Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (13 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Mailtje Van De Bank transactieanalyse

#1 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 10 februari 2021 - 00:39

Hoi,

vanochtend kreeg ik een mailtje van de bank. Lees even mee.

"Beste heer X en mevrouw X,

U heeft bij ons een betaalrekening met rekeningnummer *8213. Op deze rekening heeft een transactie plaatsgevonden waar wij een paar vragen over hebben. We hopen dat u ons hierbij kunt helpen.

Meer informatie over aankoop

Wij zien dat u een aankoop heeft gedaan bij AFG SECURITY-CORPORATION. Deze shop is bij ons bekend omdat daar ook wapens worden verkocht die in strijd zijn met de Nederlandse Wet wapens en munitie. Daarom willen wij graag wat extra informatie van u. Wilt u ons voor 11 februari 2021 een factuur sturen van uw aankoop bij AFG SECURITY-CORPORATION? Als het gaat om de aankoop van een wapen waar een vergunning voor nodig is, ontvangen we ook graag een kopie van uw wapenvergunning of een lidmaatschap van een schietsportvereniging.

Voor meer informatie over de Wet Wapens en Munitie verwijzen we u naar de website van de overheid.

Documenten opsturen

Het e-mailadres waar u de informatie en documenten naar toe mag sturen staat vermeld onderaan de brief.

Waarom vragen wij (als bank) hierom?

We kunnen ons voorstellen dat u zich afvraagt waarom wij (als bank) u hierover informeren. Dat leggen we graag uit. Als wij (zonder te weten wat er gekocht is) aankopen bij buitenlandse wapenshops op een bankrekening faciliteren, lopen we het risico om ongewild mee te werken aan verboden wapenbezit. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Dit willen we natuurlijk niet. Daarom vragen we deze informatie op.

Reageert u niet?

Ontvangen wij de opgevraagde informatie niet binnen de gestelde termijn? Dan moeten wij de klantrelatie met u opnieuw beoordelen. In sommige gevallen betekent dit dat we de relatie kunnen beëindigen.

Heeft u vragen?
Neem dan contact met ons op. Dit kan via transactieanalyse@bank.nl of telefonisch via 0XXX XX XXXX.

Met vriendelijke groet,

Xbank

Global KYC Operations – Transaction Monitoring"

Gaandeweg werd mijn verbazing groter en mijn irritatie ook. Ik wist natuurlijk wat ik had gekocht bij die winkel. Een magazijntje voor de QB78 ter waarde van €28,80.

Het feit dat ik vandaag een mail krijg en vóór 11-02 even met van alles op de poppen komen. Alsof ik verder niets te doen heb. Aangezien ik een factuur en een bestelformulier na ontvangen meteen in de prullenbak gooi kon ik niets mailen.

Dus maar even gebeld. Na wat gedoe uiteindelijk toch degene aan de telefoon die dit dossier behandeld. Er werd mij op zakelijke wijze medegedeeld dat ik mogelijk een illegaal wapen had gekocht via AGS Defense en om te bewijzen dat dat niet zo is dan even de factuur mailen en eventueel een verlof. Wot the Fok! Ik heb de dame verteld dat ik een lullig magazijntje voor een lullig pcptje heb gekocht en dat zoiets gewoon vrij binnen de Nederlandse wet is.

De mevrouw wist me verder in het gesprek te vertellen dat ik vaker wapengerelateerde aankopen had gedaan. Inwendig kokende maakte ik duidelijk dat ik zoiets inderdaad met enige regelmaat doe. Ik haal ze overal vandaan. Het mag tenslotte allemaal, vrije handel binnen Europa nietwaar? Dat werd beaamd maar sommige winkels staan minde goed bekend en als bank willen we natuurlijk niet meewerken aan illegaal wapenbezit.

Tot slot werd me gevraagd om een bewijs van het lidmaatschap van een schietvereniging. 'Dat ga ik u niet verstrekken aangezien luchtbuksen vrij verkrijgbaar zijn binnen de Nederlandse wet.' Later bleek overigens dat ik zoiets sowieso niet kan overleggen, ik heb nooit een inschrijfformulier ingeleverd bij de vereniging de ik zelf mede heb opgericht en bij Noarderloft doen we niet aan onzinnige pasjes en degelijke. Ik heb gezegd dat men bij de bank al sinds 2013 elk kwartaal een bedrag zien gaan naar de rekening van LSV Noarderloft, dat mag voldoende bewijs zijn van een lidmaatschap dunkt me.

Na nog een tijdje gesproken te hebben wed besloten dat ik een brave burger ben en dat de bank ook een brave is. Case closed. :blink:

Naja, nooit geweten dat dit zou kunnen gebeuren.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#2 Gebruiker is offline   old brumax Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 25-november 07

Gepost 10 februari 2021 - 00:57

Je begrijpt nu toch wel dat je op een speciale lijst staat en dat alle aankopen vanaf nu zwaar gewogen en gecontroleerd gaan worden, denk aan die doos 4.5mm kogels die je zou willen bestellen die word nu ook gelijk bij de post tegengehouden en vernietigd.Geposte afbeelding Geposte afbeelding

#3 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 10 februari 2021 - 01:11

Een bank die met totaal onbevoegden AIVD-taken uitvoert.
Het wordt iedere dag gekker.

Deze post is bewerkt door Leo Bokkum: 10 februari 2021 - 01:53

Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 10 februari 2021 - 07:06

Jemig Roel.. :blink: Ik zou gelíjk weggaan bij die bank eerlijk gezegd. Wát een heikneuters!!
Ik weet dat ze wel strenger zijn geworden op 'verdachte transacties'maar dan vnl mbt witwassen. Want als de bank bij een audit erop betrapt wordt tóch (onbewust) daaraan meegewerkt te hebben, dan krijgen ze een torenhoge (miljoenen/miljarden) boete.
Ben zelf in oktober gebeld door míjn bank met een vraag over een afschrijving bij 'Ralf Schneider' :blink: SWS dus. Of dat wel klopte dat ík dat gedaan had.
Ja dat klopt. Al zon 15 jr trouwens. Ok prima, fijne dag verder. :)
Ze zitten overal dus bovenop.
PS SWS verkoopt net zo goed spullen die hier illegaal zijn
Enige wat ik kán bedenken is dat die AFG gasten bij de bank(en) (en wellicht ook wel bij politie en justitie) op 'een lijst' staat via wie veel illegaal spul (vuurwapens zonder vergunning) het land binnenkomt.
Dat jij dus niet het probleem bent, maar AFG. En als zíj onder een vergrootglas liggen dan iedereen die daar koopt ook.

Deze post is bewerkt door yana: 10 februari 2021 - 07:08

#5 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 10 februari 2021 - 07:49

Op het vuurwapenforum loopt een soortgelijk topic ("Gekloot met creditcard")... Wat een fantastische wereld toch. Banken geven 0,01% rente op je zuur gespaarde centjes maar willen wel even moraalridderend (en, zoals Leo ook opmerkt, onbevoegd) naar je uitgavenpatroon kijken.
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#6 Gebruiker is online   ReneL Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-juni 16

Gepost 10 februari 2021 - 07:49

Zo een zelfde soort mail heeft iemand bij onze SV in het verleden ook gekregen.
Hij bestelde met enige regelmaat bij Balistas JSB Pellets.
Het schijnt echter dat de firma alarmpistolen van het merk Ekol verkoopt en naar Nederland verstuurd.

Deze worden massaal besteld en omgebouwd naar scherp schietende pistolen.
Een gevaarlijke en onverantwoorde actie.
Momenteel biedt een hardnekkige verkoper deze aan op tweedehands.net.
Elke keer onder een andere naam en woonplaats.

Tis erg dat de eerlijke luchtschutter door zijn eigen oude vertrouwde bank op wordt aangesproken alsof hij illegale zaken zou doen.
Wisselen van bank werkt in veel gevallen ook niet.
Dit tot ergerens toe.

De bank controleert trouwens ook op het aantal transacties die je doet.
Je krijgt dan de afdeling integriteitsonderzoek op je dak.
Daar heb ik zelf al eens zo een soortgelijk gesprek mee gehad.
Kreeg tot op detailniveau vragen over wat een bipod was.....
Toen ik vroeg of hij van politie of belasting was, kreeg ik de opmerking dat ik flauw was.

Deze post is bewerkt door ReneL: 10 februari 2021 - 07:58

100 Meter Airgun-Team ELKKS Limburgia Linne
Bezit is het einde van verlangen

#7 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 10 februari 2021 - 08:16

Bekijk Post Leo Bokkum, op 10 February 2021 - 01:11, zei:

Een bank die met totaal onbevoegden AIVD-taken uitvoert.
Het wordt iedere dag gekker.

Hoi,

nee hoor dat is niet zo. De wet schrijft voor dat banken transacties monitoren en dat is prima. Het leidt tot voorkoming van terroristische acties, er wordt iets gedaan tegen witwassen en dergelijke. Eén ander is te vinden op internet en elke bank doet hier aan mee, van bank veranderen is dus weinig zinvol.

Het is echter wat ontluisterend als je een mailtje krijgt zoals ik die heb gekregen. Zie dit topic als een stuk bewustwording of kennismaking met de realiteit op dit vlak.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#8 Gebruiker is offline   Springgunner Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-april 10

Gepost 10 februari 2021 - 08:32

Ik betaal mijn pellets voortaan wel met crypto's.... :(
Cometa Orion Bullpup .22 | Spa CP1 Carbine .22 | Webley Stingray II Carbine .177 | Weihrauch HW50 M / II .177 | Weihrauch HW50 S .22
Hawke Panorama 4-12x40 AO IR | Hawke RD 30 | Hawke Sport HD 2-7x32 AO IR | Hawke Vanatage 4-12x40 AO | Nikko Stirling Panamax 3-9x40 AO IR

#9 Gebruiker is offline   Mark99 Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 11-mei 07

Gepost 10 februari 2021 - 08:35

Ik zou een nette mail terug sturen dat je je relatie met die bank naar aanleiding van die mail al aan het herbeoordelen bent ;)
FX Crown .22/.25 Blue Laminate - Discovery HI 8-32x50 SF
HW97K .177 Vortek PG3 - Discovery HI 8-32x50 SF
HW30s (F) .177 - Nikko Stirling Mountmaster 3-9x40
FWB 300s - Diopter

#10 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Lid geworden: 15-juli 19

Gepost 10 februari 2021 - 08:37

Smaad heet dat.

#11 Gebruiker is offline   TTL.22 Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Lid geworden: 30-september 18

Gepost 10 februari 2021 - 08:57

en dit soort personen zijn dus een oorzaak van deze controles.gisteren 4 uur actief,toen foto's eraf en even later onder andere naam erweer op met deze advertenties:

Vrij te bezitten:

Ekol Arda 4mm flobert mini / zak revolver (scherp schietend).

Inclusief een vol blikje 4mm flobert munitie.

Ideaal voor target shooting / practicing.

In perfecte staat en perfect werkend.

Ophalen bij mij thuis of verzending met Track en Trace.

Chiappa 1873 6mm flobert revolver (scherp schietend).

(SAA Colt Cattleman 1873 Replica).

In perfecte conditie en perfect werkend.

Inclusief bijna vol blikje 6mm ME flobert court munitie (100 stuks).

zijn deze scherp schietende modellen op basis van de 6mm munitie of zo dan vrij te bezitten??
anders is zo een persoon toch snel genoeg te pakken/verwijderen door zijn ip-adres te blokkeren? wegens aanbieden vuurwapens zonder papieren/vergunning te vragen?

#12 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 10 februari 2021 - 09:22

Bekijk Post Luchtkasteel, op 10 februari 2021 - 12:07, zei:

Smaad heet dat.

Nee, dat is totaal iets anders. Het woord smaad heeft een andere betekenis.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#13 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 10 februari 2021 - 09:25

Bekijk Post TTL.22, op 10 februari 2021 - 12:27, zei:

en dit soort personen zijn dus een oorzaak van deze controles.gisteren 4 uur actief,toen foto's eraf en even later onder andere naam erweer op met deze advertenties:

Vrij te bezitten:

Ekol Arda 4mm flobert mini / zak revolver (scherp schietend).

Inclusief een vol blikje 4mm flobert munitie.

In perfecte staat en perfect werkend.

Chiappa 1873 6mm flobert revolver (scherp schietend).

(SAA Colt Cattleman 1873 Replica).

In perfecte conditie en perfect werkend.

Inclusief bijna vol blikje 6mm ME flobert court munitie (100 stuks).

zijn deze scherp schietende modellen op basis van de 6mm munitie of zo dan vrij te bezitten??
anders is zo een persoon toch snel genoeg te pakken/verwijderen door zijn ip-adres te blokkeren? wegens aanbieden vuurwapens zonder papieren/vergunning te vragen?

Zijn niet vrij te bezitten, want vuurwapen.
Klein kaliber weliswaar, maar VUURwapen en vallen niet onder uitzonderingen op grond van ouderdom of kaliber, dus niet vrij.
Wel in Oostblok landen en daar ook gemakkelijk online te bestellen.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#14 Gebruiker is offline   rvl Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 09-maart 19

Gepost 10 februari 2021 - 09:53

Bekijk Post roel, op 10 februari 2021 - 00:39, zei:

Aangezien ik een factuur en een bestelformulier na ontvangen meteen in de prullenbak gooi kon ik niets mailen.

Geen factuur? Dan ook geen garantie toch?

Deze post is bewerkt door rvl: 10 februari 2021 - 09:55

Do not dispice the snake for having no horns, fot who it's to say, it will not become a dragon?

Weihrauch HW97K .17
Weihrauch HW66 .22lr
ISSC SPA .22lr
Grnig & Elmiger 200 Match .308win

#15 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 10 februari 2021 - 10:17

Bekijk Post ReneL, op 10 februari 2021 - 07:49, zei:

Zo een zelfde soort mail heeft iemand bij onze SV in het verleden ook gekregen.
Hij bestelde met enige regelmaat bij Balistas JSB Pellets.
Het schijnt echter dat de firma alarmpistolen van het merk Ekol verkoopt en naar Nederland verstuurd.

Dat was ik inderdaad, werd ineens gebeld door de bank of ik een aantal transacties kon verklaren. @roel jij krijgt nog netjes te horen waar het om gaat, bij mij koste dat heel wat meer moeite om dat te achterhalen. Ik kon ineens zo ongeveer alle transacties van meer dan €250 gaan verklaren van de afgelopen jaren en dan met name die richting Balistas en PayPal. Nu heb ik niets te verbergen dus alle info gewoon doorgestuurd maar dat heeft uiteindelijk wat moeite gekost. Zeker de nasleep was een ellende, zonder iets te zeggen ook nog een blokkade op de rekening gehad voor het openen van nieuwe producten (dus ook totaal geen moeite gedaan om deze bank te benaderen voor een Hypotheek na dit gebeuren...) wat vervolgens meer dan een half jaar heeft gekost om weg te laten halen.

Ook kreeg ik nog vragen over betaalverzoekjes die ik had gestuurd waar richtkijker en bipod in vermeld werden, dat gingen ze wel eens even onderzoeken of dat allemaal legaal was... Heb ze een aantal websites doorgestuurd waar alles op verkocht werd binnen Nederland en dat was dan uiteindelijk prima maar wel de vraag waarom ik dan sommige dingen via het buitenland kocht -> heel simpel antwoord: €€€€€. Het volgende was waarom ik zo veel betaalverzoekjes verstuurde en of ik dan niet aan het handelen was, ze noemde toen een gemiddelde aantal betaalverzoekjes per maand wat normaal was (weet even het aantal niet meer) maar daar zat ik toen overheen dus dat was raar... Ik was mn collectie van gereedschap en schiet spullen uit aan het breiden en dan maakte we gewoon een gezamenlijke bestelling met een aantal man en dat werd naderhand verrekend met betaalverzoekjes, scheen ook niet heel normaal te zijn om samen dingen te kopen.... Heb er wat dingen gehoord aan de telefoon dat ik dacht heb je überhaupt wel vrienden waar je iets mee samen doet :gek:

Maar dus een tip: Balistas staat op de zwarte lijst bij een aantal banken in NL vanwege de reden die vernoemd is door ReneL. Doe er mee wat je wilt maar als je net als ons er een aantal bestellingen plaatst van tegen de €1000 pellets dan sta er niet meer raar van te kijken als je een onderzoek krijgt ;)

Deze post is bewerkt door broekzwans: 10 februari 2021 - 10:18

"You miss 100% of the shots you dont take"

Element Optics Pro Staff Team
@longrange_airgunning op Instagram

• (13 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic