Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Frame Afdruk Benjamin Op Drukbuis Mogelijkheden

#1 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 17-oktober 18

Gepost 07 april 2021 - 22:16

Vraagje, ik nam een 1 jaar oude benjamin 397 over. Echter het metalen frame in het voorhout waarmee je hem oppompt, raak de drukbuis waardoor door de zwarte coating de brons te zien is. Gewoon laten doen of geeft dat lekkage en moet ik het frame wat uitfrezen zodat het hout de buis raakt en niet het frame. Wie heeft dat zelfde probleem (gehad)?
Dei gratia

#2 Gebruiker is online   Gillst Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-augustus 18

Gepost 07 april 2021 - 22:47

Hoi,

Heb het zelf nog niet meegemaakt.
Ik zou toch zorgen dat er meer speling komt zodat het niet verder uitslijt. Kun je niet ergens een vlootje of dergelijke tussen monteren daar waar de kolf aan de actie gemonteerd is? Of zoals je zelf zegt uitfrezen als dit makkelijk te doen is.
Opscheppen is enkel leuk als men honger heeft
The only difference between a man and a boy is the size of his toy

#3 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 07 april 2021 - 23:03

Bekijk Post energie, op 08 april 2021 - 01:46, zei:

Vraagje, ik nam een 1 jaar oude benjamin 397 over. Echter het metalen frame in het voorhout waarmee je hem oppompt, raak de drukbuis waardoor door de zwarte coating de brons te zien is. Gewoon laten doen of geeft dat lekkage en moet ik het frame wat uitfrezen zodat het hout de buis raakt en niet het frame. Wie heeft dat zelfde probleem (gehad)?

Daar hoort volgens mij een rubber tussen te zitten, bij de Blue streak in ieder geval wel.

Beter tien kogels in de lucht, dan n in je hand

#4 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 07 april 2021 - 23:19

Ik denk maar aan uitfrezen, omdat het dunne frametje boven het hout uitsteekt. Ik vraag me af hoe dat nou kan.
Er is in het hout idd een ingefreest rondje waar een rond doorzichtig buffertje ingeplakt is die een zeer kleine afstand houdt tussen het spanhout en de drukbuis.
Kennen jullie dit doorzichtige ronde kunstof buffertje?

Deze post is bewerkt door energie: 07 april 2021 - 23:21

Dei gratia

#5 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 15-juli 19

Gepost 08 april 2021 - 06:13

Dat kleine ronde rubbertje ken ik ja. Die zal op den duur los gaan laten zelfs als de plaklaag niet meer goed is.
Bij de oude Sheridans is in de houten handle een gat geboord en daarin zit een veel dikker en steviger stuk rubber dat niet zo snel los komt (maar op den duur wel vervormd en dan raakt het houten voorstuk ook de drukbuis). Ook dat het metalen frame van de handle de drukbuis raakt herken ik. Op zich niet heel erg als het niet teveel indeukt, maar onnodig (voorkomen is beter).
Wat ik standaard doe bij pompbuksen is de binnenkant van de pumphandle voorzien van een op maat geknipte strip dun zelfklevend (antislip)rubber uit de bouwmarkt. Dat doe ik vooral om die harde 'klap' die je hoort tijdens het pompen te verminderen. Dat maakt het schieten met pompbuksen een veel fijnere beleving. Bijkomend voordeel is inderdaad dat het metalen frame van de pumphandle dan ook niet meer de drukbuis raakt.
Groet, Wouter

#6 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 07:55

Hoi Wouter, er zit wel een ingeboord gat met een net te dun doorzichtig en bovenkant ervan rondlopend stootkussentje erin. Hij is 1 jaar oud maar jij zegt dat alleen oudere types een rond geboord gat hebben? Hoe dik is dat antsliprubber en wat voor kleur en oppervlakte heeft dat en waar wordt het normaal voor gebruikt? Groeten, Joost
Dei gratia

#7 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 08 april 2021 - 08:57

een foto zou een hoop duidelijker maken.
Denk dat als je wat weg freest het hout toch weer tegen de drukbuis komt. en daar door is dit niet de oplossing!

ik zou gaan voor rubber. kan helaas nu even geen foto laten zien van hoe het zit bij een oudere pompbuks.

maar er zijn zat mensen die dat even kunnen plaatsen.

#8 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 15:32

Bekijk Post energie, op 08 april 2021 - 08:55, zei:

Hoi Wouter, er zit wel een ingeboord gat met een net te dun doorzichtig en bovenkant ervan rondlopend stootkussentje erin. Hij is 1 jaar oud maar jij zegt dat alleen oudere types een rond geboord gat hebben? Hoe dik is dat antsliprubber en wat voor kleur en oppervlakte heeft dat en waar wordt het normaal voor gebruikt? Groeten, Joost

Hoi Joost, bijgaand een paar foto's.

Je bedoeld waarschijnlijk dit 'rondlopend stootkussentje' (die kwam ooit los uit mijn Crosman Benjamin H9A series na het olin van de houten pumphandle...)
Bijgesloten Plaatje

Wat ik bedoel met het geboorde gat in de oudere Sheridans is dit (zie foto, in dit geval een Silver Streak uit 1967)
Bijgesloten Plaatje
Hier zie je ook meteen het zelfklevende rubber in de handle zitten dat ik bedoelde (zelf op maat knippen).

Het rubber dat ik heb gebruikt is deze:
Bijgesloten Plaatje
Het is eerder een slijtvaste veerkrachtige dunne foam dan echt 'rubber' (informatie op de verpakking klopt weer eens niet). Maar in de praktijk is gebleken dat het goed slijtvast is. Dat het goed kan indrukken (veerkrachtig), is ideaal voor deze toepassing!

Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet, Wouter

#9 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 18:55

Bekijk Post eagle, op 08 april 2021 - 08:57, zei:

Denk dat als je wat weg freest het hout toch weer tegen de drukbuis komt. en daar door is dit niet de oplossing!

ik zou gaan voor rubber. kan helaas nu even geen foto laten zien van hoe het zit bij een oudere pompbuks.

Als ik thuis ben, probeer ik een foto te plaatsen, maar de afwerking van het metalen frame is best op zn amerikaans zeg. De kartels ervan steken boven het hout uit en die prikken in de lak van de buis. Dus die ga ik wel weghalen. Maar idd rubber is daarna een goede oplossing.

Deze post is bewerkt door energie: 08 april 2021 - 18:55

Dei gratia

#10 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 18:59

Bekijk Post Luchtkasteel, op 08 april 2021 - 15:32, zei:

Hoi Joost, bijgaand een paar foto's.

Je bedoeld waarschijnlijk dit 'rondlopend stootkussentje' (die kwam ooit los uit mijn Crosman Benjamin H9A series na het olin van de houten pumphandle...)
Bijlage 02_s.jpg

Wat ik bedoel met het geboorde gat in de oudere Sheridans is dit (zie foto, in dit geval een Silver Streak uit 1967)
Bijlage 01_s.jpg
Hier zie je ook meteen het zelfklevende rubber in de handle zitten dat ik bedoelde (zelf op maat knippen).

Het rubber dat ik heb gebruikt is deze:
Bijlage 03_s.jpg
Het is eerder een slijtvaste veerkrachtige dunne foam dan echt 'rubber' (informatie op de verpakking klopt weer eens niet). Maar in de praktijk is gebleken dat het goed slijtvast is. Dat het goed kan indrukken (veerkrachtig), is ideaal voor deze toepassing!

Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet, Wouter

Ja Wouter dat is het ronde stootkussentje idd. Die antislip foam lijkt me heel goed, hoe dik is dat? Hmm...gamma en karwei hebben dat produkt niet meer
Dei gratia

#11 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 19:51

Bekijk Post energie, op 08 april 2021 - 19:59, zei:

Ja Wouter dat is het ronde stootkussentje idd. Die antislip foam lijkt me heel goed, hoe dik is dat? Hmm...gamma en karwei hebben dat produkt niet meer

Had ik destijds gekocht bij de Gamma inderdaad.
Dikte is ongeveer 2,5 mm. Laat zich goed indrukken zodat de pumphandle netjes kan sluiten en er toch een buffer zit tussen de handle en de drukbuis. Voordat je de plakstrip eraf trekt eerst even kijken of de handle nog netjes sluit. Anders iets inkorten naar achteren toe (dwz, meeste rubber aan het uiteinde overhouden). Is vast nog wel elders of anders een vergelijkbaar product te vinden. Desnoods vilt dat je onder stoelpoten zet (maar dat is minder veerkrachtig, vandaar dat ik destijds bij dit product uit kwam). Maar in die hoek zou ik het zoeken.
Die kartels, die zou ik er zeker ook afschuren. Gelukkig is de drukbuis van messing of een fosforbronslegering, dus het zal niet snel roesten als de coating er ietsjes vanaf is.

#12 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 20:21

Bekijk Post Luchtkasteel, op 08 april 2021 - 19:51, zei:

Had ik destijds gekocht bij de Gamma inderdaad.
Dikte is ongeveer 2,5 mm. Laat zich goed indrukken zodat de pumphandle netjes kan sluiten en er toch een buffer zit tussen de handle en de drukbuis. Voordat je de plakstrip eraf trekt eerst even kijken of de handle nog netjes sluit. Anders iets inkorten naar achteren toe (dwz, meeste rubber aan het uiteinde overhouden). Is vast nog wel elders of anders een vergelijkbaar product te vinden. Desnoods vilt dat je onder stoelpoten zet (maar dat is minder veerkrachtig, vandaar dat ik destijds bij dit product uit kwam). Maar in die hoek zou ik het zoeken.
Die kartels, die zou ik er zeker ook afschuren. Gelukkig is de drukbuis van messing of een fosforbronslegering, dus het zal niet snel roesten als de coating er ietsjes vanaf is.

Dank je voor je hulp, dat lijkt me wel het beste als oplossing. Mooier ook als vilt. Ik dacht uit dikker rubber zo'n rondje te snijden voor in dat gat. Maar dat geeft zo'n rare puntbelasting dus gelijkmatigheid met die plak rubber zal beter zijn
Dei gratia

#13 Gebruiker is offline   Luchtkasteel Icoon

• Schutter lange afstand
  • Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 20:22

Voor de H9A series heb ik het trouwens anders opgelost, een dik stuk op maat gesneden 'echt' rubber ingeklemd in de pumphandle. Zie foto (dat kleine ingeklemde blokje).
Bijgesloten Plaatje

Maar die H9A pumphandle is intussen niet helemaal standaard meer... (vormgeving geïnspireerd op de oude Sheridan H series, custum grips mijn eigen creativiteit).

Als alle coating eraf gaat, kan messing er ongeveer zo uit gaan zien...
Bijgesloten Plaatje

Meerdere mogelijkheden dus...

Deze post is bewerkt door Luchtkasteel: 08 april 2021 - 20:22

#14 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 21:40

Bekijk Post eagle, op 08 april 2021 - 08:57, zei:

Dei gratia

#15 Gebruiker is offline   energie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 april 2021 - 21:44

Hmm..uploaden foto's lukt mij niet
Dei gratia

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1