Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Crown Mk2 Continuum Eerlijke Review inc van alles op 100m

#1 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 20 februari 2021 - 22:25

Zo, de crown. Tsja, hoezo dan? Nou, ik denk toch marketing prikkels en zoekend naar een uitdaging.

Ik houd niet van bottles. Heb met impact, Crown MK1, royale, boss & theoben weleens mogen schieten en ik stoor me meestal aan de looks tov een klassieke slanke lange buis, het balanspunt in het midden en het vishengel gevoel (hengel behalve impact of course). De Crown kolf doet het ook gewoon niet voor mij, al ben ik daar wel echt een beetje spast in I guess, ik wil voor mijn pleier dat het echt zo natuurlijk voelt zodat ik gewoon niet echt meer door heb tijdens het schieten dat ik de buks vast heb. Zen enzo want echt goed schieten kan ik niet en dan zoek je het ergens anders in toch?

Maarrrr, ik heb (had dus) 2 Dreamlines, eentje voor relaxed en 1 voor power met 700mm loop en die is wel echt lang dan. En toen de Crown MK2 uitkwam dacht ik hmmmm, kan ik daar niet iets tofs mee? Krachtiger dan de DL, heel groot reservoir, korte loop voor in de tuin 25m lekker compact en lange loop voor verder bij vrienden, makkelijk verstelbaar, 20 moa rail, misschien uitwisselbare loop met de DL, een verbeterde trekker en evt een matchtrekker en de vernieuwde breech ophanging en stijvere shroud…?

Dus inderdaad toch doorgeknipt die knoop, de power DL verkocht en een continuum in 5,5mm gekocht, kon me niet beheersen zeg maar ;) Zonder kolf en ipv de carbon fles heb ik een stalen genomen. Ik wil voor bench meer gewicht voorin en vind de klassieke look van deze fles ook gewoon mooier.

Goed, hufterkolf gemaakt van vurenhout en die ga ik tijdens het schieten steeds bijschaven totdat ik iets heb waarmee de bottle goed voelt, want ik snap en ken de buks echt nog niet. Daarna besluit ik hoe ik de definitieve ga maken.

Bijgesloten Plaatje

De verbeterde trekker was helemaal niet verbeterd tov de mk1 en vond ik eigenlijk gewoon slechter dan de DL. De sidelever van de DL is ook soepeler. En alle standen geprobeerd tot 155 bar (160 is officieel max) maar de power is echt nagenoeg gelijk aan de MK1 . Heb met een forumgenoot alles naast elkaar gezet en het scheelt misschien 3 joule oid. De site van FX heeft de correcte waarden in mijn ervaring.

Hoe zouden ze dan tot meer power komen? Ovale tp ipv ronde, maar dat had de DL etc ook al,6,5mm valve ipv 5,5mm maar ik denk dezelfde hamer etc. dus dat scheelt ook nix. Vergrote plenum voegt blijkbaar ook niet veel toe. En minder krachtig dan de DL. ☹ . Blijkbaar hebben meer mensen dit & moet het wel kunnen om hem krachtiger te laten schieten, hier is een interessante discussie hierover:

https://www.airgunna...advertised-fpe/

Miskoop dus voor mijn persoonlijke voorkeuren? Nou goed op de wip en zeker twijfel. Maar ok, ik zocht een uitdaging. Dus Huma dual TP v2 gekocht & probe vergroot met een dremeltje. Wel leuk: de DL loop past er gewoon direct op inc shroud dus dat is mooi. De trekkers van FX worden zwaarder als de hamerveer ingedraaid wordt en ik houd van een echt lichte trekker. Dus de match trekker ook maar gekocht. Krale heeft de sidelever onderdelen wat gepolijst en me geholpen met de matchtrekker en die op 50 g 1e en 100g 2e stage gezet. Ja nu wordt hij wel leuker. Met veel afstellen over de chrony kwam ik uit op 150 bar, hamerveer ingedraaid totdat hij 2-3 ms onder de max zat wanneer het wiel op max staat. Dat geeft met de korte loop en ovale fx tp 284 ms met de jsb jumbo 18,1, en met de 700mm loop met huma dual tp v2 294 ms met de h&n 25 grain .217 slugs. En met de 600mm .25 loop met huma tp 272 ms met de jsb king heavy mk2 34 grain.

De buks voelt op deze hoge power opvallend rustig. De grotere valve en groter plenum wellicht en/of stalen fles maar echt heel stabiel en harmonisch. Iets rustiger nog dan de DL. Heel erg stil ook met een goede demper. De fx dempert is een holle buis en doet weinig. Maar met 3 op maat gedraaide schotjes en vilt van een hugget is hij ineens stiller en compacter dan een HW. Mooi. Wat geeft de chrony buiten met 10 graden met de H&N 25 grain in m/s:

294,1 293,6 293,6
293,8 294,1 293,9
293,9 293,9 293,6
294,1 293,9 294,5
294,1 293,9 294,3
293,4 293,4 293,4
293,4 293,4 293,9
293,9 293,9 294,1
293,9 294,1 293,9
294,1 293,6 293,6
293,6 293,9 293,6
294,0 293,8 294,1
294,1

Echt waar? Wow, zo strak heb ik het nog niet meegemaakt. Misschien kan hij nog krachtiger maar hoeft niet per se dit is al best wat power met 73 joule met 5,5mm laten we wel zijn, en deze shotstring is wel heel mooi zo. Paar keer mee geschoten nu op 100m buiten , en hij schiet met de korte loop nagenoeg zonder wind op 280 m/s groepjes van 5 rond de 3,5mm met de 18,1 jumbo’s. De nsa 20.2 .217 grain gaan ook wel mooi op 270 m/s en de 21 grain h&n op 265 m/s maar da's toch te weinig snelheid.

De 700 mm superior standard lust vrijwel alles. H&N .217 slugs in 21 t/m 27 grain bij mij in .217 is een feest, JSB mk1 .217 en Mk2 25 grain gaan ook best prima, en tegen verwachting in doen de monster redesigned 25,4 grain (bij deze instelling op 287 m/s) het ook echt wel erg goed. En dan bedoel ik met weinig windallemaal rond de 30 mm op 100m met 5 schoten.

De matchtrekker is heel heel prettig. En de loopconstructie is behalve wel mooi ook erg stijf, geen enkele vorm van doorhangen. Ik begin de crown toch wel te waarderen. En die 5 joule extra, als hij echt zuiver schiet met 25-27 grain slugs dan lukt het wel tot 200m en dat is meer dan wat ik kan schieten over het algemeen. De moa rail is top. De MTC mamba pro heeft niet heel veel verstelling maar redt het uitstekend tot 150 meter met 20-25x vergroting met gewone ringen. En dan een mooie test. Vrijdag met 10 graden en windkracht 3 buiten op 100m.

Bijgesloten Plaatje

Echt wind dus. Zie de foto met windvaantjes en wapperende inschiet A4:

Bijgesloten Plaatje

De jsb jumbo 18,1 met de korte loop kwam niet kleiner dan 10-15cm, niet te doen.

Bijgesloten Plaatje

NSA 20,2 .217 en H&N 21 grain waren wel veelbelovend maar te langzaam in deze wind.

Bijgesloten Plaatje

Over dus naar de slugs met de 700mm. Alles op dezelfde power instelling, elke slug een beetje andere snelheid & alle groepjes 5 schoten. Eerst de jsb mk2 25 grain slugs (met veel dank aan Erik) op 286 m/s:

Bijgesloten Plaatje

Helemaal niet gek, voor mijn gevoel kon ik het wat beter doen zelf maar ok. Dan de jsb mk1 .217 slugs in 25 grain op 291 m/s

Bijgesloten Plaatje

Best wel ok zeg, af en toe een flyer maar dat kan ook de wind zijn. En deze slugs zijn relatief goedkoop dus dat is zeker interessant. Op naar de H&N 27 grain .217 slugs op 285 m/s, de favoriet van mijn 600mm superior standard.

Bijgesloten Plaatje

Volgens mij kan dit beter, mijn focus dwaalde ook een beetje. Maar toen kwam de klapper, de 25 grain .217 H&N op 294 m/s. Met windkracht 3 dus en lekker in de focus:

Bijgesloten Plaatje

Wow! Big Big smile schiet echt als een scheermes. Spinnertje van ong 3 cm ook 80% raak alsof het nix is. Man wat een feest.

Bijgesloten Plaatje

Dussss…..hij blijft. Ik ga verder schaven aan de hufter/testkolf en als ik tevreden ben over het model maak ik een mooie. Deze is wat instabiel dus kan nog beter. Met de bipod tot aan het einde van de fles bijvoorbeeld :cool5: . Al met al vind ik het een topbuks met heel veel leuke mogelijkheden en potentie voor in de toekomst.

Cheers Munt

Deze post is bewerkt door munt: 20 februari 2021 - 22:32

Nu:
S500-ScorpionSS-Vulcan 2 tactic-Dreamline-Crown Continuum mk2

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#2 Gebruiker is offline   Rik Icoon

• Veilingmeester
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 18-oktober 09

Gepost 20 februari 2021 - 22:35

Leuk dit te lezen. Heb de .30 met GRS kolf besteld, in de hoop dat er binnenkort weer eens een 100m baan beschikbaar is ergens!
G®oeten, Rik

*Proud member of KiKa Organisatie
*GKG
*SV "De Heerhugowaard"

I never lose. Either I win, or I learn.

"All animals are equal. But some animals are more equal than others." [G. Orwell, Animal Farm]

#3 Gebruiker is offline   Spierings Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 04-september 17

Gepost 20 februari 2021 - 22:57

Ziet er netjes uit, vind deze kolf op het eerste gezicht ook niet verkeerd.

Misschien ook eens de pin probe proberen, Al.Ex.Magnum wil er misschien ook een bij doux bestellen...

#4 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 20 februari 2021 - 23:50

Heb de huma pin probe in mijn DL zitten. Het scheelt eigenlijk niets in ms met een uitgefreesde fx tp. De pin probe schijnt ietsje beter te zijn voor slugs en de fx voor pellets ivm het duwen. Maar ik merk geen verschil. Wel leuk hebbe dingetje verder :)

Deze post is bewerkt door munt: 20 februari 2021 - 23:51

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#5 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 21 februari 2021 - 13:05

Mooi stuk huisvlijt en leuke review.

Form follows function... Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van de grotere drukflessen op een buks = meer schoten uit een vulling :P en dat maakt het uiterlijk voor mij van ondergeschikt belang ;)

#6 Gebruiker is offline   Veerkracht Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 22-november 09

Gepost 21 februari 2021 - 20:17

Mooi schrijfwerk, Munt!
Heb je de 25grn ook nog op wat minder vermogen geprobeerd?
Bij mij gaat dat op 275 ook prima.
Gr Robert
I'm not insane.... my mother had me tested for it. (Dr. S.L. Cooper)
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

#7 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 21 februari 2021 - 22:51

Thnx Robert,

Nee nog niet met de Crown. Ik had hem oorspronkelijk dus gekocht om wat harder mee te schieten dan mijn ene DL, omdat de andere DL die ik heb op "zachter" staat afgesteld. Blijkt dus dat de DL toch harder schiet ach ja geeft niet zoveel. Liever behoorlijk hard raak dan knetterhard mis :) (al raakt de DL ook echt alles)

Maar goed hij schiet zoals dit strakker dan ik kan schieten. Ik schiet lange afstanden eigenlijk altijd buiten en dan merk ik wel verschil in positieve zin wanneer de slug harder gaat. Dus ik houd hem zo denk ik. Andere buksen die ik heb schieten bv met de 21 grain op 270 ook moa op 125 meter maar dan wanneer het bijna niet waait. Wind blijft een factor zeg maar.

Deze post is bewerkt door munt: 21 februari 2021 - 22:52

Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#8 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-januari 15
  • Location:Land of highest quality beers, haute cuisine, waffles, chocolate, sax, castles, Tomorrowland, BigBang Theory, etc...

Gepost 21 februari 2021 - 22:58

Ik volg dit uiteraard met grote interesse, Munt.

#9 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 21 februari 2021 - 23:54

kijk eens even of er een los hamergewicht in de buks zit en of deze wel als hamergewicht wordt gebruikt en niet alleen als veergeleider. Aangezien het een .22 is en je voor pellets dit waarschijnlijk niet nodig hebt zou het kunnen zijn dat ze het hamergewicht niet in de hamer plaatsen. In de MKI werd een vaste veergeleider gebruikt maar het zou me niet verbazen als ze dat verandert hebben
"You miss 100% of the shots you don’t take"

Element Optics Pro Staff Team

#10 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 22 februari 2021 - 08:32

Hmmm, jij zegt dus evt zwaardere hamer er in?
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

#11 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 22 februari 2021 - 09:30

Ja en nee, een verzwaarde veergeleider kan alleen als veergeleider dienen als die aan de achterkant gemonteerd wordt of ook als hamergewicht als die in de hamer geplaatst.

Hier een kiekje van de Impact hamer, hamerveer en verzwaarde veergeleider, in deze setup wordt de laatste dus alleen als veergeleider gebruikt maar als je hem in de hamer steekt verzwaar je de hamer voor meer power.

Geposte afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk

#12 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 25-januari 15
  • Location:Land of highest quality beers, haute cuisine, waffles, chocolate, sax, castles, Tomorrowland, BigBang Theory, etc...

Gepost 22 februari 2021 - 10:31

Bekijk Post munt, op 22 februari 2021 - 08:32, zei:

Hmmm, jij zegt dus evt zwaardere hamer er in?

Munt,

Heb je dit al gelezen op AirgunNation ? Over gekoppelde gevolgen van fabrieksingestelde regdruk plus grotere valve seat bij MK2 , versus klepdruk bij MKI.

...increased surface area of the valve seat/seal is making it harder to open.

of
https://www.airgunna...pe/#post-913083

Vervolgens is er in datzelfde topic iemand die zegt :

Mine (MK2) came with the reg set at 140 bar shooting the 25.4 JSB's at 910 with hammer wheel on 5. Lowered the the reg to 110 now shooting the 25's at 955. .25 cal

?? De MK2 reg van 140 naar 110 bar en 25 gr (in .25) zomaar met 45fps omhoog ?? Aannemelijk ?

#13 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 22 februari 2021 - 11:35

Bekijk Post Al.Ex.Magnum, op 22 februari 2021 - 10:31, zei:

Munt,

Heb je dit al gelezen op AirgunNation ? Over gekoppelde gevolgen van fabrieksingestelde regdruk plus grotere valve seat bij MK2 , versus klepdruk bij MKI.

...increased surface area of the valve seat/seal is making it harder to open.

of
https://www.airgunna...pe/#post-913083

Vervolgens is er in datzelfde topic iemand die zegt :

?? De MK2 reg van 140 naar 110 bar en 25 gr (in .25) zomaar met 45fps omhoog ?? Aannemelijk ?

Geen idee of de valve(seat) daadwerkelijk groter is maar dan zou bovenstaande wel kunnen kloppen. Een grotere klep wordt bij dezelfde druk harder in de valveseat gedrukt dan een kleinere klep. Die druk in combinatie met de kracht van je klepveer bepaalt hoeveel kracht er nodig is om die klep open te krijgen. Die kracht compenseren kan met een hogere hamer snelheid (hamerveer strakker zetten) of met meer gewicht in de hamer.
"You miss 100% of the shots you don’t take"

Element Optics Pro Staff Team

#14 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 22 februari 2021 - 11:49

Tevens is de plenum vergroot volgens mij in de MKII Crown waardoor er minder drukval is in de plenum waardoor de klep ook sneller sluit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

#15 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 22 februari 2021 - 12:09

Volgens FX heeft de MK2 een 6,5mm valve tov de mk1 5,5mm valve.

Het kriebelt om er vanalles mee te doen maar hij is net nieuw en schiet zoals nu afgesteld als een scheermes. Alles klopt ook mooi:
Op powerstand 3 (25/30) & hammer adjuster op max geeft:
700mm 5,5 liner h&n .217 27 grain 285, 25 grain 294 ms en moa op 100m*
600mm 6.35 liner powerstand 2 & h.a. op max (177/22) met jsb king 278 ms & op powerstand 3 met king heavy mk2 268 ms moa 100m*
380mm 5,5 liner powerstand 2 ha max 277 ms met jsb jumbo 18.1 (284 ms met power adjuster op 3, H&N .217 21 grain 270) zonder wind ong moa 100m

* met huma dual tp v2. Wel belangrijk: met de ronde 6.35mm fx tp is het verschil tussen powerstand 2 & 3 slechts 3 m/s. Met de dual tp is dit 25 m/s, erg groot dus. dat komt ben ik achter doordat bij powerstand 2 de luchtdoorlaat meer wordt beperkt door de "brug" in de huma tp die de fx tp niet heeft. Dat vind ik een groot voordeel, want daardoor kun je dus enkel door te wisselen van powerstand perfecte snelheden behouden met de lichte en zware jsb kings.

Het kan allemaal misschien nog ietsje harder maar dat gaat dan ten koste van de rust in de buks denk ik, en ik ben vooral roosjesmelker. Verder is de shotstring briljant, en de buks rustig. Als er een 600mm 5,5mm liner in zit (reeds getest) gaan alle (slug) snelheden met 10 ms naar beneden en dat geeft dan dus perfecte power voor de 23 & 25 grain slugs in 5,5mm. Denk dat ik ga proberen om deze setting te behouden voorlopig en hiermee eea lekker te testen op de baan. Heb er ook al een jumbo blik mee over de chrony doorheen gejaagd onderhand ;) dus tijd om meer echt te schieten!
Nu:

Eerder:
veer-pomp-pcp

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic