groepje te schieten met de nieuwe instellingen en dit is het resultaat:

Dit is met H&N Field target trophy 14.66 gr. en JSB Jumbo Exact 15. Ik heb er ook nog een scope opgezet om te kijken of hier een ander resultaat uit kwam.

Geposte afbeelding

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop en zou de QB78 ook zeker aanraden aan iemand die op zoek is naar een CO2 geweer zonder competitieve component.
Gamo Coyote 5,5
Gamo Pr-45
Diana 6
Norconia QB78

Hammerli hunterforce 900
Baikal mp-61

Met schieten alleen red je het niet, ze moeten ook nog zwemmen.

#2 Gebruiker is offline   JOSEABLANCO Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 09-augustus 17

Gepost 20 mei 2020 - 08:01

extraordinary tuning platform
I have always like them
these are the last two that I made with these QB78

this is one of those rifles that are left to love even being low cost asian

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#3 Gebruiker is offline   RobbyG Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 20 mei 2020 - 08:22

Bekijk Post JOSEABLANCO, op 20 mei 2020 - 09:01, zei:

extraordinary tuning platform
I have always like them
these are the last two that I made with these QB78

this is one of those rifles that are left to love even being low cost asian

The botom stock is realy nice:)
Gamo Coyote 5,5
Gamo Pr-45
Diana 6
Norconia QB78

Hammerli hunterforce 900
Baikal mp-61

#4 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 20 mei 2020 - 08:28

Hoi Robby,

bangmakerij en vooroordelen zijn prima, zelf ondervinden is beter. Vroegah, toen de QB op de markt kwam werd ie op dit forum volledig afgefikt. Het toenmalige forumbeheer, voornamelijk bestaand uit HW likkers, liep volledig leeg op de QB. Inmiddels heeft de QB zich een vaste plek verworven in de wereld van de luchtbuksen. Zoals Jose zegt, het is een geweldig platform om te sleutelen en je uit te leven. Ik heb er hier ook nog eentje staan. Grote grendel om `m bruikbaarder te maken voor de zoon van mijn vriendin en een BSA dempertje zodat ie nog stiller is en de Nikko Sterling maakt het af.

Geposte afbeelding

Ik gebruik `m zelf ook met grote regelmaat in de tuin. Mooi op 25 meter een beetje plinken. Dan is het leven zo slecht nog niet.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.©®

Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan ierde!
It Fryske lân fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn âlde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#5 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 20 mei 2020 - 08:55

Ook hier leuke herinneringen aan de QB, pa en ik samen er twee gekocht bij Hes van Zweden en waren lid bij Ssv de Tol in Utrecht ( inmiddels opgeheven) en hebben hier super veel plezier aan beleefd, Pa had op een strategisch punt achter de hamer een gaatje gemaakt in de actie om de hamer tegen de klepsteel aan te drukken om af te blazen ;)

Deze is toen via dit forum bij een ander baasje gekomen.....

Beide waren capabel genoeg voor heel wat zuiver schietplezier, kanttekening... bij thuis komst bleek de O’ring van de dop waar de Co2 ampullen door gingen er niet te zijn... buks gedemonteerd en alle O’ringen vervangen (ik meen 4 stuks) maar 13 jaar terug net 100 Euro :gek: hoe kan je het er voor maken!

Alex

Deze post is bewerkt door alexenilona: 20 mei 2020 - 08:56

Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32 Gin B kolf
Weihrauch HW35
Weihrauch HW 95 Thiemo shortstroke
Weihrauch HW 97 K
SPA 12 pour le tin + AR 223
RTI Priest .177
RTI Priest type 2 cerakoted desert tan
AA s400 Aeron kolfje (Cock special😉)
SPA pp700 pistool, van Dylan.
2x Baikal IZH 60 metalica
DFTA lid.
The older the bull, the stiffer the horn.
I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#6 Gebruiker is offline   louisvanhovell Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 05

Gepost 20 mei 2020 - 09:08

Och man, ik ben gek op de QB78!
Veel plezier met de jouwe.
Je kunt er alle kanten mee op. Zoveel te lezen en te experimenteren.

Dit was de mijne een tijdje geleden. Zelfbouw kolfje maar het originele kolfje vond ik fijner.

Het is nu mijn favo tuinbuks. Naast mijn HW30. Heb hem op 7 ft/lbs staan in .22, ik zit nog in de Engelse terminologie. Ideaal voor mijn range van 20 meter. Het is gewoon heerlijk.
Geniet.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

#7 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 20 mei 2020 - 09:20

Leuk ding ja.

Het beste is om hem helemaal uit elkaar te halen en opnieuw af te dichte, ontbramen en te smeren.
De trekker groep polijsten. Standaard haalde de mijne de 7 Joule niet eens, eerder 6.
Na wat tuning deed hij een mooie 12 Joule in .177.

Dat de bolt zwaar naar achter gaat, komt omdat je met de achterwaartse beweging de hamer spant.
Bij de meeste buksen is dat met de voorste beweging.

https://www.luchtbuk...=1&#entry599590

Misschien had ik hem nooit moeten verkopen....
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#8 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 20 mei 2020 - 09:39

Het is de buks die ik het meest gebruik. Ik heb hem nu twee jaar. Het enige wat ik er aan heb gedaan is een setje van TRRob aangebracht waardoor hij nu 16 joule doet. Uit de doos was het 12, dus dat setje doet wel wat. Voor de rest niets aan gedaan en ik schiet er erg veel mee. Tip; als je wat minder wilt schieten op een dag; doe eerst alleen een volle CO2 patroon er in en dan een gebruikte. Zelfde power, minder schoten. Maar dan hoef je het niet op druk te laten staan (schijnt niet zo goed te zijn bij CO2) of op te knallen omdat het moet.

Deze post is bewerkt door Henkie: 20 mei 2020 - 09:41

#9 Gebruiker is offline   RobbyG Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 20 mei 2020 - 09:53

Bekijk Post keesbo, op 20 mei 2020 - 10:20, zei:

Leuk ding ja.

Het beste is om hem helemaal uit elkaar te halen en opnieuw af te dichte, ontbramen en te smeren.
De trekker groep polijsten. Standaard haalde de mijne de 7 Joule niet eens, eerder 6.
Na wat tuning deed hij een mooie 12 Joule in .177.

Dat de bolt zwaar naar achter gaat, komt omdat je met de achterwaartse beweging de hamer spant.
Bij de meeste buksen is dat met de voorste beweging.

https://www.luchtbuk...=1&#entry599590

Ik was inderdaad nog van plan om hem een heel eind uit elkaar te halen om nog het een en ander te verfijnen.

Bekijk Post Henkie, op 20 mei 2020 - 10:39, zei:

Het is de buks die ik het meest gebruik. Ik heb hem nu twee jaar. Het enige wat ik er aan heb gedaan is een setje van TRRob aangebracht waardoor hij nu 16 joule doet. Uit de doos was het 12, dus dat setje doet wel wat. Voor de rest niets aan gedaan en ik schiet er erg veel mee. Tip; als je wat minder wilt schieten op een dag; doe eerst alleen een volle CO2 patroon er in en dan een gebruikte. Zelfde power, minder schoten. Maar dan hoef je het niet op druk te laten staan (schijnt niet zo goed te zijn bij CO2) of op te knallen omdat het moet.

Dit heb ik gedaan, het werkte perfect:)
Gamo Coyote 5,5
Gamo Pr-45
Diana 6
Norconia QB78

Hammerli hunterforce 900
Baikal mp-61

#10 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 20 mei 2020 - 13:28

Houten kolf vind ik het mooiste bij deze. Er is trouwens ook een PCP versie van deze. Beeman. Hier nooit in de winkels gezien. Zijn hele leuke filmpjes op youtube over de QB78. Ik heb er een gezien waarin een vent ging op konijnen (mag hier niet maar om even aan te geven wat het ding kan); 40 yds en raak!

Deze post is bewerkt door Henkie: 20 mei 2020 - 13:44

#11 Gebruiker is offline   rossi Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 20-september 03

Gepost 20 mei 2020 - 15:42

Prachtig!
Ik ben ook al enkele dagen op zoek naar een QB78, moeilijk leverbaar.
Zeggen jullie dat het eenvoudig is om een Duitse 7,5J naar 16J te krijgen?
HW50S 4,5mm
Walther Lever Action long, 4,5mm
Oscar Will bügelspanner, 6,25mm
Chinees 4,5mm & 5,5mm

#12 Gebruiker is online   jpr Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juni 13

Gepost 20 mei 2020 - 16:24

Bekijk Post rossi, op 20 mei 2020 - 16:42, zei:

Prachtig!
Ik ben ook al enkele dagen op zoek naar een QB78, moeilijk leverbaar.
Zeggen jullie dat het eenvoudig is om een Duitse 7,5J naar 16J te krijgen?

transferpoort groter maken en zwaardere hamerveer erin , gaat wel ten koste van aantal schot

#13 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 20 mei 2020 - 16:58

Heerlijke tuin / zolder buks.
Kan overigens prima op druk opgeborgen worden. De mijne staat regelmatig een maandje stil en blijft goed op druk. Materiaal kan er wel tegen hoor

Deze post is bewerkt door Stoney: 20 mei 2020 - 16:58

YOU MAY GO FAST, I CAN GO ANYWHERE !
Veerbuks liefhebber
NHFT schietgenoot

#14 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 20 mei 2020 - 17:17

Mooi Rob en goed verslag, leest lekker weg.

Voor dat geld.., ik zie een nieuwe aankoop in het verschiet komen voor mezelf....

#15 Gebruiker is offline   rossi Icoon

• Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 20-september 03

Gepost 21 mei 2020 - 18:49

Bekijk Post jpr, op 20 May 2020 - 17:24, zei:

transferpoort groter maken en zwaardere hamerveer erin , gaat wel ten koste van aantal schot

Is dit 'plug & play', of moet er geboord e.d. worden?
HW50S 4,5mm
Walther Lever Action long, 4,5mm
Oscar Will bügelspanner, 6,25mm
Chinees 4,5mm & 5,5mm

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers