Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Air Arms S5*0 Mega Power Tune Tim's steroïde potje

#1 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 27 juni 2020 - 20:24

Beste forumgenoten,

Wat is het toch tof om samen via het forum dingen in contact te komen, brainstormen en uit te wisselen.

Ik ben erg gehecht aan mijn air arms s500 xtra fac, en zoals zovelen blijft de "klacht"dat hij een beetje underpowered is. En toen was daar het Idee van TimB.

We waren in contact over oa plenums met regulators, en hij legde uit dat hij de airflow van de AA S500/510 (hierna AA) verkeerd vond. Dus verder redenerend, als je alles verder standaard houdt, kun je niets kapot maken want alles is afgestemd op hoge druk/veel kracht. OK, snap ik. En als je dan kijkt naar de AA dan heeft die een soort afknijpende firing pot waarmee ongereguleerd een betere bell curve bereikt wordt. Maar goed, als je een externe reg eraan legt dan maakt dat niet zoveel uit natuurlijk. In Matt Dubbers review van de Lane reg paste die ook al de firing pot aan, evenals zoals bij de Huma hoort.

Ik zeg top, laten we het proberen, ook met het oog op de recente ontwikkelingen met slugs en de benodigde extra purrie daarvoor. Installatie is geen bal aan. Google ook eens op installatie altaros regulator, echt doodsimpel.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

En dan de resultaten. WOW!
Bijgesloten Plaatje

Unreal. Ga je van een met moeite 43 joule buks ineens naar een beest van ongeveer 55 joule in .22! Daar kunnen heel veel andere buksen in dit kaliber een puntje aan zuigen. Het doet me denken aan de restrictor pot eruit halen bij een oude BSA, alleen gingen die bij mij dan heel onrustig schieten, zo niet de AA. Met een hele fijne buks kan ik ineens een heel ander scala aan projectielen gaan ontdekken, THNX TimB!

Cheers Munt.

(NB als je ook interesse hebt mag je hem een PB sturen zei hij)
Nu:
S500-ScorpionSS-HW97K-TX200HC-Dreamline

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#2 Gebruiker is offline   anotebomer Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-april 13

Gepost 28 juni 2020 - 12:42

Dit kun je waarschijnlijk dan ook doen bij de air arms S500 met de BSA loop erop, die heeft nu standaard ongeveer die 55 joule.

#3 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 28 juni 2020 - 13:11

van 43J naar 55J dat is dus een toename van ongeveer 25%, dat is best fors.
In hoeverre heeft dit effect op het aantal schoten wat je per vulling kunt doen?

Grt Hans
Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

#4 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 28 juni 2020 - 13:51

Bekijk Post anotebomer, op 28 juni 2020 - 13:42, zei:

Dit kun je waarschijnlijk dan ook doen bij de air arms S500 met de BSA loop erop, die heeft nu standaard ongeveer die 55 joule.

Dat is dan een heel speciale air arms. Mijn s500 deed rond de 44 joule, met de bsa loop werd het 48 joule. Met deze power tune is het nu 55 joule ong (305 ms met de jsb 18.1), maar Tim kreeg de 55 joule met de korte loop. Geen idee hoe het zit, misschien heeft AA soms dingen licht aangepast intern. Feit is dat mijn AA met bsa loop met de h&n 21 grain. 217 slugs op 282 ms alles raak schiet op 100-125 meter, ik ben in mijn nopjes!
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#5 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 28 juni 2020 - 13:52

Bekijk Post Hans M, op 28 juni 2020 - 14:11, zei:

van 43J naar 55J dat is dus een toename van ongeveer 25%, dat is best fors.
In hoeverre heeft dit effect op het aantal schoten wat je per vulling kunt doen?

Grt Hans

Geen idee, ik schiet altijd aan de fles op full power/langere afstanden zeker bij een ongereguleerde buks. Maar meer kracht = minder schoten op een vulling uiteraard
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#6 Gebruiker is offline   anotebomer Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 28 juni 2020 - 14:56

Bekijk Post munt, op 28 juni 2020 - 13:51, zei:

Dat is dan een heel speciale air arms. Mijn s500 deed rond de 44 joule, met de bsa loop werd het 48 joule. Met deze power tune is het nu 55 joule ong (305 ms met de jsb 18.1), maar Tim kreeg de 55 joule met de korte loop. Geen idee hoe het zit, misschien heeft AA soms dingen licht aangepast intern. Feit is dat mijn AA met bsa loop met de h&n 21 grain. 217 slugs op 282 ms alles raak schiet op 100-125 meter, ik ben in mijn nopjes!

Geen idee, die hoge snelheid heeft ie bij mij altijd gehad ook bij de 18 grains, weet ik veel hoe en waarom
Maar met de h&n 21 grain. 217 slugs haal ik op 140 bar gewoon die 283,284 mps. Moet ze nog proberen op de lange afstand.
Hoop dat ik hetzelfde als jij kan zeggen.

#7 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 28 juni 2020 - 16:21

Ben je eerste eigenaar? Anders heeft misschien je voorganger ermee gespeeld. Of misschien een huma reg erin, ik meen dat die soms ook wel wat harder gaan
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#8 Gebruiker is offline   TimB. Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 09-april 05

Gepost 28 juni 2020 - 19:20

De waarden zoals in munt zijn eerste post zijn van mijn eigen s500. Dat is een s500 zonder power adjuster, die verder helemaal standaard is..

Het klapt n stuk harder, maar de extra power is voor slugs heel mooi. Met de jsb 25grain slugs vond ik wel dat je wat meer leven in de buks krijgt, naar mijn zin teveel. Met de 21grain h&n slugs spreken de resultaten van munt voor zich! Die vertrekken ook wat soepeler!

Munt, groepjes!!??;)

Deze post is bewerkt door TimB.: 28 juni 2020 - 19:23

Geen wapens, maar schietijzers.

#9 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 30 juni 2020 - 08:20

Hmmm, ik heb de s500 met power adjuster, maar nooit ervaren dat hij standaard minder power had dan een "gewone". Ach, zullen we gewoon een mooi groepje het woord laten doen?

100m buiten 10 schoten met h&n .217 slugs 21 grain op 280 ms. De buks doet dit nu redelijk constant, ik niet ;)

Bijgesloten Plaatje
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#10 Gebruiker is offline   W.Ligtenberg Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-april 05

Gepost 30 juni 2020 - 11:04

Erg interessant deze ontwikkeling, ik ben ook echt een AA S fan en vond met name de .25 modellen underpowered. Dit bied mogelijkheden hoor en wat te denken van de TC uitvoering, lucht zat toch?

#11 Gebruiker is offline   anotebomer Icoon

• Schutter 2e klas+

Gepost 30 juni 2020 - 13:41

Bekijk Post munt, op 30 juni 2020 - 08:20, zei:

Hmmm, ik heb de s500 met power adjuster, maar nooit ervaren dat hij standaard minder power had dan een "gewone". Ach, zullen we gewoon een mooi groepje het woord laten doen?

100m buiten 10 schoten met h&n .217 slugs 21 grain op 280 ms. De buks doet dit nu redelijk constant, ik niet ;)

Bijlage 100 meter buiten 10 schoten air arms s500 h&n 21 grain 217 bsa loop power tune.JPG

Ziet er goed uit. Dit is dan wel met de BSA loop erin i.p.v. de Air Arms loop toch?
O ja staat in de naam van het plaatje.

Deze post is bewerkt door anotebomer: 30 juni 2020 - 13:41

#12 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 30 juni 2020 - 13:45

Bekijk Post W.Ligtenberg, op 30 juni 2020 - 12:04, zei:

Erg interessant deze ontwikkeling, ik ben ook echt een AA S fan en vond met name de .25 modellen underpowered. Dit bied mogelijkheden hoor en wat te denken van de TC uitvoering, lucht zat toch?

De nieuwe XS modellen in .25 zijn rond de 60-65 joule daar hebben ze dus wat aan gedaan. De oude modellen zou je verwachten dat ze hiermee een heel stukje harder gaan ja.
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#13 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 30 juni 2020 - 13:50

Bekijk Post anotebomer, op 30 juni 2020 - 14:41, zei:

Ziet er goed uit. Dit is dan wel met de BSA loop erin i.p.v. de Air Arms loop toch?
O ja staat in de naam van het plaatje.

De air arms loop heb ik nog niet geprobeerd met de slugs, wie weet wel interesse maar momenteel is de DL mijn experimenteerbuks, deze S500 zit nu in de categorie "don't fix what ain't broken :) ""
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers