Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Het Verschil En Voorkeur Tussen H 77/97 E; Airarms Tx 200 Mklll Voor

#1 Gebruiker is offline   GertjanD Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 30-september 20

Gepost 22 februari 2021 - 09:01

Beste schutters,

Omdat ik hft wil beginnen schieten ben ik aant twijfelen tussen een hw77 hw97 en een airarms tx200 mklll .
Wat zijn de verschillen tussen de 3 wapens ? En wat zijn de meningen van de schutters die ze bezitten .
Ook op het gebied van hft .

Mvg gertjan

#2 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 22 februari 2021 - 18:57

Ach,

Het kan met alle drie, ik meen gelezen te hebben dat de 77 de ideale maat zou hebben om een volledig gestripte zuiger te gebruiken zodat je richting pcp schieten gaat..... maar daar heeft Leo Bockum eea op het forum over uitgelegd.

De TX 200 carbine is gewoon de mooiste.... en ooit :D

Kijk of je eens op een shoot met deze kan schieten alvorens te kiezen ;)
Chainsaw Ripley + Optisan EVX 6x24x50 Gin B kolf
Weihrauch HW35
Weihrauch HW 95 Thiemo shortstroke
BSA R10+10-40x56 falcon t 50
RTI Priest type 2 cerakoted dessert tan+big nikko 10-50x56
SPA pp700 pistool karabijn+ vortex 3-8x32
Spa p12 FT experimenta
Artemis (Spa) pp750 carbine
Artemis p18 6.35
2x Baikal IZH 60 metalica

DFTA lid.
The older the bull, the stiffer the horn.
I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#3 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 22 februari 2021 - 22:16

Verschil tussen HW77 en HW97 is dat de 77 keep/korrel heeft en de 97 niet. Ook heeft de 77 een langere loop. Technisch zijn ze identiek. In het HFT circuit zie je van die twee eigenlijk alleen de 97k. Laten we voor het gemak de 77 even op een zijspoor zetten.

HW97k en TX200, topbuksen. Je zou er ook de Walther LGU als derde onderspanner bij kunnen nemen. Maar vanwege aanhoudende geruchten dat de Walther uit productie is genomen en de wat mindere trekker van deze buks is een keuze uit de eerste twee verstandig.

Ik heb twee 97ks en n TX200. Alledrie voorzien van een tune en zelfs op 100 meter bijzonder zuiver. Maar mijn favoriete buks voor HFT is absoluut mijn TX200 in lange rifle versie voorzien van de prachtige Tony Leach tune. Voor de 97 is er op de tuningmarkt niks vergelijkbaars te krijgen. Het zuigergewicht wordt, als je de nieuwe 21mm versie van de tune neemt, met bijna 40% gereduceerd. Grappenmakers in het HFT circuit zeggen wel eens dat de buks dan als een pcp schiet, dat is natuurlijk onzin, maar in vergelijking met het gewicht van de standaard zuiger schiet een TX met Tony Leach tune mini zuiger ontzettend veel mooier. Hold sensitivity is wat een veerbuks in het HFT wereldje in vergelijking met een pcp buks nekt. Varieer je de manier van vasthouden van de buks (en dat doe je, want anders zou HFT schieten net zo makkelijk als benchresten zijn), dan komt het schot op verschillende plaatsen uit. Door de beweging van de buks door dat lagere zuigergewicht te reduceren straft de buks je bij afwijkende manieren van ondersteunen en vasthouden minder snel af.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#4 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 22 februari 2021 - 22:52

Net als Hielke, heb ik ze alle 3. Ieder met hun eigen "karakter".
Het beste is om ze gewoon eens te proberen, net zoals je in een auto een proefrit maakt. Elke schutter heeft toch weer een andere persoonlijke voorkeur. Op een HFT shoot kun je veel verschillende zien
Veerbuks
NHFT schietgenoot
www.nhft.nl

#5 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 22 februari 2021 - 22:53

Maar laten we wel wezen, er is nu geen winnaar die met een standaard buks schiet!

Overal is er een 4 kilo kolf onder gemeubeld of is de zuiger verlicht of TPs vergroot....

De kans dat je met vergelijkbaar talent wint in een HFT/FT parcours met een buks uit de doos is nagenoeg bye bye..

Laat ik het anders zeggen! Toen ik 8 of 9 jaar geleden begon waren er 9 HFT schutters, soms waren er geen eens prijzen voor deze!

69 punten van de 80 was een utopie! En toen begon het sleutelen (leuk zeker) en zijn er scores die bijna niet onder doen voor PCPs....

Maar dat zijn zeker niet de buksen zo uit de winkel.

Het is zeker niet net zo makkelijk als pcp, dan zou ik mensen tekort doen, maar er zijn genoeg die effetjes een 3/400 eurootjes aan tuning spul in de veerbak gooien ;)

En dan is het wel even anders schieten als een ingekort veertje in een 97 :sad:

Of niet?
Weihrauch HW35
Spa p12 FT experimenta
Artemis p18 6.35

DFTA lid.

#6 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 22 februari 2021 - 23:12

Bekijk Post alexenilona, op 22 februari 2021 - 22:53, zei:

Of niet?

Klopt.

Maar neem een TX200. Kost 700 euro gemiddeld. Wat meer in Nederland en wat minder over de grens. Duurste onderspanner van de drie grote merken. Tony Leach tune kost je 140 euro als je zelf een beetje technisch bent, voor 250 euro heb je die tune plug and play, dan kan zelfs een aap m er nog inzetten. Dus zo rond de 900 euro heb je de beste veerbuks die je met geld kunt kopen. Ik schat in dat dit nog steeds maar 50% van de waarde van de gemiddelde prijs van de pcp buksen (de dure Steyrs en Walthers) van de betere HFT schutters is.

Maar uiteindelijk telt voor mij mn persoonlijke voorkeur voor het veer platform. Ook al waren de veerbuksen beduidend duurder dan de betere pcp buksen, dan nog schoot ik met veer.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

HW97k LB tune
HW97k Maccari
TX200 Tony Leach

#7 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 22 februari 2021 - 23:29

Bekijk Post Lytse Hielke , op 22 February 2021 - 23:12, zei:

Klopt.

Maar neem een TX200. Kost 700 euro gemiddeld. Wat meer in Nederland en wat minder over de grens. Duurste onderspanner van de drie grote merken. Tony Leach tune kost je 140 euro als je zelf een beetje technisch bent, voor 250 euro heb je die tune plug and play, dan kan zelfs een aap m er nog inzetten. Dus zo rond de 900 euro heb je de beste veerbuks die je met geld kunt kopen. Ik schat in dat dit nog steeds maar 50% van de waarde van de gemiddelde prijs van de pcp buksen (de dure Steyrs en Walthers) van de betere HFT schutters is.

Maar uiteindelijk telt voor mij mn persoonlijke voorkeur voor het veer platform. Ook al waren de veerbuksen beduidend duurder dan de betere pcp buksen, dan nog schoot ik met veer.

Veer is gewoon leuk!!

Maar voor 250 euro en een HuMa reg durf ik de steyr uit te dagen met een Artemis pp750 ..

Pellets plaatsen hoeft niet zo duur te zijn! Een AA s200.... of is de CZ de S 200 .... al die coverlines je word er krankjorum van!!

Een gemiddelde BSA r 10 schiet de sterren van de hemel een Priest tja die kost je 1100 euro... maar die schiet de ballen van een poepvliegje op 50 meter..

Een AA s400 doet het zelfde met beuken kolf voor nog geen 600 euro! Keuze is er genoeg!!

Ergo genoeg pcps die voor minder als die 900 euro presteren!.... maar als je veerbuks leuker vind.....

Ik mag graag met veer en pcp en boog... kak das wat anders :gek:

Man ik heb zon zin om weer te kunnen schieten in ons mooie spelletje!!!

Doe je ding en heb schik ;)
Weihrauch HW35
Spa p12 FT experimenta
Artemis p18 6.35

DFTA lid.

#8 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 23 februari 2021 - 08:45

Bekijk Post alexenilona, op 22 februari 2021 - 23:53, zei:

Maar laten we wel wezen, er is nu geen winnaar die met een standaard buks schiet!

Overal is er een 4 kilo kolf onder gemeubeld of is de zuiger "verlicht" of TP's vergroot....

De kans dat je met vergelijkbaar talent wint in een HFT/FT parcours met een buks uit de doos is nagenoeg bye bye..

Laat ik het anders zeggen! Toen ik 8 of 9 jaar geleden begon waren er 9 HFT schutters, soms waren er geen eens prijzen voor deze!

69 punten van de 80 was een utopie! En toen begon het sleutelen (leuk zeker) en zijn er scores die bijna niet onder doen voor PCP's....

Maar dat zijn zeker niet de buksen zo uit de winkel.

Het is zeker niet net zo makkelijk als pcp, dan zou ik mensen tekort doen, maar er zijn genoeg die effetjes een 3/400 eurootjes aan tuning spul in de veerbak gooien ;)

En dan is het wel even anders schieten als een ingekort veertje in een 97 :sad:

Of niet?

Nou....ik weet iemand die met alleen een ander schroefje in de trekker een paar keer in de top 3 hft NL eindigde met een LGU😇
Tijdens een WK in Kelmarsh bijna zielig was met alleen een andere trekker tussen het tune geweld.......en als 5de eindigde, dus je buks maakt echt wel uit.
Pas na een aantal jaren serieus gebruikt te zijn ide de LGU door Leo van een andere binnenwerk voorzien.
Groeten,
HJM
Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#9 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 23 februari 2021 - 08:56

Bekijk Post Lytse Hielke , op 23 februari 2021 - 01:46, zei:

Verschil tussen HW77 en HW97 is dat de 77 keep/korrel heeft en de 97 niet. Ook heeft de 77 een langere loop. Technisch zijn ze identiek. In het HFT circuit zie je van die twee eigenlijk alleen de 97k. Laten we voor het gemak de 77 even op een zijspoor zetten.

HW97k en TX200, topbuksen. Je zou er ook de Walther LGU als derde onderspanner bij kunnen nemen. Maar vanwege aanhoudende geruchten dat de Walther uit productie is genomen en de wat mindere trekker van deze buks is een keuze uit de eerste twee verstandig.

Ik heb twee 97k's en n TX200. Alledrie voorzien van een tune en zelfs op 100 meter bijzonder zuiver. Maar mijn favoriete buks voor HFT is absoluut mijn TX200 in lange rifle versie voorzien van de prachtige Tony Leach tune. Voor de 97 is er op de tuningmarkt niks vergelijkbaars te krijgen. Het zuigergewicht wordt, als je de nieuwe 21mm versie van de tune neemt, met bijna 40% gereduceerd. Grappenmakers in het HFT circuit zeggen wel eens dat de buks dan als een pcp schiet, dat is natuurlijk onzin, maar in vergelijking met het gewicht van de standaard zuiger schiet een TX met Tony Leach tune mini zuiger ontzettend veel mooier. Hold sensitivity is wat een veerbuks in het HFT wereldje in vergelijking met een pcp buks nekt. Varieer je de manier van vasthouden van de buks (en dat doe je, want anders zou HFT schieten net zo makkelijk als benchresten zijn), dan komt het schot op verschillende plaatsen uit. Door de beweging van de buks door dat lagere zuigergewicht te reduceren straft de buks je bij afwijkende manieren van ondersteunen en vasthouden minder snel af.

Belangrijkste verschil tussen 77 en 97 is de kolfvorm. 77 laag wangstuk ivm open viziering, 97 hoog wangstuk voor kijker.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#10 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 23 februari 2021 - 11:25

Bekijk Post Frans, op 23 februari 2021 - 08:56, zei:

Belangrijkste verschil tussen 77 en 97 is de kolfvorm. 77 laag wangstuk ivm open viziering, 97 hoog wangstuk voor kijker.

Gr. Frans

Dit geld alleen voor het oude type 77 kolf.
De nieuwe is ook hoog.
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#11 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 23 februari 2021 - 12:41

Bekijk Post keesbo, op 23 februari 2021 - 14:55, zei:

Dit geld alleen voor het oude type 77 kolf.
De nieuwe is ook hoog.

Ja, die reken ik niet mee Kees, dat ontwerp is me te lelijk ;)
Iedereen wil een oude 77 toch?
Haha!

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#12 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 23 februari 2021 - 14:25

Bekijk Post Frans, op 23 februari 2021 - 12:41, zei:

Ja, die reken ik niet mee Kees, dat ontwerp is me te lelijk ;)
Iedereen wil een oude 77 toch?
Haha!

Gr. Frans

Zo is het maar net, daarom staan hier er twee van in de kast. ;)
Heerlijke keep korrel buks.
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers