Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Plezier Met Low Budget Hatsan 95 upgraded

#1 Gebruiker is offline   Ballist Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 29-oktober 20

Gepost 03 mei 2021 - 20:19

Goedenavond mede-loodverplaatsers

Hoewel niet iedereen hier even lovend over Hatsan buksen is, is mijn gedateerde low budget Hatsan 95 toch een buks waar ik veel en met veel plezier mee schiet. Het enige nadeel is dat hij met redelijk stevige greep gehanteerd moet worden om tot acceptabele resultaten te komen. Zonder een overtuigende benadering schiet hij wel hard, maar niet raak….
Tevens was er steeds een vorm van slow-burn (wat rook en een lekkere oliegeur) aanwezig door het in het verleden overmatig gesmeerde interieur, dus demonteren die hap…..
Ter vervanging van de standaard veer bij wijze van experiment eens in Polen een “flattened tuning spring” - oftewel een veer van vierkant materiaal - besteld en voor het mooie een rode pistonseal uit Australië.
In tegenstelling tot de meeste gangbare buksen waarbij de voorspanning op de veer meestal niet heel erg groot is, is dat bij Hatsan wel andere koek. Hoewel de vierkante veer centimeters korter is dan de gedemonteerde ronde originele, lijkt deze niet van plan zich eenvoudig in de actie te laten proppen. Op een zeker moment was ik ervan overtuigd, dat als nu de bende uit de pers los zou komen, ik de delen minstens 5 tuinen verderop zou moeten terughalen… Met enig geworstel, geklop en gecentreer alle delen toch tot weer tot één geheel samengebouwd.
Moedig geworden door allerlei YouTube filmpjes ook de Quattro trekkergroep uit elkaar geplukt en op een aantal puntjes wat polijstwerk uitgevoerd.
Geen idee wat het effect van dit ongefundeerd geknutsel zou hebben, doch vol verwachting mijn schietopstelling opgebouwd en een half blikje .22 18 grainers weggejaagd.
Tot mijn verbazing heb ik nu te maken met een volledig ander schietgedrag. De buks schiet nu het beste als ik hem losjes op de schietzak leg en het achtereinde van de kolf rustig op de ondersteunde arm laat rusten. Waar eerst de mous raken al zeer lastig was, stapel ik nu de pellets op een hoop… Daarnaast is de wat langdurige "klunggg" is een korte "kléng!" geworden.

Punt 1: Wie heeft er meer ervaring met 4-veren en kan iets zeggen over de hogere wrijving/weerstand en het effect daarvan door de grotere contactvlakken?
Punt 2: Waarom spant de buks ondanks de hogere voorspanning nu gevoelsmatig lichter dan voorheen?
Punt 3: Je kunt een hoop lol hebben met een low budget knutselbuks
Walther LGV Competition Ultra 4.5 + Hawke Airmax 30 SF 4-16*50
HW97KT 5.5 + Hawke Vantage 3-9*40 AO
Hatsan *modified* 95 5.5 + Tac Vector 3-12*42E / Diana ZR
Shanghai Model 62 (1971) 4.5

LSV Noarderloft

#2 Gebruiker is offline   crosmann1322 Icoon

• schutter
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 19-januari 19

Gepost 03 mei 2021 - 20:58

Hoi,

Ik heb een paar Hatsans gehad. Nu hatsan 1000s (die weg gaat)
Heb je een heerlijke sloper in .22

Geen idee wat voor veer erin zit. Hij heeft in ieder geval een lekkere twang :P.

Daarvoor een Hatsan met vortex in .25. Die had ik hier gekocht voor 100,-

Leuke dingen en zijn niet voor niks overal nu uitverkocht.

Met keep en korrel op korte afstand is het een leuk ding.

De 1000S gaat in de verkoop omdat ik nu een andere Hatsan weer heb :)

#3 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 03 mei 2021 - 22:56

Punt 3: ik heb ook super veel fun met mijn Hatsan buks, laatst ook nog een Hatsan PCP erbij gekocht.

Ze willen het hier niet horen of lezen denk ik... maar de Weihrauchs zijn er bij mij uitgegaan en de Hatsan is gebleven. Wél is mijn Hatsan voorzien van een Vortex gasram. Ik heb behoorlijk wat Hatsans geschoten met veer en met gasram en ben benieuwd naar de uitkomst van je veer tune, echter schiet een Hatsan met een gasram echt veel fijner.

Voor €39 koop je een Vortex gasram en eenmaal ingebouwd krijg je er een heel andere, rustiger schietende Hatsan voor terug. De Hatsan gasrams zijn tevens in druk te regelen, dus als je toch nog wilt pielen met de afstelling, dan kan dat altijd nog.

#4 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 03 mei 2021 - 23:06

Er is nog hoop voor Hatsan dus ! (en dat is “dit keer” niet sarcastisch bedoeld !)

Toen ik de zin las “ voor het mooie een rode pistonseal uit Australië” dacht ik gelijk “daarom” schiet hij al een stuk fijner, de veer ben ik niet bekend mee maar dat is zeker het onderzoeken waard ....

Waarom reageer ik dus ... zin’s dat ik de rode ‘Aussie’ seal in mijn HW 80 en 85/95 heb zitten is daardoor al het schiet gedrag zoveel positief veranderd dat ik ze nu ook in de 98 en 97 ga zetten zelfs mijn HW30 gaat er één krijgen !

Echt een aanrader !!!

En bij drie seals is de porto gratis vanuit Aussie land, je moet wel een creditcard hebben dus ik heb een mannetje die ze voor mij besteld hihi

Mvg, Matthijs

Vragen en opmerkingen over die rode seal graag hier posten !!! Rode Australische seal !!!
Liep een beetje uit de hand hier over die seal ... wil niet de topic hacken :)
Theoben, Edgun, Steyr, Morini, Beaumont
www.theoben.nl cache

Foto plaats probleem Afbeelding Plaatsen

Foto plaatsen, in drie stappen
Foto verklein naar 1 of 2Mb !
Browser gebruik SAFARI of CHROME !
Vergeet niet op “VOEG DIT BESTAND TOE” knop te klikken !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat typt !

#5 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 04 mei 2021 - 06:43

Punt 3: veel plezier met je buks!
Van vierkante veren ken ik alleen Ox. Geen ervaring mee zelf.
Geen idee mbt het spannen. Hoe was de seal passing oud vs nieuw?

#6 Gebruiker is offline   Bezem Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Lid geworden: 05-december 14

Gepost 04 mei 2021 - 07:24

Mooi dat je lol hebt met je Hatsan! Ik heb alleen de 125 in .25 gehad. Heb er een vortex ingebouwd in de hoop wat rustiger schietgedrag te bewerkstelligen maar ik vond het geen significante verbetering. Ook geen verslechtering trouwens. Het spannen ging iets lichter maar het schot deed nog steeds al mijn vullingen op hun grondvesten beven. Ik heb m verkocht.

Wel heb ik veel lol met mijn spa gs1250 in .22. Had deze voor een appel en een ei gekocht ivm wat schades aan de kolf. Ook een kanon maar minder lang dan de Hatsan en een houten kolf. Er zit wel een draak van een trekker in vergeleken met de Hatsan maar na uren veilen, schuren en vervangen van onderdelen schiet ie redelijk licht en voorspelbaar. Dit is dus de nieuwe sloper hier en deze komt regelmatig van stal. Veel lol met een budget buks is inderdaad mogelijk.
Artemis cp2 .177
Cometa Fusion Premier GP .22
Spa GS1250 .22
Weihrauch HW50 .177
Weihrauch HW85 .177

#7 Gebruiker is offline   rvl Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 09-maart 19

Gepost 04 mei 2021 - 08:07

Bekijk Post Ruud<, op 03 mei 2021 - 23:56, zei:

Voor €39 koop je een Vortex gasram en eenmaal ingebouwd krijg je er een heel andere, rustiger schietende Hatsan voor terug. De Hatsan gasrams zijn tevens in druk te regelen, dus als je toch nog wilt pielen met de afstelling, dan kan dat altijd nog.

Ik zit te denken om een MOD 60 (in .22) of 55s (in .177) aan te schaffen, met vortex gasram. Hoe gaat dat instellen van zo'n gasram? Zelfde idee als de Weihrauch HW90?
Do not dispice the snake for having no horns, fot who it's to say, it will not become a dragon?

Hatsan AT44-10 Tact .25
Weihrauch HW60J .22lr

#8 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 04 mei 2021 - 15:21

Bekijk Post rvl, op 04 mei 2021 - 09:07, zei:

Ik zit te denken om een MOD 60 (in .22) of 55s (in .177) aan te schaffen, met vortex gasram. Hoe gaat dat instellen van zo'n gasram? Zelfde idee als de Weihrauch HW90?

Die gasram kan je bij de meeste modellen oppompen / ontluchten. Max druk 150 bar... Dus geen voorvorkpompje:)

#9 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 04 mei 2021 - 15:23

Heb een 1000X striker,met vortex, schiet heerlijk. Krachtig, makkelijk te spannen, geen gedoe. Op 30 meter binnen 2 euro muntstuk, met keep en korrel. Voor mij goed genoeg.

#10 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 04 mei 2021 - 17:31

Bekijk Post rvl, op 04 mei 2021 - 09:07, zei:

Met een handpomp en een Hatsan vulplug.

Hier wat meer informatie over de verschillende types die Hatsan voert.
https://hatsan.com.t...-gaz-piston-en/

En hier meer informatie over het vulproces.
https://www.airgunna...san-gas-piston/

#11 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 04 mei 2021 - 19:46

Bekijk Post Ruud<, op 04 mei 2021 - 02:26, zei:

Punt 3: ik heb ook super veel fun met mijn Hatsan buks, laatst ook nog een Hatsan PCP erbij gekocht.

Ze willen het hier niet horen of lezen denk ik... maar de Weihrauchs zijn er bij mij uitgegaan en de Hatsan is gebleven. Wél is mijn Hatsan voorzien van een Vortex gasram. Ik heb behoorlijk wat Hatsans geschoten met veer en met gasram en ben benieuwd naar de uitkomst van je veer tune, echter schiet een Hatsan met een gasram echt veel fijner.

Heb er hier al 2 op de werkbank gehad waarvan het voorhout aan weerskanten dwars over de kolfboutgaten afgescheurd was (kunststof kolven).
Kolven totaal niet berekend op de krachten van dat 1000fps geweld.
Ik heb buksen van verschillende merken, waaronder een paar Weuhrauchs, maar een Hatsan komt niet eens in de buurt van een Weihrauch.
Afwerking, trekkergroep, blijft mijlenver achter.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#12 Gebruiker is offline   Triek Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 29-mei 13

Gepost 04 mei 2021 - 21:01

Ik heb nog een 125 liggen met hetzelfde euvel Frans. Hoe los jij dat op. Iknheb al met 2k lijm gedacht met een stalen plaat erachter maar helaas hecht de 2k ook niet erg goed op het kunstof.
Daystate Wolverine .25 met Falcon Menace 5.5-25x50 SF FFP
FX Dreamline custom "Munt stock" .30 met Burris Timberline 4.5-14x32AO
FX Cyclone Gladiator .177 met Nikon prostaff 3-9x40 BDC
Edgun Matador R3 .22 met Falcon Menace 4.5-14x44 SF FFP
Evanix Rex .30 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
HW98 .177 met Sightron Sih 4-12x40AO
HW30 .177 met BSA Stealth Tactical 4-16x44SF
Hatsan 125TH .22 met BSA Stealth Tactical 6-24x44SF
Haenel 49a .173
Gamo G1200 .177 met Hawke Hd sport 2-7x32AO

#13 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 04 mei 2021 - 22:01

Bekijk Post Frans, op 04 mei 2021 - 20:46, zei:

Heb er hier al 2 op de werkbank gehad waarvan het voorhout aan weerskanten dwars over de kolfboutgaten afgescheurd was (kunststof kolven).
Kolven totaal niet berekend op de krachten van dat 1000fps geweld.
Ik heb buksen van verschillende merken, waaronder een paar Weuhrauchs, maar een Hatsan komt niet eens in de buurt van een Weihrauch.
Afwerking, trekkergroep, blijft mijlenver achter.

Gr. Frans

Oh, maar ik beweer ook niet dat Hatsan daar in zou uitblinken - hoewel ik de Hatsan Quattro trekker meer dan prima vind en aan de andere kant hadden mijn Weihrauchs doorlopend last van lostrillende kolfbouten, Weihrauch is ook niet heilig als het gaat om kwaliteit... Echter voor fun schieten/plinken heb ik persoonlijk liever een Hatsan dan een Weihrauch. Het serieuzere werk doe ik wel met de PCP's.

Echter spijtig om te lezen wat betreft je kolf (in Polen en Bulgarije kan je trouwens vervangende kolven kopen). Ik heb ook een kunststof kolf en gelukkig nergens last van. Denk je dat jouw kolf heeft geleden onder de energie afgifte van de buks of juist door de druk op de kolf door het opspannen ?

#14 Gebruiker is offline   zwartpaard Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 17-januari 16

Gepost 04 mei 2021 - 22:39

Ik heb de Hatsan 125 sniper gehad in de .25 (veer) uitvoering. Heel leuk mee geschoten; slopen maar ook preciesie.
Schoot op 15 meter de vlam uit van een kaars.

Bijgesloten Plaatje

#15 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 04 mei 2021 - 22:51

Bekijk Post Ruud<, op 05 mei 2021 - 01:31, zei:

Oh, maar ik beweer ook niet dat Hatsan daar in zou uitblinken - hoewel ik de Hatsan Quattro trekker meer dan prima vind en aan de andere kant hadden mijn Weihrauchs doorlopend last van lostrillende kolfbouten, Weihrauch is ook niet heilig als het gaat om kwaliteit... Echter voor fun schieten/plinken heb ik persoonlijk liever een Hatsan dan een Weihrauch. Het serieuzere werk doe ik wel met de PCP's.

Echter spijtig om te lezen wat betreft je kolf (in Polen en Bulgarije kan je trouwens vervangende kolven kopen). Ik heb ook een kunststof kolf en gelukkig nergens last van. Denk je dat jouw kolf heeft geleden onder de energie afgifte van de buks of juist door de druk op de kolf door het opspannen ?

De kolven waren van mensen die bij me kwamen om ze te laten repareren.
Het materiaal was daarvoor echter veel te dun.
Lostrillende kolfschroeven zie je bij iedere veerbuks.
Misschien zijn de houten kolven van Hatsan ok, maar in kunststof echt een aanfluiting.
Niet te vergelijken met bv. BSA, die wel een degelijke tactical kolf maken.

Gr. Frans

Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers