Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Buddy Bottle Aluminium 0,45L Aanschaf En Review the China stuff (deels)

#1 Gebruiker is offline   AirsporterMK1 Icoon

• Schutter
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 30-december 17

Gepost 30 december 2020 - 10:51

Net als de meesten zit ik veel thuis nu, de schietbanen zijn gesloten en behalve werken en klussen kun je niet al te veel. Ik heb bedacht dat ik een buddy bottle will

Niet zo'n groot lomp ding als wat ik nu heb liggen (6 liter) maar een kleintje die in je foudraal past of in een klein rugzakje. Ik heb er even over nagedacht en heb vervolgens even de zaken op een rijtje gezet wat ik ervan verwacht en wat ik daar voor nodig heb.

De buddy bottle moet klein en licht zijn. Het beoogde gebruik is voor kortere sessies op de schietbaan. Het komt niet vaak voor dat ik heel veel tijd over heb dus vaak zijn het kortere sessies. Kortom, geen hele persluchtfles meeslepen maar gewoon een kleintje. Een korte sessie is bij mij in ieder geval minder dan 150 pellets. Daar waar sommige PCP's gewoon 150 schoten doen op de persluchtbuis is dat bij de mijne niet het geval. De buis is maar 200CC en 200bar. Bovendien lust een net iets groter kaliber ook nog wat meer lucht.

Als ik dan toch al bezig ben wil ik meteen kijken of ik de lucht uit de fles kan reguleren. Niet met zo'n grote jongen die meteen 399€ kost, dat is leuk voor als je een flinke fles hebt maar met een kleintje. Of de werking net zo goed en nauwkeurig is als van zo'n grote verwacht ik in ieder geval niet maar mogelijk is het afdoende.

Het flesje kan daardoor een 300bar flesje zijn terwijl de vuldruk beneden de 200 bar gehouden kan worden. Mogelijk kun je zelfs nog iets lager gaan naar bijvoorbeeld 175 bar als dat beter is voor het schotbeeld op een langere baan.

Verder moet er natuurlijk een mogelijkheid zijn om te vullen, liefst via een quickconnect foster en er moet een bleed valve op. Vanwege alle, volkomen terechte, eisen die ik heb wordt het dan toch nog een heel gedoe om het allemaal uit te zoeken. En heb je het allemaal uitgezocht dan moet er ook nog op een normale manier betaald kunnen worden. Ik geef niet graag mijn CC gegevens af. Bij Aliexpress is dat soms een probleem, bij Ebay gaat dat gelukkig vaak beter.

Uiteindelijk gekozen voor een buddy bottle van aluminium van 0,45 liter. De 0,5 liter gaan vaak maar tot 200 bar en dan ben je met 0,45 liter en 300bar beter af. Veel van die bottle's komen uit dezelfde fabriek. Ik heb bij enkele enige vormen van testen mogen ontdekken. Bij elke productiebatch worden flesjes gehydrotest bij 800 bar (flesje is daarna niet meer bruikbaar) en worden hardheid test na heat treatment gedaan etc. Ook wordt TUV Rheinland soms genoemd als Nobo.

Of dat hetgeen is wat je ook krijgt is lastig vast te stellen. Ik ga in ieder geval proberen of ik van de verkoper een certificaat kan lospeuteren.

De regulator is verstelbaar tussen 2500 en 3000PSI. De valve ziet dus noot meer dan 3000psi. het 3 weg T stuk is om een ontluchtingsklep te kunnen monteren. Vullen doe je met de nippel op de regulator. De bleed valve en enkele andere fittingen komen van best fittings.

Ik wilde zoveel mogelijk standaardiseren op een soort schroefdraad in de 1.8 maat en wel BSP. Dat is niet helemaal gelukt omdat in de on/of valve top een 1/8 NPT draad zit maar aangezien er toch een 2 weg T stuk op moet komt daar een NPT naar BSP nippel.

Enfin, wordt vervolgd als alle spullen geleverd zijn. Dat kan even duren, laatse deel krijg ik pas begin maart.

Het

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

#2 Gebruiker is offline   AirsporterMK1 Icoon

• Schutter
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 22:46

De Fles (flesje) is onverwacht snel gekomen.

Helaas staan de andere onderdelen nog op levering in maart. Er zal dus nog wat geduld moeten worden betracht. De fles is geproduceerd volgens de EN ISO 7866, welke de standaard Europese norm is voor gasflessen onder hoge druk. Materiaal is "vliegtuig" aluminium (grade 6061) Werkdruk 300 bar, testdruk 450.

Voorlopig dus weinig nieuws nog maar wel een leuk klein flesje

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

#3 Gebruiker is offline   hrscharft Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-oktober 16

Gepost 13 januari 2021 - 00:20

Bekijk Post AirsporterMK1, op 12 januari 2021 - 22:46, zei:

De Fles (flesje) is onverwacht snel gekomen.

Helaas staan de andere onderdelen nog op levering in maart. Er zal dus nog wat geduld moeten worden betracht. De fles is geproduceerd volgens de EN ISO 7866, welke de standaard Europese norm is voor gasflessen onder hoge druk. Materiaal is "vliegtuig" aluminium (grade 6061) Werkdruk 300 bar, testdruk 450.

Voorlopig dus weinig nieuws nog maar wel een leuk klein flesje

misschien ook even de linkjes naar Ali of Ebay hier neer zetten?

#4 Gebruiker is offline   AirsporterMK1 Icoon

• Schutter
  • Pip

Gepost 15 januari 2021 - 11:16

@hrsharft, zal ik doen, ergens in een post zal ik alles verzamelen.

Ik heb gezien dat ik een eenmaal gemaakte post niet kan wijzigen anders had ik het in de beginpost gedaan.

Een tweede onderdeel is binnengekomen. De regulator.

Wat mij opvalt is dat deze twee burstdisks heeft. Nu ben ik bekend met burstdisks, alleen zijn ze dan vaak een faktor 100 groter. De burstdisk van 7,5k is mij duidelijk. Dat is de disk die breekt in het geval dat de druk in de tank te hoog wordt en voorkomt dat de tank zelf beschadigt.

Er zit er echter ook een op van 3k. Het zou kunnen dat die is voor de uitgangsdruk van de regulator. Aangezien de regulator een uitgangsdruk heeft van 3000PSI kan ik dat even niet rijmen met hetgeen ik weet van burstdisks

Iemand een idee?
zie bijgaande foto's

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

#5 Gebruiker is offline   Garring Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 05-september 05

Gepost Gisteren , 18:54

Ik ben bang dat je gauw uitgekeken bent, daar je ondanks de 300bar hebt in een beperkte 0,5 ltr. dat is ook de redenDe uitgaande druk van je regulator is niet zo ff hup, maar daavan moet je de drukringen/veer anders samenstellen, en hopen dat je de juiste druk hebtEen 2e hands fles van alu/carb hoeft niet zo duur te zijnik blijf het volgen, omdat ik ook zo vaak aan het kloten ben

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers