Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hämmerli Match 472 Co2 Revisieverslagje voor de liefhebber

#1 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• schutter
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 15-juli 19

Gepost 05 januari 2021 - 22:00

Een paar maanden geleden een Hämmerli Match CO2 luchtbuks model 472 (4,5 mm / .177) in mijn bezit gekregen (2e hands uiteraard). Er moest wel wat opgeknapt worden. Zo lek als een mandje en alles voorzien van een 'bruine patina' zal ik maar zeggen. Eerst zelf een tooltje gemaakt om de valve eruit te halen en inmiddels alle seals (die in hard plastic waren veranderd) vervangen. De boel opnieuw geblauwd en de kolf wat opgefrist. Ziet er weer top uit (en helemaal dicht).
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Er is bizar weinig info over dit ding te vinden. Zelfs een manual kan ik nergens vinden. Alleen Blue Book of Airguns en The Airgun Book (van John D. Walter, 2e editie) vermelden het bestaan ervan. Zou gemaakt moeten zijn in de periode 1962 tot 1970.

Omdat de aard van het beestje een matchbuks voor 10 meter is, heb ik na het opknappen ervan een tune uitgevoerd om het CO2 verbruik (12 gram flesjes) zo in te regelen, dat er ten minste 70 schoten gedaan kunnen worden op 1 CO2. Dan kun je een wedstrijd (en een proefkaartje) uitschieten zonder CO2 te hoeven wisselen.
Bijgesloten Plaatje
Dat lijkt me redelijk gelukt (zie foto van de chrony resultaten). Nu weet ik dat de meeste matchbuksen een grens rond de 175 m/s hanteren (<7,5 J met een licht kogeltje). Maar rond de 120 m/s is denk ik al ruim voldoende om op 10 meter goed te schieten (voor bijvoorbeeld een luchtpistool). En wat deze Hämmerli nu doet, lijkt me daarom ook ruimschoots genoeg.
Bijgesloten Plaatje
Als je de eerste 5 schoten eraf haalt (proefkaartje), dan is de snelheid bij schot 65 slechts een paar meter per seconde gedaald (van 137 m/s naar 134 m/s). Niet slecht voor een meer dan 50 jaar oude matchbuks op CO2. Hier durf ik wel een match mee te gaan schieten. Al hoewel… ik daar echt eerst voor moet gaan trainen op mijn thuisbaantje voordat ik me hiermee onder de getrainde schutters durf te begeven. Ik ben niet meer gewend om staand (mijn voorkeursdiscipline van vroeger) het gewicht van deze buks een uur (of langer) geconcentreerd vol te kunnen houden. Maar dat ter zijde.

Het tunen was wel interessant. Normaal gesproken wat experimenteren met de kracht van de hamerveer en veertjes die de valveklep dichthouden en zo. Met een maximaal verzwaard hamerveertje schoot hij maximaal 110 m/s… Wel heel veel schoten (voorbij de 100), maar iets te weinig 'overtuigingskracht' voor mooie ronde gaatjes 10 meter verderop in het kaartje wat mij betreft.

Omdat ik de valve zelf niet open kreeg (de moer zit 'moervast'), moest ik het in iets anders zoeken. Even nadenken dus. Op de buitenkant van de valve zitten twee O-ringen die voor de afsluiting moeten zorgen. Waarom twee eigenlijk en niet gewoon eentje? De valve kan bijna een centimeter (9,25 mm) in de actie geschroefd worden (spoed van schroefdraad heb ik gemeten op ongeveer 1 mm). Waarom zover? Een paar slagen schroefdraad zou moet toch genoeg moeten zijn? De afsluitdop heeft ook al zo veel schroefdraad, waarom?

Wat blijkt: na de eerste 4 mm inschroeven van de valve in de actie komt de valveklep (kogellager klepsysteem in dit geval) in contact met de hamer. De valveklep kan maximaal 1,25 mm worden open geslagen.
Bijgesloten Plaatje
Als de valve maximaal in de actie is geschroefd (9,25 mm), kan de hamer een weg afleggen van circa 4,5 mm (erg weinig eigenlijk). Schroef je de valve maar 5,25 mm in de actie (4 mm tot aan de hamer + 1,25 mm voor het maximaal openslaan van de valveklep), dan kan de hamer 8,5mm afleggen. Dat is bijna de dubbele (!) afstand. Het veertje dat de valveklep dichtgedrukt houdt is trouwens erg zwaar. Een langere hamerweg (of zwaardere hamerveer) geeft meer versnelling aan de hamer en daardoor een grotere klap op de valve. Dat maakt daarom best veel verschil hoeveel CO2 uit de valve kan ontsnappen voor het schot.
Bijgesloten Plaatje
Dat verklaart wellicht dus die dubbele O-ringen op de valve zelf; je kan deze buks 'fine-tunen' aan de hand van de weg die de hamer kan afleggen door hoever de je valve zelf in de actie monteert. Die dubbele set O-ringen zorgen voor de afdichting. Die moeten overigens wel in een goede staat zijn als je de valve vaak heen en weer schuift in de actie (ik heb nieuwe O-ringen van een QB78 hiervoor gebruikt trouwens).
Bijgesloten Plaatje
Aangezien je normaal gesproken gewend bent om een valve maximaal de actie in te draaien 'tot het vast zit' (zoals ik in eerste instantie ook deed en uitkwam op die 100 schoten van 110 m/s), zou ik hier niet achter zijn gekomen als ik de veren in de valve zelf zou hebben kunnen aanpassen. Doordat die dus moervast zat moest ik verder kijken. Het wiel opnieuw ontdekt dus eigenlijk, ik neem aan dat dit zo door Hämmerli was bedoeld. Een handleiding van Hämmerli voor dit systeem zou wel zo handig zijn geweest. Maar het was daardoor wel weer een leuk opknap- en ontdekkingsproces.

De snelheid kan natuurlijk ook de andere (hogere) kant op worden getuned. Zonder een lichter veertje op de valveklep (die kreeg ik dus niet open) heb ik via de 'hamerweg tune' een snelheid tot 160 m/s bereikt. Met een lichter veertje op de valveklep zou dat vast nog verder omhoog moeten kunnen. Maar dan krijg je natuurlijk minder (constante) schoten en dus ergens halverwege je wedstrijd een CO2 wissel…. Misschien interessant als je grotere afstanden schiet en er een kijkertje erop zet of geen wedstrijden schiet en 35-40 schoten op een CO2 flesje ook prima zijn voor wat plinken.

Nu ik de snelheid redelijk constant heb voor zo'n 70 schoten (RWS Meisterkugeln, 0.45 g/7.0 gr) is de volgende stap voor mij kaartjes schieten met verschillende andere pellets (van vergelijkbaar lichtgewicht) en daar de best groeperende uit kiezen.
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje
Reden van mijn bovenstaande post: kennisdeling & wellicht nostalgie voor sommige schutters.

· Zijn er meer Hämmerli Match bezitters op dit forum en hebben die nog tips & trics?

· Heeft iemand nog historische informatie over de firma Hämmerli (uit de periode voordat de fabriek in Zwitserland door brand werd verwoest). Boekjes, folders/brochures, artikelen?;

· Technische informatie (heeft iemand misschien een manual?);

· Reserveonderdelen; heeft iemand die nog liggen. Niet weggooien (altijd handig om achter te hand te hebben, stuur ze anders maar naar mij);

· Ik ben benieuwd naar wat de 10m wedstrijdschutters onder ons van deze Hämmerli vinden (snelheid voldoende, constant genoeg, etc.)?

Groeten, Wouter

#2 Gebruiker is offline   Nils Icoon

• Moderator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 07-november 05

Gepost 05 januari 2021 - 22:15

Goed bezig Wouter en een mooi verslag zo!

Ik heb er zelf ook een aantal waarvan één die ook wel een revisie kan gebruiken :D

Onderdeeltjes heb ik zeer beperkt en daar is zeker lastig aan te komen. Gelukkig is het allemaal zeer degelijk materiaal wat bij goed onderhoud niet verslijt.

Het is inderdaad een lomp zwaar ding om lang vast te houden. Dan pak ik liever mijn Hämmerli Cadet.
Geposte afbeelding

Hämmerli boekjes, van voor de grote brand, heb ik vooral bij de pistolen verzameling zitten maar volgens mij heb ik ook nog originele brochures, van voor de grote brand liggen waar de Match ook in staat. Ik zal eens kijken of ik daar een scan van kan maken.

Mooi spul en zuinig op zijn :D

:wave:
Geposte afbeelding

......Waarom quoten jullie eigenlijk opvolgende forumberichten?
...................................www.100metercrew.nl
Het gras is niet altijd groener bij de buren want die buurman ben ik.
.Geachte heer Haribo, waarom zijn er geen Panda gummyberen?
..................Leun achterover en geniet van de muziek.

#3 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 06 januari 2021 - 07:38

Weer mooi geworden die Hammerli! Mooi geblauwd ook. Aparte kolf (vorm) :blink: . Dubbele trekker/steker?
Ik zou zelf echt aanraden om de CO2 afstelling af fabriek te houden. Zowel kwa snelheid als kwa onderdelen.
Heb met 2 CO2 match wapens geexperimenteerd met snelheid, met mijn Tau 7 Match heb ik gekeken naar groepgrootte, met de Steyr LP5 naar chrono resultaten.
De Tau 7 zat af fabriek erg laag in snelheid. Misschien maar 100-120 m/sec. Maar opschroeven zorgde onherroepelijk voor grotere groepjes dus weer terug gezet naar af fabriek.
Steyr LP5 vond ik wat hard 'blaffen'op co2. Die deed toen 155m/sec. En dan bedoel ik ook een magazijntje leeg elk schot 155m/sec :blink: Superconstant dus.
Met draaien aan de snelheid was die consistentie weg. Werd het 155/153/154/156 etc. Dus ook die weer teruggezet.

Komt nog bij dat CO2 zelfregulerend is. Vnl kwa temperatuur. Iets aan het originele systeem veranderen kan ten koste gaan van dat zelfregulerende vermogen. Zeker als het meer snelheid is. Het systeem (veer-klepseal) is een best dedicaat evenwicht.
De reden dat Tau 7s soms wat teruglopen in CO2 met lang liggen is omdat die een knetterharde seal hadden en een relatief zwakke veer. Maar juist dát maakt wel dat ze nauwelijks temperatuurgevoelig zijn.

Misschien heeft druckluftwaffenonline wat van je Hammerli? Die heeft veel Hammerli dingen vlg mij. Wel superduur maargoed.

Deze post is bewerkt door yana: 06 januari 2021 - 07:43

#4 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• schutter

Gepost 06 januari 2021 - 09:19

@Nils

Dank voor je reactie. Ja, informatie over het oude Hämmerli tijdperk is erg welkom. Ik heb ook nog een Hammerli Sparkler liggen (Sparkler RD). Schitterend materiaal inderdaad. Vandaar dat ik deze Match buks ook niet kon laten liggen en de revisie wel aandurfde. Een mooi Master pistool staat ook nog op mijn wensenlijstje. Maar nu ik die Cadet zie, vrees ik voor het ontstaan van een kleine verzameling van Hämmerli buksen in de toekomst…

@Yana

Ook dank voor de input. Ik vond de 110 m/s fabrieksaf wat langzaam, maar dat is wellicht dus een gebruikelijke snelheid dat ook bij andere merken gehanteerd wordt (voor 10m match op CO2). Wellicht schroef ik de valve nog een kwartslag (0,25 mm) verder terug de valve in om de snelheid nog ietsjes terug te schroeven voordat ik de kaartjes ga schieten.

Ik dacht trouwens dat een kleine variatie in pelletsnelheid zou komen door de pellets zelf. Een paar m/s seconde verschil tussen de schoten moet toch niet te veel verschil maken op 10 meter?

(fotootje van de snelheidstestopstelling:)
Bijgesloten Plaatje

Ik zal inderdaad eerst eens kijken naar de groepering.

Oja, die twee trekkers: de eerste is voor het opspannen van de hamerveer en het openen van de laadpoort, de tweede is de echte trekker.

Druckluftwaffenonline; aha, de site van de heer Gerdemann. Veel leuke zaken te koop daar maar inderdaad heel erg prijzig. In geval dat je echt iets nodig hebt is dit wel een goed adresje om eens te vragen.

Thanks & groeten, Wouter

#5 Gebruiker is offline   Steve Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 25-juli 05

Gepost 06 januari 2021 - 10:50

mooie restauratie en top verslag Wouter 😎👍🏻
Sheridan Blue/Silver Streak (.20)
BSA SuperSport (.22)
Webley Hurricane/Tempest (.177 &.22)
Webley MKI (.177)
Webley Senior (.177/.22)
Webley Premier (.177/.22)
Webley Service Rifle MKII (.22)
Feinwerkbau Model 65 (.177)

#6 Gebruiker is offline   Louis v H Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 05

Gepost 06 januari 2021 - 18:36

Hoi Wouter,

Mooi verslag, dank voor het delen. De buks is prachtig geworden en het tunen heeft zijn vruchten afgeworpen, niet alleen qua shot string/snelheid, maar ook qua inzicht in de werking.

Hierbij mijn Junior, die ik kocht van een Hämmerli verzamelaar in Engeland.
Hij kwam met de originele keep. Dit is het enige kijkertje dat werkte (ivm laad poortje en eye relief). Ook een smalle mount.
Ziet eruit alsof de kijker veel te ver naar achter staat, maar het werkt fijn zo.

De twee extra valves zijn toevallig vandaag binnengekomen, samen met de Hämmerli patch voor jou. De post uit Engeland druppelt weer langzaam binnen na 2 maanden wachten...

Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door Louis v H: 06 januari 2021 - 18:37

#7 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 07 januari 2021 - 07:18

Nee klopt, een paar m/sec ga je denk ik ook niet op de kaart zien. Het was maar ter illustratie.
Ik had toen met de chronotest vd LP5 ook niks gewogen of gesorteerd of wat ook met de pellets. Kwamen zo uit het doosje. Waren wel toppellets, RWS R10.
Denk dat snelheid vrij irrelevant is, zéker als je hem toch niet officieel gaat inzetten (wat ik niet denk). Anders zit je er nog mee dat de snelheid wel zodanig hoog moet zijn dat de gaatjes mooi rond worden. Met de Tau 7 Match is dat nl niet altijd zo, maar is toch alleen maar voor de leut. :D Hij doet wel lekker veel schoten, 100 of meer op een 12gr bulb :)

O das apart dan die trekker! 1e heeft dus niks met de echte trekker te maken; is dus geen steker zoals je die bij andere oude matchgeweren ziet. Apart, wist niet dat het bestond.

Mooi Louis. :) Uit de UK..uiteraard..goeie ouwe tijd

#8 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• schutter

Gepost 07 januari 2021 - 10:20

Wel, het leek me best leuk juist, om hem wel 'officieel' in te zetten. Zou toch mooi zijn als je een mooie score weet neer te zetten met een 'oudje' tussen al het moderne spul. Alleen weet ik dat er veel betere schutters zijn dan ik (dat was vroeger al zo). Maar omdat ik het schieten gewoonweg leuk vind, is meedoen voor mij de hoogste eer.

Weet iemand of er een ondergrens voor de snelheid (of joules) bij wedstrijden geldt? Dit i.v.m. met 'mooie ronde gaatjes'. Mijn Walther LP3 bijvoorbeeld, schiet slechts 105 m/s (conform fabrieksopgave) en is toch ook echt bedoeld voor 10m match.

#9 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 08 januari 2021 - 10:53

Nee geen ondergrens. Maar gerafelde gaten beinvloeden wel de schotwaardering.
Maar weet niet of de buks verder nog aan de eisen voldoet. Kwa afmetingen ,kolfvorm ,trekkerdruk etc.
De Walther LG55T die ik heb mag vb ook niet meer vanwege zn T kolf
Co2 wordt zwz niet zo meer gewaardeerd door de linkse knsa�� geloof ik.
Slecht voor meleu ofzoiets�� medeschutter kreeg brief thuis met verzoek maar een pcp te kopen������

Deze post is bewerkt door yana: 08 januari 2021 - 10:59

#10 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• schutter

Gepost 08 januari 2021 - 14:55

Haha, een 12 grams flesje CO2 slecht voor het milieu?
In een grote fles Cola zit evenveel. Voor elke liter benzine die je in de auto verstookt, komt ruim 2,2 kilo CO2 vrij. Degene die stelt dat je daarom maar op PCP moet overstappen, moet dan zelf op de fiets naar de club en daar alleen tapwater drinken (geen frisdrank met prik).

#11 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 10 januari 2021 - 07:16

Dont blame the messenger :D Vertel alleen wat er in de brief stond die een medeschutter thuis kreeg.
Dat al dat klimaatgekrijs bs is hoef je mij niet te vertellen. Helaas regeren de hardste krijsers in NL dus dan krijg je dit soort toestanden. ;)
Durf niet te wedden dat het de KNSA was hoor, dácht het wel, maar kan ook zn eigen SV geweest zijn. Maar dát hij die brief kreeg, dát staat vast.
Hij heeft toen maar een Steyr PCP pistool gekocht
Ik zou hem niet inzetten voor 10m LG. Ik zou een belltarget kopen en dat doen. Past beter bij de leeftijd en is veel leuker ook (vind ik dan toch) :D

Deze post is bewerkt door yana: 10 januari 2021 - 07:18

#12 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• schutter

Gepost 10 januari 2021 - 08:54

Een bell target? Geniaal idee, ik wordt meteen enthousiast!!! Geposte afbeelding
Ik was die targets al eens eerder tegen gekomen, maar heb er nooit aandacht aan besteed. Deze Hämmerli met z'n beperkte kracht (nu rond de 4,5 Joule) maar met een goede precisie is er perfect geschikt voor. Inderdaad wel zo leuk! Ik voel al een projectje aankomen. Even googlen voor zelfbouwprojecten levert meteen de leuke historie ervan en voorbeelden. Een elektrische bel gecombineerd met lichteffecten lijkt me wel wat. Dank voor deze tip!

Deze post is bewerkt door Luchtkasteel: 10 januari 2021 - 08:56

#13 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 11 januari 2021 - 07:30

Graag gedaan. Succes met je project. We zien de resultaten graag tegemoet. :)
Heb zelf een antieke Daisy belltarget en een moderne van ebay.
Op belltarget.com staat idd alle info die je nodig hebt. :)

#14 Gebruiker is offline   Louis v H Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-september 05

Gepost 02 februari 2021 - 22:05

Voor het nageslacht :P
Ik heb mijn Hämmerli folder gescand.
Veel lees en kijk plezier gewenst.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Heeft iemand een overzicht van de in Zwitserland gemaakte Hämmerli veerbuksen?

#15 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 03 februari 2021 - 07:13

Leuke folder! :)
Las dat in 1977 de co2 productielijn vernield is door een brand. Gevolg zou zijn dat de bouwkwaliteit van buksen daarna wat minder is
Verder geen idee. Ik zit niet zo in de Hammerlis

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers