Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Kijker Hoogte welk voor of nadeel waneer een kijker hoog staat

#1 Gebruiker is offline   johanccc Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 23-december 16

Gepost 06 april 2021 - 21:01

wat is het voordeel van een hoog gemonteerde kijker.
normaal zou ik zeggen zo laag mogelijk maar ik zie vooral op bulpups dat er al een verhoogde rail zit waar dan nog de montage met kijker op komt .
bijvoorbeeld de Walther Reign .

#2 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 06 april 2021 - 21:49

Een lage kijker biedt vooral voordelen op korte afstanden om dat de fysieke afstand tussen je kijker en loop klein is zul je daar minder holdover hoeven gebruiken ten opzichte van een hoog gemonteerde kijker. Voor de lange afstanden is een hoger gemonteerde kijker echter gunstig omdat je daar dan minder holdover nodig hebt om op een bepaalde verder gelegen afstand te schieten. Heel kort dus:

lage kijker: minder holdover op korte afstanden en meer op lange afstanden
hoge kijker: meer holdover op korte afstanden en minder op lange afstanden
"You miss 100% of the shots you don’t take"

Element Optics Pro Staff Team

#3 Gebruiker is offline   John van Oorschot Icoon

• donateur
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 03

Gepost 07 april 2021 - 05:48

Met de kijker laag op de buks wordt je minder afgestraft voor het schuin houden van je buks.
"You will never reach your destination if you stop and throw stones at every dog that barks"

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 07 april 2021 - 06:06

Afhankelijk vd houding waar je in schiet; vooral als je staand schiet is de uitlijning met je hoofd/ogen belangrijk. Als je dan moeilijk moet gaan doen met een richtmiddel dat te laag staat (eender wat voor richtmiddel) is niet goed. Je moet ontspannen kunnen kijken voor je hoofd/nek en ogen.
Een kijker die hoog geplaatst is, zeker een zware, verkloot de balans van je buks meer dan een lage. Ook dat merk je afhankelijk vd schiethouding.

Deze post is bewerkt door yana: 07 april 2021 - 06:06

#5 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 07 april 2021 - 13:47

Bekijk Post John van Oorschot, op 07 april 2021 - 05:48, zei:

Met de kijker laag op de buks wordt je minder afgestraft voor het schuin houden van je buks.

Voor een aantal situaties geldt dit ja maar als je op vaste afstanden schiet klopt dit eigenlijk al niet, dan maakt het niet meer uit hoe hoog je kijker staat. Hier is iemand die er eens heel erg uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan: link

Als je het stuk goed leest zie je dat het vooral een probleem kan zijn als je HFT schiet en scheef mikt :P Als je goed met je holdovers overweg kunt zou je hier geen last van moeten hebben en zal de kijker hoogte niet meer uit maken.

#6 Gebruiker is offline   johanccc Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 23-december 16

Gepost 07 april 2021 - 19:17

eigenlijk lees ik dat elke uitleg hierboven klopt en als ik op internet naar een antwoord zoek klopt het ook wel zo een beetje met wat julie uitleggen .
maar als je naar veel bulpups kijkt dan zie ik dat de rail opzettelijk hoger is gezet ,het is niet zo dat een bulpup verder schiet dan een gewoon lucht geweer ,enigste reden is dan mischien comfort

dat het meer efect zou hebben op het kantelen van de buks dacht ik ook maar inderdaad ik heb de link gelezen dat valt dus erg mee

#7 Gebruiker is offline   broekzwans Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 07 april 2021 - 21:40

Bekijk Post johanccc, op 07 april 2021 - 19:17, zei:

maar als je naar veel bulpups kijkt dan zie ik dat de rail opzettelijk hoger is gezet ,het is niet zo dat een bulpup verder schiet dan een gewoon lucht geweer ,enigste reden is dan mischien comfort

Dit is inderdaad voornamelijk voor het comfort, je ligt vaak met je wang dicht boven de loop en om dan nog genoeg hoogte te krijgen voor een kijker zetten ze de rail wat hoger. Bij veel 'normale' geweren ligt je wangstuk als iets lager dan of gelijk aan de loop waardoor deze wat minder hoog gemonteerd hoeft te worden

#8 Gebruiker is offline   munt Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 07 april 2021 - 22:22

Hopelijk een nuttige praktische toevoeging. Ik schiet eigenlijk altijd ondersteund vanaf een bench, en merk dat de meeste bukskolven gericht zijn op een dynamischer / staand schieten. Dat betekent vaak een lager schouderstuk en een lager wangstuk omdat met lucht de afstanden dan korter zijn.

Hierdoor ervaar ik met hoge mounts vaak dat bij bench het schouderstuk eerder in je oksel zit dan in je schouder & het wangstuk te laag is. Adjustable butpad en wangstuk helpt, of als de buks dat toelaat ivm bv magazijn lagere mounts. Want met bench icm bipod maakt het minder uit als je mounts tov de loop hoger of lager staan, wel qua ergonomie icm je kolf
Nu:
S500-ScorpionSS-Vulcan 2 tactic-Dreamline-Crown Continuum mk2

Eerder:
veer-pomp-pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#9 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 09 april 2021 - 08:23

Bekijk Post broekzwans, op 06 april 2021 - 21:49, zei:

Een lage kijker biedt vooral voordelen op korte afstanden om dat de fysieke afstand tussen je kijker en loop klein is zul je daar minder holdover hoeven gebruiken ten opzichte van een hoog gemonteerde kijker. Voor de lange afstanden is een hoger gemonteerde kijker echter gunstig omdat je daar dan minder holdover nodig hebt om op een bepaalde verder gelegen afstand te schieten. Heel kort dus:

lage kijker: minder holdover op korte afstanden en meer op lange afstanden
hoge kijker: meer holdover op korte afstanden en minder op lange afstanden

Voor lange afstanden eerst de kolf dusdanig afstellen dat het puntje van het schouderstuk op dezelfde hoogte als de loop komt, dan de kijker op de juiste hoogte monteren gevolgd door het aanpassen van een eventueel wangstuk. Hierdoor gaat de terugslag recht de schouder in waardoor de buks minder bokt, heb je minder POI shift over de verschillende houdingen heen en heeft als bijkomend voordeel dat de holdovers minder correctie nodig hebben.

Bij korte afstand de kijker zo laag als mogelijk monteren om eerder genoemde redenen en daarop het schouderstuk aanpassen, die zal dan meestal ruim de looplijn uitkomen om comfortabel door de laag gemonteerde kijker te kunnen kijken maar met de lage energie die er geschoten wordt zullen er niet zo veel nadelen aanzitten als op high power.

Sent from my iPad using Tapatalk

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers