Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Gasram Kopen welke kiezen

#1 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost 08 april 2021 - 12:27

Zou graag eens een nieuwe buks aankopen en ik kijk naar gasrams.
Omdat ik ouderwets ben wil ik een houten kolf.
Het budget laat toe om te kijken naar:
  • Diana 350 N-Tec Magnum
  • HW90
  • Cometa Fusion Premier Star ( nog liever geen richtmiddelen dan het plastiek spul vooraan zoals bij Gamo of Hatsan)

Het zal wel 5,5 mm worden
En uiteraard is het enige dat ik dan wegblaas de Skenco's :blink:
Heb al ndelige montage met pinnetje.
Heb al Hawke Airmax
Er is zero interesse in aangepaste, omgebouwde buksen die het toch zo prachtig doen op de 1 mijl. Dus nieuw. Omdat ik geloof dat wat er van de fabriek komt niet moet aangepast worden en sowieso doet wat er in de folder staat.

#2 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 08 april 2021 - 12:42

Hoi,

ik heb de HW90 en de Cometa.

De HW90 is op te pompen en af te laten, dat is erg handig. De HW90 is zwaar, ergens is het een lomp ding maar ik ben weg van die buks. De shotcycle is een feest, op de goede druk nauwelijks recoil. Ik heb met 16 grein JSB een mondingssnelheid van zo`n 225 m/s.

De Cometa heeft een gasram die vast op druk staat, spant heerlijk licht en de buks is een stuk minder zwaar dan de HW90. De shotcycle voelt minder als een gasram dan de HW90 of bijvoorbeeld mijn ouwe Theoben. De Cometa voelt meer als een veer. Mondingssnelheid van de Cometa zit tegen de 190 m/s met dezelfde pelletjes.

Beide zijn fijne buksen. Hoewel de Cometa ondergewaardeerd is zou ik persoonlijk toch voor de HW90 gaan. Een kortere loop er in en je bent helemaal het mannetje (althans vanuit mijn point of view).

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#3 Gebruiker is offline   Bezem Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 05-december 14

Gepost 08 april 2021 - 17:29

Ik heb de cometa in .22. Wat Roel zegt, een lekkere lichte buks. Vind hem er erg mooi uitzien en ik had eerlijk gezegd een minder nette buks verwacht voor het geld.

De trekker is prima en redelijk goed af te stellen maar is gemaakt van kunststof. Mij stoort het niet maar er zijn mensen die er anders over denken.

Verder valt me op dat de buks redelijk hold-sensitive is. Niet zo erg als de Diana 350 (veer) die ik heb gehad maar je merkt het wel. Ik denk dat je dat ook niet voorkomt met een wat krachtige knikloop.

Al met al ben ik dik tevreden met de cometa. De andere buksen heb ik geen ervaring mee.

Succes met de keuze.

Bezem
Artemis cp2 .177
Cometa Fusion Premier GP .22
Spa GS1250 .22
Weihrauch HW50 .177
Weihrauch HW85 .177

#4 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 08 april 2021 - 17:48

Ik heb een Norica Hawke GRS Elegance, schiet ook heel fijn.
Deze dus:
https://www.carabina...e_luchtbuks.php
Heeft een houten maar gedipte kolf.

Je hebt 'm ook met een houten steel getint in het groen ;)
https://www.carabina...ca_hawk_grs.php
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#5 Gebruiker is offline   R!(@RD0 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 30-maart 17

Gepost 08 april 2021 - 20:26

Vergeet de BSA Lightning GRT niet.
Ook een mooie Gasram.

Groetjes Ricardo

#6 Gebruiker is offline   Tommy.da Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 25-februari 06

Gepost 08 april 2021 - 22:45

Mijn stem gaat naar HW90 omwille van constructie vd gasram:
- naar wens in te stellen druk
- reviseerbaar (lange levensduur)

Plus wat Roel zei: buks klopt gewoon al is die flink in gewicht en afmetingen: spant en schiet fijn ;) tenminste als men beetje armkracht bezit :)

Hoop wel dat jij ruimte hebt om zo'n buks buiten te schieten want in een kleine tuin (vb rijhuis) kan de schot als storend ervaren worden door buren.

Groeten
tommy

#7 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost Gisteren , 05:32

Vraag me af of ze vergelijkbaar zijn. De Cometa is lang zo krachtig niet als de Diana vlg mij. Meer HW80 niveau. maar goed.
Ik heb ze alle 3 gehad, zij het de Diana en Cometa in veer niet gasram.
De Diana kniklopen zijn LANG dat moet je liggen. Schoot ook redelijk ruw als een bokkige ezel. Dat is ok voor Hatsan en Gamo Extreme maar bij Diana vond ik dat niet passen. Dus weer verkocht. Er zat wél potentie in kwa zuiverheid. Zelfs meer dan in de 48 die ik had.
De Cometa was een superfijne buks. Schoot geciviliseerd en rustig. Allemansvriend, schoot makkelijk. Zag er mooi uit, mooie kolf. Afwerking (blauwing) wel iets minder dan HW en Diana denk ik. En de trekker was prima, maar minder verfijnd als T06 of Record.(of de HW90 equivalent vd record dan)
HW90: óók allemansvriend, schoot ook makkelijk. Mist wel de looks van de mooie Cometas. En de variatie in uitvoeringen die de Dianas te bieden hebben. De resettable safety is een gedrocht. Die ging er om de haverklap op in FT positie. Buks verkocht.
Zoek je een goede 13 in dozijn buks? Kies de HW90. Zoek je iets anders dan anders; neem de Cometa.
Diana moet je maar afwachten of je ermee overweg kunt. Als dat wél zo is, is het een prachtbuks.
The choice, is yours :cool5:

Deze post is bewerkt door yana: Gisteren , 05:37

#8 Gebruiker is offline   regi Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 28-juni 12

Gepost Gisteren , 12:28

Bedankt voor de uitgebreide en gefundeerde antwoorden.
@Mus: Norica...hm nee, ik heb hier een Mod 80 in een hoekje op zolder staan en daar gaat alles van kapot.
@Ricardo: BSA: is wel mooi. Het doet denken. Net zoals de Cometa mij deed denken.
@Yana, Tommy en Roel: mijn eigen schuld dikke bult. Ik ben begonnen over die HW90. Jullie bevestigen het. Aanpasbare druk, metalen keep korrel, goede verstelbare trekker, wisselstukken,...
Het is de enige gasram waarmee ik enkele keren geschoten heb. Dus ik hoef niet nog eens gaan voelen, kijken, passen.
Ik ben nu 50+. Artrose op de schouder, hernia's. Het moet pijn doen, no pain no gain. Als ik binnen 30 jaar naar een verzorgingstehuis moet, dan kan ik nog steeds een nette prijs krijgen via deze website.
Dus nu wat rondneuzen voor een nieuwe HW90.
- eerste telefoontjes in de buurt : "niet voorradig, al lang geen vraag naar gehad, veel artikelen uitverkocht en geen zicht wanneer het terug binnen komt. "
Ik heb tijd. Voor in SV, niet in de tuin. Dat is nog allemaal op slot voor een maand.

#9 Gebruiker is offline   Tommy.da Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 25-februari 06

Gepost Gisteren , 22:51

Als jij een kijker op HW90 gaat zetten dan wordt uit de hand schieten niet zo fijn met 5kg en zwevende richtkruis, opgelegd is ok, alleen is dan de vraag: is hw90 wel beste kandidaat om met optiek opgelegd te schieten?
Daarbij, artrose + zwaar spannen van krachtige veerbuks lijkt mij niet zo'n optimale combinatie.
Ik wil jou niet ompraten, maar is pcp geen optie? Bij meerschot type lekker (soepel en licht) grendelen terwijl doel nog in vizier is t.o.v. veerbuks waarbij men sowieso uit schiethouding moet om te spannen.

Persoonlijk schiet ik met HW90 liefst keep-korrel uit de hand, 30m is prima te doen met open richtmiddelen, imho.

Wanneer schietclubs open gaan is nog de vraag, kan goed pas najaar zijn.
In BE een fatsoenlijke winkel vinden waar men keuze aan luchtbuksen heeft is niet evident + beetje normale prijzen is ook al te veel gevraagd. Ritje over de grens is kleine moeite om een buks te gaan kopen, "naftkosten" haalt men met gemak eruit gezien verschil prijzen NL/BE ;)

Groeten
tommy

#10 Gebruiker is offline   Speedy Bob Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 01-juli 17

Gepost Gisteren , 23:03

Ik zit met de zelfde fysieke ongemakken en heb de knoop doorgehakt om naar PCP te gaan. Intussen heb ik er al 2, al kan ik het niet laten om mijn veerbuksen nu en dan eens uit te laten in de tuin.
Walther LG300 XT Alutec 4.5/.177
Feinwerkbau 300s Universal 4.5/.177
BSA Goldstar .22
Rutten Winstar Mach 1 D.E. 4.5.177
Rutten Winstar 300 HS 4.5/.177
Rutten-Browning Airstar mod.200 Electric 4.5/.177

#11 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost Vandaag , 11:30

Ik heb een Cometa Fusion Premier Star GP .22 5,5mm, prima degelijke buks. Mooi afgewerkt en erg zuiver. Doet zo'n 24 joule. HW..... Ach, als je van sleutelen houdt moet je dat vooral doen.

Deze post is bewerkt door Henkie: Vandaag , 11:30

#12 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost Vandaag , 12:07

View PostHenkie, on 10 April 2021 - 12:30, said:

Ik heb een Cometa Fusion Premier Star GP .22 5,5mm, prima degelijke buks. Mooi afgewerkt en erg zuiver. Doet zo'n 24 joule. HW..... Ach, als je van sleutelen houdt moet je dat vooral doen.

Ha die Henkie,

ik ben het in dit geval niet met je eens. Als je van sleutelen houdt moet je dat niet doen met de Cometa. De kolfboutjes van de mijne waren boterzacht, cheap ass schroefjes. Allemaal gedoe om zo`n dolgedraaid boutje eruit te krijgen.

Ik weet dat HW`s twangen als een gek, ben je al een half uur klaar met schieten hoor je zo`n veer nog rammelen. De HW90 is een prettige uitzondering, geen veer dus geen twang, bovendien ontworpen door Theoben. Ik zie de HW90 als kwalitatief de beste Weihrauch. Wat mij betreft is de HW90 een probleemloze buks.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#13 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost Vandaag , 12:45

Aan een Cometa hoef je ook niet te sleutelen Roel:)

#14 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost Vandaag , 13:08

Nog nooit met zo'n Cometa geschoten, maar ik weet zeker dat de HW90 de betere trekker heeft.
De Elite trekker gaat nog soepeler als de Record.
En de veiligheid is simpel te resetten.
Maar het is echt een flinke mannen buks.
Haenel: 49a
Artemis: PP700sa
Gamo: Shadow Express, G1200
Weihrauch: HW77k, HW77k SE, HW100s

#15 Gebruiker is offline   Sebas84 Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 15-mei 05

Gepost Vandaag , 13:42

Ik heb een Diana 350 n-tec luxus, erg fijne buks.
Redelijk te spannen, niet overdreven zwaar.
Schiet vrij rustig ivm de veer versie, korte tak en weg is de pellet.
T6 trekker is ook erg prettig, doet bijna niet onder voor de record trekker.
Hou er wel rekening mee dat het een grote (lange) zware buks is, je gaat niet voor je plezier 50 pellets wegknallen, dan ben je echt klaar met het spannen.
Ik heb er geen scope op staan, omdat deze toch sneuvelen, dus als je echt met een scope wil schieten is een diana zero mount of dampa mount een must.
Zelfde geldt voor een kijker met een vaste vergroting, die houden het ook langer vol.
Ok... Cut the crap, and just have fun.
To spring or not to Spring, thats the question

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

2 Gebruiker(s) lezen dit topic
1 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers

1. TTL.22