Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hťt forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hw97Kt Tune In .22

#1 Gebruiker is offline   Randy.H Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 21-augustus 20

Gepost 12 januari 2021 - 12:56

Hi,

Ik heb een gebruikte hw97kt gekocht in 5.5.
Nu ben ik er erg blij mee maar wil de buks graag laten tunen. Ik wil een rustiger schietende buks, met de eigenschappen die het meest in de buurt komen van een 4.5 16J.

Zijn er mensen die de 97 5.5 hebben laten tunen? Zoja wie heeft de tune uitgevoerd en wat heb je laten doen? En ben je tevreden?

Ik hoor graag jullie feedback, er is heeel wat minder te vinden over een tune van een 5.5 namelijk. Informatie omtrent de 4.5 overigens in overvloed, maar daar ben ik niet mee geholpen.

Tunen naar 16j heeft volgens de pro tuner weinig zin in verband met de enorme pisboog die je zult ervaren op langere afstanden. Zeker als je op verschillende targets en verschillende afstanden schiet.

Groeten Randy

#2 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 12 januari 2021 - 14:07

De 'pro tuner' heeft gelijk als ie stelt dat je met minder kracht een grotere pisboog krijgt. Maar dat had een klein kind ook nog kunnen bedenken. Schiet je vooral op dezelfde afstanden dan maakt de pisboog niks uit.

Tussen het tunen van een 4,5 of 5,5 HW97 zit eigenlijk geen verschil. De veer die je voor een 5,5 nodig hebt zal wat minder krachtig zijn omdat een 5,5 efficiënter schiet. Dat is dus in jouw geval een voordeel. De goedkoopste manier is een standaard HW 16 joule veer kopen en die van een Tinbum kit (Krale) voorzien. Die kit bestaat uit geleiders (veergeleider en tophat) die de twang weg moeten halen.

Wie is die 'pro tuner'? Kan hij niet een mooie geleider en tophat voor zo'n 16j veer draaien? Heel mooi passend zijn die nog fraaier dan de Tinbum kits.

Deze post is bewerkt door Lytse Hielke : 12 januari 2021 - 14:08

Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#3 Gebruiker is offline   Randy.H Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 14:25

Bekijk Post Lytse Hielke , op 12 januari 2021 - 14:07, zei:

De 'pro tuner' heeft gelijk als ie stelt dat je met minder kracht een grotere pisboog krijgt. Maar dat had een klein kind ook nog kunnen bedenken. Schiet je vooral op dezelfde afstanden dan maakt de pisboog niks uit.

Tussen het tunen van een 4,5 of 5,5 HW97 zit eigenlijk geen verschil. De veer die je voor een 5,5 nodig hebt zal wat minder krachtig zijn omdat een 5,5 efficiŽnter schiet. Dat is dus in jouw geval een voordeel. De goedkoopste manier is een standaard HW 16 joule veer kopen en die van een Tinbum kit (Krale) voorzien. Die kit bestaat uit geleiders (veergeleider en tophat) die de twang weg moeten halen.

Wie is die 'pro tuner'? Kan hij niet een mooie geleider en tophat voor zo'n 16j veer draaien? Heel mooi passend zijn die nog fraaier dan de Tinbum kits.

Ik heb een drietal mensen/bedrijven benaderd voor een mogelijke tune. Eerste instantie had ik voor ogen de hw97 te laten tunen naar 16j om mogelijk HFT wedstrijden in de toekomst te gaan schieten.

Echter door mij hier meer in te verdiepen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dan beter een 4.5 moet pakken. Dit ook het advies van Leo die ik met deze specifieke vraag heb benaderd via een privť bericht hier op het forum. Ondertussen een bericht nagestuurd of hij toch de 5.5 onder handen wilt nemen maar wacht nog op zijn reactie( vandaag pas gevraagd hoor haha)

De andere bedrijven lijken een 5.5 niet graag te tunen omdat ze stuk voor stuk zeggen dat het weinig zin heeft en het verschil minimaal is. Vandaar mijn vraag over hoe ik hem wel het beste kan tunen.

Bedankt voor jou antwoord. Ik hoop dat Leo het eventueel voor me wil en kan doen, anders houd ik me aanbevolen als u wel een idee heeft wie het wilt doen.

#4 Gebruiker is online   Leo Bokkum Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 12 januari 2021 - 15:54

Nope.Geposte afbeelding
Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#5 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 12 januari 2021 - 16:06

Buiten Leo zou ik het eigenlijk niet weten Randy. Er zullen er absoluut meer zijn. Tis heel apart volk die draaiers, als de wind niet goed staat kun je er al niks meer mee. :D

Ik zou eerst zo'n Tinbum setje icm een 16 joule veer nemen. Eventueel een Vortek PG3 kit bij Wasana tuning.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#6 Gebruiker is offline   Randy.H Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 16:18

Bekijk Post Leo Bokkum, op 12 januari 2021 - 15:54, zei:

Nope.Geposte afbeelding

Dat was al duidelijk Leo, elk geval bedankt voor je advies.

#7 Gebruiker is offline   Randy.H Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 16:25

Bekijk Post Lytse Hielke , op 12 januari 2021 - 16:06, zei:

Buiten Leo zou ik het eigenlijk niet weten Randy. Er zullen er absoluut meer zijn. Tis heel apart volk die draaiers, als de wind niet goed staat kun je er al niks meer mee. :D

Ik zou eerst zo'n Tinbum setje icm een 16 joule veer nemen. Eventueel een Vortek PG3 kit bij Wasana tuning.

Haha achja, ik geef niet op. Desnoods ga ik er zelf een draaien in de toekomst, heb tenslotte ooit metaal bewerking gedaan en draaien was een van mijn sterkere kanten. Zal alleen even een voorbeeld moeten scoren of de buks open draaien. Elk geval mezelf iets meer gaan verdiepen in hoe een buks in en uit elkaar moet.

Een compleet setje is een optie maar ik ben van de eeuwige perfectie dus weet nog niet of ik me daarbij kan neerleggen.

Elk geval bedankt voor je feedback.

#8 Gebruiker is offline   GoodShot Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 28-december 15

Gepost 12 januari 2021 - 16:28

Ha Leo B,

Heeft dat technisch geen zin of heb je geen zin/tijd of anders?

Bij technisch geen/onvoldoende zin kan ik N.L. ook stoppen met mijn 5.5 aspiraties en beter naar 4.5. overstappen.

Groeten, GoodShot
Hatsan BT65 SB 5.5 mm
Weihrauch HW 97k 5.5 mm
Weihrauch HW 90 4.5 mm
AA 200 4.5 mm

#9 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 12 januari 2021 - 19:15

Mijn fijnst schietende buks, is een HW77k in .22 en met een 16 joule setje er in.
Heb er zelfs op de maasvlakte een HFT wedstrijd mee geschoten en hoog geŽindigd.
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#10 Gebruiker is offline   Randy.H Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 12 januari 2021 - 19:20

Bekijk Post keesbo, op 12 januari 2021 - 19:15, zei:

Mijn fijnst schietende buks, is een HW77k in .22 en met een 16 joule setje er in.
Heb er zelfs op de maasvlakte een HFT wedstrijd mee geschoten en hoog geŽindigd.

Wat voor setje heb je er in gezet?
Klinkt wel interessant..

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers