Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Diana Twenty One, Een Eerste Ervaring

#1 Gebruiker is offline   Pistoletje met lucht Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 14-maart 21

Gepost 16 april 2021 - 21:32

Vandaag even geschoten met mijn eerste aanwinst. De Diana Twenty One. Een simpel en niet al te krachtige veerbuks (ca. 7,5 J). Dit is de opvolger van de Panther 21. In feite dezelfde buks maar met een iets andere afwerking, zoals de Fluted Barrel.

Er is helemaal niets "Fluted" aan de loop. Het betreft alleen een kunststof afwerking om de loop uitmondend in iets wat op een dempertje moet lijken, maar volgens mij helemaal geen demper is. In mijn voorstelrondje heb ik al geschreven dat de buks werd geleverd door Colenbrander. In de doos zat eveneens een 4 x 32 Diana richtkijker. Niet zo heel erg spannend, maar wel een effectief dingetje. Bij het monteren heb ik de keep verwijderd, omdat anders de lensdoppen niet meer pasten. Te weinig ruimte tussen kijker en keep. Ik heb de kijker eerst wat naar achteren gemonteerd op de rail, maar dat werkte niet voor mij.

Vandaag is de bij Colenbrander bestelde koffer voor de buks binnengekomen. Een mooie zwarte, strakke Megaline wapenkoffer met slotjes. In ruststand is dat het nieuwe verblijf van de Twenty One waarin hij kan overnachten en uitrusten. Trouwens, in al mijn ijver om de buks te bemachtigen was ik de kaarten vergeten bij te bestellen. Deze zaten keurig in de koffer.

En dan de buks zélf. Hoe is zo'n ding nu afgewerkt en schiet het ook een beetje ? Ik kan als "air rookie" natuurlijk een stoer verhaal afsteken, maar daar prikt men hier al snel door heen. Het is een budgetbuks, wellicht ooit bedacht in Duitsland, maar "Fabriqué en Chine". Hoe noemen jullie dat hier ? Een bami-buks, toch ? Voor zover ik naar de buks kijk krijg je gewoon heel veel waar voor weinig geld. De kunststof delen van de buks zien er gewoon netjes uit en voelen goed aan. Door mijn vingers een klopgeest na te laten spelen over de verschillende delen heb ik de indruk dat de gehele kolf uit massief kunststof is vervaardigd. Het ding is werkelijk piep-, kraak- en rammelvrij. Als ik er wat vaker mee geschoten heb zal ik eens de schroeven langs lopen waar ik de schroevendraaier durf te hanteren. Eén heel klein minpuntje. Na het verwijderen van de keep ontdekte ik en klein stukje blank metaal waar de keep had gezeten. Wordt uiteindelijk ook wel weer opgelost.

De Twenty One spant licht en de loop sluit na het laden solide. Bij het spannen gaat automatisch de beveiliging er op, die er na het laden elke keer weer afgehaald dient te worden. De beveiliging zit achter op de loop. Eerlijk gezegd vind ik het als amateur wel een veilig idee dat die beveiliging er op gaat. En ja, ik heb hier wel gelezen dat de beste beveiliging de schietende wijsvinger is. Dit model is niet voorzien van de fameuze T05 trekker of T06 trekker. Wat er wel in zit ? Geen idee ! Ik weet wel dat ik de trekker relatief zwaar vind gaan. Niet zoiets als (wat ik hier lees) stage 1 en stage 2. Zal wel even wennen worden.

Vandaag een aantal loodjes van het huismerk van Colenbrander afgevuurd (fabrikaat H&N), platkopjes. Kaart geplakt op een stuk multiplex plaat en in de kleine tuin gezet op 10 meter. Van tevoren even gekeken en beoordeeld wat een misser zou betekenen. Tenslotte wil ik nergens schade aan veroorzaken. Eerste schot was iets linksonder de roos en het tweede schot er echt mid/mid in. Bullseye. En dan te bedenken dat heel de kijker en de buks niet zijn ingeschoten. De buks heeft eigenlijk totaal geen terugslag en is stil. Wat zeg ik ? Erg stil. Ik vind het nu al een fantastisch ding. Ik kreeg met deze Diana een hoop (plezier) voor weinig. Aanradertje !

De foto's zijn niet zo erg goed geslaagd, maar geven misschien een aardige indruk.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

#2 Gebruiker is offline   Pistoletje met lucht Icoon

Gepost 16 april 2021 - 22:45

In dit filmpje iemand die het beter kan dan ik. Geen idee waar hij het over heeft, maar de beelden geven een heel aardige indruk van de buks ... https://youtu.be/cQBsCRIpXjQ

De persoon in het filmpje heeft de scope in ieder geval "terug" gemonteerd op de loop. Dus achter het gaatje in de mount wat overeenkomt met de montage indien je de pinstop gebruikt.

#3 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 17 april 2021 - 06:09

Nou, daar is ie dan hoor :D

Leuk om iets over de Twenty One te horen. Het lijkt erop dat de Twenty One kwa beleving hetzelfde aandoet als de 21. Op de trekker na wellicht. Zo'n trekker moet ook nog wel een beetje inschoten worden hoor. Die wordt nog wel wat soepeler. Ik weet niet hoe handig je bent, maar anders zou je de trekker eens onder handen kunnen nemen door hier en daar wat te polijsten en lichtjes wat olie/smeer op de bewegende delen te doen. Hoeft niet heel spannend te zijn.

Persoonlijk vind ik Diana en Walther de beveiliging op de beste plek hebben zitten. Achterop de actie. Dat werkt, althans voor mij, het meest natuurlijk.

Dat kale plekje onder de keep, dat heb ik ook met een Walther buks gehad. En die was echt wel Made in Germany.

Ik denk dat je er met de Twenty One een meer dan prima beginners buks mee hebt. Die je zelfs op lange termijn ook nog zal bekoren. Gelukkig heb je je zelf niet laten verleiden door een buks te kopen die het "hardst" schiet van allemaal. Op termijn kunnen dat overigens best wel leuke buksen zijn, die veel van je concentratie en techniek vragen, maar niet om mee te starten.

Veel plezier ermee !

#4 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 17 april 2021 - 07:09

Leuke buks hoor! Veel plezier ermee!
Vraag me af; piept het nou nog bij opspannen? Daar had de 21 nl last van. Diana smeert zn buksen met olie, niet met vet.
Verder erg fijne, leuke, plinkbuksen voor close-range, indoor, of beginners. :)
Wat vind je vd trekker?
Bijzonder dat je zegt dat de kolf massief is. Meestal zie je, als je de kolf eraf haalt, langs de randen van het voorhout 'lege vakjes'en is de pistolgrip ook leeg, evenals het wangstuk (daar doen mensen dan ook vaak extra gewicht in).
Die lenscovers; ik gebruik ze nooit :blink: Die flipups zijn ok maar die elestieken dingen gooi ik gelijk weg. Als er na zoveel tijd beetje stof op komt maak ik de lens wel schoon. Ik doe niet te moeilijk. :D

Deze post is bewerkt door yana: 17 april 2021 - 07:12

#5 Gebruiker is offline   Pistoletje met lucht Icoon

Gepost 17 april 2021 - 10:54

Allereerst dank voor de leuke reacties.

@Ruud, wat mijn ogen zien kunnen mijn handen kapot maken. Met andere woorden, zo erg handig ben ik niet. Dus als het niet kapot is ook maar niet proberen te repareren. Het klinkt inderdaad logisch dat het allemaal wat in moet lopen. De zwaarder gaande trekker zal ook een kwestie van gewenning zijn. Misschien hebben ze in deze buks weer wat kunnen besparen op de productiekosten door geen T05 of T06 trekker te monteren. Wat ik verder gelezen en gezien heb over de Panther 21 en de Twenty One is dat het eigenlijk de oude buks in een nieuw jasje is. Ietsiepietsie zwaarder en fractioneel langer door het “dempertje”. Ik heb natuurlijk de voorganger niet gehad, maar kan mij voorstellen dat inderdaad gaat om dezelfde (schiet)beleving.

@Yana, de trekker gaat zwaar, zoals hierboven beschreven. De latere versie van de Panther 21 kreeg de T05 trekker en dat stond ook vermeld op de actie. Dat scheen allemaal wat meer verfijnd te zijn. Zal niet in de Twenty One gemonteerd zijn. Staat ook niet vermeld op de site van Diana. Is voor mij ook geen beletsel, want vergelijkingsmateriaal heb ik toch niet. Het wangstuk is vrij smal. Misschien dat er kleine, holle compartimentjes in zitten, maar zo klinkt en voelt het niet. Kloppend over het kunststof krijg ik eigenlijk overal hetzelfde geluid/respons. Maar ja, je komt er pas achter bij demontage. Wat ik in ieder geval wel 100 % zeker weet is dat deze buks absoluut niet kraakt, rammelt of piept. Dus ook niet bij het opspannen.

Deze buks zie ik eigenlijk als een gemoedelijke allemansvriend. Hij doet wat hij doen moet. Dit zonder protesteren en behoorlijk accuraat. Voordat ik hem aanschafte heb ik maandenlang allerlei buksen met elkaar vergeleken en dit leek mij voor mijn gebruik het meest dicht aan te sluiten op mijn wensenpakket. Super betaalbaar als eerste buks, stil tijdens het schieten, niet te zwaar in gewicht voor het staand schieten, niet te krachtig en in het zwart.

Gewoon super veel pret voor zeer weinig geld.

#6 Gebruiker is offline   Jarno86 Icoon

• Lid geworden: 19-februari 21

Gepost 17 april 2021 - 11:48

Leuke review om te lezen! maar bovenal mooi dat je er plezier in hebt.
Ben er ook van overtuigd dat deze hobby niet duur hoeft te zijn om plezier ermee te hebben. Echter dat veel besproken virus hier maakt t dat wellicht wel:)
GR Jarno

#7 Gebruiker is offline   Drikus Icoon

• Lid geworden: 29-juni 19

Gepost 17 april 2021 - 19:28

Leuke review. Mooi om te lezen dat je er blij mee bent. Het is in mijn ogen ook inderdaad de meest gemaakte fout om een te krachtige buks te kopen. Veel plezier ermee.
Gamo CFX 4.5 Metura tune 16joule
Weihrauch HW97 4.5 TBT 16joule
Air Arms Pro Sport 4.5
Air Arms S400F 4.5
Falke 80 4.5
Diana Chaser 4.5
Haenel 310 Q1
Haenel 49A Q1

#8 Gebruiker is offline   Champion 99 Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 28-oktober 20

Gepost 17 april 2021 - 20:39

maar die elestieken dingen Technische term voor dat ding is de bikini...
MVG,

Marco

GEZOCHT TEGEN VERGOEDING: 25m BAAN IOV ROTTERDAM (ZUID)

Walther LGU Master Pro / Hawke 3-9x40 AO Mildot
Weihrauch HW97kt / Hawke 4-12x40 AO Mildot
Feinwerkbau 300s / UTG Bugbuster 3-9x32 Mildot
Hammerli Hunter Force 900 / Hammerli 6x42 / Anschutz demper
Crosman Cowboy 350
Artemis CP2 / Hawke 30 mm Red Dot
Umarex UX Morph / Ncstar Red Dot / Hogan demper / Hawke Laser/LED Foregrip
Crosman Repeatair 1077 / Hawke 3-9x40 AO Mildot / Anschutz demper
Norconia QB78 Tactical / Walther 3-9x40 / Anschutz demper
Baikal MP514 / Hawke 30 mm Red Dot / Hatsan demper
Webley Tempest
Record model 1
Crosman TR77 NPS
Shanghai model 62
Daisy 99 Champion

#9 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 18 april 2021 - 06:48

Bekijk Post Champion 99, op 17 April 2021 - 21:39, zei:

maar die elestieken dingen Technische term voor dat ding is de bikini...

Maakt niet uit, die gebruik ik óók nooit :rofl:

Idd de 21 had later de T05. Fijne trekker. Mijn 31 Pro Compacts hebben die trekker nog. Niks mis mee. Super zuivere buksen.
Vind het bijzonder dat deze Twenty One, die toch in China gemaakt zóu moeten zijn, niet piept met opspannen. Mijn 21, duits dus, deed dat nl wél. De Diana LP3? was ook chinees dacht ik, die had het ook.
Ook de 31s hebben vaak opspangeluiden. Hebben die chinezen dat tóch goed gedaan dan!
Of de kolf nou massief is of niet, (ik vermóed van niet, zal wel gietstuk zijn, dat is het goedkoopst denk ik) maakt voor de functie niet uit. Het kan alleen geluid en trilling wat meer doorgeven. En het scheelt natuurlijk in gewicht. En áls het breekt? Denk ik niet meer goed te lijmen. Gelukkig kosten ze geen drol die kunststof kolven nieuw. :P
Ik zou zeggen, probeer JSB Exact 4.51 en FTT. Dat lusten eigenlijk al mijn Dianas wel. :)

Deze post is bewerkt door yana: 18 april 2021 - 07:03

#10 Gebruiker is offline   MacFrank Icoon

• Lid geworden: 29-december 20

Gepost 08 mei 2021 - 17:15

Ik deel de ervaring met Pistoletje, vwb de Twenty One, ook mijn eerste buks. Erg fijne buks, soepel en geruisloos bij het spannen, zware trekker (maar dat went), ik heb er erg veel plezier van.
Onlangs een D280 Classic (bouwjaar 2018) met T06 trekker (wow wat een verschil) erbij gekocht en inderdaad wat Yana zegt die heeft nogal wat “bijgeluiden” bij het opspannen, verder een zuivere top buks..erg blij mee.
Maar wat betreft die geluiden bij spannen, iemand tips om daar iets aan te doen?

#11 Gebruiker is offline   mdk3975 Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-augustus 08

Gepost 08 mei 2021 - 18:01

Yana,jouw (al een jaar of 5 mijn zoons') Diana 21 (die met camo kolf) maakte eerst inderdaad veel bijgeluiden bij het spannen. Na deze een keertje open gemaakt te hebben is hij muisstil.

Inmiddels is het de meest gebruikte veerbuks hier in huis. Heeft al zeker richting de 10.000 pellets verwerkt en is al aan menig vriend of familielid uitgeleend. Muisstil, boterzachte t05 trekker, loepzuiver tot een meter of 30. Hij heeft ons allemaal al onvoorstelbaar veel plezier gebracht. Stiekem schiet ik er zelf ook nog altijd met plezier mee, ondanks dat er veel 'betere' en duurdere buksen ter beschikking staan..

Nu na al die jaren dus nogmaals dank voor de verkoop 😉

#12 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 mei 2021 - 19:31

Ik kan mdk3975's uitspraak 100% bevestigen, voor zowel die van hem als die van mij :)

#13 Gebruiker is offline   Pistoletje met lucht Icoon

Gepost 08 mei 2021 - 20:20

Hmmm ... nu zou ik bijna jaloers worden op iedereen met een Diana 21 met de T05 trekker. En dan plopt er een idee in mij op. Zou het trekkermechanisme van mijn Twenty One niet gewoon om te bouwen zijn van naar T05 ?

Ben vanavond eens aan het speuren geweest, maar kwam nergens een posting tegen op het internet van een ombouw. Ik zal ongetwijfeld wel niet ver genoeg hebben gezocht in de donkere krochten.

Wat ik wel tegen kwam door te googlen op wat Duitse termen was dit ... https://www.waffence...rung::5422.html

En wat staat daar ? Een complete ombouw naar T05 voor de Panthers T01/T02/T03 en T04. Kosten zijn EUR 19,95 exclusief verzending. Dan moet het spul natuurlijk nog ingebouwd worden.

Mijn vraag aan de techneuten onder jullie. Is dit het enige wat je nodig hebt ? Of komen daar nog andere onderdelen bij ? Die paar tientjes heb ik er graag voor over om het schietplezier te vergroten. Aanvankelijk vond ik die zware trekker niet zo’n issue. Nu ik kennis heb gemaakt met het trekkermechanisme van mijn Chaser, genaamd DIT, wil ik graag wat verfijnders op de Twenty One.

#14 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 08 mei 2021 - 20:57

Gewoon veel schieten... Dan wordt jouw trekker snel soepeler.

Maar ik zou er een mailtje aan wagen naar of Diana zelf (of de eigenaar van Diana, GSG) of aan Colenbrander waar je de buks hebt gekocht.

#15 Gebruiker is offline   Pistoletje met lucht Icoon

Gepost 08 mei 2021 - 21:08

Trekkermechanisme zal dan ook nog het volgende nodig hebben, denk ik (correct me if I’m wrong) ... https://www.waffence...1T05::2945.html

Edit: @Ruud, ga ik doen !

Deze post is bewerkt door Pistoletje met lucht: 08 mei 2021 - 21:09

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers