Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Wie Is Er Handig Met Leer Sabatier Integra

#1 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 16 augustus 2020 - 07:29

Beste Mensen,
Ik kan veel maar moet ook meteen toegeven dat ik met leer niets kan met leer. Wie van jullie heeft er wel het vertrouwen een schede te maken. Het is voor een Sabatier Integra Office mesje met een blad van 9 cm. Het is een dusdanig fijn mes dat ik hem gewoon ook mee naar buiten wil nemen. De bedoeling is een schede over het lemmet die doorloopt tot halverwege het heft. Hoeft verder een mogelijkheid te zijn om hem aan een riem te hangen. Pure bescherming voor het mes..Wie durft? Uiteraard tegen een vergoeding. Durf je wel maar je beschikt niet over het leer dan heb ik zelf genoeg om je toe te sturen.

Bij voorbaat dank,de Dorpsgek

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door de Dorpsgek: 16 augustus 2020 - 07:34

I'm fine....the rest of you need therapy

“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder sigaar is het leven ledig)

#2 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 16 augustus 2020 - 23:08

Je bent handig en heb leer kijk op YT daar staat veel over leerbewerking ,lukt het in de eerste keer niet dan de tweede de keer wel.
Voor wat te maken moet je wel het mes zelf hebben voor de strakke passing, mooi mes
Ben benieuwd wie zich aan meld om wat te maken,En hoe het er dan uit komt te zien.

Deze post is bewerkt door AGB: 16 augustus 2020 - 23:14

Niet geschoten is altijd mis

#3 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 17 augustus 2020 - 06:56

Toch even een kanttekening terzijde.
Maak jezelf wat slijptechnieken meester , want Sabatier is niet het gemakkelijkste mes om te slijpen.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#4 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Pro

Gepost 17 augustus 2020 - 07:26

Bekijk Post Snipper, op 17 augustus 2020 - 06:56, zei:

Maak jezelf wat slijptechnieken meester , want Sabatier is niet het gemakkelijkste mes om te slijpen.

Even twee zaken......
Er heeft zich iemand gemeld die het wil proberen om een schede te maken. Voorlopig staat mijn vraag dus on hold.
Snipper..... Ik slijp al mijn keukenmessen, met uitzondering van een gekarteld broodmes zelf. Merendeel zijn de oude Duitse messen die van uit de slagerij van mijn grootvader. Prachtige ouderwetse kwaliteit die ik twee mal per jaar met de hand slijp. Daar naast twee messen van Sabatier. Met verschillende stenen en geduld kom je heel ver.
Groetjes,
de Dorpsgek

#5 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 17 augustus 2020 - 09:27

Bekijk Post Snipper, op 17 augustus 2020 - 06:56, zei:

Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Goedkoop duits staal met minder dan een half procent koolstof. Ook goed aan te zetten met een staal.

Waarom precies zijn messen van Sabatier niet de makkelijkste messen om te slijpen?
Ullie de gullie de julliën ôk?

#6 Gebruiker is offline   Snipper Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 05-augustus 11

Gepost 17 augustus 2020 - 10:42

Bekijk Post Gert, op 17 augustus 2020 - 10:27, zei:

Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Goedkoop duits staal met minder dan een half procent koolstof. Ook goed aan te zetten met een staal.

Waarom precies zijn messen van Sabatier niet de makkelijkste messen om te slijpen?

Dat kan ik niet uitleggen , althans niet met chemische termen of zo iets.
Heb al heel wat messen geslepen en gerepareerd en uit ervaring moet ik bij sabatier er net iets meer aandacht aan besteden voor hetzelfde eindresultaat.
Maar je, dat is natuurlijk mijn eigen mening , en dat zegt alleen maar iets over mijzelf toch.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

#7 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 17 augustus 2020 - 13:56

Heb zelf 2 messen gemaakt uit een oude cirkelzaag blad zonder opleg harde punten een halve maan mes en van een stukje restand een kwart mes
Zo taai en hard haast niet scherp te krijgen is niet leuk meer krijg het niet scherp naar mijn zin al veel tijd mee verprutst
Een oud keuken mes om gebouwd tot beitel voor leerbewerking ,wel scherp gekregen als een scheermes zo scherp, en wat pak je dan als eerste ,
Om te werken dat scherpe mes/beitel,En die eigen bouw blijft in de la ,
Niet geschoten is altijd mis

#8 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 19 augustus 2020 - 19:12

Bekijk Post Snipper, op 17 augustus 2020 - 10:42, zei:

Dat kan ik niet uitleggen , althans niet met chemische termen of zo iets.
Heb al heel wat messen geslepen en gerepareerd en uit ervaring moet ik bij sabatier er net iets meer aandacht aan besteden voor hetzelfde eindresultaat.
Maar je, dat is natuurlijk mijn eigen mening , en dat zegt alleen maar iets over mijzelf toch.

Sabatier gebruikt X45CrMoV15 voor bovengenoemd mes en er zijn diverse messensites die deze staalsoort zelfs inferieur durven te noemen en ongeschikt voor messen! Veel Duitse "High End" fabrikanten gebruiken dat spul trouwens :nuts:

Ik heb er een hekel aan. Het spul is makkelijk te slijpen (vind ik) maar je mes is vervolgens ook erg snel weer bot. En kan je weer aan het slijpen. Ter vergelijk heb ik hier een goedkoop 20 jaar oud Ikea keukenmes (Sveico) gemaakt van Sandvik 13C26. Makkelijk te slijpen, en ondanks de hardheid toch redelijk eenvoudig goed aan te zetten met een staal. Wordt hier dagelijks gebruikt in de keuken. De laatste keer dat ik dit mes heb geslepen is 2 jaar geleden. Blijft vlijmscherp. Mijn punt: kies altijd een mes op staalsoort, niet op merknaam en/of marketingbullshit.
Ullie de gullie de julliën ôk?

#9 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Pro

Gepost 20 augustus 2020 - 07:52

Mijn eigen Sabatier office mes wat ik zelf slijp gaat net zo makkelijk door stug tuigleer als door een bevroren staaf boter. Voor mij persoonlijk een van de betere allrounders voor de keuken. Ik moet wel toegeven dat het koksmes van Sabatier niet geschikt is om een bevroren kip in twee stukken te snijden.
de Dorpsgek

#10 Gebruiker is offline   marksmen Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 29-januari 06

Gepost 22 augustus 2020 - 18:46

Waarom zou je het mee naar
Buiten willen nemen dan?

(Zie eerste post)
bij vlagen ben ik geniaal

alleen is het op dit moment windstil

#11 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Pro

Gepost 23 augustus 2020 - 04:56

Bekijk Post marksmen, op 22 augustus 2020 - 18:46, zei:

Waarom zou je het mee naar
Buiten willen nemen dan?

(Zie eerste post)

Ik heb altijd wel een snijdertje in de auto liggen. Zak en knipmessen met overtollige attributen laat ik voor de McGyver's onder ons. Met mijn kolenshop formaat handen moet je, om veilig te kunnen werken iets stevigs beet kunnen pakken. Dit office mesje heeft voor mij de juiste afmetingen.
de Dorpsgek

#12 Gebruiker is offline   RobertV Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 13-september 13

Gepost 07 september 2020 - 18:45

Ik rijd met een tweespan pony's en heb van daar uit veel met leren tuigen te maken. Reparaties doe ik eigenlijk allemaal zelf, hetgeen hoofdzakelijk handwerk is. Met die achtergrond heb ik mij bij Philip gemeld dat ik wel een poging wilde wagen, hoewel ik geen ervaring met messchedes had. Philip heeft me vervolgens een paar stukken leer opgestuurd en de vrijheid gegeven iets te maken. In overleg met hem hierbij wat foto's.
Na me een paar voorbeelden te hebben bekeken op internet ben ik aan de slag gegaan.
ik heb eerst van hout een kern gemaakt om het leer te beschermen en voor de vorm.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Vervolgens het leer nat gemaakt en strak om de kern getrokken. Bij het opdrogen krimpt het leer waardoor het er mooi strak omheen gaat zitten. Het heft ook strak gespannen zodat het mes niet direct uit de schede valt maar een mooie strakke passing heeft.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

tja, en dan moet het nog aan een riem kunnen hangen. Ik heb mijn fantasie de vrije loop gelaten en een verbinding gebruikt die vroeger ook bij tuigen werd toegepast. Niks geen klinknagels of draad, maar gewoon het leer als hechting gebruiken. Geeft imo meteen een mooie look.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Ik ben wel tevreden met het eindresultaat.
Air Arms S510 XTRA FAC .25
Walther LGU .177
Beamont Warrior .309

#13 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• Pro

Gepost 08 september 2020 - 13:58

Robert sloot af met de worden......... ik ben wel tevreden met het resultaat. Beste lezers in het eggie is het nog mooier dan op de foto's. Kan alleen maar zeggen dat hier vakwerk is geleverd. Niet zo maar een stukje leer dichtgevouwen en een stiksel er door. Nee, er is over nagedacht. Een harde binnenschede overtrokken met leer. Robert, nogmaals bedankt voor deze 'one of a kind' schede.

de Dorpsgek.

#14 Gebruiker is offline   RobertV Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 13-september 13

Gepost 08 september 2020 - 19:24

Bekijk Post de Dorpsgek, op 08 september 2020 - 14:58, zei:

Robert sloot af met de worden......... ik ben wel tevreden met het resultaat. Beste lezers in het eggie is het nog mooier dan op de foto's. Kan alleen maar zeggen dat hier vakwerk is geleverd. Niet zo maar een stukje leer dichtgevouwen en een stiksel er door. Nee, er is over nagedacht. Een harde binnenschede overtrokken met leer. Robert, nogmaals bedankt voor deze 'one of a kind' schede.

de Dorpsgek.

Bedankt voor de mooie woorden. Volgens mij kun je er nu wel mee naar buiten. Ik vond het leuk om te doen. Heel veel plezier ermee.
Air Arms S510 XTRA FAC .25
Walther LGU .177
Beamont Warrior .309

#15 Gebruiker is offline   Paulus55 Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 09-juli 15

Gepost 08 september 2020 - 20:56

Knap werk! De bevestiging van de draaglus vind ik een heel elegante oplossing.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers