Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Gamo Swarm Bonecollector Hunter

#1 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 24 december 2020 - 08:26

Nou, mezelf voor de kerst maar een Swarm Bone Collector kado gedaan :D Was eigenlijk op zoek naar de enkelschots (vind magazijn alleen maar lastig en voegt m.i. niets toe in een land als NL) maar deze was overal uitverkocht. Denk dat dat een 2019 of misschien zelfs 2018 model was.
De Swarm versie, dus de 10 schots is nog wel op voorraad. Had op de facebook site van Gamo Outdoor USA snapshot gezien van de Bonecollector Hunter Gen 2 maar verder nergens nog info erover. Óf hij komt, wanneer en of deze ook hier geleverd gaat worden. Ook de Swarm Bonecollector (Gen1) staat al niet meer op de Gamo websites dus ik dacht; kan wel wachten op nieuws van de Gen 2 maar straks is er niks meer te koop. Dús deze gekocht. Mocht tzt de Gen 2 uitkomen, met mooier gestroomlijnd magazijn, dan zien we dat dan wel weer.
Wat zit erop/eraan:
- Gamo 10 schots systeem
- IGT
- RRR; recoil reducing rail (bestaat uit 2 delen zie fotos straks)
- SWA ; Shock Wave Absorber; die irritante blokjes in de kolfplaat die altijd zoekraken :D
- Whisper: loopshroud met geintegreerd dempingssysteem en mondingsrem. Tja stil zijn ze nooit dus of het wat doet??
- SAT; Smooth Action Trigger
De Hunter is volgens mij .22 only. Ik heb het vermoeden dat ze ook de magazijnen kleurgecodeerd hebben (rood en blauw, rood voor .22 en blauw voor 4.5) maar ben niet zeker.
Buks zou 24J moeten doen en weegt een vlieggewicht van 2.9 kg :wow:

Buks komt in mooie doos met opdruk, een 4x32 Gamo scope en mount, uitgebreide boekjes en 1 magazijn.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Typisch is het groene 'elastiek'om de kolfplaat. Waarom, waaaaaaaaaaaaaarom nou weer gróen of all colors??? Maar heb horen waaien dat ook daar codering in zou zitten. De 1 beweerd dat het met kaliber te maken heeft (groen= 5.5mm, rood = 4.5) de ander beweerd dat het met gebruik te maken heeft (groen=hunting, rood=plinking). Hoe dan ook, is het mooi? Nee. :D

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Eerste wat opvalt als je de buks beetpakt is het belachelijk lage gewicht. En dat is nog met een houten kolf en magazijnsysteem. :blink: Zelfs voor een Gamo erg licht. En dat in FAC trim..ter vergelijk; de hpa mi die ik hiervoor had woog 3.2kg. ben benieuwd wat voor schietgedrag dat geeft.
Verder is de LOP lang (afstand pistolgrip trekker). Pas na opnemen 1e stage zit mijn vinger goed op de trekker.
Buks is verder heel netjes afgewerkt. Gamo en leuk Bonecollector logotje in de kolf, ziet er goed en netjes uit. Loopvergrendeling heeft vering af fabriek as usual bij alle Gamo kniklopen ex de Socom Extremes. Magazijnbehuizing is kunststof. En je kunt de bovenkant iets heen en weer bewegen. Maar de topbehuizing zit zo te zien maar aan 1 kant vast dus dat zal wel zo horen.
Shroud is kunststof itt de Extremes. En loopt door tot zijkant breech. Dat is jammer.

Verder valt er voorlopig denk ik weinig te posten. Schieten kan de eerste weken, misschien wel maanden, natuurlijk niet door de lockdown. :(

Deze post is bewerkt door yana: 24 december 2020 - 09:02

#2 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 24 december 2020 - 08:38

Heb je er weer een Gamo bij Yana.... Mooie buks hoor ! :)

Gamo maakt nog zijn eigen kolven in Barcelona. Jammer van dat groen, maar het maakt de buks ook wel weer uniek.

2.9kg is idd niet heel zwaar. De buks zal wel wat hold sensitive zijn. Nu willen we natuurlijk groepjes zien :P

Juist dat magazijn zou voor mij wel een meerwaarde zijn. Toch iets wat andere merken, naast Hatsan dan, niet hebben. Houd ons op de hoogte hoe het magazijn functioneert graag.

Veel schietplezier op de kerstballen de komende dagen :D ;)

#3 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 24 december 2020 - 09:09

Dank. Schieten kan pas als de sv weer open zijn. Dus onbekend wanneer. Kan januari zijn. Maart..
Ik ben van de eenvoud; een magazijn compliceert alleen maar. Risico op storingen en meer onderdelen die stuk kunnen gaan. Ook kwa zuiverheid een risico als de boel scheef indexeert etc
Voor de jacht ok maar dat speelt in NL toch niet. Het is zéker bijzonder systeem zeker op een veerbuks en in zoverre idd bijzonder. Maar dan meer uit hebbedingoogpunt voor mij niet kwa gebruik(sgemak). Ben ook niet handig met magazijnen: zal niet 1e keer zijn dat ik dubbel laad of aantal schoten vergeet��
Ook kwa uiterlijk vind ik de Gen1 niet echt mooi. De Gen 2 is veel mooier. Snap niet waarom ze niet alles Gen2 maken. Misschien moeten eerst de investeringskosten vd Gen1 terugverdiend worden??
In de VS gaan de Swarms in elk geval als warme broodjes over de toonbank

Deze post is bewerkt door yana: 24 december 2020 - 10:03

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 24 december 2020 - 10:26

Ben wat aan het uitvogelen geweest hoe eea werkt. Toch niks te doen verder :D
Magazijn is kunststof. Voelt goedkoop en licht maar zal zn werk doen.
De Gen 1 werkt anders dan de Gen 2. De Gen 1 wordt geladen en magazijn geroteerd bij het knikken van de loop. Ik zat eerst te kijken, hóe komt die pellet nou in de loop want het magazijn zit óp de actie, niet voor de loop zoals bij pcps :blink: maar het zal ongetwijfeld werken. :D Heb helaas nergens goede video kunnen vinden van het hele systeem in werking. Allen deze:
https://www.youtube....h?v=vbUav9ttQME
Bij de Gen 1 is dubbelladen van pellets wél mogelijk helaas. In het boekje noemen ze dat 'failed cocking': 'if the cocking action is started but not completed of reversed before fully cocking a pellet may have moved from the magazine into the chamber. If you start a second cocking you may introduce a second pellet into the chamber'.
Om dit te voorkomen moet je na de 'failed cocking' het magazijn verwijderen, opnieuw spannen en schieten. Of je kijkt in de loop, kan ook neem ik aan. Wel iets om aan te denken. Iedereen heeft wel eens dat de loop ff weg dreigt te glippen, of dat de kolfplaat ff wegglipt van je been, of dat je gestoord wordt door een medeschutter.

De Gen 2 heeft een inertia magazijn zoals zij dat zélf noemen. Dit magazijn wordt geroteerd door de recoil van het schot :blink: In hoeverre dat betrouwbaar is, geen idee. Het heeft als groot voordeel dat je geen 2 pellets kunt laden. Er gebeurt immers niks kwa magazijn rotatie met knikken. Er wordt wel door de probe de voorwaartse beweging gemaakt van laden, maar omdat het magazijn niet roteert met knikken gebeurt er niks. Dat is wel beter. Ook oogt het uiteraard veel mooier/platter en kan door het platte systeem ook weer open vizier gebruikt worden.

Nu heeft ook de Gen 1 wel wát veiligheden. vb een 'gevarendriehoek' om aan te geven dat het magazijn leeg is. Maar, let op, er kan er dan nog wél 1 in de loop zitten! :les: Gelukkig is de loop goed te controleren door een beetje te knikken en het magazijnsysteem iets op te tillen.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Ook staat er nummering op die langskomt in het scherm. Dit geeft aan hoeveel pellets er nog over zijn.

Geposte afbeelding

Er staan pijlen op het magazijn voor rotatie tijdens laden en hoe de pellet erin moet. In het boekje staan instructies wat te doen bij verkeerdom laden van pellets of magazijnstoringen. Ik dréigde al chagrijnig te worden bij het zien van de 'scheve indexatie'in deze lege toestand. Maar heb het nagevraagd op in de Gamo fb groep; tot nu toe reacties dat dit hóórt. Ok prima. Zolang hij dan maar mét pellets netjes indexeert. Anders krijg je dus die indexatieproblemen en kan er nooit wat zuivers uitkomen.

Geposte afbeelding
Het is logisch het magazijn te laden met het aantallenscherm naar boven dan zit je alleen nog met voor-achter. Er zit echter een dot voor juiste plaatsing. Andersom blijft het magazijn ook hoger steken en ietwat scheef. Het spreekt dus eigenlijk voor zich met wat technisch gevoel.
Dan zit je nog met welke pellets. Want vaak zijn magazijn systemen pelletfuzzy in díe zin dat verkeerde vorm, of te lange of te losse etc pellets storingen kunnen geven. Been there done that bij de Aeron B96. Nee dank u, hoeft niet :D Terwijl de Steyr LP5 alles moeiteloos vreet. Als ik de reacties in de Gamo fb groep zo lees wordt er echter van alles ingepropt. Tot Gamo raptors, pbas ed aan toe. Dus het líjkt wel betrouwbaar te zijn.

Iemand in de Gamo fb groep opperde dat het 10x systeem er zó af kan en dat je dan een gewone enkelschots hebt. Ik heb eens gekeken...zou best wel eens kunnen!

Geposte afbeelding

Was dit magazijnsysteem niet van BSA gejat?

Deze post is bewerkt door yana: 24 december 2020 - 10:56

#5 Gebruiker is offline   bert1986 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 01-mei 20

Gepost 24 december 2020 - 11:56

Yana, mooie buks heb je gekocht!!
Je schrijft: "De Gen 2 heeft een inertia magazijn zoals zij dat zlf noemen. Dit magazijn wordt geroteerd door de recoil van het schot."
Ikzelf heb een 'roadster-IGT-10x-GEN2', een daar is dat niet het geval hoor.
Het magazijn wordt nog altijd geroteerd na het knikken van de loop, net zoals bij de GEN1.
Dus dubbelladen is nog altijd mogelijk met mijn GEN2.
Misschien heeft Gamo dat veranderd voor modeljaar 2020 of 2021?
Heb je deze info bij Gamo gelezen?
Mvg, Bert
Weihrauch HW77
Weihrauch HW30S
Weihrauch HW40 PCA
Gamo Roadster IGT 10x Gen2
Gamo AF-10

#6 Gebruiker is offline   keanowings Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 24-januari 18

Gepost 24 december 2020 - 12:23

Bekijk Post bert1986, op 24 december 2020 - 11:56, zei:

Yana, mooie buks heb je gekocht!!
Je schrijft: "De Gen 2 heeft een inertia magazijn zoals zij dat zlf noemen. Dit magazijn wordt geroteerd door de recoil van het schot."
Ikzelf heb een 'roadster-IGT-10x-GEN2', een daar is dat niet het geval hoor.
Het magazijn wordt nog altijd geroteerd na het knikken van de loop, net zoals bij de GEN1.
Dus dubbelladen is nog altijd mogelijk met mijn GEN2.
Misschien heeft Gamo dat veranderd voor modeljaar 2020 of 2021?
Heb je deze info bij Gamo gelezen?
Mvg, Bert

#7 Gebruiker is offline   keanowings Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 24-januari 18

Gepost 24 december 2020 - 12:25

bij de nieuwe magnum gen2 daar kun je niet meer dubbel laden die gaar pas roteren als je geschoten heb door de recoil

#8 Gebruiker is offline   bert1986 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 01-mei 20

Gepost 24 december 2020 - 13:00

ach zo, dan hadden ze die beter GEN3 genoemd :D
Mvg, Bert
Weihrauch HW77
Weihrauch HW30S
Weihrauch HW40 PCA
Gamo Roadster IGT 10x Gen2
Gamo AF-10

#9 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 24 december 2020 - 21:15

Het magazijn is in ieder geval onmiskenbaar BSA.

#10 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 25 december 2020 - 07:09

Staat idd gewoon zo in het Gamo instructieboekje (over Gen2).
Welke BSA is dat dan Ruud? Niet de Goldstar ed toch?

#11 Gebruiker is offline   AirsporterMK1 Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-december 17

Gepost 25 december 2020 - 16:19

Mijn broer heeft een BSA spitfire. Die lijkt daar heel erg op. Die buks is wel wat zwaarder als ik me goed herinner. BSA en Gamo hebben natuurlijk wel een samenwerkingsverband cq BSA is van Gamo tegenwoordig. Toch lijken er nog wel wat verschillen te zijn. kan ook liggen aan de instellingen af fabriek. De BSA van mijn broer schiet fijner en beter (kleinere groepjes) als de vergelijkbare Gamo (black maxim 10 IGT geloof ik) van een vriend van mij maar dat zou ook gewoon kunnen dat het model net even iets anders is.

Die vriend heeft sins kort ook een replay magnum IGT gen2. Die is net wat anders en schiet rustiger als de black maxim bijvoorbeeld maar net iets minder rustig dan de BSA. Al die magnum kniklopen geven toch flinke klappen. Een Gamo kijker houd het vaak niet lang. Een eenvoudige hawke vantage doet het in ieder geval al langer. (tot nu toe)

#12 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro

Gepost 25 december 2020 - 16:26

Bekijk Post yana, op 25 december 2020 - 08:09, zei:

Staat idd gewoon zo in het Gamo instructieboekje (over Gen2).
Welke BSA is dat dan Ruud? Niet de Goldstar ed toch?

De nieuwere generatie BSA's zoals de R10, Buccaneer etc...

Ik herken het magazijn in ieder geval van de R10 die ik wel eens geschoten heb van iemand.

#13 Gebruiker is offline   Nils Icoon

• Moderator
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 07-november 05

Gepost 25 december 2020 - 18:46

Nee hoor :D

Dit zijn BSA magazijnen:
Geposte afbeelding
En deze werken in alle BSA magazijn (veer)buksen vanaf ca. 1991.

:wave:

PS Nog maar en keer dan. Sinds 1985 is BSA onderdeel van Industrias El Gamo S.A.
Pas 35 jaar dus :ha:
......Waarom quoten jullie eigenlijk opvolgende forumberichten??
.........................www.100metercrew.nl
Het gras is niet altijd groener bij de buren want die buurman ben ik.
.....Geachte heer Haribo, waarom zijn er geen Panda gummyberen?
.............Leun achterover en geniet van de muziek.

#14 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro

Gepost 26 december 2020 - 07:47

Ja de link BSA en Gamo dat weet ik. Wist ook dat ze voor de Gens waarschijnlijk wat BSA ontwerp gejat hadden wist alleen niet exact hoe en wat :D
Maar goed beter goed gejat dan slecht verzonnen :D
Magazijnen lijken er idd op! Zijn natuurlijk niet 100% eender.
Denk dat het Gamo ontwerp veel goedkoper is. Dat zit óp de buks. Niet echt onderdeel ván of ín. Onder dat systeem zijn het gewone enkelschots kniklopen.
Als ik het zo zie, vermóed ik zelfs dat je het Gen systeem eraf kan halen en dat de buks dan gewoon als zn enkelschots voorganger presteert. :)
Aan de ene kant ook wel weer briljant bedacht natuurlijk

Misschien lijkt het Gamo systeem meer op een aftermarket systeem. Om om te bouwen naar meerschots�� wie weet kan een handige harry dat ook wel! Bsa (goldstar) lijkt veel meer geintegreerd

BSA Spitfire zal een rebadged Gamo zijn. Zie hem nl niet terug op de BSA website. Zit wel mooie houten kolf op��

Deze post is bewerkt door yana: 26 december 2020 - 08:33

#15 Gebruiker is offline   Jacob3782 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 16-september 18

Gepost 26 december 2020 - 23:31

Om de trekker wat fijner aftestellen kun je er een iets langer schroefje indraaien, let wel dat je hem niet telicht afstelt .

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers