Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Sheridan Cowboy 350 - Custom Kolf. Een eerste poging van een leek zonder ervaring.

#1 Gebruiker is offline   Arend1989 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 23-maart 21

Gepost 06 april 2021 - 15:22

Hoi allen,

Ik ben in het bezit van een Sheridan Cowboy 350. Van alle buksen die ik heb, vind ik dit verreweg de leukste om mee te schieten, juist omdat het zo simpel is. Het enige wat me al tijden dwars zat: De kolf is te klein. In dit topic wil ik iedereen, mezelf incluis, meenemen op deze quest.

Nu heb ik geen enkele ervaring in houtbewerking, maar een hoop Googelen en 'Kolf maken voor Dummies' leverde best veel op. Mijn plan is als volgt:

✅ -Maten oude kolf opmeten, uittekenen.
✅ -Nieuwe kolf uittekenen met inachtneming maten op de actie van de buks.
✅ -Blok beukenhout aanschaffen bij fijnhouthandel
🕐 -Ontwerp aftekenen op blok.
🕑 -Ruim (ERG RUIM) langs de contouren uitzagen.
🕒 -Schuren met korrel 80
🕓 -Schuren met korrel 120
🕔 -Schuren met korrel 180
🕕 -Schuren met korrel 400
🕖 -Eerste laag gekookte lijnolie aanbrengen met vinger
*drogen*
🕗 -Opschuren met 400, dan het zaagsel heel dun met lijnolie 'inwrijven' met vingers, hard en warm.
*drogen*
🕘 -Bovenstaande stap 3 tot 5 keer herhalen tot alle porin in het hout dicht zijn.
🕙 -Afhankelijk van de 'Gloss' nog 1 tot 3 keer met lijnolie inwrijven.
🕚 -Monteren.

Heb ik zo een redelijk stappenplan? Heb je tips qua gereedschap of handelingen? Gooi ze eens op. Ik ben wel benieuwd.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX

- satr

#2 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-juli 15

Gepost 06 april 2021 - 18:06

Als 'houtman' wil ik je wel wat dingen benoemen.

1 gekookte lijnolie vindt ik zelf niet geweldig daar je schimmel erop kan krijgen als je hem in een vochtige omgeving hebt, tenminste, dat is mijn ervaring.
verder is het/kan het plakkerig blijven een aanvoelen.
waarom niet een lak die goed uitdroogt en uithard?
wil je een olie, kijk eens naar Rustins Danish Oil, hierin zit was die je lekker kan uitpoetsen.

2 als je nu al bezig bent, behandel dan ook de voorkant van de buks anders loop je kans op een kleurverschil.
ook hierin is een kleurlak dan weer een prachtig middel om de boel gelijk te krijgen.
als je de rondingen alleen wil schuren ben je wel even bezig, met een houtrasp maak je sneller meters.
moet het echt snel, er zijn lamellen schuurschijven voor op een flex, werkt geweldig maar kan ook te hard gaan als je het niet gewend bent.

3 waarom wil je zaagsel inschuren met olie?

Deze post is bewerkt door 3Pitter: 06 april 2021 - 18:20

#3 Gebruiker is offline   Arend1989 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 06 april 2021 - 19:22

Thanks voor je input!

1 gekookte lijnolie vindt ik zelf niet geweldig daar je schimmel erop kan krijgen als je hem in een vochtige omgeving hebt, tenminste, dat is mijn ervaring.
verder is het/kan het plakkerig blijven een aanvoelen.
waarom niet een lak die goed uitdroogt en uithard?
wil je een olie, kijk eens naar Rustins Danish Oil, hierin zit was die je lekker kan uitpoetsen.

Ik bewaar mijn wapens en alle toebehoren altijd binnen, op kamertemperatuur in de kluis. Dus niet in een vochtige schuur ofzo. Is dat een probleem qua schimmel?

2 als je nu al bezig bent, behandel dan ook de voorkant van de buks anders loop je kans op een kleurverschil.
ook hierin is een kleurlak dan weer een prachtig middel om de boel gelijk te krijgen.
als je de rondingen alleen wil schuren ben je wel even bezig, met een houtrasp maak je sneller meters.
moet het echt snel, er zijn lamellen schuurschijven voor op een flex, werkt geweldig maar kan ook te hard gaan als je het niet gewend bent.

De voorgrip is inderdaad het volgende wat ik dan wil gaan doen, al heb ik dus geen enkele ervaring met fresen of iets dergelijks. (Dremel?) Ik vind het echt niet erg er maanden mee bezig te zijn. Ik zie het eerder als "In plaats van een sigaret opsteken even 10 minuutjes schuren met de hand, en weer verder."

3 waarom wil je zaagsel inschuren met olie?

Ik volg eigenlijk exact wat deze meneer zegt. Ik vind het romantische idee van inwrijven gewoon vl 'eigener' ofzo, dan met een kwast aan de slag. Ik weet niet, noem het kneuterigheid.
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX

- satr

#4 Gebruiker is offline   Loe Icoon

• Geweerschutter
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 10-januari 21

Gepost 06 april 2021 - 19:24

Ik kan je vertellen dat lijnolie zeeeer langzaam droogd.
Absoluut niet slijtvast is. En stinkt.
Ik zou zelf voor een polyurethaan lak kiezen. Slijtvast, kan tegen een stootje, En droogd snel door.
Geen water verdunbare lakken gebruiken omdat die de neiging hebben om te verzepen door de zuren in je huid.
Als de kolf te kort is. Zou ik zelf de kolf verlengen (but plate) met een stuk hout. Dat kan je bv zwart maken

#5 Gebruiker is online   Hans84 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 12-augustus 09

Gepost 06 april 2021 - 19:29

Gekookte Lijnolie kan prima hoor. Droogt echt wel in/op,
Zeker als je wat siccatief er aan toevoegt.
Heb er al heel wat kolfjes mee gedaan.
-daystate huntsman classic .25 met een tasco euroclass 6x40 (verkocht #spijt)
-cz200s .177 met een Hawke vantage 2-7x32

#6 Gebruiker is offline   Arend1989 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 06 april 2021 - 19:31

Bekijk Post Loe, op 06 april 2021 - 20:24, zei:

Ik zag inderdaad dat je na elke (zeer dunne) laag wel 7 tot 10 dagen moet wachten. Dat is geen probleem. Het slijtvaste ondervang je natuurlijk door er zuinig mee om te gaan, en af en toe gewoon weer een laagje smeren als 'ie flets wordt. Stank is relatief :ha1:
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX
XXXXXXXXX

- satr

#7 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 06 april 2021 - 22:15

Hartstikke leuk man dat je dit gaat proberen! Ik heb ook wel eens een poging gedaan, en het is echt een kwestie van elke keer een klein beetje beter.

Beste tip die ik je kan geven is maak eerst eens een oefenkolf van vurenhout, schiet ermee, bij schuren, weer schieten, bijwerken etc totdat je blij bent met de vorm. Die kun je dan goed herhalen met een stukje hardhout.

Onmisbare tool:
https://www.blackand...ofopvang/ka900e

Mbt olie etc: rubin's Danish oil icm Scherell's kolf olie does a nice trick.

Als je nog tips zoekt van een mede amateur kijk eens in mijn topics daar heb ik getracht wat pogingen en inzichten te delen. Hier bijvoorbeeld mijn eerste:
https://www.luchtbuk...tockeigen-kolf/
En na wat tussenpogingen deze:

https://www.luchtbuk...een-kolf-maken/

Of deze iets later:
https://www.luchtbuk...-kolfjes-maken/

Hoop dat je er iets aan hebt, veel plezier en gewoon doen! & pas op, het is misschien nog wel verslavender dan nieuwe buksen kopen..... :)
Nu:
S500-ScorpionSS-Vulcan 2 tactic-Dreamline-Crown Continuum mk2

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#8 Gebruiker is offline   Bert W Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-maart 19

Gepost 07 april 2021 - 06:20

Bekijk Post Loe, op 06 april 2021 - 19:24, zei:

Ik zou zelf voor een polyurethaan lak kiezen. Slijtvast, kan tegen een stootje, En droogd snel door.
Geen water verdunbare lakken gebruiken omdat die de neiging hebben om te verzepen door de zuren in je huid.
Als de kolf te kort is. Zou ik zelf de kolf verlengen (but plate) met een stuk hout. Dat kan je bv zwart maken

Je kan lak uit een spuitbusje gebruiken, maar een goede 2k watergedragen lak zal echt niet verzepen, omdat het nog steeds een polyurethaan lak is.
Waar jij op doelt zijn waarschijnlijk 1k acrylaat lakken. Daar zou ik van wegblijven, bevatten bv ook nog van die lekkere weekmakers, verwerkt in een voorwerp, in dit geval een buks, die je ook nog eens in de handen hebt.
Feinwerkbau 300s UTG bugbuster 3-12x32
Walther LGU Master Pro .177. Hawke fastmount 6-24x50
Hatsan 95 SAS .22 Hawke Vantage 4-16x44
Weihrauch hw35
Weihrauch hw 97 5.5 Optisan Mamba 3-12x44 lite.
Crosman 1722
QB 78
Weihrauch hw80 .22

LSV Noarderloft.

Weihrauck hw50Umarex Jgd .22Benjamin Trail XL 1100 Diana 35 5.5 Diana 35 4,5

#9 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 07 april 2021 - 06:36

Bekijk Post Arend1989, op 06 april 2021 - 19:22, zei:

Thanks voor je input!

Ik bewaar mijn wapens en alle toebehoren altijd binnen, op kamertemperatuur in de kluis. Dus niet in een vochtige schuur ofzo. Is dat een probleem qua schimmel?

De voorgrip is inderdaad het volgende wat ik dan wil gaan doen, al heb ik dus geen enkele ervaring met fresen of iets dergelijks. (Dremel?) Ik vind het echt niet erg er maanden mee bezig te zijn. Ik zie het eerder als "In plaats van een sigaret opsteken even 10 minuutjes schuren met de hand, en weer verder."

Ik volg eigenlijk exact wat deze meneer zegt. Ik vind het romantische idee van inwrijven gewoon vl 'eigener' ofzo, dan met een kwast aan de slag. Ik weet niet, noem het kneuterigheid.

ik denk dat de tip van munt een hele goede is, ga met vuren of liever grenen (minder noesten) eens proef draaien.
zeker als je geen ervaring hebt met machinale houtbewerking, lees zaagmachines en bovenfrezen, is het handig eerst proef te draaien.

Houtbewerking is een prachtige bezigheid, en zeker als het niet snel hoeft is het een leuk project.
Maar houd wel in de gaten dat zoals de video pretendeert "finish to your gunstock the right way" ook maar een mening is ;-)
er is geen 'DIT is de enige echte manier' weg.
wil je vanuit historisch perspectief, de oertijd van de winchester dan zal je een andere weg gaan dan hedendaags.

Wil je het hout naturel licht, zoals nu of wil je een wat meer oudere verweerd uiterlijk?

hoe mooi ook, een powerfile zou ik afraden, zeker als beginner in houtbewerking.

na het zagen ga je de vorm verder shapen met een rasp zoals deze, pakt stevig aan en maakt meters.
houtrasp
daarna ga je over op houtvijlen en of schuurblokken, misschien eerst wel vanaf korrel 60, daarna naar fijner, lees hoger getal, korrel

dat schuurstof inschuren is niks anders dan opvullen van eventuele porin in het hout, dit kan ook door in lagen lak aan te brengen en dan d.m.v nat schuren een egaal oppervlak te krijgen.
dan ga je eventueel zelfs naar korrel 1200/2000.

maar misschien om je een leuk idee te geven iets vanuit mijn wereld ;-)
van dit

Geposte afbeelding

naar dit

Geposte afbeelding

terugkomend zoals Munt al benoemde, ga eerst even lekker aan de gang met een goedkopere houtsoort en in die tijd verdiep je in waar je heen wilt qua stijl en soort afwerking.
met hout is de keuze reuze :-)

#10 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 07 april 2021 - 18:17

Bekijk Post 3Pitter, op 07 april 2021 - 07:36, zei:

ik denk dat de tip van munt een hele goede is, ga met vuren of liever grenen (minder noesten) eens proef draaien.
zeker als je geen ervaring hebt met machinale houtbewerking, lees zaagmachines en bovenfrezen, is het handig eerst proef te draaien.

Houtbewerking is een prachtige bezigheid, en zeker als het niet snel hoeft is het een leuk project.
Maar houd wel in de gaten dat zoals de video pretendeert "finish to your gunstock the right way" ook maar een mening is ;-)
er is geen 'DIT is de enige echte manier' weg.
wil je vanuit historisch perspectief, de oertijd van de winchester dan zal je een andere weg gaan dan hedendaags.

Wil je het hout naturel licht, zoals nu of wil je een wat meer oudere verweerd uiterlijk?

hoe mooi ook, een powerfile zou ik afraden, zeker als beginner in houtbewerking.

na het zagen ga je de vorm verder shapen met een rasp zoals deze, pakt stevig aan en maakt meters.
houtrasp
daarna ga je over op houtvijlen en of schuurblokken, misschien eerst wel vanaf korrel 60, daarna naar fijner, lees hoger getal, korrel

dat schuurstof inschuren is niks anders dan opvullen van eventuele porin in het hout, dit kan ook door in lagen lak aan te brengen en dan d.m.v nat schuren een egaal oppervlak te krijgen.
dan ga je eventueel zelfs naar korrel 1200/2000.

maar misschien om je een leuk idee te geven iets vanuit mijn wereld ;-)
van dit

Geposte afbeelding

naar dit

Geposte afbeelding

terugkomend zoals Munt al benoemde, ga eerst even lekker aan de gang met een goedkopere houtsoort en in die tijd verdiep je in waar je heen wilt qua stijl en soort afwerking.
met hout is de keuze reuze :-)

Goede feedback, en zeker dat een ieders proces anders kan en mag zijn! Soms pak ik een rasp, soms in een (begin) stadium of heel hard materiaal zoals multiplex een power file voor de eerste Grove vormen. Bij het eindwerk gebruik ik die zeker niet nee. Bij het gaan van balk naar rondingen wel graag. Schouderblessure en tijd speelt zeker een factor. Mike Chakvka die prof is (die een geweldig mooie pdf heeft gemaakt over dit onderwerp) gebruikt in de beginfase een slijptol, zo zie je maar weer het kan met rasp schuur en zaag en met grote machinale toepassingen, net wat je fijn vindt. Ik ben zelf van een combi, het hout bewerken met de hand vind ik ook erg fijn.

Bovenal: oefen deze technieken eens op een simpel stuk vurenhout, dat is sowieso lekker zacht en makkelijk(ook goed om in het achterhoofd te houden wanneer je overstapt op hardhout overigens bij de techniekkeuze) en bepaal dan zelf hoe je het wel en niet gaat doen.

Enjoy, het is de weg er naar toe grasshopper :)
Nu:
S500-ScorpionSS-Vulcan 2 tactic-Dreamline-Crown Continuum mk2

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#11 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 06:58

Voor mijzelf probeer ik altijd eerst een beeld te krijgen van wat ik voor uitstraling wil hebben.
Bij deze Winchester lookalike zou mijn associatie liggen bij de vroegere westerns met John Wayne en trawanten.
zoals deze dus

Bijgesloten Plaatje

en dan vanuit daaruit bepalen wat, hoe en met welke middelen ik daar kom.
ik weet een prachtige zelfbouw topic van een elektrische gitaar

firebird build

een gitaar is ook iets wat je in je handen hebt, dus gevoel is daarin ook een belangrijk punt.
maar in deze build laat de persoon heel mooi het porin vullen, lakken, nat schuren zien met alle ups en downs.
bijvoorbeeld porin vullen met epoxy.

het is maar een suggestie ;)

#12 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 08 april 2021 - 13:45

Zorg in ieder geval voor goed gereedschap.
De eerste kolf die ik maakte was met gebruik van een goedkope bovenfrees. Toen hij voor de tiende keer verliep heb ik hem met de voorkamer kapot geslagen.
Toen een fatsoenlijke bovenfrees gekocht. Wat een verademing.
Dus op gereedschap niet bezuinigen, en je hebt er een hoop nodig. Als je het voor je zelf makkelijk wilt maken.
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#13 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• Schutter+
  • Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 14:14

Bekijk Post keesbo, op 08 april 2021 - 13:45, zei:

Zorg in ieder geval voor goed gereedschap.
De eerste kolf die ik maakte was met gebruik van een goedkope bovenfrees. Toen hij voor de tiende keer verliep heb ik hem met de voorkamer kapot geslagen.
Toen een fatsoenlijke bovenfrees gekocht. Wat een verademing.
Dus op gereedschap niet bezuinigen, en je hebt er een hoop nodig. Als je het voor je zelf makkelijk wilt maken.

maar dan zou je eigenlijk ook iets als een cursus moeten volgen, of iemand die je dit wil leren moeten ontmoeten.
want bovenfrezen, oftwel zeer scherpe, op hoge toeren draaiende freesbits, zijn potentieel gevaarlijk voor hen die niet weten wat wel kan en wat niet.
dan liever een decoupeerzaag voor de ruwe vorm en vijlen en eventueel een lamellenschuurschijf op een flex.
wat heb je aan een buks als je geen vingers meer hebt om de trekker over te halen :gek:

#14 Gebruiker is offline   Champion 99 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-oktober 20

Gepost 08 april 2021 - 15:09

https://www.youtube....h?v=cfxP46XLtAo
MVG,

Marco

GEZOCHT TEGEN VERGOEDING: 25m BAAN IOV ROTTERDAM (ZUID)

Walther LGU Master Pro / Walther 3-9x40 scope
Weihrauch HW97kt / Hawke 3-9x40 scope
Crosman Cowboy 350
Artemis CP2 / Hawke 30 mm Red Dot
Umarex UX Morph / Ncstar Red Dot / Hogan demper / Hawke Laser/LED Foregrip
Crosman Repeatair 1077 / Gamo scope / Anschutz demper
Norconia QB78 Tactical / Walther 3-9x40 scope / Anschutz demper
Baikal MP514 / Hawke 30 mm Red Dot / Hatsan demper
Webley Tempest
Record model 1
Daisy 99 Champion

#15 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 08 april 2021 - 15:49

Bekijk Post 3Pitter, op 08 april 2021 - 15:14, zei:

maar dan zou je eigenlijk ook iets als een cursus moeten volgen, of iemand die je dit wil leren moeten ontmoeten.
want bovenfrezen, oftwel zeer scherpe, op hoge toeren draaiende freesbits, zijn potentieel gevaarlijk voor hen die niet weten wat wel kan en wat niet.
dan liever een decoupeerzaag voor de ruwe vorm en vijlen en eventueel een lamellenschuurschijf op een flex.
wat heb je aan een buks als je geen vingers meer hebt om de trekker over te halen :gek:

O, ik ga er een beetje van uit, dat je technisch bent als je een kolf gaat maken. En je weet hoe je met gereedschappen om moet gaan. Ik heb nog nooit een cursus gehad over een bovenfrees. Is prima zelf te leren door oefenen.
Werken met een bovenfrees is net zo gevaarlijk als bv een slijptol.
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers