Forums | Gebruikers | Kalender | Portaal | Converter | Links | Downloads |
Advies Gevraagd Voor Een Nieuwe Buks
Gepost 12 januari 2021 - 21:32
Nu mijn reguliere schietvereniging, waar ik normaal schiet, dicht is ben ik op zoek naar een nieuwe buks waarmee ik thuis mag schieten. Ik heb een Diana 27 super buksje, maar gezien ik sinds dit jaar een tuin heb van 80 meter diep en daarna 2km land zoek ik iets vooral krachtigers waar ik mee kan plinken, kaartjes schieten en zo en ook eens mijn hawke 1-16x44 kijkertje op kan schroeven die hier al 2 jaar in de lade ligt.
Ik heb een Hw50s en hw97k gehad, beide getuned door Leo van dit forum. Iets minder als 2 jaar geleden verkocht om wat anders te kopen voor op mijn vereniging. Spijt van natuurlijk maar het is niet anders. Toen al constateerden we dat kwaliteitscontroles bij Weihrauch te wensen over liet, gelukkig maakte Leo dat alsnog in orde. Nu lees ik een topic hier over scheve korrels op Hw77 en lijkt het alsof het zelfs erger is geworden. Vond de HW97 overigens wel erg zwaar en herinner me dat ik regelmatig baalde dat ik er geen keep korrel mee kon schieten. Ik zoek dus iets niet al te zwaar (wil ook uit de hand kunnen schieten dus denk niet direct aan onder of zijspanners), behoorlijk power (ongeveer 20 joule+), keep korrel en kijker, zuiver genoeg om voor groepjes te gaan.
Zit wat te zoeken en onderzoeken naar Diana's (340 ntec, 350 ntec a.d.), Weihrauch (hw80, hw95 e.d.) maar kom er niet echt uit.
Tweedehands zou mij overigens prima zijn. Misschien hebben jullie nog een goed advies?
Gepost 12 januari 2021 - 22:57
De Gamo 1250 G-Magnum IGT in 5.5mm
En de Hatsan Mod 95 Vortex in 5.5 of 6.35mm
Zijn beide hele fijne strak schietende buksen, genoeg power voor jouw doeleinden en zuiver ook. Ook de trekkers zijn prima voor niet match buksen.
De Diana N-Tec series heb ik eigenlijk nog nooit mee geschoten. Ik vind ze een beetje aan de dure kant voor wat ze bieden. Maar een hobby mag wat kosten hè

Zijn ook gasram buksen net als de Gamo en Hatsan. Ben je met gasrams bekend eigenlijk ? Althans, dit type buksen vind ik persoonlijk altijd heerlijk schieten met een gasram aandrijving erin.
Gepost 13 januari 2021 - 00:12
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Diana 35 Met Feinwerkbau diopter
Hatsan 95 SAS .22 Hawke Vantage 4-16x44
Weihrauch hw35
Diana 35 5.5
Crosman 1722
LSV Noarderloft.
Gepost 13 januari 2021 - 10:55
Reticulatus, op 12 januari 2021 - 22:32, zei:
Ik zoek dus iets niet al te zwaar (wil ook uit de hand kunnen schieten dus denk niet direct aan onder of zijspanners), behoorlijk power (ongeveer 20 joule+), keep korrel en kijker, zuiver genoeg om voor groepjes te gaan.
Na met vele +- 20 joule veer en gasrambuksen geschoten te hebben, mijn eentonig advies: HW80 .20/ .22 met Vortek kitje

Misschien ook wel de 350 magnum synthetic stock .22 met Vortek kitje. Synthetic stock omdat het er niet zo spichtig uitziet als eentje uit hout dan, en lekkerder vast pakt/betere balans teweeg brengt.
Mocht je toch nog een zijspanner overwegen : Diana 48/52 .22 + Vortek.
It is unhelpful to suggest that people shooting responsibly in the privacy of their own gardens should lose their right to this quiet enjoyment of their property because of the irresponsible few who perpetrate their crimes in the streets.
Gepost 13 januari 2021 - 16:07
Hun Compact is even lang als standaard ander merk
Dus voor uit de hand schieten? Zou het míjn keus niet zijn. En anders altijd een Compact
Zeker geen ezel als de 350 nemen. Ga je niet blij van worden gok ik als je van een hw97 afkomt.
Gamos zijn idd licht. Maar vaak weer erg licht. Rond de 3 kg.
Vaak vrij onstabiel voor staand. En onrustig icm veel kracht. Wel erg leuk plinken. Voor max zuiverheid zou het mijn keus niet zijn.
Hatsans, dwz de 125/135 zijn ook knettergtoot en lang en zwaar.
Andere modellen geen idee
Als je niet tevreden bent met de hw qc dan dat lekker links laten liggen.
Ik weet niet wat de kwaliteit is vd hedendaagse gsg dianas
Misschien wat out of the box kijken; misschien Cometa?
Fusion Star etc. ( maar dan die met keepkorrel). Erg fijne buksen. Niet te licht niet te lomp, schieten makkelijk en zuiver en verrassend rustig
Deze post is bewerkt door yana: 13 januari 2021 - 16:10
Gepost 13 januari 2021 - 18:46
Dit blijft ook een ontzettend mooie buks.
Heb hem gehad en schoot heerlijk na een aanpassing van Teun (Metura).
Wat mij betreft hoort deze in de spijt van topic.
Groet Ricardo.
Gepost 13 januari 2021 - 20:26
yana, op 13 januari 2021 - 16:07, zei:
Hun Compact is even lang als standaard ander merk��
Dus voor uit de hand schieten? Zou het míjn keus niet zijn. En anders altijd een Compact
Zeker geen ezel als de 350 nemen. Ga je niet blij van worden gok ik als je van een hw97 afkomt��.
Gamos zijn idd licht. Maar vaak weer erg licht. Rond de 3 kg.
Vaak vrij onstabiel voor staand. En onrustig icm veel kracht. Wel erg leuk plinken. Voor max zuiverheid zou het mijn keus niet zijn.
Hatsans, dwz de 125/135 zijn ook knettergtoot en lang en zwaar.
Andere modellen geen idee
Als je niet tevreden bent met de hw qc dan dat lekker links laten liggen.
Ik weet niet wat de kwaliteit is vd hedendaagse gsg dianas
Misschien wat out of the box kijken; misschien Cometa?
Fusion Star etc. ( maar dan die met keepkorrel). Erg fijne buksen. Niet te licht niet te lomp, schieten makkelijk en zuiver en verrassend rustig
De Hatsan 95 is lang, maar is wat gewicht betreft niet te zwaar en is nog goed uit de hand te schieten. De 125/135 zijn ietsje lomper.
De Walther LGV is een hele mooie knikloop, met goed schietgedrag.
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Diana 35 Met Feinwerkbau diopter
Hatsan 95 SAS .22 Hawke Vantage 4-16x44
Weihrauch hw35
Diana 35 5.5
Crosman 1722
LSV Noarderloft.
Gepost 14 januari 2021 - 07:52
BSA kan idd ook. Lekkere compacte modellen

LGV zou ík niet doen. Met zn 4kg ook een behoorlijk lomp ding (izv zwaar). Terrus zou misschien kunnen.
Idd beste of ff naar een zaak te gaan maarrrrrrrrrr dat kan nu niet.

Succes met je keus.