Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

“Air Pressure Boosting “ Van Fles Naar Fles. Wie kent er wat van ?

#1 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-januari 15
  • Location:Land of highest quality beers, haute cuisine, waffles, chocolate, sax, castles, Tomorrowland, BigBang Theory, etc...

Gepost 14 januari 2021 - 13:55

Goeiemiddag gasten,

Zag zonet dit onderstaande filmpje passeren. Vrij rommelige opname. Maar geeft wel een idee van het gegeven.

Luchtdruk opvoeren van fles naar fles, zonder noodzaak aan externe energiebron.
Wie heeft ervaring met dit soort -blijkbaar snelle- “Air pressure boosters” ?

Het voordeel van zo’n operatie lijkt me nogal wiedes.
Maar hoe zit het met aspecten als

1. veiligheid ?
2. duurzaamheid van zo’n ding ?
3. andere eventuele risico’s en eventuele nadelen ?

Wie weet het ?

Air Booster Raising Pressure on 2 Air Tanks

https://www.youtube....h?v=51jR240Zbhs

Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door Al.Ex.Magnum: 14 januari 2021 - 14:00

#2 Gebruiker is offline   Garring Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 05-september 05

Gepost 14 januari 2021 - 18:47

Ik ken het principe, bij ons in de werkplaats pompen we de vrachtwagenbanden zo op, als je namelijk 8bar uit een leidingnet van 8bar moet halen, duurt het lang

#3 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 14 januari 2021 - 19:26

Reken op een rendement van 10%. Ca. 90% van de energie die je stopt in het compimeren van lucht wordt omgezet in warmte.
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#4 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Location:Land of highest quality beers, haute cuisine, waffles, chocolate, sax, castles, Tomorrowland, BigBang Theory, etc...

Gepost 15 januari 2021 - 10:07

Bekijk Post Rik, op 14 januari 2021 - 19:26, zei:

Reken op een rendement van 10%. Ca. 90% van de energie die je stopt in het compimeren van lucht wordt omgezet in warmte.

Of je bewering van "rendement" klopt, geen flauw idee Rik. Misschien geldt dat wel bij die Altaros spullen.

Wat het clipje anderzijds van deze Haskel AGD30 wel bij vaststelling duidelijk maakt, is
de bijna waanzinnige snelheid waarmee de fles van 3300psi (227bar) afgetopt wordt naar meer dan 300bar.

Op minder dan 30 seconden, zo laat het filmpje vaststellen.
Blijkt dat dit soort

zeer snelle air driven boosters

benut worden door gebruikers die wat meer bij te spijkeren hebben dan een 6 of 7 liter fles.

Geposte afbeelding

Haskel blijkt een Amerikaans merk te zijn.
Pneumatic-Driven Gas Boosters

Is er hier op het forum mogelijk iemand bekend met Europese fabrikanten van dit soort zeer vlugge air driven boosters ?

#5 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-oktober 12

Gepost 15 januari 2021 - 11:29

boosters (electrisch) zoals deze worden ook gebruikt om N2 of andere gassen en andere flessen helemaal leeg te krijgen.
Dit is vooral handig als men Hydraulische systemen met accumolatoren moet bij vullen naar 300 bar, dan kun de N2 flessen helemaal naar 1 bar leeg trekken.
Met bijkomen voordeel dat men niet een hele hoop flessen (neemt ruimte in) moet hebben waar nog 200 bar (kosten) in zit maar waar men niets aan heeft.
dit zeker op schepen en offshore.

volgens mij is het rendement met perslucht compressoren zowiezo niet hoog en het meeste wordt warmte om gezet word.
als men dan ook nog perslucht gebruikt als de energie bron dan is het rendement helemaal de deur uit.
denk dat dit alleen zin heeft als je met helium of N2 schiet en dan ook nog alleen als je electrisch verdicht.

Deze post is bewerkt door herman1973: 15 januari 2021 - 11:36

Weihrauch hw100 .22
Weihrauch hw90 mk1 .25
Weihrauch hw85 export .177
Weihrauch hw80 mk1 .177
Weihrauch hw80 mk2 .20
Weihrauch hw80 mk1 .22
Weihrauch hw80 mk1 .25
Weihrauch hw70 .177
Weihrauch hw55 Tiroler .177
Weihrauch hw55 Match .177
Weihrauch hw55 S .177
Weihrauch hw35 luxus Burgo .177
Weihrauch hw35 export .22
Diana 6, 60,
FWB 300s,
Walther LGV Spezial, Walther LP3

#6 Gebruiker is offline   Frederik Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 04

Gepost 15 januari 2021 - 17:58

Ik heb een Altaros booster booster en ben er tevreden mee.

Een booster gebruikt lucht om te pompen, maar ik denk niet je dat 1 op 1 kan vergelijken met een HPA compressor.

Mijn Altaros haalt zijn lucht uit een 3 cilinder, 1 stage laag toerental compressor. Een kleine duikcompressor zit bij de eerde stage meestal al aan de 60 bar, het toerental is velen malen hoger en de warmte ook.
Je zou beide aan een stroom meter moeten hangen en het meten.

Boosters zijn laag in onderhoud, ik heb de mijne nu bijna 3 jaar en zero onderhoud. https://www.facebook...755027041480057 Altaros claimt een booster voor meer dan 2000 vullingen gebruikt te hebben (met een schroefcompressor)

Ander voordeel is ook, dat je de lucht kan filteren en drogen voordat het de booster ingaat. 10 bar filteren en drogen is veel makkelijker dan 300.
'A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity.' (Sigmund Freud)

#7 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 15 januari 2021 - 18:25

Bekijk Post Al.Ex.Magnum, op 15 januari 2021 - 11:07, zei:

Of je bewering van "rendement" klopt, geen flauw idee Rik.

Helaas wel, het is natuurkunde en die fop je niet. Een werkluchtcompressor (met vast toerental, voor frequentiegeregelde machines gaat het niet helemaal op) van bijv. 11kW die op gemiddeld 7 bar draait, is feitelijk een dure straalkachel van bijna 10 kW. De duurdere merken als bijv Atlas Copco, Boge, Kaeser en Ingersoll Rand zullen een iets hoger rendement hebben. Tegenwoordig zijn er veel schroefcompressoren die hun warmte aan een verwarmingsinstallatie kunnen afgeven zodat de gebruiker de warmte op die manier weer deels kan hergebruiken.
Maar goed, we dwalen af :D .
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#8 Gebruiker is offline   kilroy Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 15 januari 2021 - 19:27

Wij gebruikten in de spec ops duik apperatuur (drager rebreathers ) medicinale zuurstof.
De cilinders van de duiksets werden gevuld op 200 bar.
Als voorraad cilinders hadden we 200 bar /40 liter cilinders .
Overstromen vanuit de 40 liter is nutteloos want je drukt zakt snel en dan krijg je nooit geen 200 bar meer in je set en dat beperkt de tactische duikduur.
Dus ik gebruikte een Haskel boosterpomp .Deze pompen draaiden op 8 bar perslucht ,gewoon een lage druk compressortje eraan hangen en in geval van nood een duikfles met reduceer.
Was dus mogelijk om de 40 liters helemaal leeg te trekken en de cilinders van de duiksets op 200 bar te krijgen.
Werkte prima. Heb duizenden cilinders zo opgetopt.
Wanneer je werkt met gassen als zuurstof,stikstof helium etc wat je vanuit vooraad cilinders op hoge drukken in toestellen wilt gebruiken heeft een boosterpomp zeker nut.
Zelfde principe kun je natuurlijk gebruiken om je perslucht cilinders te vullen ,maar vrij nutteloos want die kan je gewoon aan een compressor hangen.
KILROY WAS HERE !
if guns are outlawed,only outlaws
will have guns

#9 Gebruiker is offline   Frederik Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 04

Gepost 15 januari 2021 - 20:08

Bekijk Post kilroy, op 15 januari 2021 - 19:27, zei:

Zelfde principe kun je natuurlijk gebruiken om je perslucht cilinders te vullen ,maar vrij nutteloos want die kan je gewoon aan een compressor hangen.

Ik geloof wel dat het minder zuinig. Maar nogmaals, de eerste stage is max 10 bar (met een Altaros)en als die eerste redelijk zuinig is...

De koppelingen, o-ringen, slangen, zuigers zijn allemaal standaard onderdelen die je overal goedkoop kan krijgen. Met duik compressoren zit je aan OEM onderdelen vast ($$). En wat voor onderhoudt heeft een booster nodig? Het ding heeft maar 1 groot bewegend deel, wat langzaam en koel loopt.

Ik ben geen professionele gebruiker die per dag vele flessen vult. Voor mij zit de meer waarde in de schone, droge lucht en het feit dat het ding zeer betrouwbaar is.

Ik kan het zeer aanraden voor schutters die zelf willen vullen (met name als je al een compressor hebt).
'A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity.' (Sigmund Freud)

#10 Gebruiker is offline   kilroy Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 15 januari 2021 - 21:03

Onze Haskel Booster pompen waren behoorlijk storing gevoelig.Als we op oefening gingen namen we er altijd twee mee.
Op de thuisbasis hadden we een vast vulhok met daarin grote Draeger omvul pompen ,maar voor in het veld (of bv op een schip) moest dan de boosterpomp mee.
Met name de o ringen in de zuiger begaven het regelmatig.De pompen waren in onderhoud bij HihgTech in Raamsdonkveer en werden daar ook jaarlijks gereviseerd/gekeurd.
Omdat het hier natuurlijk om zuurstof ging wat beetje gevaarlijk kan zijn moest alles natuurlijk gecertificeerd zijn.
Echter : op oefening en in het buitenland moest de boel wel draaien blijven en dus moest de operator ( ik zei de gek ) de boel aan de gang houden.
Zo heb ik wel eens nadat de eerste kapot ging en daarna de tweede reserve er ook de brui er aan gaf van twee kapotte weer een werkende maken (met zeer beperkt gereedschap)
Dus : het onderhoud is zelf wel te doen,wat waarschijnlijk het geval zal zijn : versleten o ringen. Verder je gezonde verstand gebruiken en dan hou je de boel wel aan de gang.

Succes !
KILROY WAS HERE !
if guns are outlawed,only outlaws
will have guns

#11 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 15 januari 2021 - 21:33

Bekijk Post Rik, op 15 januari 2021 - 18:25, zei:

Een werkluchtcompressor (met vast toerental, voor frequentiegeregelde machines gaat het niet helemaal op) van bijv. 11kW die op gemiddeld 7 bar draait, is feitelijk een dure straalkachel van bijna 10 kW.

Rik, ik begrijp enerzijds wat je bedoelt als je het hebt over inschakeling van een externe energiebron, maar anderzijds gaat het topicgegeven op basis van het betreffende clipje bovenaan, over "flessen aftoppen zonder externe energiebron", dus van fles naar fles.

Zijn er mensen hier die daar technische of andere bezwaren voor zien, om zo'n ding te gebruiken van fles naar fles? ivm veiligheid, rendement, duurzaamheid...

Bekijk Post Al.Ex.Magnum, op 14 januari 2021 - 13:55, zei:

...
Vrij rommelige opname. Maar geeft wel een idee van het gegeven.

Luchtdruk opvoeren van fles naar fles, zonder noodzaak aan externe energiebron.

#12 Gebruiker is offline   AirsporterMK1 Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 30-december 17

Gepost 15 januari 2021 - 23:55

Maar hoe serieus ben je nu met je overweging een Haskel Booster te kopen?

Als je een fles met speciale gassen leeg wil trekken dan is er nog wat voor te zeggen of als je een Critical operation in the middle of nowhere moet uitvoeren.

Even kijken hoor.......

Voor dat geld koop je:
- 37 yong heng compressors of
- 8 a 10 kleine Bauer compressors of
- een paar grote bauer compressors of
- iets van 30 grote nieuwe carbon tanks

Ze hebben zeker een doel maar niet zozeer wat jij er mee wil. Het kan wel maar het is niet de meest logische keuze.

Er zijn ook wel goedkopere booster compressors maar dan nog.

Of je hebt het over iets heel anders en heb ik het niet begrepen, dat kan ook

Een paar maanden terug hebben we nog een klein lucht booster compressortje geïnstalleerd. dat is echter als werklucht zekerheidsvoorziening van de aansturing van ene klep die op een mega compressor een capaciteitsverandering indiceert. Die houd een klein vaatje op druk zodat je altijd kunt regelen. Moet altijd functioneren dus kosten nauwelijks een issue.

#13 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 17 januari 2021 - 14:20

Hoi AirsporterMKI,

Mag ik even dat adresje ? ... LOL :D

Bekijk Post AirsporterMK1, op 15 januari 2021 - 23:55, zei:

Even kijken hoor.......

Voor dat geld koop je:
- 37 yong heng compressors of
- 8 a 10 kleine Bauer compressors of
- een paar grote bauer compressors of
- iets van 30 grote nieuwe carbon tanks

Voor de aankoopprijs van een HaskelAGD30 à $6,637.59 (zie link hieronder) maar liefst 8 a 10 kleine Bauer compressors aan kunnen schaffen... blijft toch even een raadsel voor mij, AirsporterMK1... of heb ik wat gemist?
https://www.airlineh...e=HASKEL+AGD-30
Daarnaast,
Op ebay ook 2ehands Haskel
https://www.ebay.com...r-/273809560043
Wie prijsvorming als allesbepalende prioriteit beschouwt, en onbevreesd is voor verborgen gebreken van 2ehandsboosters, kan dus ebay overwegen.

Overigens,
Lees je in mijn topicstart ergens dat ik om een vergelijkende kostenanalyse vraag ?
Wat de topicstart wel vraagt :

...hoe zit het met aspecten als

1. veiligheid ?
2. duurzaamheid van zo’n ding ?
3. andere eventuele risico’s en eventuele nadelen ?

Niettemin zeer bedankt voor je input AirsporterMKI. Dit laatste sowieso vrij van schertsen, welgemeend.

Hetgeen ik bovenaan bij de topicstart inderdaad evenzeer verwelkom, is of er –naast het Amerikaanse Haskel- ook nog navenante Europese producenten zijn, en zoja, wie zijn ze ?

Bekijk Post AirsporterMK1, op 15 januari 2021 - 23:55, zei:

Ze hebben zeker een doel maar niet zozeer wat jij er mee wil.

Wat ik er mee wil en waar ik het wil, is voor mij een weet, en voor jou het raden. Wat ik in geen geval zoek, is een vulding wat ik aan mijn autobatterij moet gaan hangen terwijl de motor van mijn wagen blijft draaien. Noch een compressor op benzinemotor, wil ik liefst evenmin als het maar even kan.

Anderzijds wel aftastend naar een oplossing voor aftoppen van een fles, zonder daarbij afhankelijk te zijn van een externe stroombron. Dat zou me het beste uitkomen.

Ik was buitensporig verrast toen ik het clipje zag van die
verybigrifle-Youtuber,
vooral met name de snelheid waarmee een fles in het filmpje wordt afgetopt van 227bar naar (over)vol 344bar, enkel met behulp van een 2e fles. Of het sop de kool waard is, valt maar in te schatten na alle alternatieven op een rijtje te zetten, met eventuele nadelen en risico’s o.a. op vlak van veiligheid en duurzaamheid.

Overigens, zoals je zelf aangeeft :
Haskel is niet alleen op de wereld. Aan de andere kant van het spectrum is er ondermeer ook Altaros, plus alles wat tussenin Haskel en Altaros zit. Met inbegrip van alternatieven die minder kosten dan Haskel, inderdaad, maar hoe betrouwbaar – duurzaam die zijn, daar heeft enkel Frederik al zijn praktijkondervinding van meegedeeld.
Met daarnaast de praktijkondervinding van Kilroy voor wat betreft Haskel. Bedankt beiden.

Bedankt ook alle anderen, voor de reeds geleverde commentaren.

Iemand een idee wie –naast Altaros– de producenten zijn van deugdelijke air boosters? (voor gebruik zonder externe stroombron)

Deze post is bewerkt door Al.Ex.Magnum: 17 januari 2021 - 14:49

#14 Gebruiker is offline   Gillst Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-augustus 18

Gepost 17 januari 2021 - 14:25

Nog een uitvoering ervan.

https://youtu.be/oUBC-rZToYM

Deze post is bewerkt door Gillst: 17 januari 2021 - 14:26

Opscheppen is enkel leuk als men honger heeft
The only difference between a man and a boy is the size of his toy

#15 Gebruiker is offline   hrscharft Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-oktober 16

Gepost 17 januari 2021 - 19:03

Bekijk Post Gillst, op 17 januari 2021 - 14:25, zei:

Nog een uitvoering ervan.

https://youtu.be/oUBC-rZToYM

Als je dan toch op die manier je buks wilt vullen in het veld sloop dan gelijk alles wat door lucht aangedreven word er af en vervang het door een electrisch hydrauliek pompje met een cilindertje.
Dat kun je vele malen compacter bouwen en is ook nog eens veel efficienter dan een cilinder samen drukken met lucht.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers