Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Vortek Pg3 Ervaring in een HW80

#1 Gebruiker is offline   Lampie Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 05-januari 21

Gepost 10 januari 2021 - 15:22

Iemand ervaring met Vortek PG3 tuning setje in een HW80?

Ik heb de buks in onderdelen overgenomen, de standaard veer is krom en er zit wat werk aan de kolf. Het tune setje heb ik erbij gekregen, mij valt op dat de veer korter is en dat je de veergeleider in de piston kan verdraaien, volgens mij iets van 3 standen.

Mijn vraag, is de kortere veer normaal en in wat voor stand kan je hem het beste zetten?
En kan ik gewoon het vet gebruiken wat er bij zit en zo ja de hoeveelheid of zijn er andere opties?

En als laatste wat voor seal want die zit er dan weer niet bij en de oude is behoorlijk verbrand!

THX Lampie

#2 Gebruiker is offline   RoyalRutt Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 26-februari 13

Gepost 11 januari 2021 - 09:37

Hoi Lampie,

Ik ben altijd zeer tevreden over Vortek setjes. Ik prefereer ze boven V-Mach. Schot klinkt en voelt gewoon wat beter. Ze zijn tevens wat gemakkelijker te monteren, want minder voorspanning.
Ik heb er kort eentje gehad in een HW80. Ik zou je daarbij aanraden de tophat op de ‘laagste’ stand te draaien. Op de maximale stand is net wat te veel van het goede. Voor de ‘80 is er nu ook een speciale versie met een geleider van staal (te bestellen op de Vortek site zelf).

Wat betreft seal. De Vortek seals zijn goed, maar de huidige (nieuwe?) van Weihrauch zijn ook prima.

Cheers,
Rutger

Deze post is bewerkt door RoyalRutt: 11 januari 2021 - 09:39

#3 Gebruiker is offline   Lampie Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 januari 2021 - 15:54

Thanks Rutger

Net een standaard Weihrauch seal besteld, zal van de week wel binnen zijn. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. De tophat heb ik al op de laagste stand gedraaid, dacht ik al soms is less more. De veer zal wel even moeten zetten neem ik aan en trouwens het loopje heb ik ook schoon gemaakt dus sowieso een paar schoten inschieten.

Deze post is bewerkt door Matthijs: 11 januari 2021 - 20:48
Reden voor Bewerking Aangepast

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 12 januari 2021 - 10:58

Bekijk Post RoyalRutt, op 11 January 2021 - 11:37, zei:

Hoi Lampie,

Ik ben altijd zeer tevreden over Vortek setjes. Ik prefereer ze boven V-Mach.

Cheers,
Rutger

Nu niet echt relevant meer😳😂

#5 Gebruiker is online   krisje Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 03-februari 07

Gepost 12 januari 2021 - 11:38

Een echte verademing na veel gefrot met allerhande tune setjes. Bij mij staat de tophat ook in de laagste stand. (er zit wel een axiaallager voor van een 3mm of zo) Schiet zalig! En bijna constant 247m/s met de JSB .20 13.65 grain.

Deze post is bewerkt door krisje: 12 januari 2021 - 11:42

HW80k 5,05mm Vortek & UTG 3-9x40

It is unhelpful to suggest that people shooting responsibly in the privacy of their own gardens should lose their right to this quiet enjoyment of their property because of the irresponsible few who perpetrate their crimes in the streets.

#6 Gebruiker is offline   Lampie Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 15:42

Helaas past het Vortek PG3 setje niet in mijn HW80, de sleeve past niet in de piston.
Op het stickertje staat PG3 FP/FAC SHO+.
Ik heb hem maar in elkaar gezet met de nieuwe seal en de oude kromme veer en ik moet zeggen het schiet niet verkeerd en hard zat.Nu nog er mee leren schieten, het is effe wat anders als mijn oude Diana 21.

#7 Gebruiker is offline   RoyalRutt Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 12 januari 2021 - 16:23

Bekijk Post Lampie, op 12 januari 2021 - 15:42, zei:

Helaas past het Vortek PG3 setje niet in mijn HW80, de sleeve past niet in de piston.
Op het stickertje staat PG3 FP/FAC SHO+.
Ik heb hem maar in elkaar gezet met de nieuwe seal en de oude kromme veer en ik moet zeggen het schiet niet verkeerd en hard zat.Nu nog er mee leren schieten, het is effe wat anders als mijn oude Diana 21.

Hoi,

Je moet uit de zuiger eerst de aluminium sleeve/piston-liner verwijderen.

Cheers,

#8 Gebruiker is offline   Lampie Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 17:04

Bekijk Post RoyalRutt, op 12 januari 2021 - 16:23, zei:

Hoi,

Je moet uit de zuiger eerst de aluminium sleeve/piston-liner verwijderen.

Cheers,

Rutger ik ben 100% zeker dat er niks van lining in de piston zit!
Ik heb gewoon de onderdeeltjes die ik had overgenomen in elkaar gezet met een een nieuwe seal en een klein beetje vet van het setje, je moet wat.

Ik heb al zitten speuren op internet: Veergeleider in mijn pakket is van PTFE of Nylon en nog een ringetje erbij wat past in de piston.
Standaard veergeleider HW80 is volgens mij van metaal en in de piston een dun metaal ringetje.

Met andere woorden ik heb dus een ongebruikt tune setje voor een HW80 hier! Bieden Maar ;-)

#9 Gebruiker is offline   RoyalRutt Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 12 januari 2021 - 18:00

Bekijk Post Lampie, op 12 januari 2021 - 17:04, zei:

Rutger ik ben 100% zeker dat er niks van lining in de piston zit!
Ik heb gewoon de onderdeeltjes die ik had overgenomen in elkaar gezet met een een nieuwe seal en een klein beetje vet van het setje, je moet wat.

Ik heb al zitten speuren op internet: Veergeleider in mijn pakket is van PTFE of Nylon en nog een ringetje erbij wat past in de piston.
Standaard veergeleider HW80 is volgens mij van metaal en in de piston een dun metaal ringetje.

Met andere woorden ik heb dus een ongebruikt tune setje voor een HW80 hier! Bieden Maar ;-)

Hoi,

Dan zou het echt gewoon moeten passen. Heb je een foto van de zuiger en set?

Cheers.

#10 Gebruiker is offline   Lampie Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 18:17

Nou nee, het past gewoon niet, maar het schiet goed zo hoor...

#11 Gebruiker is online   krisje Icoon

• Pro

Gepost 12 januari 2021 - 19:44

Lampie ik was ook 100% overtuigd dat er niks uit kon uit de piston, maar er zit wel degelijk een sleeve in, en die gaat er vrij makkelijk uit. De buitenste veergeleider van de Vortek fungeert dan als die sleeve na montage. (spanblokje schuift daarover)

It is unhelpful to suggest that people shooting responsibly in the privacy of their own gardens should lose their right to this quiet enjoyment of their property because of the irresponsible few who perpetrate their crimes in the streets.

#12 Gebruiker is online   krisje Icoon

• Pro

Gepost 12 januari 2021 - 20:02

Bekijk Post krisje, op 12 januari 2021 - 20:44, zei:

Lampie ik was ook 100% overtuigd dat er niks uit kon uit de piston, maar er zit wel degelijk een sleeve in, en die gaat er vrij makkelijk uit. De buitenste veergeleider van de Vortek fungeert dan als die sleeve na montage. (spanblokje schuift daarover)

Als je met je vingertop een rondje maakt in je piston zal je iets van een spleetje tegen komen. Je zet daar het puntje van een scherpe houtschroef of zo in, en als je dan draait terwijl je achteruit trekt, komt die sleeve wel los. Als hij dan over de rand van de piston komt kijken kan je hem er makkelijk verder uittrekken met een tang. Enfin zo deed ik het, makkie ;)
Want het zou echt zonde zijn als je met die ouwe kromme veer verder gaat als er zo'n setje op de werkbank ligt te verstoffen...
https://www.luchtbuk...er/page__st__15 :P

Deze post is bewerkt door krisje: 12 januari 2021 - 20:11

#13 Gebruiker is offline   jpr Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juni 13

Gepost 12 januari 2021 - 20:44

Als je de veer niet door de sleuf voor de spanarm kunt zien zit er een sleeve in
Deze eruit dan past je setje wel

Deze post is bewerkt door jpr: 12 januari 2021 - 20:45

#14 Gebruiker is offline   Lampie Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 13 januari 2021 - 13:01

Inderdaad zeg er zit inderdaad een aluminium sleeve in de zuiger. Toch maar eens een nieuwe leesbril kopen. Nu past het wel, iedereen bedankt voor de tips!

Een wereld van verschil, nu nog even inschieten… :)

#15 Gebruiker is offline   RoyalRutt Icoon

• Pip Pip Pip Pip

Gepost 13 januari 2021 - 15:34

Bekijk Post Lampie, op 13 januari 2021 - 13:01, zei:

Inderdaad zeg er zit inderdaad een aluminium sleeve in de zuiger. Toch maar eens een nieuwe leesbril kopen. Nu past het wel, iedereen bedankt voor de tips!

Een wereld van verschil, nu nog even inschieten… :)

Tadaaa...

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers