Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Review Van De Airmaks Katran .22

#1 Gebruiker is offline   Peete Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 06-januari 07

Gepost 02 mei 2021 - 21:31

Een tijd lang heb ik een Edgun leshiy1 .25 en een FX Dreamline Tactical Compact .22 maar was nooit helemaal happy met de features van ze. De Edgun is van fantastische bouwkwaliteit maar mist echt de Multi-shot en een goede handgrip. De FX DLT heeft wel het magazijn en de AR-stijl grip, maar voor mij was de overall kwaliteit het net niet. Als voorbeeld bij het gebruiken van een Atlas bipod werd de Bottle-adapter gekrast omdat er net onvoldoende ruimte was, ook de trekker die verliep is net niet on par met de tier one buksen. Ik weet dat dit persoonlijk is.

Na een tijdje heb ik ze beiden verkocht en mij gaan oriënteren op een goede vervanging met meer van mijn gewenste features en waarop de Dedal goed zou staan.

Ik heb de Leshiy2 even gehad, maar teruggegeven door problemen met het chroom dat bij mij van de scharnierpunten af brak. Hoop dat ze dat deel van RVS gaan frezen.

Ik ben toen het Katran model van Airmaks tegengekomen en de Airgun Technology Vixen. Voor mij is de grote drukfles als schouderstuk iets dat mij tegenstaat. Voor het AirMaks merk ben ik wat YT-filmpjes gaan kijken van de bullpup die ze maken, de kwaliteit en finish zagen er goed uit dus kreeg ik vertrouwen in het merk. Een bullpup is niet echt mijn ding dus besloot voor het model Katran in .22 te gaan.

Qua prijzen is de Katran ook het best geprijsd van alle vier (Leshiy1 1400euro, Leshiy2 2200euro, FX DLT compact 1200 euro and Vixen 1300euro).

Wat ik vooral mooi aan de Katran vind is het KeyMod system voor accessoires zoals een bipod, AR-stijl grip, picatinny scope rail en klapkolf.

Het echt slimme aan de buks vind ik de lage positieve van het magazijn met 16 schoten. Hierdoor kan de picatinny scope rail lag blijven en kan in tegenstelling tot de FX DLT een One-piece mount gebruikt worden. Daarnaast maakt het slimme systeem van een dubbele hefboom het spannen super licht en snel met je hand nog op de AR-grip. Zit ook een anti dubbel feed system op.

De trekker voelt goed aan, beter dan de FX DLT die nog weleens verliep waardoor hij op safe gewoon kon vuren. Het is een two stage trekker en daarmee al een upgrade van de Leshiy1.

De bouwkwaliteit en afwerking is erg goed, ik vind het vergelijkbaar met de RAW. Een probleem dat ik ontdekte is de klapkolf die met strak met een magneet gefixeerd is in ingeklapte stand, maar uitgeklapt zit er wat speling. Ik heb dit opgelost door Scotch Self Bonding Electrical Tape boven en onder tegen de raakvlakken te plakken. Nu klikt het vast en is het rock solid, geen speling meer.

Ik heb de HUMA MOD40 erop gezet die het samen met de shroud ongelofelijk stil maakt. Ook heb ik de Dedal Stalker 6x erop gezet wat er goed uitziet vind ik. De kleine Dedal staat namelijk niet op elke buks goed in verhouding vin ik.
Als mijn compressor er is kan ik op e buitenbaan aan de slag gaan met de schietresultaten.

Hier de foto’s:
Geposte afbeelding

En met de kolf ingeklapt:
Geposte afbeelding

#2 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 03 mei 2021 - 06:56

Dit is nou het type buks waar ik warm van word !

Geen fancy houten kolfjes, glimmende bling dingen of wat dan ook, gewoon een lean mean schiet machine :)

Zeker met CZ loop ?

Veel plezier ermee !

#3 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-oktober 12

Gepost 04 mei 2021 - 10:54

is er ook nog wat te tunen in het vermogen?
begreep dat via YouTube dat de reg op 140 bar staat maar is deze nog omhoog te brengen?
Weihrauch hw100 .22
Weihrauch hw90 mk1 .25
Weihrauch hw85 export .177
Weihrauch hw80 mk1 .177
Weihrauch hw80 mk2 .20
Weihrauch hw80 mk1 .22
Weihrauch hw80k mk1 .25
Weihrauch hw70 .177
Weihrauch hw55 Tiroler .177
Weihrauch hw55 Match .177
Weihrauch hw55 S .177
Weihrauch hw55 Burgo .177
Weihrauch hw50 luxus Burgo .177
Weihrauch hw35 luxus Burgo .177

Diana 60
FWB 300s, BSF 65
Walther LGV Spezial, Walther LP3

#4 Gebruiker is online   HaRon Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 21-april 18

Gepost 04 mei 2021 - 11:27

Mooi, zag ‘m van de week ook voorbij komen.
UtahAirguns
Beetje overkill voor ons gebruik hier thuis, maar zeer aantrekkelijk.
HW97K .177 Vortek
HW50s .177 klinkt nog als een Weihrauch, in afwachting van een aanpassing
Snowpeak (Artemis) P35 .177

Degustebus non est disputandum

#5 Gebruiker is offline   Peete Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 06-januari 07

Gepost 04 mei 2021 - 15:23

Hij is er nu ook in een high power versie met lange 700mm loop.
Is allemaal CZ lopen trouwens.

De lengte die ik heb zou moeten uitkomen op 40joule. Tunen kan door de hamerveer die verstelbaar is en ik moet zelf nog proberen maar ook de regulator kon versteld worden las ik.
Er schijnen goede groepjes met de iets langere geschoten worden met slugs op 100 meter, zie;
https://youtu.be/2Q_bV3lpkUc

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers